مترو شیراز

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/01/19
بازدید: 6357
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

متروی شیراز سومین خط مترویی است که بعد از مترو تهران و متروی مشهد راه‌اندازی شد. شیراز، شهری گردشگری و مهم در ایران است و بیشتر بناهای تاریخی و دیدنی از جمله حافظیه، سعدیه، باغ ارم، ارگ کریم خان و... در آن قرار دارد.  فرقی نمی‌کند که با تور شیراز به این شهر بروید و یا با ماشین شخصی. به هر حال بعد از رزرو هتل در شیراز، ممکن است بخواهید جاهای دیدنی را با هزینه کم ببینید. بهترین راه برای دسترسی به بخش‌های مختلف، استفاده از مترو است. اما برای استفاده راحت‌تر بهتر است با خطوط و ایستگاه، ساعت حرکت و نقشه مترو شیراز آشنا شوید. در ادامه همراه لحظه آخر باشید تا در خصوص متروی این کلان شهر توضیحاتی کامل در اختیار شما قرار خواهیم داد.

متور شیراز

تور ارمنستان از شیراز - بهترین قیمت تور ارمنستان برای اهالی شهر شعر و ادب

نقشه مترو شیراز

عکس نقشه زیر، در یک نگاه به شما نشان می‌دهد که این مترو چه خطوطی دارد و از کجا به کجا متصل می‌شود. توصیه می‌کنیم به عنون یک گردشگر و شخصی که به شهر شیراز سفر کرده است، حتما این نقشه را مشاهده کنید و عکس آن را در گوشی خود ذخیره داشته باشید تا به راحتی بتوانید در این شهر با مترو رفت و آمد کنید و از جاذبه‌های گردشگری شیراز نیز دیدن کنید. در ادامه با کلیک روی تصویر زیر، نقشه جدید مترو شیراز را با ابعاد کامل مشاهده کنید.

نقشه مترو شیراز 1402

📌 برای دانلود یا مشاهده مترو شیراز نقشه با کیفیت بالا روی تصویر کلیک کنید 📌

خطوط و ایستگاه‌های مترو شیراز روی گوگل مپ

برای اینکه با  لوکیشن هر ایستگاه مترو شیراز به طور دقیق‌تر آشنا شوید و به راحتی به منطقه مورد نظر با مترو بروید، ایستگاه‌های این مترو روی گوگل مپ را نیز در اختیار شما قرار داده‌ایم. نقشه زیر به شما کمک می‌کند تا با کلیک روی عکس زیر به راحتی نقشه مترو شیراز را روی گوگل مپ خود مشاهده کرده نزدیک‌ترین ایستگاه به مکانی که قصد دارید بروید را با روی نقشه شهر پیدا کنید. در نتیجه دیگر در گشت و گذار در این شهر با ابهام مواجه نمی‌شوید. توجه داشته باید که فعلا فقط دو خط فعال مترو در این شهر وجود دارد و نقشه زیر نیز (برخلاف نقشه بالا) فقط آن دو خط را نشان می‌دهد.

نقشه گوگل مپ مترو شیراز

📌 برای باز شدن خطوط مترو شیراز روی نقشه گوگل روی تصویر کلیک کنید 📌

ساعت حرکت مترو شیراز

ساعت حرکت مترو شیراز بین ایستگاه ها و روزهای مختلف کمی متفاوت است اما به طور کلی ساعت شروع کار تا پایان حرکت در روزهای معمول هفته را می‌توان بین ساعت 6 صبح تا 10 شب در نظر گرفت. فقط در نظر داشته باشید که ساعت کاری مترو شیراز در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی از قبیل ایام نوروز یا محرم با یک ساعت تاخیر شروع شده و یک ساعت هم زودتر پایان می‌یابد؛ یعنی بین ساعت 7:00 تا 21:00 است. خط 2 مترو شیراز نیز به علت کامل نبودن فقط بین ساعت 9:00 تا 12:00 فعالیت دارند.

اما اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم بهتر است ساعت کاری هر خط، شروع حرکت از انتها و ابتدای آن در روزهای معمولی و تعطیل را تفکیک کنیم. توجه داشته باشید که در حال حاضر (نیمه اول سال 1403) فقط مترو خط 1 شیراز به طور کامل فعال بوده و مترو خط 2 شیراز نیز نیمه فعال است. سایر خطوط در حال توسعه یا برنامه ریزی هستند.

ساعت حرکت مترو خط 1 شیراز

ساعت حرکت مترو شیراز - خط 1

مسیر عبوری قطارها

روزهای معمول هفته

روزهای جمعه و تعطیل

مدت زمان تاخیر قطارها

از دستغیب به احسان

از 6:10 تا 22:10

از 7:10 تا 21:10

15 دقیقه

از احسان به دستغیب

از 6:05 تا 22:05

از 7:05 تا 21:05

15 دقیقه

جاهای دیدنی شیراز - معرفی جاذبه های گردشگری شیراز که باید از آنها دیدن کنید!

منظور مدت زمان تاخیر نیز فاصله رسیدن یک قطار تا قطار بعدی است که معادل 15 دقیقه است. یعنی اگر قطار اول ساعت 6:10 شروع به حرکت کند، در ساعت 6:25 قطار بعدی ز راه می‌رسد. این مقدار در روزهای تعطیل افزایش نیافته و مانند روزهای معمول هفته، همان 15 دقیقه است.

به طور میانگین فاصله زمانی بین هر ایستگاه مترو شیراز (خط 1) نیز 2 دقیقه است به طور مثال اگر قطار از ساعت 6:10 صبح از دستغیب حرکت کند، در ساعت 6:12 به ایستگاه بعدی یعنی دوران می‌رسد. مدت زمانی که طول می‌کشد این قطار تا انتهای مسیر یعنی ایستگاه احسان برسد هم حدودا 43 دقیقه است.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که ساعت 10 شب ساعت بستن درهای مترو نیست؛ بلکه در این ساعت آخرین قطار مترو شروع به حرکت کرده و با رسیدن به انتهای مسیر همه چیز پایان می‌یابد.

ساعت حرکت مترو خط 2 شیراز

ساعت حرکت مترو شیراز - خط 2

مسیر عبوری قطارها

روزهای معمول هفته

روزهای جمعه و تعطیل

مدت زمان تاخیر قطارها

از قهرمانان به امام حسین

از 9:15 تا 11:45

از 9:15 تا 11:45

30 دقیقه

از امام حسین به قهرمانان

از 9:00 تا 12:00

از 9:00 تا 12:00

30 دقیقه

ساعت کاری مترو تهران - از ساعت حرکت تمام خطوط متروی تهران با خبر شوید!

در حال حاضر فقط 4 ایستگاه از 13 ایستگاه خط 2 مترو فعال بوده و به همین علت این خط به طور کلی به صورت نیمه فعال و فقط از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر فعالیت دارد. اگرچه همانطور که ساعت کاری دقیق‌تر را جدول فوق مشاهده می‌کنید، قطارهایی که از انتهای خط (ایستگاه قهرمانان) 15 دقیقه دیرتر حرکت می‌کند. همچنین فاصله زمانی انتظار برای رسیدن قطار بعدی در خط 2 نیز بیشتر بوده و معادل 30 دقیقه است. طی کردن مسیر از ابتدا تا انهتای خط 2 توسعه نیافته فعلی نیز 13 دقیقه طول می‌کشد.

ساعت حرکت مترو شیراز

آب و هوای شیراز - قبل از رفتن به شهر تاریخی ایران آب و هوای آن را بررسی کنید.

خط ها و ایستگاه های مترو شیراز

در حال حاضر (نیمه اول سال 1403) فقط خط 1 مترو شیراز به بهره برداری رسیده است و بقیه خطوط در دست احداث قرار دارد. اما به طور کلی شیراز 6 خط مترو دارد که مجموعا 93.3 کیلومتر را شامل می‌شود و طولانی‌ترین مترو ایران بعد از مترو تهران است. در ادامه شما را با ایستگاه‌های موجود در این 6 خط آشنا می‌کنیم.

خط 1 مترو

متروی خط 1 شیراز که در حال حاضر تنها خطی است که کاملا فعال شده است، 24.5 کیلومتر بوده و مسافران را از شرق شیراز به غرب این شهر جابه‌جا می‌کند. این خط به رنگ قرمز روی نقشه نمایش داده می‌شود و لازم است بدانید در هر ساعت 10 قابلیت جابه‌جایی 10 مسافر را دارد. این خط دارای 20 ایستگاه زیرزمینی و 1 ایستگاه در سطح زمین است. سال ساخت خط 1 به 1381 بازمیگردد. لیست ایستگاه های خط 1 مترو شیراز به ترتیب به شرح زیرند:

  1. شهید دستغیب
  2. شهید دوران
  3. فرصت شیرازی
  4. جانبازان
  5. غدیر
  6. رازی
  7. فضیلت
  8. کاوه
  9. ولیعصر(عج)
  10. وکیل‌الرعایا
  11. زندیه
  12. میدان امام حسین
  13. نمازی
  14. عفیف‌آباد
  15. شهید مطهری
  16. میدان قصردشت
  17. شاهد
  18. میرزای شیرازی
  19. شریعتی
  20. احسان

مترو تهران - آشنایی با خطوط مترو تهران + دانلود جدیدترین نقشه مترو تهران با کیفیت بالا + نقشه (ویژه افراد دارای معلولیت)

خط 2 مترو

پروژه مترو خط 2 شیراز از سال 1390 آغاز شده است و در حال حاضر تنها با چهار ایستگاه فعال (قهرمانان، عادل آباد، بسیج و امام حسین) در حالت نیمه فعال است. این خط حدودا 15.1 کیلومتر را از سمت جنوب غرب به شمال شرق طی می‌کند. برنامه ریزی شده است که در نهایت به حافظیه و سعیدیه شیراز ختم می‌شود. این خط در نقشه مترو با رنگ سبز نمایش داده شده است. لیست ایستگاه های خط 2 مترو شیراز به ترتیب به شرح زیرند:

  1. شکوفه
  2. قهرمانان
  3. عادل آباد (عدالت)
  4. دولت
  5. رحمت
  6. بسیج (امیرکبیر)
  7. استقلال
  8. ۱۵ خرداد
  9. امام حسین
  10. آزادی
  11. اطلسی
  12. حافظیه
  13. سعدیه

خطوط خاکستری رنگ نشان از غیرفعال بودن ایستگاه مترو دارد.

سوغات شیراز - از خوردنی های خوشمزه تا صنایع دستی

خط 3 مترو

خط 3 متروی شهر شیراز، توسعه غربی خط 1 است. این خط هنوز راه‌اندازی نشده و در دست ساخت است. هرچند که توسعه این خط نسبت به سایر خطوط اولویت بالاتری دارد. خط 3 حدودا 12 کیلومتر بوده و گفته شده شامل 8 ایستگاه است. استارت این پروژه از سال 1399 زده شده است و رنگ آن نیز در نقشه قرمز است. لیست ایستگاه های خط 3 مترو شیراز به ترتیب به شرح زیرند:

  1. میرزای شیرازی
  2. دکتر حسابی
  3. شهرک شهید بهشتی
  4. شهرک حافظ
  5. بزین
  6. شهرک استقلال
  7. شهر گلستان
  8. ایستگاه راه‌آهن شیراز

مترو اصفهان - همه چیز درباره خطوط و نقشه مترو نصف جهان!

خط 4 مترو

این خط نیز هنوز راه‌اندازی نشده است اما اطلاعات آن مشخص است. خط 4 این مترو 17 کیلومتر بوده و از پل احسان آغاز می‌شود و تا بلوار مدرس نیز ادامه دارد.لازم است بدانید ساخت خط 4 هنوز آغاز نشده است و همچنان تحقیقاتی بر سر آن وجود دارد. لازم است بدانید خط 4 در نهایت به خط 1،2، 3، 5 و 6 متصل می‌شود. این خط در نقشه با رنگ زرد مشخص شده است. لیست ایستگاه های خط 4 مترو شیراز به ترتیب به شرح زیرند:

  1. پل احسان
  2. شهید رجایی
  3. پاسداران
  4. زرهی
  5. استقلال
  6. مشیر شرقی
  7. مشیر کهنه
  8. سیبویه
  9. الزهرا
  10. بلوار مدرس

شاهچراغ شیراز - تلفیق بی‌نظیر معنویات و معماری

خط 5 مترو

خط 5 مترو نیز در حال بررسی است و تحقیقات آن به اتمام نرسیده است. این خط 10 کیلومتر طول داشته و در نقشه با رنگ نارنجی نمایش داده می‌شود. لیست ایستگاه های خط 5 مترو شیراز به ترتیب به شرح زیرند:

  1. سعدیه
  2. بوستان
  3. سلمان فارسی
  4. زینبیه
  5. جنت
  6. نواب صفوی

خط 6 مترو

در نهایت خط 6 با 15 کیلومتر، آخرین خط متروی شیراز است که هنوز در حال بررسی بوده و از سمت شرق به غرب حرکت می‌کند. این خط دارای 14 ایستگاه بوده که در نقشه نیز با رنگ بنفش نمایش داده می‌شود. خطوطی که به این خط متصل می‌شوند شامل 1، 2، 4 و 5 هستند. لیست ایستگاه های خط 6 مترو شیراز به ترتیب به شرح زیرند:

  1. مطهری
  2. محله کشن
  3. بوستان جنت
  4. میثم
  5. استاد فراشبندی
  6. رحمت
  7. میدان کوزه‌گری
  8. پل غدیر

مترو مشهد - قطار شهری مشهد سالانه میلونها زائر و گردشگر را جابه جا می کند. برای دیدن اطلاعات کامل مترو مشهد کلیک کنید.

اگر قصد سفر به شهر زیبای شیراز را دارید و می‌خواهید با تور شیراز یا با ماشین شخصی به این شهر سفر کنید، اطلاع از خطوط مترو شیراز به شما کمک می‌کند تا با هزینه کمتری در سطح این شهر رفت و آمد کرده و از جاذبه‌های گردشگری دیدن کنید. در نهایت برای تجربه سفری راحت و کم هزینه به شیراز می‌توانید در سایت لحظه آخر به صورت آنلاین اقدام به رزرو هتل در شیراز نمایید و در کنار آن قیمت انواع تور زمینی و هوایی به شیراز را ببینید. برای اطلاعات بیشتر درباره شیراز به وبلاگ لحظه آخر مراجعه کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر