کاخ مرمر

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/02/10
بازدید: 3569
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تهران با تمام دود و ترافیک و شلوغی های همیشگی اش، همچنان پایتخت دوست داشتنی کشور عزیزمان ایران است. در این شهر نیز همانند دیگر شهرهای تاریخی ایران، آثار و ابنیه باستانی متعددی وجود دارد که سردمدار آن ها نیز کاخ های سلطنتی به جا مانده از دوره پهلوی و قاجار هستند!
بناهایی همچون کاخ گلستان ، کاخ سعدآباد ، کاخ نیاوران و کاخ مرمر جزء پربازدید ترین و زیباترین کاخ های تهران هستند. موضوع این مقاله نیز معرفی کاخ مرمر تهران می باشد، بنابراین اگر قصد سفر به تهران یا گشت و گذار در این شهر را دارید، در ادامه همراه ما باشید.

کاخ مرمر تهران

کاخ مرمر عمارتی زیبا و تاریخی در مرکز شهر تهران است که در سال 1313 هجری شمسی به دستور رضا شاه پهلوی تاسیس شده و امروزه به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران سالانه مورد بازدید بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی تور تهران قرار می گیرد. جالب است بدانید، نقل شده که رضا شاه کاخ مرمر را به خاطر نشان دادن قدرت خود و سلطنتش به جهانیان ساخته است. این عمارت دارای بنایی به وسعت 3500 متر است که در خیابان پهلوی و سپه سابق و ولیعصر و امام خمینی کنونی واقع شده است. کاخ مرمر علاوه بر پیشینه تاریخی ارزنده ای که از دوره پهلوی و انقلاب اسلامی به دوش می کشد، معماری بی نظیر و تماشایی داشته و جزء بناهای ارزشمند ایران می باشد.

 

کاخ مرمر تهران


لازم به ذکر است که نام این کاخ برگرفته شده از نمای بیرونی آن می باشد که با مرمرهای سبز رنگ زیبا سازی و تزئین شده است. معمار کاخ مرمر تهران فردی به نام لوون تادوسیان بوده که از سبک معماری تلفیقی شرق و غرب برای طراحی و ساخت این این بنا بهره گرفته است. این کاخ یک بار در سال 1387 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و در خرداد ماه سال 57 نیز به عنوان یکی از آثار ملی ایران در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

تبدیل کاخ مرمر به موزه

همان طور که گفتیم کاخ مرمر تهران در طول سال های عمر خود دوره های مختفی را پشت سر گذاشته و دست خوش اتفاقات و تغییرات گوناگونی بوده است. به عنوان مثال بین سال های 55 تا 57، یعنی قبل از انقلاب کاخ مرمر تبدیل به موزه شد! طی این 2 سال نیز در این بنا که با عنوان کاخ موزه مرمر یا موزه پهلوی شناخته می شد، اقلامی نظیر لباس افسری و کلاه تیر خورده شاه در واقعه ترور سال 1327، نگهداری و به نمایش گذاشته شده بود. این کار نیز به دستور محمدرضا شاه و به منظور آشنایی بیشتر مردم با موسس سلسه پهلوی یعنی رضا شاه انجام شد.

مقر کمیته انقلاب اسلامی

موزه پهلوی تا واپسین روزهای نظام پادشاهی بیشتر دوام نیاورده و با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57  بار دیگر مورد تغییر و تحول قرار گرفت. کاخ مرمر بعد از انقلاب در اختیار نهادهای حکومتی قرار گرفته و به مقر کمیته انقلاب اسلامی تبدیل شد.

واگذاری به مجمع تشخیص مصلحت نظام

با گذشت 13 سال از پیروزی انقلاب یعنی در سال 1370 مجددا کاخ مرمر را برای ایجاد تغییراتی کاندید کرده و این عمارت را ابتدا به قوه قضائیه و نهایتا به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شده و از آن زمان تا کنون در نامه های دولتی از این کاخ با عنوان ساختمان قدس یاد می شود. پس از آن نیز در سال 1397 توسط این مجمع به بنیاد مستضعفین تحویل داده شد و یک سال بعد پس از آن که عملیات مورد نیاز برای تغییر کاربری روی آن انجام شد، در سال 98 به عنوان موزه در اختیار عموم مردم قرار گرفت. نکته بسیار جالب درباره کاخ مرمر تهران این است که این بنا، بعد 41 سال در بهمن ماه سال 98 برای اولین بار مورد بازدید رسانه ها قرار گرفت.

 

کاخ موزه مرمر

 

آدرس کاخ مرمر تهران

در بخش های قبل اشاره کردیم که این موزه در مرکز تهران و در حوالی خیابان ولعیصر قرار گرفته است. برای دسترسی به این مکان گردشگران می توانند از ماشین شخصی، مترو، اتوبوس یا بی آر تی استفاده نمایند. اما پیشنهاد لحظه آخر به شما استفاده از مترو است، چون بدون دردسر و خوردن به ترافیک و شلوغی تهران با صرف کمترین زمان به این کاخ می رسید.

دسترسی با ماشین شخصی: اگر با ماشین شخصی قصد مراجعه دارید، می توانید از طریق آدرس دقیق کاخ مرمر و استفاده از تابلوهای راهنمای شهری به این مکان برسید. آدرس کاخ مرمر: استان تهران، شهر تهران، منطقه 11، خیابان فلسطین جنوبی، تقاطع خیابان امام خمینی و خیابان ولیعصر، کاخ مرمر.

دسترسی با مترو: مترو همیشه راحت ترین راه است، مخصوصا که کاخ مرمر بین چندین ایستگاه مترو قرار گرفته و دسترسی را برای مسافران بسیار آسان کرده است. نزدیک ترین مترو به آدرس کاخ مرمر تهران، ایستگاه مترو تئاتر شهر است و تا آن حدود 1.4 کیلومتر فاصله دارد که این مسیر معادل 4 دقیقه با ماشین می باشد.

بازدید از کاخ مرمر

امکان بازدید از این عمارت در نیمه اول سال از ساعت 9 الی 12 و در نیمه دوم سال از ساعت 9 الی 17 برای عموم افراد امکان پذیر می باشد.

امیدواریم مطالعه این مقاله برای کاربران عزیز و همچنین علاقمندان تاریخ و گردشگری جذاب و مفید بوده باشد. در صورتی که شما نیز اطلاعات به روز تری از کاخ مرمر تهران در دست دارید، خوشحال می شویم تا از طریق راه های ارتباطی ما در بخش نظرات سایت و یا با مراجعه به شبکات اجتماعی تلگرام و اینستاگرام لحظه آخر با ما به اشتراک بگذارید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 101 کاربر