جاهای دیدنی اطراف شیراز

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/28
بازدید: 458
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جاهای دیدنی اطراف شیراز را چقدر می‌شناسید؟ آیا شما در سفر به شیراز فقط از جاهای دیدنی داخل شهر بازدید می‌کنید یا به دیدنی‌های اطراف شیراز نیز سر می‌زنید؟ تنوع دیدنی‌های شهر شیراز آنقدر زیاد است که ممکن است ما بسیاری از تفریحات و جاهای دیدنی اطراف شیراز را نشناسیم. شیراز یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است، به همین خاطر شما وقتی از شهر خارج شوید، شاهد آثار تاریخی بسیاری از دوره‌های مختلف خواهید بود. همچنین به دلیل آب‌وهوای خوب این منطقه شما می‌توانید در طبیعت اطراف شیراز اوقات خود را به تفریح بگذرانید. جاهای دیدنی اطراف شهر شیراز به حدی متنوع است که دیدن همه آن‌ها به چندین روز سفر نیاز دارد. در ادامه این مقاله با ما در لحظه آخر همراه باشید تا جاهای دیدنی اطراف این شهر را معرفی کنیم و جدول راهنمای بازدید از آن‌ها را به شما معرفی کنیم تا در سفر بعدی خود به این مکان، از زیبایی‌های دیگر این محدوده غافل نشوید.

تخت جمشید؛ گردش در تاریخ

غیرممکن است فرد ایرانی وجود داشته باشد که تخت جمشید را نشناسد. تخت جمشید یکی از دیدنی‌های اطراف شیراز است که در نزدیکی مرودشت واقع شده و در حدود 1 ساعت با مرکز شهر فاصله دارد. علت انتخاب مرودشت از جانب پادشاهان سلسله هخامنشی برای احداث چنین بنای باشکوهی، قرار گرفتن آن در مجاورت کوه‌ها و جلگه‌ها و آب‌و‌هوای مطبوع این منطقه بوده است. بازدید از این آثار تاریخی و دیدن شکوه این بنا، بخش جدانشدنی از سفر به شیراز محسوب می‌شود. تخت جمشید در بین توریست‌های خارجی بیشتر با نام پرسپولیس شناخته می‌شود. این بنای عظیم و ارزشمند، یکی از نشانه‌های اصلی قدمت چند هزارساله ایران است. تخت جمشید حدود ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و وسعت آن به ۱۲۵ هزار متر مربع می‌رسد. شروع ساخت این بنا در زمان داریوش اول، سومین پادشاه هخامنشی است. یکی از شگفتی‌های این مکان این است که تخت جمشید به سیستم لوله‌کشی و آب و فاضلاب مجهز بوده که این نشانه پیشرو بودن ایرانیان در آن زمان است. برای رفتن و بازدید از مجسمه‌ها، کتیبه‌ها و ستون‌های شکوهمند تخت جمشید، باید حداقل 3 ساعت زمان بگذارید. این مکان هوایی خنک‌تر از مرکز شهر دارد. اگر دوست دارید تا از گردش در این مکان تاریخی لذت بیشتری ببرید بهتر است، بهار یا پاییز را برای مسافرت انتخاب کنید. هیچ گردشگری بدون رفتن به این مکان استان فارس را ترک نمی‌کند؛ پس فراموش نکنید که بازدید از تخت جمشید را در صدر لیست خود قرار دهید.

