دریاچه جوان شهداد

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/08/05
بازدید: 2354
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

سال ۱۳۹۸ سالی سرشار از اتفاقات ناگوار برای ایرانیان بود. در فروردین همان سال، اغلب استان‌های ایران دچار سیلاب های شدید شدند. درپی این سیلاب ها، خرابی های زیادی بر جای ماند؛ ولی جالب است بدانید که این سیلاب، در کنارهمه خرابی ها، معجزات شگفت انگیزی را نیز به جود آورده است. رودی که خروشان شد و سیلی عظیم را جاری کرد رود شور بود؛ که از کوهساران بلند خراسان جنوبی سرچشمه گرفت و درامتداد به جنوب کویر لوت سرازیر می شد، طغیان این رود باعث به وجود آمدن دریاچه ای زیبا به نام دریاچه جوان شهداد شد. با ما همراه باشید تا در ادامه با این دریاچه ی شگفت انگیز بیش‌تر آشنا شوید.

 

دریاچه شهداد کرمان در کویر لوت

 

دریاچه شهداد کرمان در کویر لوت

رود شور با طغیان خود، جاده شهداد به نهبندان را تخریب کرده و خسارات زیادی را برجای گذاشته است؛ ولیکن با طغیان این رود، دریاچه ای زیبا نیز به وجود آمده است، که اکنون عمر آن به دو سال می‌رسد. گردشگران این دریاچه زیبا و شگفت انگیز را دریاچه جوان شهداد نامگذاری کرده اند، یکی از دلایل انتخاب این نام، موقعیت مکانی این دریاچه می‌باشد که در دل کویر لوت واقع در شهر کرمان و در میانه کلوت شهداد واقع شده است. معجزه پدید آمدن این دریاچه طبیعی در میان گرم‌ترین کویر جهان، جاذبه گردشگری شگفت انگیزی را ایجاد نموده است و گردشگرانی که از سراسر جهان برای بازدید از کرمان به این شهر سفر می کنند؛ برای بازدید از دریاچه جوان شهداد نیز اقدام می کنند.

ویژگی های دریاچه جوان شهداد

دریاچه شهداد یکی از دریاچه‌ های آب شور ایران محسوب می‌شود که حجم آب آن بسیار زیاد می‌باشد. این دریاچه بسیار پهناور بوده به طوری که جاده ۴۰ کیلومتری شهداد به نهبندان را دربر گرفته است. وسعت بسیار زیاد این دریاچه منجر به شکل گیری موج هایی متعدد برروی سطح آن شده است. موج های ایجاد شده برروی سطح این دریاچه، باعث می شود که پرندگان مهاجر بسیاری به سمت آن جذب شوند. شما با سفر به کویر لوت و بازدید از دریاچه، علاوه بر مشاهده صحنه جالبی از بقایای جاده و تیر برق‌های میان دریاچه، با پرواز پرندگانی زیبا نیز مواجه خواهید شد.

این دریاچه طبیعی که در کنار کلوت های زیبای کویری ایجاد شده، جذابیت بیشتری به این دریاچه بخشیده است، کلوت هایی که مانند جزیره‌هایی کوچک سر از آب بیرون آورده اند و منظره خیره کننده به تصویر کشیده اند. این کلوت ها و دریاچه ای که میان آن‌ها وجود دارد موجب شده، کویر لوت دیگر فقط مقصدی برای کویرنوردان نباشد بلکه سایر گردشگران را نیز به خود جذب کند. 

نکته ی جالبی که درباره این دریاچه وجود دارد، این است که دریاچه شهداد حجم تبخیر بسیار بالایی دارد اما این موضوع باعث خشک شدن دریاچه نمی‌شود زیرا در فصل های پائیز، بهار و زمستان با بارندگی میزان آب قابل توجهی به دریاچه اضافه می‌شود. با گسترده شدن آب در این منطقه باتلاق‌های خطرناکی نیز به وجود آمده اند، به همین دلیل از گردشگران می‌خواهند که از شنا کردن در این دریاچه جدا خودداری کنند و حتما با یک راهنما به این دریاچه سفر کنند.

 

ویژگی های دریاچه جوان شهداد

 

عمق دریاچه شهداد

دریاچه زیبای شهداد که به نام های دریاچه جوان شهداد، دریاچه معجزه کویر و دریاچه سلیمانی نیز معروف است، دارای عمقی حدود ۵ تا ۶ متر می‌باشد البته در برخی خبرگزاری ها عمق این دریاچه ۷ متر ذکر شده است، که هنوز گزارش دقیقی از عمق این دریاچه در دسترس نیست.

پوشش های گیاهی و جانوری اطراف دریاچه شهداد

دریاچه شهداد همان طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم یکی از دریاچه های آب شور ایران به حساب می‌آید، که آب آن برای استفاده کشاورزی اصلا مناسب نمی‌باشد؛ اما در اطرف این دریاچه پوشش های گیاهی بسیاری وجود دارد. در میان کلوت‌ها و اطراف دریاچه، درختان و درختچه های گز به ‌وجود آمده است که به آن‌ها نبکا یا تلهای گیاهی می‌گویند. در این منطقه گیاهانی مانند گرامینه‌ها و درختچه‌های تاغ نیز می‌رویند. در این منطقه حیواناتی چون یوزپلنگ، مار، گربه شنی، مارمولک، سنجاقک، کاراکال، جبیر، گنجشک و بسیاری از پرندگان مهاجر، گورخر و روباه شنی مشاهده شده‌اند، که به جاذبه گردشگری این مکان می‌افزایند. 

بهترین زمان بازدید از دریاچه جوان شهداد 

بهترین فصل برای سفر به دریاچه جوان شهداد، فصل بهار و پائیز می‌باشد؛ ولیکن در فصل سرد نیزمی توان با تجهیزات کامل به این منطقه سفر کرد. در تابستان آب و هوای کویر بسیار گرم است و سفر به این منطقه برای افرادی که تحمل گرما را ندارند، توصیه نمی‌شود، البته لازم به ذکر است که روزهای گرم کویری، شب های بسیار سردی را رقم می‌زند؛ ولیکن در روزهای تابستاتی نیز گردشگران زیادی از استان های هم جوار به این منطقه سفر می‌کنند. برای سفر به دریاچه شهداد و استان کرمان می‌توانید از تورهای مسافرتی استفاده کنید یا به طور شخصی به این شهر تاریخی سفر کنید.

 

بهترین زمان بازدید از دریاچه جوان شهداد 

 

فاصله کرمان تا دریاچه شهداد

بعد از سفر به کرمان و بازدید از جاذبه های آن بد نیست سری هم به دریاچه شهداد بزنید و از دریاچه شگفت انگیز میان کویر لذت ببرید. فاصله کرمان تا شهداد ۹۶ کیلومتر بوده که طی کردن آن حدود یک ساعت و بیست دقیقه طول می‌کشد، از شهداد تا دریاچه نیز فاصله ای حدود ۵۰ کیلومتر می‌باشد.  وسیله نقلیه عمومی از شهداد برای دریاچه وجود دارد که برای رفتن به دریاچه می‌توانید از آن ها استفاده کنید.  در این منطقه  پوشش شبکه ای و آنتن دهی موبایل نیز موجود می‌باشد.

آدرس دریاچه کلوت شهداد

برای بازدید از معجزه کویر، دریاچه شهداد باید به استان کرمان سفر کرده و از آنجا به کویر لوت و شهداد بروید، از شهداد به سمت کلوتهای آن بروید و دریاچه را در میان آن کلوت ها می‌توانید ببینید. دریاچه از شهداد همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم ۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر