روستای کندر کرج

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/03/18
بازدید: 4476
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

روستای کندر کرج یکی از روستای اطراف کرج است که به دلیل داشتن لاله‌های زیبایش یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری برای اهالی تهران محسوب می‌شود. این مکان گزینه‌ای بسیار مناسب برای گذراندن تعطیلات آخر هفته محسوب می‌شود. دیدن تمامی رنگ‌ها آن هم در یک قاب که هارمونی زیبایی با آسمان آبی دارد، آن قدر زیبا و جذاب است که از آن سیر نمی‌شوید. این روستا در 24 کیلومتری از کرج واقع شده است و در تقسیمات کشوری جزو استان البرز محسوب می‌شود. اغلب بومیان این روستا به باغداری مشغول بوده و در میان باغ های آنان میوه هایی همچو انگور، گلابی، گیلاس به وفور یافت می شود. با دیدین میوه های رنگارنگ دهانتان آب می افتد و از خوردن این میوه های خوشمزه سیر نمی‌شوید. هوای خوش و طبیعت بکر این روستا باعث شده بسیاری از مردم ترغیب به ساخت ویلا شوند که باعث شده بافت روستایی آن از بین برود. اما به اعتقاد برخی افراد ترکیب بافت قدیمی و مدرن آن پارادوکس زیبایی به وجود آورده است.

 

روستای کندر کرج

 

جاهای دیدنی روستای کندر

در این روستا جاذبه های دیدنی زیادی وجود دارد. قبرستان زرتشتیان، بناهای تاریخی، آبشار و دشت لاله ها، از جمله مهمترین جاذبه‌های این دشت است. خانه‌های روستای کندر همگی از دل سنگ استخراج شده اند. در آن زمان برای سست کردن سنگ‌ها و بیرون کشیدنشان از آتش استفاده می‌کردند. بافت خود روستا همراه با طبیعت زیبایش بسیار دیدنی و بکر است و جاذبه های دیگری نیز دارد. 

آبشار کندر

این آبشار یکی از منحصربفرد ترین جاذبه های گردشگری این روستا است. در اطراف این آبشار گونه‌های گیاهی مختلفی وجود دارد که نقش زیادی در زیبایی آن داشته است. برای رفتن به این مکان باید به روستای پورکان رفته و بعد از 3.5 کیلومتر از این روستا فاصله بگیرید. برای رسیدن به این آبشار باید یک مسیر کوهستانی را پیاده بروید از این رو همراه داشتن کفش های مناسب را فراموش نکنید.

 

آبشار کندر

 

چهل بی بی، بخت گشایی کنید!

در دل کوه های روستای کندر، غارهای دست سازی وجود دارد که میتوان حدس زد که به دست انسان ها ساخته شده است. در گذشته از این غارها به عنوان پناه گرفتن و تیراندازی استفاده می شد. مردم محلی به این غارها اشکف می گویند. در اطراف این حفره ها منطقه ای به نام چهل دختر وجود دارد که قدیمی ترها روایت کرده اندچنین قرن پیش 200 دختر برای زیارت و تفریح به این روستا آمدند و به طور عجیب و غریبی به طور کلی ناپدید شدند. این منطقه برای نذز و نیاز میان مردم بسیار پر اهمیت است و هنو هم برای زیارت و بخت گشایی افرادی به این منطقه می آیند. در چهل دختر ساختمان هایی وجود دارد که مورخان ادعا کرده اند که در زمان اسماعیلی ها به عنوان انبار مهمات ساخته شده اند. 

رودخانه دره گدا

این رودخانه فصلی بوده و از کوهی لیز سرچشمه میگیرد. رودخانه دره گدا از باغات روستای کندر می گذرد و به رودخانه کرج متصل میشود. در محلی که این رودخانه به روستا می رسد یک چشمه به وجود آمده که به آن گل چشمه می گویند. در پیرامون رودخانه میتوانید پیک نیک کنید و از صدای رود و تماشای طبیعت بی نظیر لذت ببرید. انتهای رودخانه گدا به روستای کندر می رسد، پس میتوانید علاوه بر تماشای گون های گیاهی مختلف از آب خنک و گوارای آن نیز لذت ببرید.

 

رودخانه دره گدا

 

چشمه های مختلف

چشمه های مختلفی در اطراف این روستا وجود دارد که اغلب آن ها معدنی هستند. مجموعه چشمه های مراد برای بومیان بسیار مقدس هستند و با معبد آناهیتا فاصله کمی دارند. طبق روایتی در کتب تاریخی نوشته شده به دلیل اینکه این حوضچه بسیار مهم هستند تنها برای خانم‌ها اجازه ورود داده می‌شود.

دشت لاله کندر، منحصربفردترین لاله زار ایران

زمانی که به روستای کندر کرج می رسید، اگر از سمت غرب بنگرید دشتی پر از لاله خواهید دید که با دنیایی از رنگ ها مواجه خواهید شد. این دشت قطعه از بهشت است و شما با دیدن آن متحیر می شوید. اولین فردی که در این دشت لاله کاشت آقای پهلوانی بود که در سال 1399 لاله های خود را نشان داد. آقای پهلوانی و چند تن از افراد تصمیم گرفتند فرشی با گونه هایی از لاله های طبیعی روی دشت پهن کنند تا جذابیت این روستا را بیشتر کنند. آن ها اکنون علاوه بر برگزاری جشنواره لاله ها که مشتاقان زیادی را روانه خود میکند به رشد و تکثیر پیاز این گل زیبا مشغول می شوند و با تلاش فراوان توانسته اند واردات پیاز را کاهش داده و برای صادرات آن اقداماتی انجام دهند. در فاز اول حدود 2 میلیون لاله آلیومدر دشتی به مساحت 3.4 هکتار کاشته شد که هر سال این دشت وسیع تر می شود.

 

دشت لاله کندر

 

بهترین زمان بازدید از دشت لاله

اوایل بهار در بیشتر مناطق جهان، زمانی است که لاله های زیبا رشد می کنند و دشتی پر از گل را پدید می آورند. این لاله ها تنها دوماه عمر دارند از این رو برای بازدید از آن نباید وقت تلف کرد. این دشت همه روزه از ساعت 8 صبح تا 8 شب آماده پذیرایی از گردشگران بوده و به راحتی می توانید از این منطقه بی نظیر بازدید کنید. 
هزینه بازدید از روستای کندر کرج در روزهای غیر تعطیل 15 و در روزهای تعطیل 20 هزار تومان می باشد. برای بازدید از این دشت زیبا 2 ساعت و 15 دقیقه در این لاله زار گشت بزنید.

چگونه به دشت لاله های کندر برویم؟

پس از طی مسیرهای پر پیچ و خم به روستا خواهید رسید. وقتی به این روستای زیبا رسیدید باید به سمت غرب حرک کنید و با دنبال کردن تابلوهای مزرعه لزور به دشت لاله های کندر خواهید رسید. این مسیر هموار بوده و با ماشین شخصی میتوانید بی هیچ محدودیتی از آن عبور کنید و دشت را ببینید. با ماشین شخصی نیز میتوانید تا نزدیکی دششت لاله ها رفته و با کمی پیاده روی به ورودی آن برسید. در این دشت گل های رنگارنگی به چشم میخورندکه شما را از هیاهوی شهر دور می‌کنند.

 

چگونه به دشت لاله ها برویم؟

 

سوغات روستای کندر چیست؟

شغل مردم روستای کندر کشاورزی است و از مهمترین محصولات آن می توان به گندم، جو و عدس اشاره کرد. در گذشته اغلب مردم روستا قالیباف بودند اما به دلیل گرانی پشم دیگر قالی بافی رونق گذشته را ندارد. یکی از سوغاتی های خوشمزه در این روستا میوه های تازه و ارگانیک آن هستند. لیمو، خرما، پرتغال، انبه، رطب و دیگر میوه های خوشمزه را از این روستا به عنوان سوغات خریداری کرده و از آن لذت ببرید. شما همچنین میتوانید تابلوفرش های نفیس و دست بافتی از این روستا به عنوان یاد بود بخرید. از جمله دیگر سوغاتی های این منطقه میتوان زری بافی، حصیربافی، بافت سواس، بافت پری خرما و... اشاره کرد.

چگونه با ماشین به روستای کندر برویم؟

این روستای کم نظیر در فاصله 22 کیلومتری از کرج، در کیلومتر 7 جاده کرج قرار دارد. اگر از شلوغی و آب و هوای تهران خسته شده اید حتما سری به این روستا بزنید و از طبیعت بکر آن لذت ببرید. شما با چند ساعت رانندگی میتوانید به روستای کند برسید و از زیبایی آن استفاده کنید. برای رسیدن به این روستا وارد مسیر روستای پورکان شده و بعد از پیمودن 3.5 کیلومتر شاهد دشت لاله ها خواهید بود.

 

چگونه با ماشین به روستای کندر برویم؟

 

بهترین زمان سفر به روستای کندر کرج

روستای کندر به دلیل کوهستانی بودن در زمستان بسیار سرد است و ممکن است در این فصل نتوانید به راحتی از آن بازدید کنید. با توجه به رویش لاله ها در بهاران بهترین زمان سفر به این دشت فصل بهار است که زمین زنده میشود و لاله ها بسیار دیدنی می‌شوند.زیرا اگر زمانی به این روستا بروید و نتوانید این لاله ها را تماشا کنید از خودتان گله مند خواهید بود. با این حال این روستا در همه فصول زیبا است در پاییز نیز وجود درختان نارنجی و قرمز جلوه ای متفاوت به آن می بخشد و هوایی متعدل بر اقلیم آن حکم فرماست.

اقامت در روستای کندر

چند گزینه برای اقامت در این روستا وجود دارد. شما میتوانید در دشت های هموار کمپ بزنید و یا در ویلاها اوقات خود را بگذرانید. البته کمپ در طبیعت بکر این روستا حال و هوایی دیگر دارد. برای اقامت در ویلا کافیست به املاکی‌های روستا رفته و ویلاهای مبله اجاره کنید. در پیرامون امزرعه اقامتگاه های متعددی وجود دارد که میتوانید با سبک زندگی بومیان بیشتر آشنا شوید زیرا در این کلبه ها کرسی ذغالی، چراغ نفتی و تنور وجود دارد که با تماشای محیط آن به وجد خواهید آمد.

روستای کندر کجاست؟

روستای کندر فاصله زیادی با تهران ندارد و تنها با 1 ساعت رانندگی میتوانید به این منطقه برسید. زمانی که به کرج رسیدید وارد جاده چالوس شده و تا 7 کیلومتر پیش بروید و به سمت روستا بپیچید.

 

روستای کندر کجاست؟

 

مسیر دسترسی به روستای کندر

در صورتی ک میخواهید راهی این روستا شوید باید به سمت شمال شرقی کرج حرکت کنید. این روستا 6 کیلومتر به کرج فاصله دارد.

فاصله روستای کندر تا تهران و کرج

روستای کندر یکی از جاذبه های طبیعی کرج است که از شمال شرق کرج 22 کیلومتر فاصله داشته و در 7 کیلومتری جاده کرج به چالوس قرار دارد. بعد از بازدید از جاذبه های اطراف استان البرز میتوانید از کاخ مروارید، روستای برغان و روستای جزینان بازدید کنید. فاصله تهران تا روستای کندر حدودا 60 کیلومتر است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر