پرونده نامزدی ثبت جهانی بیابان لوت در حال ارزیابی است

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/11/25
بازدید: 100
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
 اتحاد بین المللی حفاظت از محیط زیست به منظورارزیابی پرونده ثبت جهانی بیایان لوت به استان کرمان سفر کردندIUCN کارشناسان

  از کشور تونس به عنوان سفرای یونسکو به منظور ارزیابی پرونده نامزدی ثبت جهانی یبابان لوت وارد کرمان شدندmaher mahjubاز کشور نیوزلند و Paul Williams Worthing

در این بازدید فرهاد نظری، مهران مقصودی، محمدحسین محمدبیگی، طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، محمود وفایی مدیرکل سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان و معاونین همراهی می‌کنند.

گشت هوایی منطقه و بازدید هوایی منطقه کشیت، کلوت‌های شمالی و جنوبی، ریگان یلان، گندم بریان و رودخانه شور، ملاقات با جامعه محلی در شهداد و بازدید از پایگاه شفیع‌آباد و دست‌اندرکاران پایگاه شفیع‌آباد از برنامه‌های بازرسان و کارشناسان IUCN به استان کرمان در روز پنج‌شنبه بود.

بازدید از نبکاه‌ها، کلوت‌های مختلف منطقه، بستر رودخانه شور، گندم بریان، شهر خیالی لوت، آسابادهای نهبندان، از جمله برنامه‌های این بازرسان در دو روز آینده می‌باشد.

«محمود وفایی»، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در حاشیه این بازدید با تأکید بر این‌که رخداد مهمی در حال شکل‌گیری است، گفت: جاذبه‌ها و آثار تاریخی استان از جمله کلوت‌های شهداد به‌تدریج در حال پیوستن به جهانی شدن است.

وی با اشاره به این‌که پرونده ثبت جهانی بیابان لوت مدتهاست که توسط کارشناسان یونسکو و سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور به مدیریت طالبیان با همکاری سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مطالعه و بررسی شده است، افزود: بازدید بازرسان و کارشناسان IUCN (اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط‌زیست) از منطقه، گام‌های نهایی برای تکمیل پرونده ثبت جهانی کلوت‌های شهداد می‌باشد.

وفایی یادآور شد: علاوه‌بر مطالعات و تبیین ویژگی‌های منحصر به فرد منطقه، اقدامات اجرایی و عملیاتی زیادی با هدایت و مدیریت استاندار کرمان و میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از جمله نصب تابلوهای راهنما و مسیریاب منطقه، تجهیز و آماده‌سازی پایگاه ثبت جهانی لوت هم‌چنین هماهنگی و استفاده از همکاری‌های محلی در جهت ایجاد امکانات و بسترسازی مناسب انجام شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان ضمن تقدیر از مجموعه عوامل محلی که مشتاقانه همکاری‌های خوبی را با مجموعه این سازمان به عمل آورده‌اند، گفت: امام جمعه و روحانیت منطقه، بخشدار هم‌چنین فرمانداری کرمان تحت توجه و تأکید استاندار زمینه جهانی شدن بیابان لوت را فراهم کردند.

وفایی خاطرنشان کرد: معاون سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور و دو تن از سفیران یونسکو به عنوان کارشناس و ارزیاب کویر صبح پنج‌شنبه به منطقه شهداد عازم و طی پرواز هوایی 3 ساعته، پرونده ثبت جهانی بیابان لوت را ارزیابی کردند.

وی افزود: پس از بازدید هوایی و گشت زمینی هم‌چنین حضور اکیپ در منطقه نهبندان متعاقب آن بعد از سه روز حضور در کویر که بخشی از آن در منطقه سیستان و بلوچستان و خراسان‌جنوبی واقع شده، روز یکشنبه طی نشست این هیئت با استاندار کرمان، نتیجه و نظریات این پرونده ارائه می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: یقیناً با توجه به جاذبه های بی نظیر کویر لوت که 80 درصد آن در استان و 20 درصد در استان های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تقسیم شده و آماده سازی پایگاه و انجام فعالیت های عملیاتی در اسل 2016 شاهد ثبت جهانی بیابان لوت خواهیم بود.

وفایی با اشاره به این‌که پرونده بیابان لوت چهارمین اثری است که به‌عنوان اثر بکر و طبیعی و بی‌نظیر پس از ثبت منظر فرهنگی ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان و صخره‌های دستکند میمند، به یونسکو ارسال شده است، یادآور شد: استان کرمان از حیث ثبت جهانی آثار تاریخی مقام نخست را دارا می‌باشد که همزمان با پرونده ثبت جهانی بیابان لوت، ثبت جهانی قنوات استان نیز در دست اقدام است که شاخص آنها قنات گوهرریز در جوپار و قنات اکبرآباد در بروات بم می‌باشد.

وی هماهنگی بین دستگاهی بخش دولتی(بخشداری، منابع طبیعی، محیط زیست و سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان دستگاه متولی)، آماده‌سازی جوامع محلی، راه‌اندازی تشکل‌های غیردولتی، آموزش و فرهنگسازی پیرامون گردشگری پایدار و رابطه متقابل گردشگری بر محیط‌زیست و طبیعت و راه‌اندازی پایگاه در قلعه شفیع‌آباد را از جمله اقدامات انجام شده این سازمان به‌منظور ثبت جهانی بیابان لوت دانست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان خاطرنشان کرد: اقدامات مهمی از جمله تهیه نقشه‌های پایش منطقه، مشخص کردن عرصه و حریم منطقه، هماهنگی بین استان‌های خراسان‌جنوبی و سیستان و بلوچستان جهت تکمیل پرونده و ارسال به یونسکو آماده شده است.

وفایی با تأکید بر این‌که بیش از 75 درصد 40 هزار کیلومتر مورد نظر در استان کرمان می‌باشد، گفت: 3 پایگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شفیع‌آباد در شهداد، ده سلیم نهبندان و نصرت‌آباد در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شده که پایگاه شفیع‌آباد اصلی‌ترین پایگاه به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است، استاندار کرمان در سفری که اردیبهشت امسال به بخش شهداد شهرستان کرمان داشت از اجرای طرح گردشگری 300 میلیارد تومانی کویر کرمان خبر داد و گفت: فاز نخست این طرح شامل آماده‌سازی قلعه‌ی شفیع‌آباد، کمپ جدید ایجاد و راه‌اندازی کاروان‌های کویرگردی، راه‌اندازی وب‌سایت‌های جهانی و انجام بازاریابی است.

رزم‌حسینی با اشاره به این‌که فاز دوم و سوم این طرح گردشگری شامل ایجاد هتل سه ستاره و جابه‌جایی هوایی و استقرار دو فروند بالگرد گردشگری است، افزود: دولت تدبیر و امید در تلاش است تا برنامه‌های خوبی برای توانمندسازی روستائیان و ایجاد اقتصاد در روستا از محل کارآفرینی و تسهیلات ارزان‌بهره‌ اجرا کند
منبع:ایسنا. 
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر