افزایش گرما و مرگ های ناشی از آن در جهان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/05/10
بازدید: 402
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تقریبا در هر سال 9700 نفر در جهان بر اثر تغییرات آب و هوایی کره ی زمین، جان خود را از دست می دهند. گرمایش جهانی یا Global Warming، یکی از مهم ترین عوامل ایجاد آسیب های جدی برای محیط زیست انسان و حیوانات است؛ به طوری که در چندین سال گذشته این موضوع همواره به یکی از موضوعات پرمخاطب و مهم در دانشگاه های کشور های مهم تبدیل شده و مقالات و مطالب زیادی نیز درباره ی آن نوشته شده است.
استفاده از سوخت های فسیلی، عدم توجه به انرژی های پاک مانند انرژی خورشیدی و انرژی آبی، افزایش بی رویه ی کربن دی اکسید و... می توانند به گرمایش هر چه بیشتر زمین کمک کرده و طبیعت و اکوسیستم را با مشکلات جدی ای رو به رو کند. علاوه بر تاثیری که گرمایش جهانی روی طبیعت و محیط زیست می گذارد، این موضوع جان انسان ها را نیز می تواند در خطر بیاندازد؛ به طوری که تنها در شهر هایی که در جنوب کشور آمریکا قرار دارند، سالانه به طور میانگین مرگ های زیادی که ناشی از گرما هستند گزارش می شود.
به طور مثال در شهر سائوپائولو به طور میانگین 239 نفر بر اثر گرمای زیاد کشته می شوند و جان خود را از دست می دهند؛ مناطق جنوبی اروپا و آسیا نیز از این موضوع مستثنی نیستند و همه ساله در این کشور ها نیز گزارش هایی از مرگ افراد در اثر گرما به دست می رسد.

 

تاثیر گرما بر زمین

 

پیش بینی آینده و شرایط متناسب با گرمایش جهانی

در سال ۲۰۱۵ میلادی، بر اساس برآورد هایی که توسط متخصصان سازمان بهداشت جهانی در این موضوع صورت گرفت، موضوعی که تا از سال 2030 تا 2050 میلادی با آن رو به رو خواهیم شد این است که در طی این سال ها، تقریبا در هر سال 250 هزار نفر در جهان بر اثر تغییرات آب و هوایی از بین خواهند رفت؛ این تغییرات آب و هوایی می توانند بیماری هایی مانند سوءتغذیه، اسهال شدید و مرگ بر اثر مالاریا را تشدید کنند. 
همچنین این سازمان همچنین برآورد کرده است که در سال 2030 میلادی، هزینه ی مستقیمی که به بخش سلامت وارد می شود میان دو تا چهار میلیارد دلار خواهد بود. مناطقی هم که زیرساخت های بهداشتی ضعیفی دارند و در کشور های در حال توسعه قرار گرفته اند، در این شرایط نمی توانند بدون کمک سازمان ها عملکرد لازم را داشته باشند. 
اما این واقعه، چیزی نیست که نتوان از آن جلوگیری کرد و تلفات ناشی از آن را کاهش داد. چرا که تنها می توان با کاهش مصرف سوخت های فسیلی، استفاده از انرژی های پاک، توجه به محیط زیست و موارد دیگر، گرمایش زمین را تا حد زیادی کاهش داد و از آسیب رسی به انسان و محیط اطراف او جلوگیری نمود.

گرمایش جهانی روی آب و هوا چه تاثیری می گذارد؟

در طول ۵۰ سال گذشته، سوزاندن سوخت‌های فسیلی باعث شده است تا مقدار کربن دی اکسید در جو کره ی زمین به طور بسیاری زیادی افزایش یابد. کربن دی اکسید یکی از چهار گاز گلخانه ای در جهان است که وجود آن تا اندازه ی خودش برای اتمسفر خوب و مفید است. اما اگر این مقدار افزایش یابد و از مقدار طبیعی خودش خارج شود، مشکلاتی برای محیط زیست و کره ی زمین به وجود می آورد.
این موضوع باعث این می شود که گرما های اضافی در قسمت پایینی اتمسفر نتوانند از جو خارج شوند و درون اتمسفر باقی بمانند. در نهایت بعد از انباشتگی گرما در این قسمت، شاهد افزایش دمای زمین خواهیم بود که اثراتی مانند آب شدن یخچال های قطبی را به وجود خواهد آورد. استفاده ی زیاد از سوخت های فسیلی نیز باعث شده است تا در ۱۳۰ سال گذشته، هوای زمین حدود 0.85 درجه سانتی‌گراد بالا تر برود. سطح آب در دریا ها، به دلیل آب شدن یخ های قطبی بالا تر رفته و این موضوع به تنهایی توانسته است الگوی بارش را تغییر دهد.
در چنین شرایطی، سوانح ناشی از گرمای زمین بسیار افزایش خواهند داشت. به طوری که در بالا نیز گفته شد، در چند سال گذشته همواره شاهد مرگ انسان های زیادی در سر تا سر جهان بر اثر گرما بوده ایم.

 

گرمای کره زمین

 

تاثیر تغییرات آب و هوایی بر سلامت چیست؟

گرم شدن هوا می تواند روی افزایش تولید محصولات کشاورزی در مناطق خاصی اثر داشته باشد و همچنین مرگ های ناشی از سرمای زیاد را هم کاهش دهد؛ اما باید توجه داشت که اثرات منفی این پدیده روی حوزه ی سلامت، بسیار بیشتر از اثرات مثبت آن است.
تغییرات آب و هوایی می تواند بر روی محیط زیست و اجتماع اثرات زیادی در اشکال مختلفی داشته باشد؛ برای مثال هوای پاک، آب آشامیدنی و غذای سالم از جمله مواردی هستند که با افزایش گرمای جهانی دستخوش تغییر میشوند. 
برای مثال افزایش اوزون و آلاینده های مضر دیگر در هوا باعث می شوند تا بیماران آسم به سختی نفس بکشند و مشکلات تنفسی آن ها شدید تر شود. همچنین به وجود آمدن بیماری های قلبی و عروقی در اثر این پدیده از مشکلات رایجی است که افراد را درگیر خود می کند.

قربانیان موج گرما در آمریکا و کانادا

علاوه بر کشو کانادا که اخیرا شاهد مرگ افراد زیادی به دلیل گرمای بی سابقه در این کشور بوده است، ایالت‌های واشنگتن و اورگن در آن سوی مرزهای کانادا نیز درگیر موج گرمای بی‌ سابقه در این هفته شده اند. برای مثال گرمای هوا در شهر های شمال غربی اقیانوس آرام ایالات متحده از جمله در شهر های ایالت های پورتلند، اورگن و سیاتل در واشنگتن تا به حال بی سابقه بوده و هیچگاه آمریکا شاهد چنین گرمایی در فصل تابستان نبوده است.
مقام‌های ایالت اورگن آمریکا چندی پیش اعلام کردند که تعداد قربانیان ناشی از گرما در این ایالت، تنها در یک هفته به 95 نفر رسیده است. در ایالت واشنگتن نیز مرگ حدود 30 نفر بر اثر موضوعاتی مرتبط با مرگ و میر ناشی از گرما گزارش شده است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر