کلیسای آنچیسخاتی

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/27
بازدید: 1334
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر تفلیس واقع در کشور گرجستان، یکی از مقاصد گردشگری مهم در این کشور محسوب می شود. در سال های اخیر نظر افراد مختلفی به این شهر جذب شده است، جاذبه های گردشگری این شهر باعث شده سالانه گردشگران بسیاری برای تفریح و بازدید از شهر تفلیس، به کشور گرجستان سفر کنند. یکی از مکان های دیدنی محبوب در این شهر کلیسای آنچیسخاتی می باشد. که از کلیساهای معروف و قدیمی تفلیس کلیسای آنچیسخاتی است. بسیاری از افراد به اماکن تاریخی چون کلیسا بسیار علاقه‌مند هستند و از دیدن این مناطق لذت وصف ناپذیری می‌برند. این کلیسا در کشور گرجستان و شهر تفلیس تاسیس شده است. شاید نام کلیسای مریم مقدس را شنیده باشید این کلیسا که از جمله کلیساهای تفلیس به شمار می‌رود، همان کلیسای آنچیسخاتی بوده که به این نام نیز معروف گردیده است. در این کلیسا رنگ آمیزی‌های بسیار چشمگیری مشاهده می‌شود که هر گردشگر به محض ورود از دیدن این رنگ آمیزی‌ها به وجد می‌آید. با ما در این مقاله همراه باشید تا به بررسی کلیسای آنچیسخاتی در تفلیس بپردازیم.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. معرفی کلیسای آنچیسخاتی
  2. نقشه راه کلیسای آنچیسخاتی  

با کدام تور به تفلیس سفر کنیم؟

معرفی کلیسای آنچیسخاتی

کلیسای آنچیسخاتی در یکی از مناطق زیبا و تاریخی شهر تفلیس در خیابان شاوتلی واقع شده است. گردشگران تور تفلیس لازم است بدانند که ساخت این کلیسا در قرن 6 میلادی به پایان رسید به همین دلیل این کلیسا را به عنوان قدیمی ترین کلیسای تفلیس می شناسند. نام این کلیسا در ابتدا کلیسای مریم مقدس بوده است. شخصی به نام وسط داچی که پسر سلطان گورگاسالی بوده، این کلیسا را در تفلیس بنا نهاده است. این کلیسا متعلق به کلیسای ارتدکس گرجی می باشد، کلسای ارتدکس گرجی در واقع یک کلیسای خودمختار ارتدکس شرقی است که مردم این کشور پیرو آن می باشند.

طراحی نمای بیرونی ساختمان کلیسای آنچیسخاتی بسیار زیبا بوده و نماد معماری سنتی کشور گرجستان است، ساختمان این کلیسا با سنگ های مستطیل شکل آتشفشانی که زرد رنگ هستند، پوشیده شده است، آجر های موجود در نمای کلیسای آنچیسخاتی را پس از چندین بازسازی به آن اضافه کرده اند. همچنین فضای داخلی آن دارای تزئینات سنتی این شهر بوده و بر روی دیوار های این کلیسا نقاشی های بسیاری که در حدود 400 سال پیش کشیده شده اند، وجود دارد. امروزه برخی از نقاشی هایی که در سال 1683 میلادی به دستور نیکولوز آمیلخواری کشیده شده اند، در محراب این کلیسا قابل مشاهده هستند. این کلیسا دارای 3 شبستان می باشد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست. 

در سال 1675 میلادی پس از انتقال تصویر عیسی، شخصی به نام پیتر مسخی نام این کلسیا را به کلیسای آنچیسخاتی تغییر داد، پس از این تغییر این شخص به مقام پیشوای روحانیان در این کلیسا رسید. این نام در واقع از مجسمه آنچی کسیدرال گرفته شده است. این مجسمه امروزه در موزه هنرهای عالی تفلیس نگهداری می شود. گردشگران تور تفلیس جالب از بدانند که ایرانیان بار ها در طول قرن 15 تا 17 میلادی چندین بار به کلیسای آنچیسخاتی حمله کرده و قصد تخریب آن را داشته اند، به همین دلیل این کلیسا در قرن 17 میلادی پس از حمله های متعدد ایرانیان به این شهر، به دستور کاتولیکون دومنتی بازسازی شد.

در قرن 19 میلادی بخش های مختلفی به این کلیسا اضافه شد، از بخش های اضافه شده در این قرن می توان به گنبد های نوک تیز، برج ناقوس و همچنین چندین تغییر ظاهری در بنای این کلیسا اشاره کرد. این تغییرات سبب زیبا تر شدن کلیسا و محبوبیت هرچه بیشتر آن در میان گردشگران شده است. این کلیسا را در طول بازسازی در سال های 1958 تا 1960 میلادی برای جشن 1500 ساله تفلیس آماده کرده اند. 

معرفی شهر تفلیس گرجستان - همه آنچه که باید در مورد پایتخت گرجستان بدانید!

نقشه راه کلیسای آنچیسخاتی
 

در قرن ششم میلادی این کلیسا ساخته شد. کلیسا آنچیسخاتی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین اماکن تاریخی کشور گرجستان است. این کلیسا به خاطر داشتن معماری و طراحی خاص از دیگر کلیساهای دنیا متمایز گردید. بر روی در و دیوار این کلیسا نقاشی‌های زیادی وجود دارد که قدمت ۴۰۰ ساله دارند و از معروف‌ترین این نقاشی‌ها می‌توان به کاتلیکس نیکوز امیلخوری اشاره کرد که مربوط به قرن ۱۹ میلادی می‌‌شود. کلیسای آنچیسخاتی در گذشته دارای 4 ورودی بوده است که امروزه 3 ورودی آن تخریب شده و تنها ورودی غربی کلیسا باقی ماند است. در این ورودی کتیبه ای از دوران پادشاه داچی قابل مشاهده می باشد.

گردشگران تور گرجستان لازم است بدانند که در دروران سلطه شوروی بر گرجستان تا سال 1989 میلادی، افراد اجازه برگزاری مراسم مذهبی در کلیسای آنچیسخاتی را نداشته اند و از سال 1989 به بعد برخی مواقع مراسم های مذهبی در این کلیسا بگزار می گردد.
 کلیسا سه بخش اصلی وجود دارد که دارای دو در ورودی که توسط یک سالن بسیار بزرگ از همدیگر جدا گردیده است. همان طور که گفتیم این کلیسا معماری خاصی دارد که از سنگ‌های گران قیمت تا موزائیک‌های طرح‌دار برای ساخت به‌کار گرفته‌اند. این کلیسا همه روز باز بوده و از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر میزبان بازدیدکنندگان است‌. 

از دیگر جاذبه های گردشگری نزدیک به این کلیسا می توان به رود کر اشاره کرد.

آدرس کلیسای آنچیسخاتی: Loane Shavteli, Tbilisi, Georgia

کلیسای آنچیسخاتی
کلیسای آنچیسخاتی
کلیسای آنچیسخاتی
کلیسای آنچیسخاتی
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
مرداب دیوک و راز و رمزهای آن که قبل از سفر لازم است بدانید
مرداب دیوک و راز و رمزهای آن که قبل از سفر لازم است بدانید
بیشتر بخوانید
راز جذابیت خیابان شمالی ایروان چیست؟
راز جذابیت خیابان شمالی ایروان چیست؟
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر