انواع قهوه

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/08
بازدید: 2539
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

قهوه بعد از آب به عنوان محبوب ترین نوشیدنی جهان شناخته می‌شود و  پس از صنعت نفت که درآمدزاترین صنعت جهان است؛ صنعت قهوه در رتبه دوم قرار دارد.

دنیای قهوه به قدری تنوع دارد که گاهی قهوه خورهای حرفه ای همه قهوه‌ها را نمی‌شناسند. زمانی که به کافه می‌روید، قهوه‌ با طعم و عطر فوق‌العاده ای که دارد هر فردی را وسوسه می‌کند تا یک فنجان قهوه سفارش دهد. اما وقتی با منوی طولانی از انواع قهوه روبه‌رو می‌شوید، دقیقا نمی‌دانید کدام را انتخاب کنید.

 

اواع قهوه

 

قهوه فرانسه، ترک، دمی، اسپرسو، انواع مختلف قهوه هستند که تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند و برخلاف ظاهری شبیه به هم، مواد ترکیبی و دستور تهیه آنها با متفاوت می‌باشد.

همراه ما باشید تا با انواع قهوه و تفاوت‌های آنها با یکدیگر بیشتر صحبت کنیم.

 

انواع دانه قهوه

 

انواع دانه های قهوه

قهوه یک نوشیدنی دم آوری شده است که از دانه‌های قهوه تهیه می‌شود. برای آماده کردن این قهوه‌‌ها باید دانه قهوه بو داده شود. عطر طعم قهوه‌ای که می‌نوشید به گونه گیاه قهوه، نحوه رست قهوه و محل کشت آن بستگی دارد. دانه‌های قهوه به دو دسته اصلی عربیکا و روبوستا تقسیم شده اند.

 

کافه های تهران - کافه از بهترین محیط ها برای صرف زمان، برگزاری جشن های تولد، قرارهای کاری، دوستانه است.

 

عربیکا

محبوب ترین نوع قهوه، دانه عربیکا است. قهوه عربیکا نسبت به قهوه روبوستا کیفیت بهتر و بالاتری دارد؛ به همین خاطر به لحاظ قیمت نیز قیمت قهوه عربیکا گرانتر است. به لحاظ طعم، عربیکا نسبت به روبوستا کمی ترش و شیرین تر است. این قهوه در ارتفاع خاصی کشت می‌شود.

عربیکا، بالغ بر ۸۰ درصد قهوه جهان را تشکیل داده است. تمامی مزارع قهوه عربیکا در ارتفاع ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ متری هستند. سرو قهوه عربی در بیشتر کشورهای خاورمیانه از جمله حاشیه خلیج فارس به‌عنوان بخش مهمی از مهمان‌‌نوازی و رسوم سنتی و صمیمانه به شمار می‌آید. برای نوشیدن یک فنجان قهوه عربی واقعی پیشنهاد می‌کنیم حتما تور دبی را، در برنامه سفر خود قرار دهید.

 

قهوه عربیکا و روبوستا

 

روبوستا

دانه روبوستا کافئین بیشتری دارد و برای کشت معمولا ارزان‌تر و تلخ تر از عربیکا است. از دانه روبوستا برای آماده کردن انواع قهوه فوری و میکس اسپرسو استفاده می‌کنند.

قهوه ترک

قهوه ترک همانطور که از نامش پیداست، به صورت تخصصی در کشور ترکیه، کشورهای خاورمیانه و اروپای شرقی تهیه می‌شود. قدمت این قهوه به 600 سال پیش، زمان پادشاهان عثمانی بازمیگردد. اصلی‌ترین تفاوت قهوه ترک با سایر قهوه‌ها این است که، پودر قهوه ترک از هیچ فیلتری عبور نکرده و به همان صورت داخل فنجان ریخته می‌شود.

 

قهوه ترک

 

یکی از دلایل جذابیت‌های قهوه ترک، فال قهوه است. زیرا پس از اتمام نوشیدنی، پودر قهوه ته نشین شده و نقش و نگارهایی در ته فنجان نقش می‌بندد که باعث می‌شود افراد بسیاری در سراسر دنیا به دنبال آینده خود در ته فنجان بگردند. البته فال قهوه برای بسیاری از افراد جنبه سرگرمی دارد تا پس از نوشیدن یک فنجان قهوه ترک عالی در کنار دوستان لحظات شادی را سپری کنند.

 

نحوه آماده سازی قهوه ترک

 

قهوه ترک در ظرف مخصوصی به نام (jezve)  درست می‌شود. جزوه را روی اجاق یا شن داغ گذاشته و آنقدر هم می‌زنند تا به جوش بیاید. قهوه ترک نسبت به قهوه فرانسه غلیظ‌‌ تر است و از قهوه اسپرسو رقیق‌تر می‌باشد. ویژگی دیگر قهوه ترک این  است که لایه‌های کف قهوه نسبتا غلیظ دیده می‌شود.

اگر قصد سفر به ترکیه با تور را دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما قهوه ترک های این کشور را که بسیار شهرت دارد، از دست ندهید.

 

دنج ترین کافه های اصفهان - لیستی از دنج ترین کافه های این شهر در لیست وجود دارد.

 

قهوه فرانسه یا قهوه فیلتری

بسیاری از افراد تصور می‌کنند قهوه فرانسه مخصوص کشور فرانسه است. اما بر خلاف نامش متعلق به کشور برزیل می‌باشد. مخترع آن برای اولین بار در کشور فرانسه این قهوه را درست کرد، به همین خاطر به قهوه فرانسه شهرت یافت.

قهوه فرانسه در واقع همان قهوه ساده است که دانه های قهوه به خوبی ساییده می‌شود و سپس روی آن آبجوش ریخته و صبر می‌کنند تا دم بکشد. قهوه فرانسه را با شیر یا بدون شیر میل می‌کنند و هر دو آنها معمول است.

 

قهوه فرانسه

 

دانه های قهوه فرانسه خشک به اندازه دانه های شکر هستند و رگ قهوه‌ای تیره ای دارند. این قهوه نسبت به قهوه ترک رقیق‌تر است به همین خاطر در فنجان‌های بزرگتری سرو می‌شود. دلیل درشت بودن دانه های قهوه نسبت به اسپرسو و ترک این است که بتوان پس از دم کشیدن از صافی یا فیلتر آن را رد کرد.

دانه های قهوه فرانسه را 60 تا 70 درصد برشته می‌کنند و تفاوت این قهوه با سایر قهوه‌ها میزان چربی و روغنی بیشتری است که در قهوه فرانسه به چشم میخورد. برای درست کردن قهوه فرانسه از فرنچ پرس استفاده می‌کنند.

 

قهوه فراسوی

 

کافئین موجود در قهوه فرانسه نسبت به سایر قهوه‌ها کمتر است. همچنین به دلیل رقیق بودن اگر میخواهید کافئین بیشتری به بدنتان برسد باید یک لیوان بخورید. به عنوان مثال یک فنجان اسپرسو سه برابر یک فنجان قهوه فرانسه کافئین دارد.

این نکته را فراموش نکنید که کافئین به نوع دانه‌های قهوه بستگی دارد. هرچه درصد روبوستا در بسته‌های قهوه بیشتر باشد به طبع کافئین موجود در آن هم بیشتر است.

تفاوت قهوه فرانسه و قهوه ترک

قهوه فرانسه برخلاف قهوه ترک زبرتر آسیاب شده و باید با دستگاه‌های قهوه‌ساز یا فرانسه ساز(فرنچ پرس) دم بشود. قهوه باید در داخل فیلترهای کاغذی(دستگاه‌های برقی) و فیلتر توری که در فرنچ پرس وجود دارد، بماند و صرفا عصاری قهوه به وسیله آبگرم خارج شود. قهوه فرانسه همانند چای رقیق می‌باشد و کف و لرد ته فنجان ندارد. برای سرو نیز از لیوان معمولی سرو استفاده می‌کنند.

 

بهترین قهوه فرانسه

 

بهترین گزینه برای پذیرایی از مهمان، قهوه فرانسه است. می‌توان مانند چای در قوری بریزیم، دم کنیم و از مهمانان پذیرایی کنیم. یکی از بهترین ویژگی های قهوه فرانسه این است که دیرتر سرد شده و این قابلیت را دارد که تا چندین ساعت در قوری بماند، بدون اینکه کهنه شود.

قهوه دمی

یکی از روش‌های بسیار محبوب در این روزها دم کردن قهوه به صورت قطره‌ای و فیلتری می‌باشد. با استفاده از قهوه سازهای خاصی، مانند، سایفون و V60 قهوه را دم می‌کنند. با پیشرفت صنعت قهوه و تبدیل شدن آن به عنوان یکی از بهترین و پرسودترین تجارت‌ها روش‌های مختلفی برای آماده سازی قهوه در دنیا وجود دارد.

در روش دم‌‌آوری، آسیاب قهوه درشت تر بوده و به اندازه آسیاب فرانسه است. در روش دمی، یک قهوه صاف و بدون لرد که فاقد کف است را می‌توانید تهیه کیند.

 

قهوه دمی

 

انواع قهوه بر پایه اسپرسو

بسیاری از قهوه هایی که ما در کافه ها می‌نوشیم بر پایه قهوه اسپرسو درست می‌شود. قهوه اسپرسو با دستگاه‌های مخصوص تهیه شده و با اضافه کردن شیر بخار داده شده، کف شیر و شکلات، انواع مختلفی از قهوه را درست می‌کنند. درنتیجه تفاوت اصلی این سبک قهوه‌ با سایر قهوه‌ها در ترکیباتی است که به اسپرسو اضافه می‌شود. همراه ما باشید تا انواع قهوه اسپرسو را به شما معرفی کنیم.

 

قهوه اسپرسو

 

اسپرسو

یکی از مشهورترین و محبوب ترین قهوه‌ها، اسپرسو است. بسیاری از قهوه‌های دیگر نیز بر پایه اسپرسو تهیه می‌شوند. برای درست کردن قهوه اسپرسو، آب جوش با فشار بالا از میان دانه های قهوه عبور می‌کند و داخل فنجان ریخته می‌شود. در نگاه بعضی افراد این فرآیند بسیار ساده است. اما برای درست کردن مدل‌های مختلف اسپرسو به مهارت و توانایی بالای باریستا احتیاج است. قهوه‌ خورهای ماهر عموما به اسپرسو علاقه دارند زیرا خالص‌ترین قهوه‌ای است که می‌توانند بنوشند. طعم تلخی که این قهوه دارد شاید برای همه خوشایند نباشد، به همین خاطر اسپرسو طرفداران خودش را دارد.

دبل اسپرسو

دبل اسپرسو همان اسپرسو است، با این تفاوت که به جای هفت گرم قهوه از 14 گرم استفاده میشود. اسپرسو دبل طعمی تلخ تر و سنگین تری نسبت به سینگل داشته و میزان کافئین بیشتری دارد.

 

قهوه دبل اسپرسو

 

کافه لاته

لاته، یکی از محبوب ترین انواع اسپرسو است که مورد علاقه همگان بوده و در همه جای دنیا استفاده می‌شود. نام این نوع قهوه برگرفته از سبک آماده سازی آن است. کافه به معنی قهوه و لاته در لغت معنای شیر می‌دهد. کافه لاته از ترکیب شیر بخار داده شده با یک شات قهوه تهیه می‌شود و با کف زیاد سرو می‌شود. تلخی کم این نوع قهوه سبب شده تا طرفداران بسیاری داشته باشد.

حتما نام لاته آرت به گوشتان خورده است. لاته آرت به معنی هنر شیر و قهوه می‌باشد. باریستا با توجه به هنر و تکنیک هایی که وارد است طرح ها و اشکال مختلفی را به واسطه شیر بخار داده شده روی قهوه ایجاد می‌کنند.

باریستا با این کار سبب می‌شود تا در مشتریان انگیزه بیشتری برای مصرف قهوه ایجاد شود و علاوه بر آن لذت بصری آن را نیز افزایش می‌دهد.

 

کافه لاته

 

کاپوچینو

وقتی راجب محبوب‌ترین نوع قهوه با شما صحبت می‌کنیم قطعا نام کاپوچینو در ذهن شما نقش می‌بندد. کاپوچینو را از سه لایه درست می‌کنند. در لایه اول یک شات اسپرسو و در لایه بعدی شیر بخار داده شده و در آخرین لایه شیر پف‌دار و کف دار اضافه می‌شود. بعد از آماده سازی این سه لایه باریستاها با استفاده از پودر کاکائو، قهوه را تزیین کرده و با هنر و خلاقیت خودشان طرح‌های بسیار زیبایی خلق می‌کنند. ایتالیایی ها عادت دارند هنگام صرف صبحانه کاپوچینو مصرف کنند؛ زیرا کاپوچینو شیرین و خوش طعم است. درنتیجه بهترین گزینه برای افرادی است که تمایل دارند هنگام صرف صبحانه قهوه بنوشند.

پیشنهاد می‌کنیم اگر با طعم قهوه رابطه خیلی خوبی ندارید، کاپوچینو را امتحان کنید.

 

کاپوچینو

 

آمریکانو

طرز تهیه آمریکانو بسیار سخت و پیچیده نیست. این قهوه از ترکیب آب داغ و قهوه اسپرسو درست می‌شود. در رابطه با پیشینه قهوه آمریکانو اینطور آمده است که اولین بار در جریان جنگ جهانی اول توسط سربازان آمریکایی خلق شد تا در مصرف قهوه صرفه‌جویی کنند. اما ماجرا به همینجا ختم نشد و پس از جنگ، باریستاهای آمریکایی این سبک از قهوه را پذیرفته و قهوه آمریکانو را به همگان معرفی کرده و به شهرت رسانند.

 

قهوه آمریکانو

 

فلت وایت

فلت وایت قهوه‌ای است که بیشتر مورد علاقه ساکنین استرالیا و نیوزلند است. این قهوه تقریبا به کاپوچینو شباهت دارد با این تفاوت که روی قهوه از کف شیر و شکلات استفاده نمی‌کنند. برای آماده سازی این قهوه باید یک شات اسپرسو داخل فنجان بریزید و بعد بدون ذره‌ای کف، شیر بخار داده شده را اضافه کنید.

ماکیاتو

ماکیاتو یکی دیگر از انواع مختلف قهوه است که تقریبا شبیه به کاپوچینو می‌باشد.  فقط تفاوت کوچکی در طرز تهیه این دو وجود دارد. برای آماده سازی ماکیاتو به یک شات اسپرسو نیاز داریم و بعد از آن باید فوم شیر را مستقیما روی آن بریزیم.

 

قهوه ماکیاتو

 

موکا یا موکاچینو

قهوه موکاچینو که با نام قهوه موکا نیز می‌شناسند، تقریبا مشابه قهوه لاته است که به آن شربت یا پودر شکلات اضافه کرده‌اند. البته گاهی خامه نیز به روی آن اضافه می‌شود.

اگر تصمیم گرفته‌اید که وارد دنیای قهوه شوید و به جمع قهوه‌خوران حرفه ای بپیوندید پیشنهاد می‌کنیم با قهوه موکا شروع کنید. مزیت کافه موکا این است که به تلخی اسپرسو نیست و شکلات و خامه‌ای که در این قهوه به کار برده شده طعم خاصی به آن بخشیده است. میتوان طعمش را به طعمی بین هات چاکلت و کافه لاته تشبیه کرد.

 

قهوه موکا

 

کورتادو

کورتادو بر گرفته از یک واژه اسپانیایی به معنی برش (cut) می‌باشد. کورتادو شباهت بسیاری به لاته دارد.  برای آماده سازی این قهوه باید مقداری برابر اسپرسو و شیر جوشیده استفاده شود به همین خاطر به قهوه لاته شباهت دارد. تفاوت اصلی این دو در حجم نوشیدنی و میزان استفاده از دو ماده اسپرسو و شیر فوم گرفته شده می باشد. در کورتادو میزان یک دوم اسپرسو و یک دوم نیز شیر استفاده می‌شود. اما در لاته یک سوم قهوه و دو سوم شیر نیاز است. کورتادو، به دلیل مقدار قهوه استفاده شده نسبت به لاته، دارای طعم گیراتری می‌باشد.

 

قهوه کورتادو

 

آفوگاتو

نام آفوگاتو نیز در منوی کافه‌ها به چشم میخورد ولی یک قهوه واقعی نیست. برای تهیه آفوگاتو به یک شات اسپرسو احتیاج داریم تا روی یک دسر اضافه شود. معمولا برای دسر از یک اسکوپ بستنی استفاده می‌کنند. ترکیب طعم تلخ قهوه با شیرینی بستنی بسیار خوشمزه و دلنشین است. اگر به شیرینی و تلخی علاقه دارید حتما این ترکیب را امتحان کنید.

 

قهوه آفوگاتو

 

پودر قهوه آماده

پودر قهوه آماده یا کافی‌میکس نامی آشنا برای همگان است. صادقانه بخواهیم بگوییم این نوع قهوه پوچ‌ترین نوع قهوه است. زیرا برای تهیه آنها از دانه های کم کیفیت استفاده می‌شود. طعم و مزه خاصی ندارد و کافئین بسیار کمی دارد. شرکت‌های بسیاری هستند که پودرقهوه‌های مختلف تولید می‌کنند و شما به راحتی می‌توانید در تمام فروشگاه ها و دکه‌ها آنها را خریداری کنید.

 

پودر قهوه آماده یا کافی میکس

 

رستوران گردان برج میلاد - اطلاعات کامل رستوران برج میلاد

 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر