رفتار مردم گرجستان با ایرانیان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/02/20
بازدید: 180
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از دلایل اصلی تشابهات فرهنگی کشور گرجستان با ایران را باید تاریخ مشترکشان دانست. این کشور در زمان‌های گذشته بخشی از ایران بوده و به دلیل اتفاقات سیاسی و جنگ‌های مختلف از ایران جدا شده است. به همین دلیل در گوشه‌ و کنار این کشور پهناور می‌توان آداب‌ و رسوم، فرهنگ و هنر ایرانی را مشاهده کرد. به‌دلیل تشابه فرهنگی، رفتار مردم گرجستان با ایرانیان رضایت‌بخش است و می‌توان آنها را میزبان‌های بسیار مهمان‌نوازی برای ایرانیان دانست. بسیاری از اهالی گرجستان، گردشگران ایرانی را به خانه‌های خود دعوت می‌کنند و از اینکه آن‌ها را با فرهنگ گرجی آشنا می‌کنند، خوشحال می‌شوند. البته همه دلایل این رفتار خوب به همین جا ختم نمی‌شود. در این مطلب قصد داریم همه چیز را درباره رفتار مردم گرجستان با ایرانیان بررسی کنیم. اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید، با ما همراه باشید.

رفتار مردم گرجستان با ایرانیان

گرجستان چگونه کشوری است؟

گرجستان یک کشور اروپایی آسیایی است که به دلیل نزدیکی به ایران و تاریخ مشترکی که با کشورمان دارد، دارای اشتراکات فرهنگی زیادی با ایران است. زبان مردمان گرجستان، گرجی است. این زبان یکی از زبان‌‌های قفقازی و از خانواده زبان‌های کارتولی است. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری درباره زبان مردم گرجستان هستید، می‌توانید مقاله آن را در وبلاگ لحظه آخر بخوانید.

اکثر مردم گرجستان از معتقدان به دین مسیحیت هستند و کلیساهای زیادی نیز در این کشور وجود دارد. البته رفتار مردم گرجستان با ایرانیان که مذهب مسلمان دارند نیز بدون هیچ‌گونه تعصبی، بسیار خوب است.

تورهای گرجستان؛ همین حالا با کمترین قیمت رزرو کنید!

بسیاری از مردم کنجکاو هستند بدانند که از نظر آب‌وهوا گرجستان چگونه کشوری است؟ در پاسخ می‌توانیم بگوییم که به دلیل قرارگرفتن در میان دریای سیاه و دریای خزر، آب‌وهوای این کشور مرطوب است. همچنین وجود کوه‌های فراوانی که در حاشیه گرجستان قرار دارند باعث سردشدن آب‌وهوای گرجستان شده است. واحد پول گرجستان به نام لاری شناخته می‌شود و اختصاراً GEL نوشته می‌شود.

گرجستان چگونه کشوری است؟

آیا گرجستان برای جذب گردشگر از آداب معاشرت استفاده می ‌کند؟

بعید نیست که در سفر به گرجستان، عده‌ای از مردم این کشور شما را به خانه‌های خود دعوت کنند. این رفتار مردم گرجستان با ایرانیان علاوه ‌بر نوع‌دوستی، نشان‌دهنده تمایل آن‌ها به جذب گردشگر است. با وجود جاذبه‌های بسیار زیادی که در این کشور وجود دارد، چیزی که بیش از همه در جذب گردشگر مؤثر است، رفتار گرم و مهمان‌نوازی اهالی آن با مردم ایران است.

اختلاف ساعت ایران و گرجستان - اختلاف ساعت ایران و گرجستان چقدر است؟

معمولاً مردم گرجستان در هنگام صحبت کردن با گردشگران ایرانی از زبان بدن استفاده می‌کنند. این موضوع نشان‌دهنده احترام و ارزشی است که نسبت به ایرانیان دارند. حتی ممکن است بسیاری از آن‌ها هنگام صحبت، از دوستان یا آشنایان خود که در ایران ساکن هستند صحبت کنند و مایل باشند صحبت‌های شما را نیز بشنوند. تجربه نشان داده که ممکن است این روابط صمیمانه، به دوستی‌های پایدار نیز بینجامد. این روابط دوستانه باعث می‌شود که گردشگران مایل باشند بار دیگر تور گرجستان را رزرو کنند تا صمیمیت را در این کشور تجربه نمایند.

رفتار خوب گرج‌ها با گردشگران خارجی را حتی هنگام مراجعه به یکی از هتل‌ های گرجستان که برای اقامت انتخاب کرده‌اید نیز خواهید دید. معمولا متصدی هتل نه تنها با ایرانیان بلکه با تمام گردشگران رفتاری مودبانه دارد و تمام تلاش خود را می‌‌کند تا آنها از اقامتشان در آن هتل راضی و خشنود باشند.

آیا گرجستان برای جذب گردشگر از آداب معاشرت استفاده می ‌کند؟

اشتراکات فرهنگی مردم ایران و گرجستان چیست؟

کشور گرجستان در زمان امپراطوری ساسانی تحت حاکمیت ایرانیان بود. این موضوع تا دوران صفویه ادامه داشت؛ اما متأسفانه با معاهدات گلستان و ترکمانچای این کشور تحت حاکمیت روس‌ها قرار گرفت، اما آثار به‌جای‌ مانده از فرهنگ، آداب ‌و رسوم و هنر ایرانی را می‌توان در آثار تاریخی این کشور به‌خوبی مشاهده کرد.

به‌عنوان‌مثال برخی از حمام‌های گوگردی تفلیس دارای معماری با گنبدها و کاشی‌کاری‌هایی است که نشانی از معماری دوران صفوی دارد. تجلی هنرهای معماری ایرانی را به جز حمام گوگردی می‌توان در بناهای تاریخی این شهر نظیر قلعه ناریکلا (Narikala Fortress) و برخی حمام‌های تفلیس مشاهده کرد.

اشتراک بعدی درباره نوع پوشش است. برهنگی در گرجستان معنای خوبی ندارد و اکثر لباس‌های آقایان و خانم‌ها کاملاً پوشیده است. ظاهر آراسته و پوشیده نیز باعث تأثیر مثبت به رفتار مردم گرجستان با ایرانیان می‌شود.

یکی دیگر از اشتراکات را می‌توان در وجود زبان‌های مشترک گرجی و آذری در ایران نیز مشاهده کرد. جالب است بدانید که ضرب المثل‌های مشترکی بین زبان گرجی و فارسی وجود دارد که هنوز هم در این کشور متداول هستند.

علاوه بر این ارزش‌هایی مانند تسامح و تساهل در این کشور وجود دارد. این اعتقادات برای ایرانیان نیز اهمیت زیادی دارند.

جاهای دیدنی تفلیس | بهترین جاذبه های گردشگری تفلیس که باید ببینید!

بایدها و نبایدهایی که باید در سفر به گرجستان رعایت کرد

اگر مایلید که در سفر خود از مثبت ‌بودن رفتار مردم گرجستان با ایرانیان لذت ببرید، لازم است شما نیز اقدامات متقابلی را انجام دهید. کشور گرجستان نیز مانند کشورهای دیگر نسبت به برخی از رفتارها، حساسیت بیشتری نشان می‌دهد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

بایدها و نبایدهایی که باید در سفر به گرجستان رعایت کرد

به اعتقادات مذهبی گرج ها احترام بگذارید

مذهب اهالی گرجستان، دین مسیحیت است. آن‌ها به این دین کاملاً پایبند هستند و مراسم‌‌های عید پاک، جشن روز عروج، روز همه‌ی قدیسان و... را با جدیت در این کشور بسیار پربار انجام می‌شود. وجود کلیساهای زیاد با معماری بسیار زیبا نشان از اهمیت این کشور به آیین مسیحیت دارد. البته تعداد افراد مسلمان در گرجستان کم نیست و معتقدان به این دو دین کاملاً مسالمت‌آمیز کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. بهتر است در سفر به گرجستان فارغ از اینکه شما چه دینی دارید، برای اعتقادات مذهبی اهالی این کشور ارزش قائل شوید. این موضوع باعث می‌شود که رفتار مردم گرجستان با ایرانیان در طی سال‌های آتی نیز مثبت باقی بماند.

انواع ویزای گرجستان - معرفی تمامی ویزای های کشور گرجستان

اگر به خانه گرجی ‌ها دعوت شدید برایشان هدیه بخرید

در صورت دعوت ‌شدن به خانه اهالی گرجستان، تعارف نکنید و حق میزبان را به جا آورید. خوب است بدانید که این یک اتفاق معمولی در رفتار مردم گرجستان با ایرانیان محسوب می‌شود. بعد از دعوت‌شدن، با تهیه هدیه‌ای کوچک می‌توانید باعث خوشحالی میزبان شوید. به همین دلیل توصیه می‌شود یک دسته‌ گل با تعداد گل فرد به میزبان خود هدیه دهید. جالب است بدانید که تهیه دسته ‌گل با تعداد زوج، برای مراسم خاک‌سپاری گرج‌ها مناسب است. همچنین می‌توانید از کتاب، قاب عکس یا مجسمه برای آن‌ها استفاده کنید.

به پوشش مردم گرجستان احترام بگذارید

مردم گرجستان دارای لباس سنتی به نام چوخا (Chokha) هستند که از جنس پشم و دارای یقه‌ای بسیار بلند است. آن‌ها از کلاه‌های خزدار با چندین گلوله استفاده می‌کنند. این پوشش برای اهالی گرجستان بسیار ارزشمند است و تعصباتی روی آن دارند. بهتر است هیچگاه این پوشش را به سخره نگیرید تا رفتار مردم گرجستان با ایرانیان به‌خوبی سابق پیش رود.

به پوشش مردم گرجستان احترام بگذارید

از مناطق حساس عکسبرداری نکنید

در کلیساهای گرجستان، معماری و تزیینات بسیار زیبایی وجود دارد. بسیاری از گردشگران با دیدن این مناظر شروع به عکس‌برداری افراطی می‌کنند و باعث می‌شود که رفتار مردم گرجستان با ایرانیان تغییر کند. این اقدام می‌تواند باعث جریمه گردشگران نیز شود. پس بهتر است که عکس‌برداری را در مکان‌های خلوت و باز این کشور انجام دهید تا به قوانین آن‌ها احترام بگذارید.

راهنمای سفر به گرجستان -  چطور به گرجستان سفر کنم؟ کجا برم؟ چی بخورم؟ چی بخرم؟

رفتار مردم گرجستان با ایرانیان چگونه است؟

محبت‌آمیز بودن رفتار مردم گرجستان با ایرانیان باعث شده که بسیاری از افراد مایل باشند تور تفلیس گرجستان را انتخاب کنند. سفر با تور به گرجستان، به دلیل نزدیکی و ارزان‌ بودن می‌تواند سفری خاطره‌انگیز برای شما باشد. اگر قبلا به گرجستان سفر کرده‌اید، تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بتوانند بهره ببرند. اگر هم قصد سفر به این کشور را دارید همین حالا به صفحه تور تفلیس یا باتومی در وبسایت لحظه آخر مراجعه کرده و پکیج موردنظر خود را رزرو کنید. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
12 مورد از شهرهای هند که باید در سال 2024 از آنها دیدن کنید
12 مورد از شهرهای هند که باید در سال 2024 از آنها دیدن کنید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد بهترین نمایشگاه های گردشگری + تاریخ برگزار و عکس
10 مورد بهترین نمایشگاه های گردشگری + تاریخ برگزار و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 102 کاربر