کله پاچه

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/18
بازدید: 1681
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

نوبتی هم که باشد نوبت معرفی غذای چرب و چیلی ایرانی پسند است. کله پاچه یا "کلپچ" غذایی ست که خیلی از افراد ترجیح می دهند از خواب صبح خود بزنند و صبح خود را در طباخی ها بگذرانند. احتمالا شما هم موقع خوردن کله پاچه جمله معروف " کله پاچه رو باید چشم بسته خورد" را شنیده اید. خیلی از افراد علاقه ای به خوردن کله پاچه ندارند ولی افرادی که با اصرار لب به کله پاچه میزنند بعد از مدتی عاشق این غذای خوشمزه و چرب می شوند. البته این غذا برای افرادی که از چربی بالایی برخوردارند مناسب نیست و متاسفانه این افراد علاقه شدیدی به این غذا نشان می دهند البته حق دارند چرا که این غذا بسیار لذیذ است. در ایران کله پاچه را در رستوران های خاصی که طباخی یا کله پزی نامیده می شود سرو می کنند و به کسی که کله پاچه را طبخ می کند کله پز می گویند.

 

کله پاچه

 

کله پاچه یک غذای سنتی به شمار می آید که در خاورمیانه، نروژ، قفقاز جنوبی، ایران و ترکیه از این غذا استقبال می کنند. روش طبخ کله پاچه در ایران و ترکیه مشابه هم می باشد ولی در سایر کشورها روش طبخ کمی متفاوت است. خورد اجزای کله پاچه در بین افراد کاملا سلیقه ای ست مثلا چشم یکی از چرب ترین اجزای کله پاچه است که خیلی از افراد عاشق چشم هستند و در مقابل آن خیلی از افراد از این قسمت متنفرند. محبوب ترین قسمت کله پاچه زبان و بنا گوش است که از گوشت خالص تشکیل شده بعد از آن نوبت به مغز می رسد که سرشار از کلسترول است.

طرز تهیه کله پاچه

برای پخت این غذای لذیذ بهتر است از روز قبل آن را بار بگذارید تا حسابی جا بیوفتد. اگر طبق این این دستور کله پاچه را درست کنید عاشق طعم بی نظیرش می شوید البته بعضی از افراد طبق سلیقه خود با اضافه کردن ادویه و حبوبات این غذا را جور دیگری درست می کنند.
مواد لازم برای پخت کله پاچه برای 4 نفر:

 

کله گوسفند 1 عدد
پاچه گوسفند4 عدد
پیاز1 الی 2 عدد
سیر  6-7 حبه 
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه   به مقدار لازم

 

زنجبیل، چوب دارچین، نخود این موارد را می توانید اختیاری در هنگام پخت به غذای خود اضافه کنید. فقط این نکته را فراموش نکنید اگر می خواید نخود را به کله پاچه اضافه کنید باید آنرا از شب قبل خیس کنید. پس از پخت این غذا می توانید آن را با مقداری آب لیمو ترش تازه و کمی پودر دارچین نوش جان کنید.

ارزش غذایی کله پاچه

یک کله پاچه 450 گرمی دارای 189 کیلو کالری، 0 گرم قند، 10 گرم چربی، 0 گرم کربوهیدرات ، 0 گرم نمک و فیبر می باشد.

چگونه کله پاچه را بپزیم؟

مرحله اول 

ابتدا کله و پاچه را تمیز کنید تا مو و ضایعاتی روی آن نمانده باشد. بعد از تمیز کردن کله گوسفند را حسابی روی زمین بکوبید تا ضایعات درون بینی کاملا خارج شوند. سپس با یک برس یا مسواک دندان های کله را به خوبی تمیز کنید.

مرحله دوم

بعد از آن باید آن را روی شعله گاز بگیرید تا موهای اضافی کله و پاچه کز بخورند سپس با یک چاقو روی آن را بتراشید تا دیگر مویی روی آن نماند.

مرحله سوم

بعد از کز دادن کله، باید از قسمت کنار زبان از قسمت لپ آن را با چاقو ببرید، این کار را از دو طرف انجام دهید تا نصف شود سپس درون یک لگن پر آب برای 10 دقیقه رار دهید و روی پوست آن را با دست بکشید تا تمیز شود سپس آن را آبکشی کنید.

مرحله چهارم

پیاز را نگینی خرد کرده و با ادویه ها تفت بدهید سپس حبه های سیر را اضافه کرده، بعد از آن کله و پاچه ها را به قابلمه اضافه کنید سپس آب را افزوده تا جایی که روی کله و پاچه ها را بپوشاند. زیر شعله را زیاد کرده تا آب به جوش بیاید در هنگام جوشیدن آب کف روی کله پاچه را بگیرید سپس حرارت را کم کنید و بگذارید آرام آرام به مدت 8 ساعت پخته شود.

مرحله پنجم

یک ساعت مانده به پخت کله پاچه، نمک را به آن اضافه کنید. بعداز پخت کله پاچه آن را از صافی رد کرده تا آب آن زلال شود دوباره آن را به قابلمه اضافه کنید تا 20 دقیقه دیگر پخته شود و به روغن بیوفتد.

مرحله ششم

بعد از پخت کامل آن را درون ظرف مورد نظر ریخته و به آن اب لیمو تازه و دارچین اضافه کنید و با نان سنگک داغ میل کنید فراموش نکنید در کنار این غذای خوشمزه از خوردن پیاز و سیر ترشی غافل نشوید.

 

کلپچ

 

خواص کله پاچه

کله پاچه از مغز، زبان، بناگوش، پاچه و چشم تشکیل شده که هر کدام طعم به خصوصی دارد. شاید بگویید کله پاچه بجز چربی خواصی ندارد ولی برعکس هر کدام از این اجزا خواص بخصوصی دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.
قسمت های مختلف کله پاچه از ویتامین های گروه B، پروتئین، آهن و روی تشکیل شده که پروتئین آن برای ترمیم بافت های بدن مفید می باشد.
بناگوش یا گوشت صورت  سرشار از پروتئین است. مغز گوسفند و زبان آن دارای ویتامین B12  می باشد که این ویتامین در سیستم عصبی و خونسازی نقش بسیاری دارد.
پاچه گوسفند از طبع سرد برخوردار می باشد و خاصیت رقیق کنندگی خون را برعهده دارد. 
اگر در ماه یکبار کله پاچه بخورید بخشی از ویتامین مورد نیاز بدن شما تامین می شود. ویتامینهای گروه B حلال در چربی می باشد و در کبد جذب می شود. در نتیجه خطر جبران ناپذیری به کبد انسان وارد می کند و باید در خوردن آن احتیاط کنید و از خوردن بیش از حد آن بپرهیزید. البته ناگفته نماند افراد چاق و کسانی که مشکل قلبی و اروقی دارند باید در خوردن کله پاچه احتیاط کنند. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر