کال جنی

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/02/13
بازدید: 458
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
در نزدیکی شهر طبس دره ای بسیار شگفت انگیز و راز آلود به نام کال جنی وجود دارد که به گفته افراد محلی، زیستگاه جن ها می باشد، این دره نه چندان معروف یکی از برترین جاذبه های گردشگری استان خراسان جنوبی بوده و با تازگی مورد استقبال گردشگران و طبیعت گردان قرار گرفته است، اگر شما نیز از علاقمندان به ماجراجویی در دل کویر و مسیر های اسرار آمیز هستید، با ما همراه باشید تا اطلاعاتی کلی در رابطه کال جنی در اختیارتان قرار دهیم.
 

 

 

معرفی کال جنی

دره کال جنی در فاصله 35 کیلومتری شمال شهر طبس واقع شده است و یکی از برترین ترین جاذبه های گردشگری موجود در اطراف این شهر می باشد، مسیر هایی با دیواره های سر به فلک کشیده چیزی است که در این دره زیبا خواهید دید، این مسیر های تو در تو که دیواره های آن ها پر از حفره های زیبا هستند، در اثر جاری شدن سیلاب و فرسایش های صورت گرفته در طول سالیان طولانی به وجود آمده اند.
طول دره کال جنی حدود 16 کیلومتر است و تک تک بخش های آن جاذبه ها و زیبایی های مخصوص به خود را دارند به گونه ای که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کنند، جالب است بدانید درصورتیکه برای بازدید از این دره بروید هر لحظه با صحنه و منظره ای جدید رو به رو خواهید شد.
 

علت نام گزاری کال جنی

کال جنی از ترکیب دو واژه کال و جنی به وجود آمده و این نام توسط ساکنین روستا های اطراف برای این دره انتخاب شده است، وزش باد در میان مسیر های دره کال جنی صدای های عجیبی تولید می کند به همین جهت نیز مردم منطقه در گذشته بر این باور بودند که این مکان محل زندگی اجنه می باشد، البته این عقیده هنوز هم در میان بومیان وجود دارد و بسیاری از آن ها معتقد اند که این مسیر های تو در تو بسیار ترسناک و وهم انگیز هستند، همچنین خوب است بدانید که در زبان محلی به مسیر یا دره ای که در اثر سیلاب به وجود آمده باشد، کال می گویند.

 

 

 

 

مسیر کال جنی

این دره اسرار آمیز یک مسیر اصلی و چندین مسیر فرعی دارد که کال اصلی آن از یک نخلستان شروع شده و در نهایت به روستای ارمیغان منتهی می شود، شاید با خود تصور کنید این دره به سبب قرار گیری در دل کویر بسیار خشک می باشد اما باید بدانید که برخی از حفره های موجود در بخش های مختلف کال جنی مملوء از آب هستند، این آب ها از چشمه ارمیغان سرچشمه گرفته و در انتها به سفره های آب زیر زمین می رسد.

 

 

 

 

شگفتی ها و زیبایی های کال جنی

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، تک تک بخش های مختلف کال جنی مملوء از زیبایی ها و مناظر بسیار بکر می باشد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست، در ادامه این بخش به معرفی شگفتی های این دره می پردازیم. 

 

 

 

 

ورودی کال جنی

در ابتدای ورود به کال جنی با یک نیزار بسیار زیبا رو به رو می شوید، سپس رفته رفته دیواره های اطراف دره مرتفع تر می شود و فضای نسبتاً بسته ای را به وجود می آورند که قدم زدن در این فضای بسته حس ماجراجویی را به گردشگران القا می کند.

 

 

 

 

مسیر کال جنی

در طول مسیر غار ها، دودکش ها و تنور های طبیعی بسیاری به چشم می خورد که در اثر جاری شدن آب، وزش باد و این دسته از عوامل طبیعی به وجود آمده اند. جالب است بدانید که دودکش ها در اصطلاح به ستون های فرسایشی گفته می شود که در اثر جاری شدن آب رودخانه از دیواره های دره به وجود می آیند، تنور های طبیعی  نیز در واقع ستون های تو خالی هستند که به دلایل طبیعی تشکیل می شود، در گذشته کسی دلیل علمی به وجود آمدن صخره هایی با این شکل و شمایل را نمی دانست به همین سبب نیز نام هایی نظیر دودکش جن، تنور جن و غیره را برای هر یک از آن ها انتخاب کرده و اعتقاد داشتند که جنیان سازندگان این صخره ها هستند.

 

 
 

 

جریان آب در کال جنی

علاوه بر دیواره های کال جنی، کف این مسیر نیز مملوء از حفره ها و پستی بلندی های متعدد می باشد علت این امر نیز وجود جریان آب در این منطقه اسرار آمیز است.
پیش از این نیز اشاره کردیم که کال جنی بر خلاف تصور عموم دره ای خشک و بی آب و علف نیست و در طول مسیر حوضچه های پر آب، عمیق و همچنین آبشار های کوچک متعددی وجود دارد. یکی از نکات جالبی که در رابطه با کال جنی باید بدانید وجود یک کانال کاملاً مهندسی ساز در این منطقه است که آب موجود در مسیر کال جنی را به قنات و سفره های آب زیرزمینی منتقل می کند.
 

 

 

 

دالان های دست ساز در کال جنی

تا کنون با تمامی بخش های طبیعی موجود در دره زیبای کال جنی آشنا شده اید، اما جاذبه های دره کال جنی به اینجا ختم نمی شود، در جای جای این دره دالان ها و حفره های متعددی وجود دارد که ورودی اغلب آن ها در ارتفاع دو متری از سطح زمین حفر شده اند، در گذشته برای بازدید از آن ها باید جسارت به خرج داده و یک مسیر عمودی به ارتفاع 7 الی 8 متر را به صخره نوردی می پرداختید اما اخیراً در داخل این تونل های عمودی نردبان هایی تعبیه شده است که با استفاده از آن ها می توانید به داخل دالان دسترسی پیدا کنید، فضای درونی این تونل ها بسیار عجیب و ترسناک می باشد و هر یک از آن ها حدود 10 اتاق کوچک را در خود جای داده اند، اگر دقت کنید می توانید نقش و اثر به جا مانده از تیشه را بر روی دیواره های این دالان ها مشاهده کنید.
وجود این تونل ها نشان دهنده تمدنی می باشد که در گذشته های دور در این منطقه حاکم بوده است، لازم به ذکر می باشد محققان معتقد اند، این دالان ها که به گبر معروف اند محل اسکان زرتشتیان در گذشته بوده و قدمت آن ها به زمان ساسانیان باز می گردد.
خوب است بدانید از تونل های عمودی موجود در هر یک از این دالان ها که امروزه برای دسترسی به فضای داخلی آن ها مورد استفاده قرار می گیرند، در گذشته به عنوان چاه استفاده می شد.
 

 

 

 

نکات جالب در رابطه با کال جنی

• این دره تاریخی در سال 1396 با شماره 350 در لیست آثار ملی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است. 
• هنوز هم بسیاری از محلی ها از رفتن به دره کال جنی اجتناب می کنند.
• افسانه های محلی بسیاری در رابطه با کال جنی وجود دارد که تمامی آن ها حاکی از وجود جنیان در این منطقه می باشند.
• این دره از نظر ظاهری بسیار شبیه به پارک گرند کنیون واقع در کشور آمریکا است.
• در مسیر های تو در توی کال جنی، همواره نسیم خنکی در حال وزیدن است.

 

کارهایی که می توانید در کال جنی انجام دهید

دره نوردی: همانطور که می دانید کال جنی یک مسیر دره ای، پر از فراز و نشیب است که پیمودن آن می تواند تجربه بسیار منحصر به فرد و هیجان انگیز باشد، تمامی افراد در هر گروه سنی و بدون داشتن مهارت خاصی می توانند در مسیر های تو در توی این منطقه به ماجراجویی پرداخته و لحظات شادی را ثبت کنند.
شنا کردن: از دیگر فعالیت هایی که می توانید در کال جنی انجام دهید شنا کردن در حفره های پر آب این منطقه می باشد، از آنجایی که دره اسرار آمیز کال جنی در منطقه ای کویری واقع شده است، آب تنی در حوضچه های آن می تواند یکی از لذت بخش ترین فعالیت های گردشگران طبس باشد.
عکاسی: اگر عکاس و یا از علاقمندان به عکاسی هستید بازدید از کال جنی را فراموش نکنید، این دره مملوء از مناظر بکر و بی نظیر می باشد که سوژه های بسیار مناسبی برای عکاسی هستند.
برگزاری کمپ گذراندن شب در دل کویر و منطقه ای رمز آلود نظیر کال جنی می تواند تجربه ای بسیار مهیج باشد و جالب است بدانید که گروه های متعددی از گردشگران در این دره کمپ برگزار می کنند و بازدید کنندگان در صورت تمایل می توانند در این کمپ ها شرکت کنند.

 

اطلاعات بازدید از کال جنی

پیش از سفر به دره شگفت انگیز کال جنی بهتر از اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید، بدین منظور در ادامه این بخش با ما همراه باشید.
بهترین زمان بازدید از کال جنی : با توجه به اینکه کال جنی در منطقه ای کویری واقع شده است بهترین زمان برای بازدید از آن فصل پاییز می باشد، چرا که در این فصل آب و هوای این منطقه در معتدل ترین حالت خود قرار دارد، البته در نظر داشته باشید که دره کال جنی در تمامی فصول زیبایی های مخصوص به خود را دارد.
زمان مورد نیاز برای بازدید: همانطور که می دانید کال جنی دره ای مملوء از شگفتی بوده و بازدید از تمامی بخش های آن زمان گیر می باشد، در صورتی که مایل به دیدن تمامی جاذبه های موجود در این دره می باشید، باید حداقل حدود 5 ساعت زمان صرف کنید.
آدرس کال جنی: برای دسترسی به آدرس کال جنی باید به استان خراسان جنوبی، جاده طبس-بشرویه، دوراهی استخر شاعر و در نهایت به روستای فشاه مراجعه کنید

 

راه های دسترسی به آدرس کال جنی

برای دسترسی با دره کال جنی سه مسیر وجود دارد که می توانید مناسب ترین مسیر را از میان آن ها انتخاب کنید، مسیر ها به شرح زیر می باشد:
مسیر 1: جاده طبس به عشق آباد
مسیر 2: جاده طبس به روستای ازمیغان 
مسیر 3: جاده طبس به بشرویه
امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعاتی کلی در رابطه با کال جنی، این جاذبه گردشگری منحصر به فرد کسب کرده باشید و این اطلاعات در سفر با تور طبیعت گردی برایتان مفید واقع شود.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 101 کاربر