آبشار یخی

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/05/06
بازدید: 778
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

به دلیل زندگی پر مشغله عصر حاضر، سفر کردن امری دشوار بنظر می رسد. روز های تعطیل اندک هستند و زمان زیادی برای گشت و گذار و تفریح باقی نمی ماند. آبشار یخی هملون یکی از مکان هایی است که در یک روز تعطیل می توانید به آن سر بزنید. این آبشار در 35 کیلومتری تهران در دره هملون قرار دارد و فاصله نسبتا نزدیکی با شهر دارد. پس وسایل خود را جمع کنید تا با هم سفری به این پدیده شگفت داشته باشیم.

آشنایی با آبشار یخی هلمون

اگر از اهالی ورزش باشید، تابستان یا زمستان تاثیری بر ورزش کردن شما نخواهد داشت فقط نوعش را تغییر خواهد داد. در تابستان کوهنوردی و در زمستان یخ نوردی. شمیرانات از مناطقی است که چه در زمستان و چه در تابستان از گردشگر خالی نیست. آبشار یخی هلمون در 35 کیلومتری شهر تهران و در ابتدای دره هلمون قرار دارد و در ضلع جنوبی کوه دماوند واقع شده است. از آنجا که در قسمت سایه گیر کوه واقع شده حتی در تابستان هم یخ کمی از آن آب می شود. دمای این منطقه در ظهر های تابستانی فقط 4 درجه و در زمستان به 10 درجه زیر صفر می رسد. برای رفتن به این آبشار یخی ابتدا باید به بزرگراه شهید بابایی و از طریق بزرگراه به جاده لشکرک به فشم و بعد میگون برویم. فاصله میدان فشم تا میگون تهران 5 کیلومتر است. بعد از آن باید جاده میگون به شمشک را پیش گرفته و 5 کیلومتر دیگر هم ادامه بدهیم تا به تابلو رستوران هلمون برسیم.

 

آبشار یخی هلمون

 

چرا نام آبشار هلمون است؟

دره هلمون، غار ها و حفره های زیادی دارد؛ به همین دلیل در گذشته به « همه جا لانه» یا « همه لانه» مهشور بوده است. بعد از گذشت سالیان زیاد این نام به هلمون تبدیل می شود.

بهترین زمان بازدید از آبشار یخی هلمون

بهترین زمان بازدید از این مکان کاملا بستگی به سلیقه شما دارد. اگر به دنبال زیبایی های طبیعت هستید فصول گرم زمان مناسبی برای گردش در دره هلمون است؛ اما اگر به دنبال قندیل های آویزان و سرزمینی سرشار از برف و یخ هستید، مطمئنا زمستان زمان سفر کردن شما به آبشار یخی هلمون است.

تجهیزاتی که باید در سفر به آبشار یخی هلمون به همراه داشته باشید

اولین چیزی که در سفر به آبشار یخی هلمون به آن نیاز پیدا خواهید کرد، زنجیر چرخ است. شمیرانات منطقه ای سردسیر می باشد و برای گذر از آن در زمستان به زنجیر چرخ 
نیاز است. همانطور پیش تر گفتیم دمای هوا در آبشار یخی 10 درجه زیر صفر می باشد؛ پس حتما به لباس خیلی گرم، عینک مناسب برف، بادگیر، بارانی، کلاه، دستکش و کفش مناسب یا پوتین نیاز پیدا خواهیم کرد. علاوه بر این ها غذای گرم و سبک را فراموش نکنید.

دسترسی به آبشار یخی

برای دسترسی به آبشار یخی سه راه وجود دارد. اولین راه توسط ماشین های شخصی است که از طریق بزرگراه شهید بابایی به جاده لشکرک به فشم و بعد میگون برویم؛ سپس مسیرمان را با جاده میگون به شمشک ادامه می دهیم تا به تابلو رستوران هلمون برسیم. روش دسترسی دوم استفاده از اتوبوس‌های خطی شمشک است که ساعت 7 صبح ازفلکه چهارم تهران پارس حرکت می کنند. روش آخر هم گرفتن تاکسی به شمشک می باشد.

 

معرفی آبشارهای ایران - لیست تمام آبشارهای ایران

 

جاذبه های نزدیک آبشار یخی هلمون

آبشار یخی تنها جاذبه دیدنی دره هلمون نیست. در ادامه با تعدادی از این جاذبه های دیدنی و جذاب آشنا می شویم.

  • دره هلمون: با صرف یک ساعت و نیم زمان می توانیم تمام این دره زیبا را بگردیم. شیب دره زیاد نیست و در صورت نبود برف، راهپیمایی در آن سخت نیست. در طی مسیر ممکن است به گیاه آویشن و گون بر بخوریم. بعد از طی قدری مسافت به باغ های زیبای دره هلمون می رسیم که در فصل بهار غرق شکوفه اند. این باغ ها شامل درختان سیب، گیلاس و آلبالو می باشد و منظره ای دیدنی در تابستان رقم می زند.
  • غار هلمون: در دره هلمون دو غار وجود دارد که نام آن ها هلمون کوچک و بزرگ است. رسیدن به غار هلمون کوچک 15 دقیقه پیاده، طول خواهد کشید و بعد از آن با طی 50 متر درغار به هلمون بزرگ می رسیم. برای ادامه مسیر 100 متری در غار هلمون بزرگ به مهارت غار نوردی نیاز داریم.
  • قلعه استوار: دره هلمون علاوه بر جاذبه های طبیعی، جاذبه تاریخی نیز دارد. در کنار غار سه طبقه استوار، قلعه استوار قرار دارد. ساخت این قلعه به قرن 4 یا 5 هجری بر می گردد و در گذر زمان بخش هایی از آن تخریب شده است.
  • رودخانه هلمون: اگر در فصل بهار یا تابستان به دره هلمون سری زدید، حتما از دیدن رودخانه هلمون خوش حال خواهید شد. این رودخانه از کنار باغ های هلمون عبور کرده و به رودخانه شمشک می ریزد.
  • پیست اسکی شمشک: اگر از علاقه مندان ورزش های برفی هستید، پیست اسکی شمشک مکانی مناسب برای شما است. نزدیکی این پیست به شهر تهران و داشتن امکاناتی مانند هتل و رستوران این مکان را تبدیل به تفریحگاهی عالی کرده است.
  • فشم: در راه برگشت، پیشنهاد می کنم برای صرف ناهار یا شام خود در فشم توقف کنید؛ چرا که فشم به رستوران های باکیفیت و آب و هوای عالی اش معروف است.

 

پیست اسکی شمشک

 

چرا باید آبشار یخی هلمون را ببینیم؟

شاید استفاده از کلمه آبشار شما را به یاد زمستان بیندازد اما آبشار هلمون چه در تابستان و چه در زمستان زیبایی خیره کننده ای دارد. منظره آبشار یخ زده به قدری زیبا هست که یک روز را برای دیدنش صرف کنیم. گاهی نیز می توانید اگر یخ نوردی بلدید می توانید تجهیزات مورد نیاز را همراه خود بیاورید و از آبشار صعود کنید؛ اگر هم بلد نیستید جای نگرانی نیست، چراکه در حوالی آبشار مراکزی برای آموزش یخ نوردی نیز وجود دارد. به نظاره صعود دیگران از آبشار بنشینید و از هیجان این کار لذت ببرید.

کجا اقامت کنیم؟

اگر می خواهید زمان بیشتری را در طبیعت جذاب و آرامش بخش هلمون بگذرانید و به هتل یا اقامتگاه نیاز دارید، هتل جهانگردی میگون نزدیک ترین مکان به شما است. برای رزرو اتاقی دو تخته در این هتل باید 320 هزار تومان هزینه کرد. از آنجایی که این مکان به شمشک هم نزدیک است، می شود در هتل جهانگردی شمشک هم اقامت کرد. قیمت های هتل جهانگردی شمشک از 167 هزار تومان برای اتاق یک تخت شروع می شود. البته توجه داشته باشید که این قیمت ها متعلق به سال 1397 است و برای اطلاع از قیمت های جدید باید با هتل ها تماس بگیرید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر