قلعه های ارمنستان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/30
بازدید: 364
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

قلعه های ارمنستان، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی این کشور هستند که در زمان شرکت در تور ارمنستان باید حتما از آن‌ها دیدن کنید. ارمنستان کشوری زیبا و تاریخی و مملو از قلعه و کلیسا است. از زیبایی و آثار تاریخی این کشور هر چه گفته شود کم است. قلعه های تاریخی ارمنستان فرصتی برای آشنایی با تاریخ و هنر این کشور است. قدمت قلعه های تاریخی این کشور طولانی است و برخی از آن‌ها نیز در اثر جنگ از بین رفته‌اند. در ادامه همراه ما باشید تا با قلعه های تاریخی ارمنستان که روی کوه‌ها بنا شده‌اند آشنا شوید و از تماشای آن‌ها در زمان سفر به این کشور لذت ببرید.

قلعه های ارمنستان

نگاهی بر تاریخچه پر فرازونشیب ارمنستان

بد نیست قبل از بررسی قلعه های تاریخی ارمنستان، نگاهی به تاریخچه این کشور بیندازیم. بر اساس یک افسانه، فردی به نام هایک که نتیجه حضرت نوح بوده است بنیان‌گذار ملت ارمنی است. در تاریخ این کشور که توسط موسی خورنی؛ تاریخ‌نویس ارمنی نوشته شده است می‌خوانیم که هایک حدود 2500 سال قبل از میلاد مسیح، با شکست پادشاه بابل، ملت ارمنی را در منطقه آرارات بنیان‌گذاری می‌کند. زبان رسمی مردم این کشور نیز از آن زمان تاکنون ارمنی است. این کشور در مناطق کوهستانی آرارات و قفقاز ساخته شده است و از قدمت تاریخی بی‌شماری برخوردار است که در طی جنگ‌های متعدد بارها برخی از قلعه های آن تخریب شده‌اند. در ادامه مهم‌ترین این قلعه‌ها را معرفی خواهیم کرد.

تور ارمنستان - لیست قیمت های ارزان و لحظه آخری به همراه آفر ویژه پاییز⚡️

تاریخچه ارمنستان

قلعه دشتادم؛ قلعه‌ای پر رمز و راز

یکی از قلعه های ارمنستان، قلعه دشتادم است. این قلعه لوکیشنی مشابه با فیلم‌های قرون وسطایی دارد و در استان آراگاتسوتن قرار گرفته است. جالب است بدانید بلندترین نقطه ارمنستان در این منطقه، این قلعه است. گذشت زمان باعث تغییرات و تخریب‌های زیادی در خصوص این قلعه شده است. در حال حاضر این قلعه تنها یک سازه هشت ضلعی با سنگ‌های استوانه‌ای است که رمز و رازهای زیادی دارد؛ طوری که مورخان هنوز نتوانسته‌اند اطلاعاتی در این باره کسب کنند. توصیه می‌کنیم در صورت سفر به ارمنستان از این قلعه دیدن کنید.

آدرس: جمهوری ارمنستان، استان آرماویر، شهرستان آرماویر، روستای دشتادم

قلعه دشتادم، قلعه‌ای پر رمز و راز

قلعه کاکاوابرد؛ قلعه‌ای در ابرها

قلعه آمبرد یکی از قلعه های معروف و تاریخی ارمنستان است که به قلعه ابرها یا بزرگ‌ترین قلعه ایستاده ارمنستان شهرت دارد. این قلعه حدود 2300 متر از سطح دریات فاصله دارد و بسیار مرتفع است. این قلعه بیانگر هنر قلعه‌سازی ارمنستان است. در حال حاضر محلی برای تفریح گردشگران شناخته می‌شود. لازم است بدانید این قلعه در دامنه جنوبی کوه آراگاتس قرار گرفته است و قدمت زیادی دارد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در قرن هفتم میلادی توسط خاندان نجیب‌زاده کامساراکان ساخته شده است. در طول زمان دیوارهای زیادی به آن افزوده شده است و دارای قسمت‌های مختلفی مثل کلیسا، نمازخانه، حمام و... است. قسمت‌هایی از این قلعه در اثر حمله سلجوقیان، مغول‌ها، تاتارها تخریب شده است.

آدرس: جمهوری ارمنستان، استان آراگاتسوتن، شهرستان آراگاتسوتن، روستای بیورکن

جاهای دیدنی ارمنستان - مکان هایی که جزو قدیمی ترین آثار تاریخی دنیا هستند.✅

قلعه آمبرد، قلعه‌ای در ابرها

قلعه کاکاوابرد؛ با افسانه‌های عجیب

یکی دیگر از قلعه های ارمنستان که در استان آرارات قرار گرفته است، قلعه کاکاوابرد است. این قلعه حدود 1516 متر ارتفاع داشته و دارای دیوارهای محکمی است. این قلعه یکی از قلعه هایی است که به مرور زمان کمتر تخریب شده و افسانه‌های مختلفی در مورد آن گفته می‌شود. برخی معتقد هستند که این قلعه در گذشته مثل کشیشی بوده که مردم را شفا داده یا زندانی‌ها را به پرنده تبدیل کرده است تا بتوانند آزاد باشند. این قلعه نمایی بسیار زیبا، عجیب و دیدنی دارد و به عنوان محل فرهنگی مهم در ارمنستان است. زمین‌های اطراف قلعه شیب‌های زیادی دارد؛ به همین علت تنها یکی از دروازه‌های آن قابل دسترس است.

آدرس: جمهوری ارمنستان، استان آرارات، شهرستان آرارات، روستای کاکاوابرد

قلعه کاکاوابرد، با افسانه‌های عجیب

قلعه اختلا؛ برجسته‌ترین معماری بنا ارمنستان

قلعه اختلا، یکی از قلعه های خاص و تاریخی ارمنستان است که معماری جالبی دارد. این قلعه طوری ساخته شده است که دشمنان به هیچ وجه نمی‌توانند به آن نفوذ کنند. در واقع از لحاظ جغرافیایی با دره‌های عمیق و کوه‌های صخره‌ای احاطه شده و همین مسئله سبب می‌شود تا دسترسی دشمن به آن دشوار باشد. این قلعه در استان لوری قرار گرفته است و مربوط به قرن دهم میلادی است. جالب است بدانید این قلعه تنها یک درب ورودی دارد و شامل صومعه، 3 کلیسا، برج ناقوس و... است. جالب است بدانید ساعت مجموعه صومعه مربوط به زمان رنسانس است و همین مسئله این قلعه را به یکی از برجسته‌ترین بناها تبدیل کرده است. در دیوارهای این قلعه نقش‌های عتیقه و زیبایی می‌بینیم.

جمهوری ارمنستان، استان لوری، شهرستان وانادزور، روستای اختلا

قلعه اختلا، برجسته‌ترین معماری بنا ارمنستان

قلعه باغبرد؛ معروف به پایتخت پادشاهی سیونیک

از دیگر قلعه های ارمنستان، قلعه باغبرد است که در روستای آندوکاوان قرار گرفته است و قلعه‌ای افسانه‌ای است. این قلعه از نظر جغرافیایی طوری ساخته شده است که دسترسی به آن غیرممکن است. این قلعه در زمان‌های گذشته، پایتخت پادشاهی سیونیک (پادشاهی وابسته به قرون وسطی) شناخته می‌شد. بعد از جمله سلجوقیان، توسط ترک‌های سلجوقی تصرف شد. در آن زمان مردم در صورت احساس خطر به این قلعه می‌رفتند. در حال حاضر قسمت‌های زیادی از این قلعه تخریب شده است. یکی از مسائل جالب که در خصوص این قلعه به چشم می‌خورد، تونل‌های زیرزمینی برای پناه گرفتن بود. همچنین در آن زمان آب شیرین از طریق لوله‌های خاکی به قلعه وارد میشد.

آدرس: جمهوری ارمنستان، استان سیونیک، شهرستان سیونیک، روستای باغبرد

بازدید از قلعه های ارمنستان و سفر به دل تاریخ

اگر به کشور ارمنستان سفر کردید، در کنار جاذبه‌های تاریخی این کشور، قلعه های ارمنستان را فراموش نکنید. بازدید از قلعه های ارمنستان که بیشتر آن‌ها روی ارتفاع قرار گرفته است، حس عجیبی از تاریخ این کشور را در شما ایجاد می‌کند و باعث می‌شود قدمی به گذشته بردارید و حیرت‌زده شوید. با شرکت در تور ارمنستان، به راحتی از این قلعه‌ها دیدن کنید و لذت ببرید. در صورتی که تجربه بازدید از این قلعه‌ها را داشتید، در بخش ثبت دیدگاه، نظر خود را برای ما ثبت نمایید. برای بازدید از قیمت تورهای ارمنستان نیز به سایت لحظه آخر مراجعه کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر