روستای خان کندی

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/05/24
بازدید: 1470
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور ایران به دلیل بهره مندی از طبیعت چهار فصل، در سرتاسر خود روستاهایی خوش آب و هوا و شگفت انگیز دارد. یکی از این روستاهای معروف و خوش آب و هوا، روستای خان کندی می باشد که در ادامه، بیشتر با این روستا و طبیعت آن آشنا می شویم.

معرفی روستای خان کندی

این روستای کم نظیر، در استان اردبیل، بخش مرکزی شهرستان گرمی و در مرز ایران و آذربایجان قرار دارد. این روستا در دامنه های کوه قبله داشی واقع شده و بسیار زیبا و سرسبز است. در حال حاضر جمعیت این روستا حدودا 150 نفر بوده که شغل اکثر آن ها کشاورزی دیم و دامپروری می باشد. درختان گردو، سیب، آلوچه و گیلاس نیز به صورت کم و محدود در ان روستا پرورش داده می شوند. 
این روستا همزمان با پیدایش روستای تولون ایجاد شده و سنگ بنای اولیه آن در دوره افشاریه و در زمان حکومت نادرشاه افشار گذاشته شد. این روستا از زمان پیدایش خود، به علت بهره مندی از مراتع ییلاقی عالی، محل ییلاق کوچ‌نشینان ایل سون بوده است. پایه گذاران این روستا، خاندان خلیفه لو از نوادگان و فرزندان عبابگ بوده و به عنوان ییلاق طایفه علابگلو استفاده می شد. نام آن در ابتدا خان یوردی بوده و سپس به خان کندی تغییر یافته است. به علت شرایط خاص طبیعی و جغرافیایی خان کندی، در کوه ها و مراتع این روستا انواع مختلفی از حیوانات دیده می شوند که مهم ترین آن ها عبارت اند از: شاهین، بالابان، شغال، جوجه تیغی، کبوتر وحشی، زردپره، کبک، عقاب، لاک‌پشت، گراز، روباه و گرگ.

 

روستای خان کندی


مراتع و ارتفاعات این روستا سرسبز بوده و از انواع گون، یونجه و شبدر پوشیده شده اند. این منطقه دارای نوعی گون خاص با خارهای کوتاه و به هم فشرده می باشد که در بین اهالی این منطقه به گون جوجه تیغی معروف است. مراتع سرسبز این منطقه دارای گل های رنگارنگ بوده و محل مناسبی برای پرورش زنبور و تولید عسل به شمار می رود. بهترین و مرغوب ترین عسل این منطقه نیز به روستای خان کندی تعلق دارد و می توان آن را سوغات خان کندی به شمار آورد.در این روستا رودخانه های زیبایی جریان دارند که برخی از آن ها فصلی می باشند. یکی از این رودخانه ها، گرمی چای نام دارد. از آب این رودخانه ها برای تامین آب شرب و همچنین کشاورزی استفاده می گردد. 

جاذبه های گردشگری خان کندی

در این بخش به برخی از جاذبه های گردشگری روستای خان کندی اردبیل اشاره می کنیم:

دریاچه قانغانلو:

این دریاچه زیبا در شرق روستای خان کندی جاری است و علت تشکیل آن، ذوب تدریجی برف های کوه قبله داشی می باشد. این دریاچه در فصل بهار و پاییز دارای بیشترین وسعت خود می باشد. وسعت آب این دریاچه در فصل تابستان به علت افزایش تبخیر سطحی و همچنین آبیاری مزارع، کاهش پیدا می کند. بررسی ها نشان داده این دریاچه دارای یک اکو سیستم با انواع موجودات آبزی است. علاوه بر آن، این دریاچه مکانی مناسب برای انواع ماهیان سردابی به شمار می رود.  

چشمه خان بولاغی:

می توان بزرگ ترین علت سرسبزی این مکان را مدیون این چشمه دانست. طبق گفته اهالی روستا، خان روستا در زمان های گذشته این چشمه را مخصوص به خود دانسته و مردم عادی را از دسترسی به آن محروم ساخته است. آب این چشمه خودجوش بوده و محل قرارگیری آن در جنوب روستای خان کندی می باشد. دمای این چشمه در تابستان و زمستان صفر درجه بوده و به عقیده اهالی روستا، برای درمان برخی از امراض پوستی، مفید واقع می شود. اخیرا آب این چشمه را از طریق لوله کشی مورد استفاده اهالی قرار گرفته است.

 تولکی تپه:

تپه ای هرمی شکل در شمال شرق این روستا قرار داشته که به علت کشت گندم بر روی تپه و فرسایش خاک، در طی سال های زیاد به شکل ذوزنقه درآمده است. تولکی تپه در زبان ترکی به معنای تپه روباه است. علت انتخاب این نام، اینگونه بیان شده است: به علت موقعیت ویژه این تپه، پناهگاه تعدادی روباه بوده است. برخی، قدمت این تپه را متعلق به دوره اشکانیان می دانند. در فصل بهار و پاییز، در اثر بارندگی های فراوان تعداد زیادی قارچ چتری و گوشتی در کوه ها و ارتفاعات مجاور این روستا می رویند که طرفداران خاص خود را دارند. 

آب و هوای روستای خان کندی

آب و هوای روستای خان کندی در تابستان، خنک و کوهستانی بوده و در زمستان سرد و برفی می شود. این روستا بیشترین میزان بارش خود را در مهر ماه و به میزان حدودا 68 میلی متر تجربه می کند و کمترین میزان بارندگی آن در تیر ماه و حدود 3 میلی متر است. 
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی + نرخ هر ایرلاین
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی + نرخ هر ایرلاین
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 100 کاربر