سمیرم

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 1902
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

 

سابقه تاریخی شهرستان سمیرم به 700 سال قبل از میلاد مسیج باز می گردد که مربوط به زمان و دوره هخامنشیان می شود.در قسمت جنوبی این استان مزرعه ای به نام کوره وجود دارد که خرابه های از خانه و حمام در این محل به جا مانده است که می توان با این آثار به جای مانده این را شهر نامید زیرا یکی از شاخص های شهر در قبل از اسلام حمام بوده است.و دلیل دیگر برای اثبات شهر بودن این منطقه نام کوره که هخامنشیان به شهر کوره می گفتند. 

شهرستان سمیرم با مساحت 5224 کیلومتر و ارتفاع 2400 از سطح دریا در مجاورت با سه استان فارس ، کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این شهر از شمال به شهرضا ، از جنوب به یاسوج ، از شرق به آباده و اقلید و از غرب به لردگان  و بروجن محدود شده است.

شهرستان سمیرم در حاشیه رشته کوه های زاگرس و همچنین رشته کوه های دنا در جنوب غربی و غرب به صورت حصاری کشیده شده است. آب و هوای سمیرم کوهستانی با زمستان های پر برف و سد و همچنین تابستان های خنک و خشک می باشد.

در ادامه با مکان ها و جاذبه های دیدنی شهرستان سمیرم آشنا خواهید شد.

 

 

روستای خینه : روستای کهن خینه در دامنه رشته کوه دنا می باشد که به دست کوچ کنندگان ایل قشقایی ساخته شده است با جمعیتی بالغ بر 540 نفر و ترک زبان می باشند. چشمه و آبشار کجو  با آبریز 155 متری و چشمه کلوخ شکنی از نقاط دیدنی و بکر این روستا به شمار می رود.

 

 

روستا و آبشار آب ملخ : موقعیت قرار گیری این روستا به شکلی است بیش از 3 ساعت نمی توان آفتاب را دید این روستا پر از چشمه سار ها و آب های سرد و گوارا و چشمه های خروشان می باشد که از ذوب شدن برف کوه دنا تامین می شود. آبشار آب ملخ یکی از آبشار های عجیب می باشد که تمامی ملخ های مهاجم را در یک چشم بر هم زدن نابود می کند و نام ای چشمه به همین دلیل برگرفته شده است. این آبشار از دو بخش تشکیل شده است که اولین بخش آن که از دل کوه بیرون می آید و سرچشمه آبشار است و قسمت دوم در زیر چشمه و طاقدیسی سبز رنگ خم شده است. بهترین زمان بازدید از این آبشار بهار و تابستان می باشد.

 

 

دریاچه سد حنا : این سد در 30 کیلومتری شهرستان سمیرم و همچنین در 190 کیلوتری شهر اصفهان واقع شده است. مساحت این سد در طول سال در حال تغییر می باشد در ماه مهر 520 هکتار و ماه اسفند 890 هکتار متغیر و عمق آن از 2 متر تا 30 در حال نوسان می باشد. هدف از احداث این سد جلوگیری از هدر رفتن آب رودخانه حنا و تامین آب کشاورزی زمین های اطراف بوده است . با احداث این سد و تقویت پوشش گیاهی باعث تجمع پرندگان و زیست نولید انواع حشرات و و جانوران شده است.

 

 

غار یخ : این غار در روستای خفر و در ارتفاع 3850 متری میان قله های بیژن و قدوس در 65 کیلومتری جنوب سمیرم واقع شده است. غار یخ توسط کوهنوردان استان فارس در سال 1346 کشف گردید، درون غار داری آبشار و ستون های یخی زیبا و قابل توجهی می باشد.بهترین زمان بازدید از غار یخ اواخر بهار و تابستان می باشد.

 

 

کوه دالان ونک : این کوه در 30 کیلومتری قسمت غرب سمیرم واقع گردیده است که ارتفاع آن 3492 متر از سطح دریا می باشد و همچنین دامنه کوه دالان ونک مملو از گیاهان دارویی است. بکر بودن این منطقه با وجود خرس اثبات می گردد. در قسمت شمالی دامنه این کوه چشمه ای به نام چشمه ناز وجود دارد.

 

 

منطقه شکار ممنوع چشمه ناز ونک : این منطقه کوهستانی سردسیر ترین و پر آب ترین منطقه استان اصفهان و  جزو رشته کوه های زاگرس می باشد.آب و هوای این منطقه متنوع و معتدل می باشد و در ارتفاعات هوای سرد تری دارد.

 

 

غار دنگزلو : در حوالی روستا دنگزلو و قسمت شمال شرقی کوه دنا واقع شده است که جاذبه های فراوان مانند قندیل های یخی که هنوز به صورت کامل جاذبه های آن شناسایی نشده است اما به گفته کارشناسان اگر از همه پتانسیل ها و خاصیت های این غار استفاده شود به اندازه غار علیصدر می توان از آن استفاده کرد.

 

 

آبشار پی دنی : آبشار پی دنی در شهرستان سمیرم واقع شده است که برای رفتن به آن کافیست از روستای خفر در امتداد رودخانه پر آب روستا به سمت دره پی دنی و مسیر آبشار خفر حرکت کنید. این آبشار در فصل های گرم سال آب و هوای بهاری و خنکی دارد. 

 

 

آبشار خفر : این آبشار در قسمت جنوبی شهرستان سمیرم و در روستای خفر واقع شده است که با آب و هوای معتدل  باغ های پر میوه و سرسبز یکی از بهترین ییلاق های استان اصفهان به شمار می رود. 14 قله مرتفع به ارتفاع بیش از 4000 متر ، یخچال های طبیعی ، رودخانه های جاری و همچنین آبشار های متععد از چشم انداز ها و دیدنی های این روستا می باشد.

 

 

پارک دریاچه سمیرم : این پارک دریاچه یکی از دیدنی ترین قسمت های شهرستان سمیرم می باشد که سالانه تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی از سراسر دنیا به آن جذب و از تماشایی زیبایی آن لذت می برند.

 

 

آبشار سمیرم : این آبشار یکی از معروف ترین جاذبه دیدنی و گردشگری این منطقه و حتی تور اصفهان می باشد. ارتفاع این آبشار بیش از 70 متر و از ارتفاعات بالای خود سرچشمه و از روی تخته سنگی به بیرون می جهد.در اطراف این آبشار زیبا و دیدنی محلی برای استراحت گردشگران در نظر گرفته شده است و همچنین بازدید کنندگان می توانند غار اشکفت رز که با آبشار سمیرم دو کیلومتر فاصله دارد دیدن کنند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر