آلانیا

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/14
بازدید: 404
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر تا با حال اسم آلانیا را نشنیده‌اید احتمالا تصور می‌کنید که سفر به ترکیه به بازدید از شهرهای استانبول و آنتالیا ختم می‌شود. پس اجازه دهید با یکی از شهرهای تفریحی این کشور که نامش کمتر به گوش ایرانیان آشناست، یعنی شهر آلانیا آشنایتان کنیم. شک نکنید که این شهر یکی از زیباترین شهرهای تاریخی و ساحلی ترکیه محسوب می‌شود. آب و هوای مدیترانه‌ای، بافت جغرافیایی، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و سواحل زیبا در این شهر منتظر شما هستند. سالانه تعداد زیادی گردشگر از سرتاسر جهان به ترکیه می‌روند تا از این شهر ساحلی دیدن کنند و در آن خوش بگذرانند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا با همه چیز درباره آلانیا ترکیه آشنا شوید؛ از تاریخچه و آب و هوای شهر گرفته تا فرهنگ و آداب و رسوم مردم آن.

آلانیا

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

معرفی آلانیا، شهری به گرمی یک لبخند

آلانیا که قبلا آن را با نام غلائیه می‌شناختند، یکی از شهرهای تاریخی و ساحلی ترکیه است که در نزدیکی آنتالیا قرار دارد. شمال این شهر را رشته‌کوه‌های توروس فرا گرفته و جنوب آن نیز به دریای مدیترانه می‌رسد. این شهر در یک شبه جزیره کوچک در دریای مدیترانه قرار گرفته و در طول تاریخ به‌عنوان یک قلعه طبیعی محکم توسط امپراطوری‌های مهم مانند عثمانی، سلوکی، بیزانس، روم و... مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اما این شهر در زمان سلطان علاءالدین کیقباد بیشترین اهمیت را داشته است. آلانیا ترکیه در تابستان‌ها آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای دارد و زمستان‌هایش هم بارانی و مرطوب است. به دلیل وجود هوای معتدل مدیترانه‌ای معمولا در این شهر برف نمی‌بارد اما معمولا ارتفاعات آن همیشه پوشیده از برف است و این منظره‌ای خیره‌کننده خلق کرده است. در شهر آلانیا تفریحات ساحلی و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی وجود دارد و به همین دلیل هم در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد گردشگری ترکیه تبدیل شده است.

آلانیا کجاست؟ شبه جزیره‌ای در جنوب ترکیه

شهر آلانیا با ۱۵۹۸۵۱ متر مربع مساحت و 364,180 نفر جمعیت در سواحل جنوبی ترکیه قرار داشته و در واقع یک شبه جزیره کوچک در دریای مدیترانه است. این شهر در فاصله ۱۳۵ کیلومتری آنتالیا و در فاصله ۸۰۷ کیلومتری استانبول قرار دارد. همسایه غربی این شهر مدیترانه‌ای مانگوت و همسایه شرقی آن قاضی پاشا است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این شهر در همسایگی کشور قبرس قرار گرفته است. در تصویر زیر می‌توانید موقعیت آلانیا در نقشه ترکیه را مشاهده کنید.

نقشه آلانیا

سرگذشت تاریخی شهر آلانیا ترکیه

در طول تاریخ آلانیا ترکیه بخشی از کیلییه بوده است که کیلیکیه خود بخش زیادی از آناتولی را تشکیل می‌داده است. همچنین برای سال‌ها این منطقه قسمتی از سرزمین پامفیلیا، جایی در جنوب آسیای صغیر محسوب می‌شده است. برای زمانی هم این شهر در قلمروی امپراطوری ایران قرار داشته و حتی مدتی یونانی‌ها و رومی‌ها روی این شهر تسلط داشته‌اند. در قرن سیزدهم علاءالدین کیقباد، پادشاه سلجوقی نام این شهر را علائیه گذاشت. این شهر نهایتا در سال 1481 ضمیمه امپراطوری عثمانی شد و نامش نیز به آلانیا تغییر پیدا کرد.

تاریخچه شهر آلانیا

مختصری درباره فرهنگ و آداب و رسوم آلانیا

از آنجایی که آلانیا ترکیه سال‌های سال بین امپراطوری‌های مختلف دست به دست شده، از تنوع فرهنگی بالایی برخوردار است و آداب و رسوم مخصوص به خود را دارد. قبل از سفر به شهر آلانیا باید بدانید که مردم بومی این شهر به آداب و رسوم خود اهمیت می‌دهند و بنابراین بهتر است شما هم هنگام سفر به آداب و رسوم آنها احترام بگذارید. برای مثال یکی از رسوم جالب مردم این شهر این است که هنگام تولد نوزاد مهمانی بزرگی تدارک می‌بینند و یا زمانی که خانه کسی برای مهمانی دعوت می‌شوند، با خود یک هدیه کوچک می‌برند. همچنین هنگام ورود به خانه کسی حتما کفش‌هایشان را در می‌آورند.  یکی دیگر از رسوم جالب مردم آلانیا این است که حتما هنگام سرو غذا باید نان سر سفره باشد. این موارد جزو آداب و رسوم جالب و مخصوص خود مردم این شهر است.

مردم آلانیا پیرو دین اسلام و مذهب تسنن هستند و بنابراین تمام عزاداری‌ها و اعیاد مسلمانان را با شکوه تمام برگزار می‌کنند. حجاب در این شهر مانند بسیاری از شهرهای ترکیه آزاد است. فقط برای رفتن به مساجد باید لباس پوشیده مانند دامن بلند و بلوز پوشیده تن کنید.

آب و هوای آلانیا؛ جایی که خورشید لبخند می‌زند

آب و هوای آلانیا از جنس آب و هوای مدیترانه‌ای است؛ یعنی بنابراین تابستان‌هایش را باید معتدل و زمستان‌هایش را بارانی و مرطوب دانست. بیشتر باران‌های این منطقه نیمه گرمسیری در فصل زمستان می‌بارد. بنابراین تابستان‌های این شهر ساحلی زمان مناسبی برای انجام تفریحات ساحلی در تور آلانیا است. معمولا روزهای تابستانی شهر آلانیا گرمای مطبوعی دارد و به خاطر همین این شهر را در تابستان اینگونه معرفی می‌کنند، "جایی که خورشید لبخند می‌زند" زمستان‌های این نقطه از ترکیه هم جذاب و دیدنی است. در خود شهر برف نمی‌بارد اما در کوه‌های اطراف شهر همیشه برف دیده می‌شود و این منظره آلانیا را در زمستان جذاب‌تر کرده است. دمای متوسط آلانیا در مه اوت ۲۸ درجه سانتیگراد است.

آب و هوای آلانیا

جاذبه های گردشگری آلانیا ترکیه که نباید از دست دهید

همانطور که گفته شد، در شهر آلانیا جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی برای بازدید وجود دارد. بنابراین اگر راهی این شهر شدید، کل زمان سفرتان را به تفریحات ساحلی اختصاص ندهید زیرا بازدید از جاذبه های گردشگری این شهر سفرتان را جذاب‌تر و ارزشمندتر می‌کند. در ادامه برخی از این جاذبه‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

قلعه آلانیا؛ نگهبان دریای مدیترانه

قلعه آلانیا به دریای مدیترانه مشرف است. دیوارهای این دژ را سلجوقیان در قرن سیزده میلادی ساخته‌اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این قلعه به عنوان یک اثر تاریخی در فهرست جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. اگرچه بیشتر بخش‌های این قلعه را در زمان سلجوقیان ساخته‌اند اما بخش‌هایی از آن نیز مربوط به زمان سلطان علاءالدین کیقباد است.

قلعه آلانیا

پارک آبی واتر پلنت؛ خانوادگی تفریح کنید

یکی از جاذبه‌های تفریحی شهر آلانیا پارک آبی واتر پلنت است. این پارک آبی محیطی خانوادگی دارد و می‌توانید در آن تفریحاتی همچون بانجی جامپینگ، سرسره‌های آبی، استخرهای متعدد و قایق‌سواری و... را تجربه کنید.

برج سرخ؛ ساختمانی به رنگ خون

جاذبه بعدی که باید هنگام سفر به آلانیا از آن دیدن کنید، برج سرخ است. این ساختمان در قرن سیزدهم ساخته شده اما یک بار آن را به صورت کامل بازسازی کرده‌اند. این ساختمان یک برج با 29 متر ارتفاع دارد که برای رسیدن به آن باید از قسمت‌های مختلفی بگذرید. درحال حاضر از این ساختمان به‌عنوان موزه قوم‌شناسی استفاده می‌شود.

رود Dim Çay؛ جایی برای پیک نیک

رود Dim Çay علاوه بر اینکه از نظر کشاورزی برای مردم آلانیا اهمیت دارد، جای مناسبی برای پیک نیک خانوادگی و دوستانه محسوب می‌شود. خود مردم آلانیا معمولا روزهای یکشنبه خود را کنار این رود می‌گذرانند. دمای کلی این رودخانه معمولا سرد است و زیاد برای شنا کردن مناسب نیست. در کنار رود Dim Çay امکانات فراوانی همچون رستوران، استخر جداگانه، آبشار مصنوعی و زمین بازی کودکان وجود دارد و بنابراین می‌توانید با خیال راحت بساط پیک نیک خود را بردارید و به کنار این رود بروید.

رود دیم کی آلانیا

آبشار Manavgat؛ آشنایی با طبیعت شگفت‌انگیز

اگر دوست دارید در طول سفرتان به آلانیا یکی از مشهورترین آبشارهای ترکیه را ببینید باید بدانید که این آبشار در شهر آلانیا قرار دارد. آبشار Manavgat دارای دو متر و 40 سانتیمتر ارتفاع است. اگرچه این آبشار مرتفع محسوب نمی‌شود اما فشار آبی بسیار قوی دارد. در اطراف آبشار جاذبه‌های طبیعی فراوان دیگری همچون باغ‌‌های دیدنی هم وجود دارد و جدا از آن می‌توانید از امکاناتی که در کنار این جاذبه طبیعی وجود دارد برای مثال رستوران‌ها و فروشگاه‌های سوغات نیز استفاده کنید.

از دیگر دیدنی‌های آلانیا ترکیه می‌توان به آمفی تئاتر یونانی، معبد آپولو، موزه باستان شناسی، غار دیم، غار داملاتاش و... اشاره کرد. اگر دوست دارید بیشتر درباره جاهای دیدنی آلانیا بدانید، می‌توانید نگاهی به مقاله دیگر لحظه آخر با همین عنوان بیاندازید.

غذاهای محلی آلانیا؛ شکم‌گردی فراموش نشود

مگر می‌شود به جایی سفر کرد و غذای محلی آن شهر یا دلار را امتحان ننمود؟  در این شهر می‌توانید تنوع غذایی بالایی از جمله کباب و بوروک امتحان کنید. در ادامه چند مورد از غذاهای سنتی این شهر را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

غذاهای محلی آلانیا

  • لوبیای تازه: برای درست کردن این غذا به گوشت چرخ شده و همچنین تکه‌های کوچک گوشت، پیاز، فلفل و گوجه فرهنگی و لوبیا نیاز است. ان مواد را باید با کره تفت دهید و بعد به آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا با حرارت پخته شود.
  • لاهماجون: غذای محلی خوشمزه دیگری که می‌توانید در آلانیا امتحان کنید، لاهماجون است. این غذا در واقع یک پیتزای ترکی محسوب می‌شود که همه جهان آن را با نام پیتزای مخصوص ترکیه می‌شناسند. این غذا بیش از حد معمول تند است و بنابراین اگر به غذای تند حساسیت دارید یا دوست ندارید، بهتر است امتحانش نکنید. اما اگر دوست دارید این پیتزا را امتحان کنید، حتما کنارش لیموی تازه و ترشی نیز نوش جان کنید.
  • شیرینی بوروک: در آلانیا هم شیرینی مخصوص ترک‌ها یعنی بوروک را می‌توانید امتحان کنید. این شیرینی از خمیر یوفگا، پنیر و سبزی تازه همراه با گوشت و سیب‌زمینی درست می‌شود و می‌توانید آن را در همه ساعات روز امتحان کنید.

تصاویر شهر آلانیا ترکیه

آلانیا شهری زیبا و پر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است و می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای عکاسی نیز باشد. در زیر می‌توانید آلبوم عکس‌های این شهر را مشاهده کنید.

آلانیا
شهر آلانیا در شب
قایق رانی در شهر آلانیا
سواحل آلانیا ترکیه
شهر تاریخی آلانیا ترکیه
آلانیا کنار دریا
نمای شهر آلانیا از بالا

در این مطلب درباره شهر آلانیا صحبت کردیم و همه اطلاعات لازم درباره این شهر از تاریخچه تا موقعیت جغرافیایی و برخی از جاذبه‌های آن را به شما معرفی کردیم. در پاسخ به این سوال که آیا آلانیا برای سفر جای مناسبی است یا نه، مطمئنا باید پاسخ مثبت داد. این شهر ساحلی چند سالی است که سالانه گردشگران زیادی را میزبانی می‌کند و روز به روز هم زیرساخت‌های گردشگری‌اش بهتر می‌شود. اگر نکته دیگری درباره آلانیا ترکیه وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد و یا در صورتی که تجربه سفر به این شهر را دارید، اطلاعات و تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر