محدودیت های سفر در دوران کرونا

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/09/03
بازدید: 672
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

از نخستین باری که زمزمه های وجود بیماری مرموز و عجیب کرونا به گوش می رسید حدود یک سال گذشته است. در ابتدا هیچ فردی حتی به ذهنش خطور هم نمی کرد که این بیماری می تواند باعث از بین رفتن کسب و کارش، مرگ یا بیماریِ سخت عزیزان یا حتی خودش، ایجاد محدودیت های رفت و آمد، قرنطینه، از بین رفتن تمام خوشی ها و جشن ها و ...شود. کرونا ویروسی واگیر دار است که علائمی مشابه آنفولانزا دارد اما در مواردی که تاکنون کم هم نبوده توانسته است تعداد بسیار زیادی از افراد را به کام مرگ بکشاند. به دلیل جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر این بیماری و کند کردن روند آن، هر کشوری اعمال پیشگیرانه ی خاص خودش را که متناسب با شرایط جامعه اش می باشد در پیش گرفته؛ ایران نیز با توجه به شیوع بسیار گسترده این بیماری به علت داشتن وضعیت قرمز در اغلب شهرهایش از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه مطلب به انواع محدودیت های رخ داده و پیامدهای آن ها می پردازیم تا هرچه بهتر و بیشتر متوجه عواقب تقریبا جبران ناپذیر این ویروس و عدم رعایت بهداشت توسط افراد جامعه شویم. 

 

محدودیت های کرونایی 

پیدایش کرونا ویروس
همان طور که پس از گذشت یک سال همجواری با این ویروس مهلک و کشنده اطلاعات زیادی از آن به دست آمده اما اطلاعات بسیاری هم وجود دارد که افراد از آن بی اطلاع هستند. کرونا ویروس در واقع از سال های بسیار دور وجود داشته و جزء بیماری های شناخته شده برای انسان ها بوده است؛ در سال 2002 نوعی بیماری ویروسی در بین مردم چین شیوع پیدا کرد که دارای علائم تنفسی حاد و دیگر علامت های آنفولانزا بود. حتما می دانید که سارس نیز عضوی از خانواده کرونا ویروس ها می باشد؛ بیماری سارس در همان سال 2002 حدود هشت هزار نفر را مبتلا کرد ولی تنها 700 نفر فوت کردند. البته این آمار پایین در مقایسه با ویروس کووید 19 به دو دلیل کمتر است؛ نخست آن که کووید 19 میزان واگیری بسیار بالاتری نسبت به سارس دارد و مورد دوم هم آن که در زمان شیوع سارس کل کشور چین قرنطینه شد و اجازه ورود و خروج را به آن ندادند اما وضعیت جابجایی مسافرها در زمان کرونا بر هیچ کس پوشیده نیست!

جزئیات محدودیت های کرونایی از اول آذر

چند روزی است که دولت آغاز برنامه های قرنطینه ای را به تمامی مردم ایران و شهرهای مختلف اعلام کرده است. این محدودیت ها فقط شامل یک مورد خاص نمی شود بلکه در اغلب جهات این محدودیت ها را اعمال کرده اند تا هرچه سریع تر بتوانند کرونا را ریشه کن سازند. اما این اقدامات دقیقا چیست و جزئیات محدودیت هایی که اعلام کرده اند چیست؟
1-تعطیلی مشاغل غیر ضروری در شهرهایی که وضعیت قرمز و نارنجی دارند: مسلما تمام مشاغلی که در جامعه وجود دارند همگی برای انسان و زندگی امروز او لازم هستند اما در چنین وضعیت بغرنجی بسیاری از مشاغل را می توان تعطیل کرد تا میزان رفت و آمدهای مردم در اجتماع را به حداقل رساند. در وضعیت فعلی تنها مشاغلی که می توانند به کسب و کار خود ادامه دهند عبارتند از: سوپرمارکت ها، نانوایی ها، مطب پزشکان، قصابی ها، میوه و سبزی فروشی ها و به طور کل مشاغلی که به بخش خوراک مربوط می شوند اجازه ی فعالیت دارند. 
2-فعالیت اداره ها و بانک ها با حداکثر یک سوم از نیروها و پرسنل: پیش از این نیز از روش ادامه کار با حداقل تعداد نیرو برای کاهش تعاملات و ارتباطات اجتماعی استفاده شده بود و نتیجه خوبی هم در پی داشت. تنها مشکل این روش آن بود که در اداره های پر رفت و آمد مردم ناچار به انتظار کشیدن بیشتری بودند و گاهی همین موضوع در سالن های انتظار باعث می شد تا اگر فردی هم ناقل بیماری باشد به دیگران انتقال دهد. 

 

خسارت سه هزار میلیاردی کرونا به گردشگری ایران - امروزه کرونا همه ابعاد زندگی مردم و مشاغل مختلف را بیش از پیش تحت تاثیر خود قرار داده اما در این میان صنعت گردشگری بیشترین خسارت را در برداشته است.


3-ممنوعیت تردد بین شهری با توجه به پلاک خودروها: هر شهر و منطقه ای پلاک مخصوص به خود را دارد که از طریق دوربین های راهنمایی رانندگی، گشت های پلیس، پلیس راه ها و غیره می توان پلاک هایی که در حوزه ای خارج از محدوده استان خود هستند را شناسایی کرد. با ممنوع کردن سفرهای بین استانی می توان تا حد زیادی از شیوع بیماری پیشگیری کرد. 
4-ممنوعیت تردد داخل شهری: این نوع از ممنوعیت بیشتر مشابه با حکومت نظامی است که از ساعت 9 شب الی 4 صبح هیچ خودرویی به جز خودروهای خدماتی اجازه تردد ندارند در داخل شهر را ندارند. خودروهای خدماتی شامل آمبولانس، آتش نشانی، ماشین های پلیس، رانندگان اسنپ و مواردی این چنینی شامل طرح مذکور نمی شوند. 

محدودیت های ترافیکی سفر در دوران کرونا

پیش از کرونا معمولا جاده های منتهی به مناطق دیدنی و تفریحی و به خصوص شهرهای شمالی کشور در ایام تعطیل و یا حتی تعطیلات آخر هفته ها مملو از جمعیت بود. اما با وجود شرایط فعلی، سفرهای بین استانی که به طور کامل ممنوع شده است و علاوه بر آن سفر به شهرهای شمالی نیز جریمه ای مضاعف بر جریمه ممنوعیت تردد دارد که مبلغ آن در حدود 500 هزار تومان است. 

محدودیت های بازدید از مراکز تفریحی و گردشگری

مراکز تفریحی و گردشگری همواره جز محبوب ترین و شلوغ ترین اماکن بوده اند که در حال حاضر بایستی در قدم اول در مورد آن ها تصمیمات درستی را اتخاذ کنند. مراکز تفریحی شامل پارک های بازی کودکان مثل شهربازی ها و خانه های بازی، پارک های جنگلی مثل پارک جنگلی چیتگر، دریاچه خلیج فارس تهران، باغ وحش ها، نمایشگاه های مختلف دائمی و سالیانه همچون نمایشگاه کتاب، اماکن زیارتی همچون امامزاده ها، حرم مطهر رضوی در مشهد مقدس، حرم حضرت معصومه در قم، باشگاه های ورزشی و بدن سازی، سالن های فوتبال، والیبال، بسکتبال، استخرها و غیره همگی جز اماکن تفریحی و گردشگری محسوب می شوند که در دوران این طرح همگی بایستی تعطیل باشند. 
برخی دیگر از اماکن که می توان آن ها را جز مراکز تفریحی به شمار آورد رستوران ها، کافی شاپ ها، سفره خانه های سنتی، قلیان سراها، چای خانه ها و مواردی از این قبیل هستند که همگی نیز بایستی تعطیل باشند. البته در مناطقی که وضعیت سفید یعنی بی خطر و یا کم خطر دارند رستوران ها می توانند تحت عنوان غذای بیرون بر فعالیت خود را ادامه دهند. 

 

چگونه در دوران کرونا سفر هوایی ایمن داشته باشیم؟ - نکات گفته شده در این مقاله را از دست ندهید.

 

محدودیت های ساعت کاری مراکز خرید

مراکز خرید شامل تمامی فروشگاه ها و پاساژها می شوند که جزئی از این طرح می باشند. در شهرهای قرمز و نارنجی تمامی مغازه ها و فروشگاه ها اعم از مراکز خریدی که درون پاساژهای بزرگ و نام آشنا حضور دارند و یا مغازه هایی که کنار خیابان دایر هستند، تنها تا ساعت 6 بعدازظهر مجاز به فعالیت هستند.
این محدودیت با اعتراضات و حتی تمسخر عده زیادی از مردم روبرو شد که مگر کرونا قبل از ساعت شش وجود ندارد؟ و یا با بستن این چند ساعت کلی به کسب و کارها ضرر وارد می شود و سخنانی از این قبیل. با صحه گذاشتن بر این موارد باید بگوییم که درست است با اعمال این محدودیت ها به کسب و کارها ضرر و زیان بسیاری وارد می شود اما مسلما حفظ جان مردم امری حیاتی بوده و بسیار مهم تر از حفظ مال آن ها می باشد. در مورد آن که بسیاری عقیده دارند تعطیلی بعد از ساعت شش بیهوده و بی فایده است باید گفت که از ساعت شش به بعد افراد از سرکار به منزل برگشته و به دنبال آسایش و تفریح هستند. این آسایش و تفریح می تواند در قالب خرید از فروشگاه ها و یا پاساژ گردی انجام شود یا میل کردن غذا در رستورانی شلوغ؛ پس در واقع در این تایم تعداد افراد زیادی را در خیابان ها مشاهده می کنیم که به دلایل مختلف خارج از منزل حضور دارند و این خود به ادامه زنجیره کرونا کمک می کند. پس با تعطیلی مغازه ها و پاساژها حجم بسیاری از این جمعیت که ممکن است ناقل ویروس هم باشند را به خانه هایشان فرستاده و می توان تا حدودی جلوی انتشار این بیماری خطرناک را بگیریم. 

محدودیت های جرائم سفر در دوره کرونا

معمولا جریمه های نقدی همواره کار ساز بوده و هنوز هم بسیار موثر هستند. با توجه به همین اصل افرادی که در دوران قرنطینه کرونا اقدام به سفر رفتن می کنند و پروتکل های بهداشتی را نادید می گیرند، شامل جریمه می شوند. البته این جریمه فقط شامل سفر با خودروی شخصی بوده و در صورت استفاده از اتوبوس، هواپیما و یا قطار جریمه ای شامل حالتان نخواهد شد. معمولا جریمه بر اساس پلاک ماشین ثبت می شود که برای سفر در دوران قرنطینه جریمه ای یک میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. 

نتیجه گیری

اعمال محدودیت هایی که از تاریخ یکم آذرماه صورت گرفته برای کاهش روند شیوع ویروس کرونا بوده که شامل تعطیلی برخی از کسب و کارها و محدودیت ساعات فعالیت آن ها می شود، هر یک از ما در رعایت این محدودیت ها سهیم هستیم و باید نکات را مدنظر قرار دهیم و از هر گونه رفت و آمد اضافه یا سفر غیر ضرور اجتناب کنیم. 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 105 کاربر