بزرگ ترین خانه خشتی جهان

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 2795
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در این بخش از سایت لحظه آخر قصد داریم شما را با بزرگ ترین خانه خشتی جهان که در 6 کیلومتری شهر رفسنجان و در منطقه قاسم آباد واقع شده آشنا سازیم. بزرگ ترین خانه خشتی جهان یکی از بهترین سازه هایی است که در زمان های گذشته در کشور ما بنا گشته و در دوره های مختلف تاریخ دلیلی برای افتخار ما در جهان بوده است. برای آشنایی بیشتر با این بنای وسیع و بی همتا، در ادامه ما را همراهی کنید.

معرفی بزرگترین خانه خشتی جهان

بزرگ ترین خانه خشتی جهان در سال 1136 توسط معروف ترین تاجر دوره قاجار (حاج آقا علی ملقب به زعیم الله رفسنجانی) ساخته شده است. این تاجر بزرگ به قصد پذیرایی از کاروان های خود و تجار معروف که از کشورهای دیگر به ایران می آمدند، تعداد زیادی کاروانسرا احداث کرده بود که برجسته ترین آن ها این بنای خشتی و گلی می باشد. جالب است بدانید که این تاجر بزرگ در ابتدا یک کشاورز بوده و بعد از مدتی پا در مسیر تجارت ابریشم می گذارد و پس از تلاش های فراوان شهرت زیادی پیدا می کند. این خانه زیبا که در زمینی به وسعت 12 هزار متر مربع و زیربنای 7 هزار متر مربع بنا شده، دارای معماری بسیار زیبایی است که تماشای آن هر بازدیدکننده ای را سر ذوق می آورد. جالب است بدانید که این ساختمان دارای دیوارهای بلندی می باشد که طراح زبده آن به دلیل جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل خانه، این گونه طرح ریزی کرده است.

 

  

خانه های خشتی در جهان

 

 

ویژگی های بزرگترین خانه خشتی جهان

یکی از ویژگی های بی نظیر بزرگ ترین خانه خشتی جهان که توجه گردشگران تور کرمان را جلب کرده این است که تمامی قسمت های آن به صورت قرینه ساخته شده است. مواد غذایی این ساختمان در آشپزخانه و انبار وسیع آن نگه داری می شد. این بنای فوق العاده چهار بخش مهم دارد که عبارت اند از:

  • ساختمان حوضخانه
  • ساختمان شاه نشین یا بهاره
  • ساختمان زمستانی
  • ساختمان پاییزی

این بخش ها توسط 4 حیاط، 3 هشتی و راهروهای روباز و سرپوشیده ای که تعبیه شده، به یکدیگر مرتبط می شوند. به طور کلی بزرگ ترین خانه خشتی جهان دارای 86 اتاق می باشد که این اتاق ها شامل اتاق های پستو، اتاق های 3 دری، 5 دری و 7 دری می باشد. امروزه تعدادی از این اتاق ها تبدیل به موزه شده و تعدادی هم به اقامتگاهی برای توریست های خارجی تبدیل گشته است.

 

بناهای خشتی جهان

 

ساختمان حوضخانه

این ساختمان 2 طبقه دارای دو تالار در ضلع شمالی و جنوبی می باشد. وسیع ترین فضای سرپوشیده خانه، متعلق به تالار حوضخانه می باشد که با داشتن گنبدی عظیم از سایر قسمت ها متمایز شده، این بخش در آن دوره اهمیت زیادی داشت. همچنین در وسط آن کلاه فرنگی قرار دارد که نور بسیار خوبی را به فضا می بخشد و وجود حوضچه ای فیروزه ای رنگ جلوه خاصی به این بخش داده است. این ساختمان در نمای داخلی و خارجی، مزین به گچ بری های بسیار زیبایی است که توجه گردشگران تور داخلی را به خود جلب کرده اند. در مرکز این ساختمان حوض زیبایی وجود دارد که جلوه خاصی به حیاط بخشیده، این حوض که از قنات سرچشمه می گرفت، در گذشته آب زیادی را در خود جای می داده و با سایر حوض ها ارتباط داشت.

ساختمان شاه نشین

تالار شاه نشین در ضلع جنوبی واقع شده و شکوه خاصی را به نمایش می گذارد که چشم هر بیننده ای را به خود مجذوب می کند. دسترسی به این تالار از طریق دو راهروی همسان که در طرفین آن قرار دارد، امکان پذیر می باشد.

ساختمان زمستانی

تالار زمستانی که در ضلع شمالی خانه قرار گرفته، به اندازه تالار شاه نشین شوکت ندارد ولی خالی از لطف نیست که گردشگران از آن بازدید کنند.

ساختمان پاییزی

در ضلع غربی بزرگ ترین خانه خشتی جهان ساختمانی زیبا و درعین حال ساده وجود دارد که تالار پاییزی نام دارد و نورپردازی زیبایی را به نمایش می گذارد.

بزرگ ترین خانه خشتی جهان اخیراً مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته که این پروژه 2 سال به طول انجامید و هم اکنون در آستانه بازگشایی می باشد. این اثر تاریخی منحصر به فرد به ثبت ملی رسیده و مسئولین استان کرمان در تلاش هستند تا آن را به عنوان هفتمین اثر استان کرمان در یونسکو به ثبت برسانند.

در انتها لازم به ذکر است که بگوییم در گذشته این بنا را خانه وقفی می نامیدند. پیشنهاد می کنیم هنگام سفر به استان کرمان از این بنای منحصر به فرد بازدید کنید. گفتنی است دومین بنای خشتی جهان نیز در همین استان قرار گرفته است که علاقه مندان می توانند به بازدید از آن نیز بروند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 117 کاربر