ساعت بازدید

نیمه اول سال ۸:۳۰ تا ۷:۳۰ عصر

نیمه دوم سال ۸ صبح تا ۶:۳۰ عصر

آدرس

شهرستان مرودشت ،۱۰ کیلومتری شمال مرودشت

تخت جمشید یکی از دیدنی‌های اطراف شیراز

پاسارگاد؛ بازدید از آرامگاه کوروش کبیر

همه ما نام کوروش و آوازه شاهنشاهی پرشکوهش را شنیده‌ایم. اگر دوست دارید تا آرامگاه کوروش کبیر را از نزدیک ببینید، می‌توانید پس از بازدید از تخت جمشید به پاسارگاد سر بزنید. پاسارگاد شهری بر بلندای یک دشت زیبا است که به فرمان کوروش و با نظارت مستقیم او بنا شده است. این شهر در حال حاضر شکوه زمان کوروش را ندارد ولی با توجه به آثار باقی‌مانده از آن می‌توان پاسارگاد را شاهدی بر تمدن، فرهنگ و معماری ایران باستان دانست. این مکان نه‌تنها از نظر تاریخی برای ملت ایران حائز اهمیت است بلکه در حال 1383 در سازمان یونسکو به ثبت جهانی نیز رسیده است. مجموعه پاسارگاد شامل آرامگاه کوروش، کاخ دروازه، کاخ اختصاصی، آب‌نماهای باغ شاهی، محل عبادت پاسارگاد، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس، ساختارهای دفاعی تل تخت و آرامگاه کمبوجیه (پادشاه دوم هخامنشیان) می‌شود. مقبره کوروش در دشتی پهناور با تلفیقی از معماری ایرانی، مصری و یونانی است. بازدید از این مکان در همه فصول می‌تواند لذت‌بخش باشد ولی اگر دوست دارید تا بیشترین لذت را از گشت‌وگذار ببرید، به شما توصیه می‌کنیم که بهار و پاییز را برای سفر انتخاب کنید.

ساعت بازدید

نیمه اول سال از ۸ صبح تا ۷ عصر

نیمه دوم سال از ۸ صبح تا ۵ عصر

آدرس

سعادت شهر، کیلومتر ۲۰ جاده اصفهان

پاسرگاد یکی از دیدنی‌های اطراف شیراز

شهر باستانی گور؛ دیدن اولین شهر دایره‌ای

ممکن است نام این شهر کمتر از جاهای دیدنی دیگر به گوشتان خورده باشد. شهر باستانی گور در منطقه فیروزآباد، یکی از مکان‌های دیدنی اطراف شیراز است که در زمان هخامنشیان ساخته شده است. نکته جالب در مورد این مکان این است که جزو اولین شهرهای ایران با پلان هندسی محسوب می‌شود. وقتی نقشه این شهر را از بالا نگاه کنید، شکل آن را به صورت یک دایره خواهید دید؛ به همین خاطر شهر باستانی گور را به عنوان اولین شهر دایره‌ای ایران هم می‌شناسند. علاوه بر شکل هندسی جالب این شهر، شما می‌توانید در حین بازدید از آن از رصدخانه، قلعه دختر، کاخ اردشیر بابکان و پل مهر نرسه نیز دیدن کنید. اگر دوست دارید تا در مسافرتتان به شیراز جایی جالب و کمتردیده‌شده را از نزدیک ببینید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که فاصله 110 کیلومتری شیراز تا شهر گور را طی کنید تا از عظمت بناهای تاریخی ایران مبهوت شوید.

ساعت بازدید

5 کیلومتری غرب شهر فیروزآباد

آدرس

8 صبح تا 8 شب

شهر باستانی گور یکی از دیدنی‌های اطراف شیراز

دریاچه مهارلو؛ تجربه استرالیا در ایران

تا به حال چیزی درباره دریاچه صورتی شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید چطور می‌شود خود را به آن رساند؟ شاید شما هم عکس دریاچه‌ای با رنگ صورتی را دیده باشید و تصور کنید که این عکس، لوکیشنی از دیدنی‌های یک کشور خارجی است. اگرچه در استرالیا دریاچه صورتی زیبایی وجود دارد ولی برای دیدن این منظره زیبا لازم نیست حتما به استرالیا سفر کنید. شما با حدود نیم ساعت رانندگی از مرکز شیراز می‌توانید خود را مقابل یک دریاچه زیبای صورتی رنگ ببینید. دریاچه مهارلو یکی از دیدنی‌های اطراف شیراز است که در فصول گرم سال به رنگ صورتی در می‌آید. دریاچه مهارلو شیراز، در فصول سرد سال آبی رنگ است؛ اما با گرم شدن هوا و بالا رفتن غلظت نمک و تابش شدید نور خورشید، جلبکی به نام دونالیلا سالینا در آن شروع به رشد و تکثیر می‌کند که عامل رنگ متفاوت این دریاچه است. این جلبک برای محافظت از خودش در برابر نور شدید خورشید، ماده‌ای سرخ رنگ تولید می‌کند و همین رنگدانه‌ها علت صورتی بودن دریاچه مهارلو است. این دریاچه علاوه بر جنبه گردشگری که دارد، منبعی مهم برای تامین نمک استان فارس نیز به حساب می‌آید. جالب است این را نیز بدانید که جلبک رشد یافته در دریاچه مهارلو به‌عنوان ماده اولیه تولید بسیاری از داروها و لوازم آرایشی کاربرد دارد. این مکان زیستگاه پرندگانی مثل فلامینگو، کاکایی، گیلانشاه و مرغابی است پس اگر برای گردش به این مکن سر زدید، حتما در حفظ پاکیزگی محیط کوشا باشید تا به این حیوانات صدمه‌ای وارد نشود.

ساعت بازدید

بدون محدودیت

آدرس

جنوب شرق شیراز، جاده شیراز به فسا

دریاچه مهارلو یکی از دیدنی‌های اطراف شیراز

پارک ملی بمو؛ فرصتی برای دیدن حیات وحش

پارک ملی بمو در واقع محلی حفاظت شده و شکار ممنوع است که نام آن در بین جاهای دیدنی اطراف شیراز کمتر شنیده شده است. این پارک با مساحت 100 هزار هکتاری در سال 1341 ایجاد شده است و مکانی مناسب برای تفریح دوستداران طبیعت و حیوانات است. در قسمت تفرجگاه این پارک می‌توانید چشم‌انداز‌های بدیع و بکر و گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری را  ببینید. این مکان زیستگاه مهمی برای ۱۱۲ گونه جانوری، ۶۹ گونه پرنده، ۲۱ گونه پستاندار، ۱۹ گونه خزنده، ۳ گونه دوزیست است. آهو، گراز، قوچ و میش، بز و قوچ و عقاب طلایی از جانوران ساکن در این پارک هستند. برای بازدید از تفرجگاه گسترده آن باید از سازمان حفاظت محیط زیست استان فارس مجوز بگیرید و این تعهد را بدهید که به جانداران این منطقه آسیبی وارد نمی‌کنید. همچنین در ابتدای محوطه پارک ملی بمو، موزه حیات وحشی وجود دارد که حیوانات بومی منطقه را به‌شکل تاکسیدرمی شده، برای بازدید شما قرار داده شده‌اند. اگر به دیدن گونه‌های جانوری کمیاب از نزدیک علاقه دارید، حتما قسمتی از سفر خود را به بازدید از این مکان اختصاص دهید.

ساعت بازدید

8 صبح تا 8 عصر

آدرس

استان فارس، 30 کیلومتری شیراز

پارک ملی بمو یکی از دیدنی‌های اطراف شیراز

روستای قلات؛ گشت و گذار در طبیعت

اگر فصل تابستان را برای سفر به شیراز انتخاب کرده‌اید و بعد از گشت و گذار در شهر به دنبال جایی خنک برای گذراندن اوقات خود هستید، روستای قلات گزینه خوبی برای شما است. روستای قلات، یک دهکده تفریحی است که حتی در فصول گرم سال هم آب‌و‌هوایی مطبوع و نسبتا خنک دارد. این روستا در فاصله 36 کیلومتری مرکز شهر شیراز است؛ پس می‌توان آن را به عنوان یکی از دیدنی‌های نزدیک به مرکز شهر با دستسی خوب به حساب آورد. روستای قلات شیراز در نزدیکی کوهی به نام کوه سرخ قرار گرفته که رودخانه قره‌آغاج هم از همین کوه سرچشمه می‌گیرد و از روستای قلات عبور می‌کند که همین مجاورت با رودخانه یکی از عوامل هوای خوب آن است. قدمت این روستا به بیش از 1000 سال پیش باز‌می‌گردد، به همین خاطر گشتن در کوچه‌های این روستا، می‌تواند حس و حال جالبی را به شما بدهد. اگر از دسته افرادی هستید که به روستاها و حال‌وهوا خاص آنجا علاقه دارید، می‌توانید در سفر به شیراز، یک روز را به گشت و گذار در روستای قلات اختصاص دهید تا با گردش در روستا و شنا در رودخانه اطراف آن، غرق در حس خوب شوید.

