بلیت مترو

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1403/01/19
بازدید: 24560
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

بلیط مترو شرط واضح برای جابجایی بین خطوط و ایستگاه‌های مترو تهران است که چند مدل مختلف داشته و با چند روش مختلف با قیمت های متفاوت می‌توانید آن را بخرید. البته این قضیه بستگی به این دارد که چه قدر از مترو استفاده می‌کنید. یک بلیت کاغذی یکبار مصرف را ترجیح می‌دهید، کارت بلیت برای‌تان جذاب‌تر است یا دوست دارید همه چیز را از درون گوشی به صورت الکترونیک و با اپلیکیشن مترو کنترل کنید در ادامه همراه لحظه آخر باشید تا با جدیدترین قیمت بلیت مترو تهران و هر سه راه خرید آن آشنا شوید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. بلیط تک سفره
  2. کارت بلیت مترو
  3. بلیط الکترونیک داخل گوشی

قیمت بلیت مترو

مترو تهران - آشنایی با خطوط مترو تهران + دانلود جدیدترین نقشه مترو تهران با کیفیت بالا + (معرفی ایستگاه های ویژه افراد دارای معلولیت)

بلیط تک سفره

اگر مسافر تهران هستید یا به ندرت از مترو استفاده می‌کنید، شاید علاقه‌ای به پرداخت هزینه‌ی اضافی برای کارت بلیط و شارژ آن نداشته باشید. در این صورت بهتر است از بلیط تک سفره استفاده کنید. برای خرید این بلیت کافی است به باجه بلیط فروشی داخل مترو کرده و یک بلیط تک سفره از متصدی باجه درخواست کنید. برای استفاده از آن نیز فقط کافی است، موقع وارد شدن به گیت ورودی مترو، بلیط کاغذی را روی ماژول اسکنر گیت قرار دهید. بعد از عبور موفق، دیگر به بلیت یک بار مصرف نیازی ندارید.

قیمت بلیت مترو تک سفره در نیمه اول سال 1403 برای خطوط اصلی معادل 4 هزار تومان و برای خط 5 که مسیر بین کرج و تهران است کمی گران‌تر بوده و معادل 5 هزار تومان است. البته اگر بخواهید در این خط تا هشتگرد هم بروید باید 9 هزار تومان هم هزینه کنید. آخرین قیمت استثنا نیز مربوط به بلیت تک سفره فرودگاه امام خميني است که 15 هزار تومان قیمت دارد.

کارت بلیت مترو

اگر در تهران زندگی کرده و زیاد از مترو استفاده می‌کنید، استفاده از کارت بلیط به شدت راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر است و با عدم تولید هربار بلیط‌های یک بار مصرف کاغذی به حفظ محیط زیست هم کمک می‌کند. در این حالت نیاز است فقط یک بار، یک کارت بلیط با قیمت 12 هزار تومان را از باجه‌های فروش داخل مترو، تهیه کرده و بعد از تمام شدن شارژ آن، مجددا کارت را از طریق دستگاه‌های شارژ کارت بلیط (تصویر بالا) شارژ کنید. این کار زمان شما را در هر بار خرید بلیط و استفاده از مترو، تلف نمی‌کند و حتی ارزان‌تر است.

قیمت یا هزینه بلیط مترو در صورت استفاده از کارت بلیط آن، به صورت هوشمندانه محاسبه می‌شود. در واقع این هزینه تابع مسافت طی شده با مترو بوده و به ازای هر کیلومتر 147 ریال به قیمت پایه 2500 تومانی ورود به مترو افزوده می‌شود. فقط توجه داشته باشید که موقع خروج از مترو، کارت بلیط را روی اسکنرهای موجود در گیت‌های خروجی بزنید تا خروج خود را اعلام کنید. در غیر اینصورت (یا حضور بیش از 2 ساعت در مترو) هزینه سفر به طور کامل (34000 ریال) برای شما محاسبه می‌گردد.

به عنوان مثال هزینه سفر با کارت بلیت برای مسافت‌های مختلف به شرح زیر است.

  • کمتر از 2 کیلومتر: 25000 ریال
  • 2 تا 4 کیلومتر: 25294 ریال
  • 4 تا 6 کیلومتر: 25588 ریال
  • 6 تا 8 کیلومتر: 25882 ریال
  • 8 تا 10 کیلومتر: 26176 ریال
  • 10 تا 12 کیلومتر: 26470 ریال
  • 12 تا 15 کیلومتر: 26911 ریال
  • 15 تا 18 کیلومتر: 27352 ریال
  • 18 تا 22 کیلومتر: 27940 ریال
  • 22 تا 26 کیلومتر: 28528 ریال
  • 26 تا 30 کیلومتر: 29116 ریال
  • بیش از 30 کیلومتر: 29704 ریال

لیست فوق چند استثنا برای خطوط خاص هم دارد که به خاطر خارج از شهر بودن قیمت بیشتری را شامل می‌شوند. خط 5 که مترو کرج هم نامیده می‌شود بدون در نظر گرفتن مسافت طی شده، قیمتی معادل 3400 تومان دارد. اگر بخواهید این مسیر را تا هشتگرد هم ادامه دهید قیمت به میزان 8200 تومان افزایش می‌یابد. فرودگاه امام خمینی نیز 13650 تومان از حساب شما، شارژ می‌گیرد. در صورت عدم اعلام خروج (یا حضور بیش از 2 ساعت در این خطوط) هزینه بیشتری در این موارد از شما کسر نمی‌شود.

ساعت کاری مترو تهران - از ساعت حرکت تمام خطوط متروی تهران با خبر شوید!

بلیط الکترونیک داخل گوشی

اگر علاقه‌ای به حمل بار اضافه‌ای مثل کارت بلیط مترو ندارید یا به هر دلیلی کارت اعتباری یا پول نقد همراه‌تان نیست، می‌توانید از اپلیکیشن شهرزاد برای خرید بلیت مترو استفاده کرده و بلیط خود را به صورت آنلاین شارژ کنید. در صورت استفاده از این اپ به جای استفاده از بلیط فیزیکی، گوشی خود را مقابل اسکنرهای گیت ورودی قرار می‌دهید. وقت شما در اینصورت مخصوصا در قسمت شارژ کردن، حتی بیشتر هم سیو می‌شود. در ضمن با استفاده از اپ شهرزاد می‌توانید بلیت مترو را با 10% تخفیف بخرید.

خرید بلیط الکترونیک

اپلیکیشن شهرزاد، اپ جدید شهرداری است و  قصد دارد خدمات شهری متنوعی را به مردم ساکن تهران ارائه دهد که یکی از آنها همین خرید آنلاین بلیت مترو است. در واقع شما با این اپ کارت بلیط خود را به گوشی موبایل خود وصل می‌کند. برای این کار باید شماره سریال درج شده روی کارت را در اپ وارد کرده  تا QR Code مخصوص برای شما تولید شود. می‌توانید این QR Code را دانلود کنید و همیشه در گالری خود داشته باشید تا هنگام عبور از گیت‌های ورودی مترو، آن را مقابل اسکنرها قرار دهید.

فقط توجه داشته باشید که اگر کارت بلیت‌تان از قبل توسط دستگاه‌های داخل مترو شارژ شده، این اعتبار به اپ منتقل نمی‌شود و برای شارژ بلیط الکترونیک خود باید از درگاه‌های آنلاین درون خود اپلیکیشن اقدام کنید. اگر هنوز کارت بلیط فیزیکی‌تان اعتبار دارد، بهتر است ابتدا از تمام اعتبار آن استفاده کرده و بعد به استفاده از بلیط الکترونیک روی آورید. البته هر وقت مایل بودید، می‌توانید اتصال کارت فیزیکی را با حذف آن از اپلیکیشن حذف کنید تا بتوانید مجددا از روش‌های قدیمی‌تر استفاده کنید.

 

شما کدام یک از بلیط‌‌های مترو بهتر دانسته و از آن استفاده می‌کنید؟ نظر خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

  1. لطفاً ادمین پاسخ بفرماید لطفاً ادمین پاسخ بفرماید 1402/12/08
    0 نفر پسندیدند
    درود وقت بخیر آیا در صورت استفاده از اپ شهرزاد مثل کارت اعتباری مترو هزینه هوشمندانه (طبق مسافت طی شده) محاسبه می شود؟
  2. خسرو خسرو 1402/09/12
    26 نفر پسندیدند
    این شهرزاد رو نصب نکنین. کلا اپ دولتی نصب نکنین. جاسوسن. یه عکس بلیت رو میخواد دانلود کنه دسترسی به گالری میخوادو درحالی آپلود دسترسی نیاز داره نه دانلود.
  3. خسرو کیخسرو 1402/11/11
    12 نفر پسندیدند
    همه نرم افزار های موبایل مثل واتس آپ و تلگرام و اینستا به گالری و امکانات گوشی دسترسی دارن؛پس اونام جاسوس هستن. اگر اینا تازه جاسوسی میکنن این نرم افزارها و شرکت هاشون چندین ساله که دارن جاسوسی میکنن
  4. محسن محسن 1402/09/12
    5 نفر پسندیدند
    این قیمت آپدیت 1402 هست دیگه

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 103 کاربر