موزه زمان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/28
بازدید: 8380
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

موزه زمان تهران که انواع ساعت‌های ایرانی و خارجی قدیمی را می‌توانید در آن ببینید از موزه‌های پرطرفدار تهران است که با رنگ فیروزه‌ای خودش در خیابان‌های زعفرانیه تهران می‌درخشد. در این موزه آثار جالبی با موضوع زمان قرار دارد که به عنوان نخستین موزه ساعت در ایران شناخته می‌شود و در یکی از خانه‌های قدیمی تهران همراه با معماری و تزئینات قابل توجهی قرار گرفته است. وقتی به موزه زمان تهران وارد می شوید فضای زیبا و آرامش بخش آن، شما را به سمت  گشت و گذار در تاریخ سوق می دهد. در این موزه خواهید توانست انواع ساعت ها، سیر تحول و پیشرفت آن ها را همراه با جزئیات‌شان ببینید. در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با این موزه آشنا کنیم. چنانچه تاکنون به آن جا نرفته اید، دیدن آن را در برنامه خود بگنجانید.

 

موزه زمان تهران

 

تماشاگه زمان، نخستین موزه ساعت در ایران 

وقتی صحبت از موزه می شود در ذهن همه ما ظروف سفالی، آثار باستانی و تاریخی نقش می بندد، اما در مورد موزه تماشاگه زمان همه چیز فرق دارد. زمانی که پا در این موزه می‌گذارید همه‌چیز آن شما را مجذوب خود خواهد کرد. ساختمان آبی رنگ این موزه که در میان باغی زیبا قرار گرفته و مزین به گچ بری، آینه کاری، مقرنس کاری و گره‌چینی است در کنار این ساعت‌های زیبا هر بازدیدکننده‌ای را ترغیب می کند تا دوباره به دیدن این موزه فیروزه‌ای رنگ برود.

 

موزه های هنری تهران - هنری ترین موزه های تهران که باید ببینی

 

در این موزه شما می‌توانید، کلکسیونی از انواع ساعت‌های قدیمی ایرانی و خارجی از کشورهای فرانسه، سوئیس، انگلیس و آلمان را ببینید. همچنین انواع مختلفی از ساعت شیفت نگهبانی، ساعت کشتی و همچنین ساعت‌ های مچی در انواع دستبندی و دو زمانه را می‌توانید مشاهده کنید. در بخشی از این موزه نیز با انواع ابزار و اسناد گاه‌‌شماری و تقویم‌های ایرانی آشنا خواهید شد. جالب است بدانید نام این موزه از سال 1382 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

تماشاگه زمان

 

معماری موزه زمان

باغ موزه زمان به ساختمان خداداد نیز معروف است که بنای آن یک ساختمان دو طبقه در باغی به مساحت 5 هکتار بوده و قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد که این ساختمان در ابتدا متعلق به عبدالله خان منصور بوده است. در سال ۱۳۴۶ تاجری ثروتمند در دوران پهلوی به نام حسین خداداد این باغ را خریداری کرد .این تاجر که به خاطر واردات باسکول صنعتی و کارخانجات ریسندگی ثروتمند شده بود به دلیل علاقه فراوانش به هنر این باغ را خریداری و تصمیم به بازسازی آن گرفت. مرمت و بازسازی این بنا حدود 2 سال طول کشید و در هنگام بازسازی تیرهای چوبی با تیرهای آهنی جایگزین شد و گچ‌بری‌های بسیار زیبایی نیز به این بنا افزوده شد. برای ساخت این بنا چند تن از برترین معماران و هنرمندان مشهور حضور داشتند و بنای داخلی این مجموعه را ترکیبی از معماری ایرانی و فرنگی  طراحی کردند؛ و در نمای بیرونی آن از طراحی و معماری قاجاری و ایرانی استفاده کردند.

 

معماری موزه زمان

 

تاریخچه موزه زمان

موزه زمان قدمتی حدود 80 سال دارد که در ابتدا متعلق به داماد ناصر الدین شاه بود. موزه زمان مساحتی حدود 5000 متر مربع دارد که 700 متر مربع آن زیر بنای ویلای ساخته شده در آن است. پس از مرگ معیر الممالک که داماد ناصرالدین شاه بود پسرش درختان باغ را برای استفاده در کوره‌های تهران قطع کرد. بعد از داماد ناصرالدین شاه این ملک توسط عبدالله خان منصور خریداری شد و تا سال 1346 در دست وارثان او بود. پس از عبدالله خان منصور فردی به نام حسین خداداد ملک موزه زمان را خریداری کرد اما این ملک تخریب شده بود و به دستور خودش مرمت‌هایی روی آن انجام شد و اسکلت آهنی به جای اسکلت چوبی جایگزین شد. در مرمت‌سازی بنای داخل باغ ساختمان نیز مقاوم شد و گچ‌بری‌ها و هنرهای بکار رفته در طراحی آن نیز مرمت شد.

 

موزه لوور - یکی از معروف ترین موزه های جهان و یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری شهر پاریس

 

تاریخچه موزه زمان

 

بخش های مختلف موزه زمان

موزه زمان از بخش های مختلفی تشکیل شده است که عبارت‌اند از: محوطه باغ که در آن انواع مختلفی از ساعت‌های شنی، آفتابی و سوختی قرار دارد. طبقه اول که انواع مختلفی از ساعت‌های دیواری، کوکی و ایستاده را می توانید در آن جا ببینید؛ و در طبقه دوم موزه که در آن انواعی از ساعت‌های مچی، زنگی و تقویم‌های دائمی برای نمایش عموم گذاشته شده است. همچنین می‌توانید ساعت تعداد زیادی از افراد مشهور مانند ساعت پروفسور حسابی و داود رشیدی را در این موزه مشاهده کنید. در قسمتی از موزه نیز کافه ریبار و رستوران موزه قرار دارد که می‌توانید پس از گشت و گذار در موزه به آن‌جا رفته و با نوشیدنی‌های گوارا خستگی را از تن خود رفع کنید. 

 

موزه زمان

 

آثار موجود در موزه زمان 

از جمله آثار تاریخی و ارزشمندی که در این موزه قرار دارد، عبارت است از: 

  • ساعت آفتابی که 5500 سال پیش اختراع شده بود و به واسطه تابش آفتاب شروع به کار می‌کرد. 
  • ساعت آبی که به واسطه جریان یکنواخت آب کار می‌کرد و در مصر باستان از آن به عنوان اندازه‌گیری زمان در دادگاه استفاده می‌شد. 
  • ساعت آبی مکانیکی ساعت روغنی، قایق اژدها، ساعت طنابی، ساعت شمعی و ساعت شنی از دیگر آثاری است که در این موزه قرار گرفته است. 

امکانات موزه زمان 

از جمله امکاناتی که در این موزه قرار دارد کافه و رستورانی است که منوی آن بسیار متنوع است و از غذاهایی مانند پنه آلفرد، سالاد سزار و انواع قهوه، آب میوه طبیعی، املت، حلیم، عدسی، کرپ، مربا و ... دارد. از دیگر امکانات موجود در این موزه گالری است که اشیای سنتی، زیورآلات، صنایع دستی، نقاشی‌ های زیبا و … در آن قرار دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. نمازخانه و سرویس بهداشتی نیز از دیگر امکانات موزه زمان است. همچنین فضای زیبا و دل انگیز باغ این امکان را به افراد داده است تا خاطرات زیبایی را از بازدید خود در موزه زمان به ثبت برسانند. 

ساعت کاری موزه زمان

برای بازدید از موزه زمان می‌توانید در شش ماه اول سال از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰ و پنج شنبه و جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۹:۰۰ و در شش ماه دوم سال از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ و پنج شنبه و جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۷:۰۰ به آدرسی که در ادامه می‌آید مراجعه کنید و از دیدن وسایل تاریخی موجود در آن لذت ببرید.

قیمت بلیط موزه زمان

قیمت بلیط ورودی به کاخ موزه زمان 3000 تومان می باشد.  

آدرس موزه زمان تهران

اگر قصد بازدید از باغ موزه زمان را دارید می‌توانید به آدرسی که در زیر آمده مراجعه کرده و از دیدن آثار موجود در آن لذت ببرید. تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، خیابان زعفرانیه، چهارراه پرزین بغدادی، پلاک 12

راه های دسترسی به موزه زمان زعفرانیه

برای رفتن به موزه زمان راه‌های مختلفی وجود دارد که می توانید با هر نوع وسیله نقلیه‌ای که در دسترس دارید خود را به آن برسانید. 

ماشین شخصی: اگر برای رفتن به موزه تماشاگه زمان قصد دارید از ماشین شخصی خود استفاده کنید، کافیست به آدرسی که در بالا آورده شده است، بروید. 

اتوبوس: برای استفاده از اتوبوس نیز می‌توانید از بی آر تی‌های خط تجریش-راه ‌آهن استفاده کرده و در ایستگاه باغ فردوس پیاده شوید و پس از طی کردن 500 متر خود را به موزه برسانید. 

مترو: نزدیک ترین ایستگاه به باغ موزه زمان ایستگاه تجریش در خط 1 می‌باشد  که در فاصله 20 دقیقه از مترو قرار گرفته است و پس از پیاده شدن از مترو تجریش می توانید این مسیر را با استفاده از تاکسی طی کنید.  

تاکسی: اگر مایل هستید که با تاکسی به این موزه بروید می‌توانید از هر نقطه‌ای از شهر که هستید با استفاده از تاکسی‌های تجریش به راحتی خود را به آن برسانید. 

نظرات کاربران

  1. سید محسن موسوی سید محسن موسوی 1398/07/09
    16 نفر پسندیدند
    به نظرم موزه زمان خیلی باید موزه جالبی باشه هم از نظر معماری و بنا و هم این که خیلی برام جالب بود خوندم که ساعت شخصیت های عزیز کشورمون مثل خدا بیامرز داوود رشیدی، پرفسور حسابی هم توو این موزه هست. حتما میخوام برم این موزه رو ببینم اما حیف که جمعه ها بسته است کاش باز بود فکر می کنم خیلی از شاغلین استقبال می کردند. مخصوصا این که توو فضای بیرون، داخل باغ کافه وجود دارد که صبحانه هم سرو می شود.َ

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 103 کاربر