ساعت بازدید

بدون محدودیت

آدرس

36 کیلومتری شهر شیراز، دهستان دراک، روستای قلات

روستای قلات یکی از دیدنی‌های اطراف شیراز

آبشار مارگون؛ تجربه بودن در بهشت

بدون شک وقتی به آبشار مارگون قدم بگذارید، حس خواهید کرد که وارد بخشی از بهشت شده‌اید. فضای این مکان به قدری زیباست که با دیدن آن قطعا برای لحظاتی مبهوت منظره آن خواهید شد. آبشار مارگون یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی اطراف شیراز است که در مرز بین دو استان فارس و کهگیلویه‌وبویراحمد واقع شده است. آبشار مارگون از چشمه‌های جوشان داخل کوه سرچشمه می‌گیرد و به همین علت هم لقب بلندترین آبشار چشمه‌ای ایران را از آن خود کرده است. دمای اطراف آبشار مارگون حتی در گرم‌ترین روزهای سال نیز از 10 درجه بالاتر نمی‌رود. اگر در سفر تابستانه خود به شهر شیراز به دنبال جایی خنک برای پیک‌نیکی خانوادگی یا دوستانه هستید،این آبشار زیبا با طبیعت بی‌نظیر اطرافش می‌تواند یک انتخاب فوق‌العاده برای شما باشد. این آبشار با مرکز شیراز در حدود 250 کیلومتر فاصله دارد ولی به شما قول می‌دهیم که زیبایی این منطقه ارزش این مسافت رانندگی کردن را دارد.

ساعت بازدید

بدون محدودیت

آدرس

شهر سپیدان، 50 کیلومتری شمال سپیدان، روستای مارگون

آبشار مارگون یکی از دیدنی‌های اطراف شیراز

تنگه رغز؛ شنا در کار ماهی‌ها

به دنبال جایی خنک و زیبا برای تفریحات تابستانی یا بهار خود هستید؟ نظرتان چیست اگر سری به تنگه رغز بزنید و یک روز عالی را در طبیعت آنجا سپری کنید؟ تنگه رغز یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که به دلیل طبیعت کم‌نظیرش آن را به عنوان عروس تنگه‌های ایران می‌شناسند. رغز به معنای راه بکر و لغزنده است. وقتی به این مکان بروید دیدن دیواره‌های سنگی،حوضچه‌های آب زلال و شفاف و جست‌و‌خیز ماهی‌‌ها در کنار صدای فرود آمدن آب آبشار قطعا شما را به وجد خواهد آورد. این مکان چندین حوضچه دارد که عمق بعضی از حوضچه‌های آن به 20 متر می‌رسد. شما می‌توانید در صورتی که شناگر ماهری هستید، با داشتن تجهیزات کافی و همراهی یک فرد راهنما، در بعضی از حوضچه‌های تنگه رغز شنا کنید و لذت ببرید.

ساعت بازدید

بدون محدودیت

آدرس

بخش فسارود، 30 کیلومتری شمال غربی شهر داراب

تنگه رغز یکی از دیدنی‌های اطراف شیراز

تنگه هایقر؛ تفریح در طبیعت سرسبز

اگر به دنبال جایی سرسبز و زیبا برای تفریح هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به تنگه هایقر بروید. این تنگه در فاصله حدود 150 کیلومتری از شهر شیراز قرار گرفته و دارای منظره بسیار جذابی است که گشت و گذار در آن را برایتان بسیار لذت‌بخش می‌کند. طول این تنگه، 8 کیلومتر و عمقش 450 متر است و رودخانه قره‌آغاج در بستر آن جریان دارد. از نظر زیبایی، تنگه هایقر را به تنگه گرند کنیون آمریکا تشبیه می‌کنند؛ پس بر اساس عکس‌های این مکان قضاوت نکنید و حتما حضوری به آنجا بروید. شما در این مکان می‌توانید تفریحاتی از جمله قایق‌سواری، آب‌تنی، عکاسی و صخره‌نوردی را امتحان کنید؛ بنابراین اگر در سفر به شیراز وقت کافی را دارید در فصل بهار یا تابستان به تنگه هایقر بروید و لذت واقعی را تجربه کنید.

ساعت بازدید

بدون محدودیت

آدرس

شهرستان فیروز‌آباد

تنگه هایقر یکی از دیدنی‌های اطراف شیراز

پیست اسکی پولادکف سپیدان؛ اسکی سواری در جنوب

برای افرادی که زمستان به شیراز سفر می‌کنند ممکن است رفتن به تنگه‌ها و آبشارهای اطراف این شهر چندان خوشایند نباشد. اگر اهل اسکی یا تفریحات این چنینی باشید، می‌توانید به پیست اسکی پولادکف سپیدان بروید و یک روز سرد ولی به‌یادماندنی را تجربه کنید. پیست اسکی پولاد‌کف سپیدان یکی از دیدنی‌های اطراف شیراز است که با مرکز شهر 116 کیلومتر فاصله دارد؛ پس شما در کمتر از دو ساعت می‌توانید خود را به این مکان برسانید. این پیست، دومین پیست اسکی بین‌المللی ایران و اولین پیست اسکی در جنوب کشور است. علاوه بر زمین اسکی، این مکان مجهز به امکاناتی از جمله تله‌کابین، تله‌اسکی، موتور برفی و آموزش اسکی است. همچنین اگر دوست دارید شب را در اینجا بگذرانید می‌توانید در هتل 4 ستاره پولادکف اتاق رزرو کنید و شبی متفاوت را با لوکیشن کوه‌های برفی بگذرانید. در خصوص هزینه‌های این تفریحات، شما برای ورودی هر ماشین سواری 56 هزار تومان، بلیط تله‌کابین 130 هزار تومان، اجاره تجهیزات اسکی 200 هزار تومان و برای استفاده از بالابر باید 250 هزار تومان را پرداخت کنید.

ساعت بازدید

8 صبح تا 5 عصر

آدرس

کیلومتر۱۰۰ شیراز-سپیدان-مارگون

پیست اسکی پولادکف سپیدان یکی از دیدنی‌های اطراف شیراز

جدول جاهای دیدنی اطراف شیراز

مکان دیدنی

آدرس

فاصله از شیراز

ساعت بازدید

بهترین زمان سفر

تخت جمشید

شهرستان مرودشت، 11 کیلومتری شمال شرق مرودشت

60 کیلومتر

8 صبح تا 7عصر

بهار و پاییز

پاسارگاد

شهرستان مرودشت، روستای زنگی‌آباد

68 کیلومتر

8 صبح تا 6 عصر

بهار و پاییز

پیست اسکی پولادکف سپیدان

کیلومتر۱۰۰ شیراز-سپیدان-مارگون

116 کیلومتر

8 صبح تا 5 عصر

زمستان

پارک ملی بمو

آزادراه شیراز-مرودشت، 30 کیلومتری شیراز

37 کیلومتر

8 صبح تا 8 شب

چهارفصل

تنگه هایقر

شهرستان فیروزآباد، ۳۵ کیلومتری جنوب غرب فیروزآباد، بعد از روستای رودبال

147 کیلومتر

بدون محدودیت

بهار، تابستان

دریاچه مهارلو

جنوب شرق شیراز، جاده شیراز به فسا

36 کیلومتر

بدون محدودیت

چهارفصل

آبشار مارگون

شهر سپیدان، 50 کیلومتری شمال سپیدان، روستای مارگون

250 کیلومتر

بدون محدودیت

چهارفصل

تنگه رغز 

بخش فسارود، 30 کیلومتری شمال غربی شهر داراب

250 کیلومتر

بدون محدودیت

چهارفصل

روستای قلات

شهر شیراز، دهستان دراک، روستای قلات

36 کیلومتر

بدون محدودیت

بهار و تابستان

شهر باستانی گور

5 کیلومتری غرب شهر فیروزآباد

110 کیلومتر

بدون محدودیت

بهار و تابستان

چرا باید بازدید از جاهای دیدنی اطراف شیراز را از دست ندهیم؟

در این بخش از سایت لحظه آخر ما به معرفی کامل جاهای دیدنی اطراف شیراز پرداختیم و شما را با زیباترین مکان‌ها برای بازدید آشنا کردیم. وقتی از شهر شیراز خارج شوید، با دیدن طبیعت اطراف این شهر، قطعا شگفت‌زده خواهید شد. شما می‌توانید در تنگه‌های اطراف شنا کند، در کنار آبشار مارگون حس بودن در بهشت را تجربه کنید و در پیست اسکی آن به انجام تفریحات زمستانه مشغول شوید. علاوه بر این، شیراز یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است؛ پس شما با رفتن به اطراف این شهر، امکان این را دارید تا جاهای تاریخی کشور را از نزدیک ببینید و اطلاعات جالبی در مورد آن زمان‌ها به دست آورید. اگر شما هم تجربه سفر با تور شیراز و گردش در اطراف این شهر را داشته‌اید، خوشحال می‌شویم تا دیگر مکان‌های دیدنی اطراف شیراز را برای ما بنویسید و ما را از نظرات خود مطلع کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر