ایران مقصدی جذاب برای فعالیت پرنده نگری

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/03
بازدید: 53
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
خانه طبیعت گردی ایران با همکاری باشگاه پرنده نگری ایرانیان، دومین کارگاه آموزشی «مقدمه ای بر پرنده نگری» پنجشنبه 17 دی ماه طی چهار ساعت در دو بخش تئوری و میدانی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد به عنوان یک تجربه زیبای پرنده نگری و با حضور مهمانان و شرکت کنندگان علاقمند برگزار کرد.

به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث سید حامد موسوی، کارشناس پرنده نگری و استاد کارگاه آموزشی مقدمه ای بر پرنده نگری رویکرد این برنامه را افزودن یک تفریح سالم و سازنده به سبد تفریحاتی دانست که یک خانواده ایرانی می تواند در کنار یکدیگر تجربه کنند.
وی پرنده نگری را یکی از پر طرفدار ترین شاخه های اکوتوریسم در جهان خواند و از آن به عنوان یکی از کم هزینه ترین و پرنشاط ترین تفریحات همراه با طبیعت نام برد.
موسوی با اشاره به این که امروزه در دنیا پرنده نگران و باشگاه های پرنده نگری بسیاری وجود دارد افزود: تنها در برخی از کشورها مانند ایالات متحده 40 میلیون پرنده نگر وجود دارد و این واقعیت نشان از آشنایی عموم مردم این کشور با پرنده نگری و لزوم حفاظت از آنها دارد.
مدیر روابط عمومی باشگاه پرنده نگری ایرانیان همچنین عنوان کرد: پرنده نگری شامل پرنده شناسی، مشاهده پرندگان در اسارت، بازدید از باغ پرندگان و مشاهده پرندگان اهلی نیست. پرنده نگری تماشای پرندگان در محیط های طبیعی و آزاد، شناسایی گونه پرندگان، بررسی و مشاهده رفتار آنها به صورت طبیعی و خارج از اسارت است.
اهمیت پرندگان از لحاظ زیبایی شناسی، علم بیونیک، ادبی، تاریخی، فرهنگی، مذهبی، علمی و تحقیقاتی، ارزش اکولوژیک، ارزش شاخص زنده و اقتصادی عناوینی بودند که در این بخش از کارگاه تشریح شدند.
در ادامه با نمایش تصاویر زیبایی از پرندگان بیان رفتارها، اثرات آنها در طبیعت، باورهای غلط در خصوص برخی پرندگان و رفتار دیدنی آنها علاقمندان با دریچه جدیدی از حضور پرندگان آشنا شدند.
وجود بیش از 100 مکان مهم برای پرنده نگری، 548 گونه پرنده در ایران، 4 گونه به شدت در خطر انقراض گیلانشاه خالدار، درنای سیبری، خروس کولی اجتماعی، دال پشت سفید، یک گونه اندمیک در کشور زاغ بور و تنوع جغرافیای زیستی از مهمترین عواملی است که ایران را به یکی از مقاصد جذاب برای پرنده نگری مبدل می کند.
جمشید کریمی زاده، مدیر باشگاه پرنده نگری ایرانیان،نیز در ادامه گفت: 'سالانه بالغ بر 5 میلیون سفر به منظور پرنده نگری در دنیا انجام می گیرد که متولیان اصلی و سازمان دهندگان آن باشگاه های پرنده نگری و متخصصین این زمینه می باشد که سهم ایران در این میان تقریباً هیچ است در حالی که ایران می تواند یکی از مقاصد خوب گردشگران این حوزه باشد.
وی عنوان کرد یکی از اهداف باشگاه پرنده نگری ایرانیان معرفی پرنده نگری به مردم است که آن را از طریق برنامه ها، کارگاه ها و تورهای رایگانی که مستمر در حال برگزاری است انجام می دهد و تا کنون در این مدت کوتاه 3 ماهه توانسته اثر گذاری خوبی داشته باشد به گونه ای که حدوداً 1000 نفر برنامه های باشگاه را دنبال کرده و برنامه ها با استقبال خوبی مواجه می شوند. هدف دیگر توسعه فرهنگ پرنده نگری به عنوان یکی از زیر شاخه های اکوتوریسم و معرفی ایران به گردشگران خارجی و کمک به توسعه صنعت گردشگری است.'
کریمی زاده همچنین تصریح کرد: یکی گام های همراهی مسوولین در زمینه توسعه پرنده نگری خیلی آهسته اما اثر بخش در حال برداشته شدن است که اولین اقدام آن ایجاد سایت پرنده نگری در پارک شهر تهران در سال گذشته بود.
وی همچنین توصیه کرد: این فعالیت می تواند در سایر بوستانهای شهر و اماکنی نظیر مجموعه سعد آباد که پتانسیل بالایی در ایجاد یک سایت پرنده نگری را دارد، آغاز و تداوم پیدا کند.
گفتنی است، در ادامه برنامه شرکت کنندگان ضمن بازدید از نمایشگاه تجهیزات مورد نیاز پرنده نگری و کتاب های نگارش شده در این زمینه در محل خانه طبیعت گردی به چند گروه تقسیم شدند و در فضای باغ موزه سعدآباد به صورت میدانی آموزش پرنده نگری دیدند.
خانه طبیعت گردی ایران وابسته به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نظر دارد تا شهروندان و علاقمندان را با فعالیت های مرتبط با طبیعت گردی آشنا سازد همچنین این خانه فضایی مناسب جهت هم اندیشی فعالان و نخبگان طبیعت گردی و پشتیبانی از آنها در راستای توسعه پایدار طبیعت گردی است.

منبع: ایرنا
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر