راهنمای سفر به گرجستان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/07
بازدید: 671
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

گرجستان یکی از کشورهای اوراسیایی، منطقه قفقاز است که ایرانیان برای سفر به آن تا 45 روز نیازی به اخذ ویزا ندارند و فقط با یک پاسپورت معتبر می‌توانند وارد خاک این کشور شوند. ایران و گرجستان با هم مرز مشترک ندارند و بنابراین برای رسیدن به این کشور باید از ارمنستان و یا آذربایجان عبور کرد. با این حال باز هم آفرهای تفلیس و باتومی برای ایرانیان جذاب است. به نظرتان چرا؟ این کشور دارای فرهنگی بسیار جذاب، جاذبه‌های گردشگری فراوان، طبیعت بکر و غذاهای محلی خوشمزه است و فقط به رزرو یک هتل لاکچری خلاصه نمی‌شود. برای برنامه‌ریزی بهتر این سفر به اطلاعاتی همچون وضعیت آب و هوایی، قوانین و ... درباره کشور گرجستان نیاز خواهید داشت. اگر می‌خواهید اطلاعات جامعی در این خصوص کسب کنید؛ در جای درستی قرار گرفته‌اید. تا انتهای این راهنمای سفر به گرجستان با لحظه آخر همراه باشید. 

راهنمای سفر به گرجستان

آب و هوای گرجستان 

گرجستان یک کشور کوهستانی است که زمستان‌های سردی دارد. این کشور را باید چهار فصل دانست یعنی در هر زمان از سال، در آن جایی برای تفریح و گردش پیدا خواهد شد. بنابراین بهترین زمان سفر به گرجستان به سلیقه مسافران بستگی دارد. بیشینه دمای این کشور در فصل بهار 12 درجه است. یعنی هنوز هوا گرم نشده و زمان مناسبی برای انجام تفریحات آبی و شنا کردن نیست. دمای هوا در گرم‌ترین روزهای تابستانی این کشور از 28 درجه تجاوز نمی‌کند و بنابراین فصل تابستان را باید زمان مناسبی برای گرجستان‌گردی و کمپ کردن در طبیعت بکر این کشور زیبا دانست. در این ایام می‌توانید تفریحات آبی مورد علاقه خود را هم انجام دهید و تنی هم به آب بزنید. 

اما به اعتقاد بسیاری از افراد، فصل پاییز زمان طلایی برای سفر به این کشور است چرا که دمای هوا بین 15 تا 16 درجه قرار دارد و این یعنی معتدل‌ترین آب و هوای حاکم بر گرجستان! در سفر پاییزی می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری این کشور دیدن کنید و اگر مقصد اصلی‌تان تفلیس است، با فرهنگ و تاریخ گرجستان آشنا شوید. این ایام بهترین زمان برای تجربه زندگی شبانه تفلیس است. زمستان‌های گرجستان به دلیل طبیعت کوهستانی این کشور کمی سرد است و بنابراین اگر از سرما فراری هستید، یک مقصد دیگر را برای سفر در زمستان انتخاب کنید. اما در این کشور تفریحات زمستانی زیادی برای انجام دادن وجود دارد و اگر به این مدل تفریحات علاقه دارید، فصل زمستان زمان مناسبی برای رزرو تور گرجستان است. 

آب و هوای گرجستان

بهترین زمان سفر به گرجستان - چه زمانی به کشور اقتصادی اوراسیایی گرجستان سفر کنیم؟

فرهنگ مردم گرجستان

گرجستان کشور کوچکی است که جمعیت نسبتا کمی دارد. مردم این کشور یک فرهنگ رنگی و جذاب دارند که هم از دین مسیحیت و هم از آداب و سنن گرجی، روسی، اوستایی، آذری و آبخازی به‌عنوان ساکنین گرجستان نشات گرفته است. از آنجایی که در سال‌های اخیر مهاجران زیادی این کشور را برای زندگی انتخاب کرده‌اند؛ آداب و رسوم آنها نیز وارد گرجستان شده و یک فرهنگ چند ملیتی زیبا خلق کرده است.  

زبان رسمی گرجستان، گرجی است که باید آن را یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های دنیا دانست. دین اکثر مردم این کشور مسیحیت است و لباس سنتی آنها نیز چوخا نام دارد. این لباس پشمی است و همراه آن یک کلاه از جنس جز همراه با یک خنجر و چندین گلوله استفاده می‌کنند. 

فرهنگ مردم گرجستان

زبان گرجستان - آشنایی با تاریخ پیدایش این زبان از صدها سال پیش از میلاد 

جشن ها و فرهنگ های گرجستان

مردم گرجستان چندین جشن ملی و محلی جالب دارند که یکی از مهم‌ترین این جشن‌ها تبلیسوبا نام دارد. این مراسم برای بزرگداشت تفلیس در ماه اکتبر برگزار می‌شود. از دیگر مراسمات مهم گرجی‌ها می‌توان به روز عید پاک، جشن کریسمس، جشنواره پنیر قفقاز، جشنواره شراب، فستیوال رنگ‌ها، فستیوال‌های موسیقی گرجستان و... اشاره کرد. زمان دقیق برگزاری هر جشنواره را می‌توانید در جدول زیر ببینید تا اگر قصد دارید در طول سفرتان در یکی از این جشنواره‌ها شرکت کنید، زودتر برای آن برنامه‌ریزی نمایید. 

نام مراسم

تاریخ برگزاری

عید پاک

یک یکشنبه از ماه مارس یا آوریل

جشن کریسمس

25 دسامبر

جشنواره جم

۱۴ جولای تا ۱۴ آگوست

مراسم تبلیسوبا

اکتبر

جشنواره پنیز قفقاز

24 جولای

جشنواره شراب

ابتدای ماه می

فستیوال رنگ‌ها

ژوئن

جشنواره جاز

28 آوریل

فستیوال موسیقی الکترونیک

ژوئن

مراسم روز استقلال

می

روز مادر

ماه مارس

شهرهای مهم توریستی گرجستان

در میان شهرها و روستاهای کشور گرجستان دو شهر تفلیس و باتومی زیرساخت‌های خوبی برای توسعه گردشگری دارند و به همین دلیل هم مقصد اصلی مسافران خارجی هستند. سفر به تفلیس بیشتر برای کسانی مناسب است که شهرگردی، بازدید از جاذبه‌های تاریخی و دیدن معماری‌های مختلف برایشان جذابیت دارد و شهر ساحلی باتومی هم مقصد مناسبی برای یک سفر تفریحی است. به جز این دو شهر کوتائیسی، متسختا، گوری را نیز باید مقاصد مناسبی برای سفر دانست. در ادامه توضیح مفصل‌تری درباره این شهرها خواهیم داد. 

به کدام شهرهای توریستی گرجستان سفر کنیم؟

معرفی کشور گرجستان - دین، مذهب، زبان و هر آنچه را که از گرجستان می خواهید بدانید! 

تفلیس؛ زندگی زیر پوست شب

شهر تفلیس به‌عنوان پایتخت کشور گرجستان یکی از بهترین مقاصد گردشگری این کشور محسوب می‌شود. وجود جذابه‌های تاریخی و طبیعی فراوان، معماری ویژگی و جریان زندگی شبانه باعث می‌شود حوصله مسافران در طول سفرشان به این شهر سر نرود و اوقات خوبی را سپری کنند. تفلیس پرجمعیت‌ترین شهر گرجستان محسوب می‎شود اما باز هم هوای پاکیزه‌ای دارد و شاهد ترافیک‌های سنگین در آن نخواهید بود. پیشینه شهر تفلیس به قرن پنجم میلادی بازمی‌گردد. اگرچه از آن زمان تاکنون فراز و نشیب‌های زیادی را طی نموده اما باز هم وجود معماری‌هایی از تاریخ‌های مختلف می‌تواند گویای تاریخی بودن این شهر باشد. در سفرتان به تفلیس بازدید از دیدنی‌هایی همچون میدان آزادی، دریاچه لیسی، محله حمام‌ها، پارک آبی تفلیس، پل صلح و کلیسای صخره‌ای را فراموش نکنید. 

سفر به گرجستان با تفلیس معنا پیدا می کند.

راهنمای سفر به تفلیس - راهنمای کامل و جامع سفر به پایتخت زیبای گرجستان

باتومی؛ جایی برای تفریحات ساحلی

شهر ساحلی باتومی یکی دیگر از مقاصد پرطرفدار کشور گرجستان است که از یک طرف تا دریای سیاه و از طرف دیگر با رشته کوه‌های قفقاز فاصله کمی دارد. بیشتر مسافرانی که تور باتومی را برای سفر انتخاب می‌کنند، دوست دارند سفری لاکچری و تفریحی داشته باشند. یعنی در یک هتل لوکس اقامت کنند و به انجام تفریحات آبی بپردازند اما این شهر جاذبه‌های گردشگری زیادی همچون باغ گیاه‌شناسی، قلعه گونیو، دلفیناریوم، بلوار باتومی، تله کابین آرگو و... را نیز دارد که بازدید از آنها لذت سفر را دو چندان خواهد کرد. 

در سفر به باتومی گرجستان کلی تفریحات ساحلی در انتظارتان است.

راهنمای سفر به باتومی - آشنایی با همه آن چیزی که باید در مورد باتومی بدانید!

شهر کوتائیسی؛ جایی که پادشاهان انتخابش می‌کردند

بیشتر مسافران گرجستان سفرشان را به تفلیس و باتومی محدود می‌کنند اما این کشور شهرهای جذاب دیگری نیز دارد که دیدنشان به سفر رنگ و بوی دیگری خواهد داد. کوتایسی یکی از این شهرهاست. این شهر به‌عنوان سومین شهر بزرگ گرجستان، به دلیل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانش مقصد مناسبی برای بازدید یک روزه در طول این سفر است. دیدنی‌های زیادی در این شهر وجود دارد که از میان آنها می‌توان به موزه تاریخی دولت، موزه موتسامتا، صومعه گلاتی، باغ گیاه‌شناسی کوتایسی، کلیسای جامع باگراتی، رودخانه ریونی و... اشاره کرد. 

شهر کوتائیسی سومین شهر بزرگ گرجستان

متسختا؛ ترکیبی از تاریخ و طبیعت

شهر گردشگری بعدی گرجستان که حتما باید زمانی را برای جاذبه‌های آن کنار بگذارید، متسختا است. این شهر چند جاذبه تاریخی بسیار مشهور مانند قلعه آرمازی، قلعه ببریس تسیخه، صومعه سنت نینو و کلیسای سوتیتسخولی دارد که بازدید از همه آنها یک روز بیشتر زمان لازم ندارد اما برای کسانی که به تاریخ علاقه دارند، بسیار ارزشمند است. اطراف این شهر را کوه‌های سبز فرا گرفته و حتی برخی از این جاذبه‌ها در دل کوه‌ها قرار دارند. بنابراین بازدید از متسختا برای علاقمندان به طبیعت هم می‌تواند جذاب باشد. 

در سفر به گرجستان به شهر منتسختا بروید و از تاریخ و طبیعت لذت ببرید.

گوری، شهری که داویت چهارم تاسیس کرد

شهر گوری را باید به‌عنوان آخرین شهر گردشگری گرجستان در این لیست قرار دهیم. این شهر توسط یکی از بزرگ‌ترین پادشاهان گرجستان به نام داویت چهارم تاسیس شده است. آثار و جاذبه‌های تاریخی که در گوری وجود دارد، آن را از نظر گردشگری ارزشمند کرده است. از میان مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر می‌توان به موزه گوریس تسیخه که یک موزه قرون وسطی‌ای است، صومعه سیونی که معماری قرن هفتم را به نمایش می‌گذارد و خانه استالین که به موزه تبدیل شده است؛ اشاره کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید استالین که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رهبران انقلابی شوری شناخته می‌شود؛ زاده شهر گوری است. 

در راهنمای سفر به گرجستان به شهر تاریخی گوری بروید.

روش های سفر به گرجستان

تا اینجای مقاله به خوبی با شهرهای گردشگری و جاذبه‌های گرجستان آشنا شدیم. حالا به این سوال مهم خواهیم پرداخت که اصلا به چه روش‌هایی می‌توان به این کشور سفر کرد؟ به‌طور کلی از دو راه زمینی و هوایی می‌توان این سفر را انجام داد. در ادامه بیشتر درباره این روش‌ها صحبت خواهیم کرد. 

سفر زمینی به گرجستان

 در سفر زمینی باید با خودروی شخصی، قطار یا اتوبوس از یکی از شهرهای ارمنستان یا آذربایجان عبور کنید و خود را به گرجستان برسانید. برای این مسافرت داشتن یک پاسپورت معتبر با 6 ماه اعتبار کافی است و اگر زمان سفرتان بیشتر از 45 روز نباشد؛ ویزا نیاز نخواهید داشت. از آنجایی که از ایران به گرجستان مسیر ریلی مستقیم وجود ندارد اگر سفر با قطار را انتخاب کردید، باید ابتدا با قطار به ایروان بروید و از آنجا با اتوبوس یا تاکسی خود را به گرجستان برسانید. 

سفر زمینی به گرجستان طولانی ولی لذتبخش است.

راهنمای سفر زمینی به گر جستان - صفر تا صد سفر زمینی به گرجستان + شرایط و مدارک لازم

سفر هوایی به گرجستان

در سفر هوایی هم باید یکی از شهرهایی را که به مقصد گرجستان پرواز دارند انتخاب کنید و از آنجا راهی این کشور شوید. درحال حاضر فرودگاه‌های تبریز، اصفهان، شیراز، تهران، مشهد و اهواز به گرجستان پرواز دارند و شما می‌توانید پرواز خود را از میان خطوط هواپیمایی ایران ایر، تابان، آتا، قشم ایر و ماهان انتخاب کنید. 

سفر هوایی به گرجستان؛ رایج ترین روش سفر

تورهای گرجستان؛ همین حالا با کمترین قیمت رزرو کنید!

سفر به گرجستان ویزا می‌خواهد؟

شهروندان ایرانی برای ورود به خاک گرجستان نیاز به ویزا ندارند. البته این در شرایطی است که تصمیم نداشته باشند بیشتر از 45 روز در این کشور بمانند و هدفشان از سفر، گردش و تفریح باشد. کسانی که قصد دارند برای اقامت، کار یا تحصیل به گرجستان بروند، باید به سفارت این کشور در ایران مراجعه کرده و ویزای مربوطه را بگیرند. اگر دوست دارید درباره زندگی در گرجستان اطلاعات بیشتری را کسب کنید، پیشنهاد می‌شود نگاهی هم به مقاله معرفی کشور گرجستان بیندازید.

شرایط و مدارک سفر به گرجستان

برای سفر به گرجستان ارائه گواهی واکسیناسیون دارای کد QR ضروری است. همچنین باید نتیجه‌ منفی تست «پی سی آر» که ۷۲ ساعت پیش از سفر انجام شده را نیز در مدارک خود قرار دهید. این گواهی باید به زبان انگلیسی، گرجی یا روسی باشد. البته کودکان زیر 10 سال نیازی به ارائه این تست ندارند. همچنین برای سفر به گرجستان باید مدارکی همچون واچر هتل، بیمه‌نامه و بلیط رفت و برگشت را ارائه دهید. 

شرایط و مدارک سفر به گرجستان

وضعیت حمل و نقل عمومی در گرجستان 

برای گردش و تفریح در گرجستان، بهترین و مقرون به صرفه‌ترین راه استفاده از حمل و نقل عمومی است. به‌طورکلی ترافیک شدید در شهرهای این کشور وجود ندارد. شاید فقط در روزهای برفی و بارانی شاهد ترافیک آن هم از نوع نیمه سنگینش در تفلیس باشید. اگر بخواهید در سفرتان به گرجستان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید باید یک کارت الکترونیکی به نام مترومانی Metromoney تهیه نمایید. مانند کارت‌های مترو و اتوبوس در ایران، امکان شارژ این کارت به مقدار دلخواه وجود دارد. در این کشور همچنین اتوبوس‌های زرد رنگ و آبی رنگی هم در سطح شهرها خواهید دید که برای حمل و نقل درون شهری بسیار مناسب هستند. در کشور گرجستان مینی‌بوس، قطار شارژی و تاکسی  نیز برای رفت و آمد وجود دارد. 

وضعیت حمل و نقل عمومی در گرجستان به چه صورت است؟

 حمل و نقل عمومی تفلیس | آشنایی کامل از وضعیت تاکسیرانی تا اتوبوس های محلی تفلیس!

رستوران های معروف گرجستان

رستوران‌گردی یکی از بخش‌های جدا نشدنی از سفر است و به همین دلیل داشتن لیستی از بهترین رستوران‌های مقصد کار شما را در تصمیم‌گیری هنگام سفر راحت می‌کند. در جدول زیر می‌توانید لیستی از بهترین و محبوب‌ترین رستوران‌های گرجستان در رنج‌های قیمتی مختلف را مشاهده کنید. 

نام رستوران

درجه قیمت

آدرس

رستوران پرستیژ

لوکس

خیابان کوته آبخازی تفلیس

رستوران له ماریس

لوکس

تفلیس 32، خیابان ایراکلی آباشی زاده

رستوران داینهال

لوکس

مرکز شهر تفلیس، خیابان روستاولی

رستوران باغ نینا

متوسط

خیابان دمیتری

رستوران ماچاخلا

متوسط

تفلیس، ابتدای مسیر حمامهای تاریخی

رستوران بائوما

متوسط

تفلیس، خیابان ارکله

کافه وگان کیوی

ارزان

منطقه قدیمی تفلیس

غذا‌های گرجستان - آشنایی با معروف ترین و بهترین ها به همراه معرفی غذاهای خیابانی و سنتی 

مراکز خرید گرجستان

گرجستان اگرچه مانند ترکیه و دبی تنوع مراکز خرید ندارد و به همین دلیل هم مقصد مناسبی برای کسانی که هدف اصلی‌شان از سفر خرید کردن است، محسوب نمی‌شود اما، به‌عنوان یک مقصد گردشگری مراکز خرید و بازارهای زیادی را می‌توانید پیدا کنید و سوغات و یادگارهای‌تان را از این مکان‌ها تهیه نمایید. در طول سفرتان به گرجستان به مراکز خرید تفلیس مال، کارواسلا، بازار درای بریج،  گالریا و... سر بزنید. سوغات گرجستان را در همه این مراکز با قیمت مناسب می‌توانید پیدا کنید. 

مرکز خرید پلازا یکی از پاخورترین مراکز خرید در سفر به گرجستان است.

سوغات گرجستان

کشور گرجستان سوغاتی‌های زیادی دارد که می‌توانید یک نصفه روز از سفرتان را برای خریدشان اختصاص دهید. سوغاتی خریدن کمک می‌کند هم بیشتر با فرهنگ مردم این کشور آشنا شوید و هم با پاساژگردی دوپامین را به بدنتان تزریق کنید. از میان سوغات فراوان کشور گرجستان، چورچخلا، کانتسی، کلاه های پشمی پاپاخی، پنیر گرجی، ادویه، جواهرات نقره و... محبوب‌ترین‌ها هستند.  

 زیورالات، مهم ترین سوغات گرجستان است.

هزینه های سفر گرجستان - سفر به کشور اروپایی گرجستان چه هزینه هایی در بر دارد؟

امنیت در گرجستان

گرجستان در میان مناطق گردشگری منطقه از امنیت خوبی برخوردار است تا جایی که در سال 2003 نام این کشور در لیست امن‌ترین کشورهای جهان آورده شد. در شهرهای گرجستان شاهد نزاع‌های خیابانی، کیف قاپی ، جیب‌زنی و… نخواهید بود. بنابراین یکی از دلایل اصلی انتخاب گرجستان توسط مردم دیگر کشورها چه برای مسافرت و چه برای زندگی، امنیت بالای این کشور است.   

امنیت به طور حرفه ای در گرجستان برقرار است.

قوانین کشور گرجستان - بررسی قوانین اولیه و بسیار مهم این کشور در رابطه با مهاجرت اتباع خارجی

نتیجه گیری

در مطلب راهنمای سفر به گرجستان، سیر تا پیاز را درباره این کشور بررسی کردیم. درباره شهرهای توریستی و جاذبه‌های گردشگری این کشور حرف زدیم و شما را با فرهنگ، آب و هوا و دیگر اطلاعاتی که برای سفر به گرجستان نیاز دارید، آشنا کردیم. اگر تجربه سفر به یکی از کشورهای گرجستان را دارید، قصه سفرتان را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. اگر پس از خواندن این مطلب تصمیم گرفتید، تور تفلیس یا تور باتومی را رزرو کنید، می‌توانید با جستجوی این تورها در پلتفرم لحظه آخر آفرهای مختلف را ببینید، مقایسه کنید و بهترین گزینه را انتخاب نمایید. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر