موزه موزائیک استانبول

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/10/20
بازدید: 1255
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شاید شنیده باشید که نام استانبول در گذشته‌های دور قسطنطنیه بوده است. استانبول با قدمت بلند 2.000 ساله شهری پر از بناهای زیبای تاریخی است. مراکز مختلف و هتل‌های زیبا، موزه‌های شگفت‌انگیز و هزاران جاذبه جالب گردشگری دیگر در این شهر سبب شده تا هرساله گردشگران زیادی طالب سفر به استانبول باشند. موزه موزائیک استانبول یکی از خارق‌العاده ترین موزه‌های این شهر است. این موزه یک قصر زیبا و جالب است که در این قسمت قصد داریم تا شما را با آن بیشتر آشنا کنیم.

موزه موزائیک استانبول

درباره موزه موزائیک استانبول

موزه موزائیک به قصر موزائیک استانبول هم شناخته شده است. چند آثار هنری و شاهکار از هنرمندان بزرگ در این موزه نگهدای می‌شوند. محل ساخت موزه موزائیک در نزدیکی بازار بزرگ آستارا و مسجد آبی است. این موزه در میان موزه‌های موزائیک جایگاه بالایی دارد. آثار موجود در موزه موزائیک از دوره‌های امپراتوری روم شرقی تا صدها سال بعد از قصر زیبای قسطنطنیه هستند و از شاهکارهای بی‌نظیر دنیا در دسته خود به شمار می‌روند.

تاریخچه موزه موزائیک استانبول

در زمان امپراتوری روم شرقی در ترکیه، هنرمندان زیادی از اقصا نقاط این کشور به قصر قسطنطنیه آمدند و مشغول درست کردن نقاشی غول پیکری با موزائیک شدند. این اثر هنری بزرگ حدود 40 هزار قطعه موزائیک در خود جای داده و طول آن چیزی بالغ بر 1870 متر مربع است. بعدها در قرن‌های 7 و 8 میلادی پس از اینکه نقاشی ممنوع شد، مجبور به پنهان کردن این شاهکار هنری با سنگ‌های بزرگ مرمر شدند. این اثر زیبا تا سال 1921 فراموش شده بود تا اینکه در همین سال، کاوشگران سنگ‌های مرمر را از روی اثر هنری موزائیکی برداشتند و با نقاشی زیبایی که به علت وجود سنگ مرمر بر روی آن آسیبی ندیده بود مواجه شدند.

دیوار موزه موزائیک در استانبول ترکیه

در گذشته‌های بسیار دور این قصر یک اقامتگاه باشکوه و بزرگ بود که تراس‌های زیبا، کلیسای بزرگ و قصرهای مختلفی داشت. بعد از گذشت زمان این مکان در حال حاضر در میان یک شهر بزرگ قرار گرفته که این نقاشی زیبای موزائیکی تنها دلیل شکوه و عظمت آن است. در دوران حکومت عثمانی‌ها به ترکیه، به دلایل جنگ‌هایی که از سوی دریا و آب‌های آزاد ترکیه کشور و حکومت را تهدید می‌کرد، قصرهای شاهان عثمانی به شاخ طلایی استانبول انتقال یافتند. در این منطقه ساخت و ساز رو به پیشرفت بود و کسی از وجود این نقاشی موزائیکی زیبا خبر نداشت. طی آتش سوزی مهیبی که در مناطق مسکونی این منطقه اتفاق افتاد، نقاشی موزائیکی کشف شد. سرانجام در سال 1997 موزه قصر موزائیک استانبول نام‌گذاری شد.

شرایط و ساعت بازدید از موزه موزائیک استانبول

ساعت کاری موزه موزائیک استانبول در روزهای هفته به شکلی است که در هیچ روزی تعطیل نخواهد بود. در نیمه اول سال (1 آوریل الی 31 اکتبر) ساعت کاری موزه موزائیک از ساعت 9:30 الی 19:30 و در نیمه دوم سال (31 اکتبر الی 1 آوریل) از ساعت 9 الی 18:30 است. شرایط خرید بلیط به این شکل است که شما نهایتاً تا نیم ساعت قبل از اتمام ساعت کاری موزه وقت خرید بلیط دارید.

جذابیت موزه موزائیک

هزینه بازدید از موزه موزائیک استانبول

برای بازدید از موزه موزائیک استانبول لازم است تا نیم ساعت قبل از به پایان رسیدن تایم کاری موزه اقدام به خرید بلیط کنید. قیمت بلیط برای هر یک نفر 35 لیر ترکیه است. در ضمن نیازی به خرید بلیط اینترنتی هم نیست. بلیط موزه را از باجه خرید بلیط واقع در خود موزه می‌توانید خریداری کنید. از بابت شلوغی نیز خیالتان راحت باشد، موزه موزائیک عموماً خیلی شلوغ نیست و برای خرید بلیط معطل نخواهید شد.

تجربه سفری هیجان انگیز به توریستی ترین شهر ترکیه

راه های دسترسی به موزه موزائیک استانبول

موزه موزائیک در مرکز میدان سلطان احمد قرار دارد. میدان سلطان احمد هم از پر ترددترین میادین شهر است و یافتن آن کار سختی نیست. به راحتی می‌توان این موزه را در نزدیکی بازار آستارا و مسجد آبی به طرف دریا پیدا کرد. شما می‌توانید با وسایل نقلیه عمومی به موزه موزائیک بروید این‌گونه دردسر مسیریابی نیز نخواهید داشت. برای استفاده از اتوبوس باید ابتدا با اتوبوس تراموا T1 به میدان سلطان احمد بروید. سپس با پای پیاده نیز می‌توانید به موزه موزائیک برسید.

راه های دسترسی

جاهای دیدنی اطراف موزه موزائیک استانبول

منطقه سلطان احمد استانبول از مکان‌های پر جاذبه برای توریستان است. از جمله مکان‌های معروف جهت بازدید در اطراف موزه موزائیک مساجد آبی و ایاصوفیه هستند. هردوی این مساجد از شاهکارهای معماری استانبول به شمار می‌روند. در نزدیکی همین مساجد کاخ توپکاپی قرار دارد. قصر توپکاپی از بخش‌های زیبا و مهمی تشکیل شده و همچنین یک موزه زیبا و بزرگ نیز دارد. یکی از بخش‌های جذاب قصر توپکاپی اتاقی است با تصویر 36 فرمانروای بزرگ تاریخ ترکیه که بر روی دیوارهای این قصر نصب شده‌اند. بازار آستارا بهترین مکان برای خرید سوغاتی و یا خرید اجناس مختلف از جمله زیورآلات، پارچه و لباس و... است. آب انبار باسیلیکا هم در همین منطقه واقع شده و در زمان قدیم محل ذخیره آب شهر بوده است.

استانبول

 

هتل های نزدیکی موزه موزائیک استانبول برای اقامت

هتل‌های خوب و معروفی در نزدیکی موزه موزائیک برای اقامت وجود دارند از جمله:

  • هتل فور سیزنز:

این هتل با معماری باستانی و زیبای عصر عثمانی که از همان دوره به یادگار مانده است، یکی از هتل‌های زیبا و جذاب استانبول به شمار می‌رود. این هتل امکاناتی مانند رستوران در تراس بزرگ هتل، کافه، پارکینگ و... دارد.

  • هتل امیرا:

این هتل از مجهزترین و مدرن‌ترین هتل‌های منطقه سلطان احد استانبول است. رستوران، کافه و بار هتل به همراه وجود پرسنلی خوب، یکی از بهترین هتل‌های این منطقه به شمار می‌رود.

  • هتل امپرس زو:

در قرن 15 میلادی این هتل به عنوان نگینی در قلب منطقه سلطان احمد شناخته می‌شد. بهترین اقامتگاه برای آشنایی با فرهنگ و نحوه زندگی مردم ترکیه این هتل باشکوه است.

به جز این چند هتل، در منطقه سلطان احمد و موزه موزائیک استانبول هتل‌های خوب دیگری مانند هتل سیرکچی منشن، هتل نئوریون، هتل کاخ سفید، هتل آدامار، هتل و اسپای لونی، هتل سورا ایاصوفیه و... واقع شده‌اند که همگی امکانات خوب و ویژه‌ای را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

هتل های اطراف موزه موزائیک

 

رستوران ها و غذاخوری های نزدیک به موزه موزائیک استانبول

از جمله رستوران‌های خوب در نزدیکی موزه موزائیک می‌توان به رستوران پاندلی که از رستوران‌های قدیمی این منطقه است و تنها در وعده ناهار به مشتریان خدمات ارئه می‌دهد، اشاره کرد. به جز این رستوران، رستوران هاووزلو که غذاهای خوشمزه ترکی طبخ می‌کند نیز می‌تواند گزینه خوبی برای میل یک غذای خوشمزه باشد. رستوران گیریتلی با سرو غذاهای معروف دریایی در مکانی زیبا توانسته محبوبیت زیادی در میان مردم کسب کند. رستوران کاریشما سن هم از رستوران‌های قدیمی محله سلطان احمد است که غذاهای خوشمزه ترکی و یونانی سرو می‌کند.

 

معرفی دیگر موزهای موزائیک جهان

موزه موزائیک باردو در تونس با اختلاف بهترین موزه موزائیکی جهان است. آثار زیبا و مهمی از هنرمندان در دوره‌های مختلف تاریخ در این موزه نگه‌داری می‌شوند. از دوره قبل تا بعد از میلاد مسیح و دوره امپراتوری رومیان آثار گران‌بهایی در این موزه وجود دارند. موزه قاضی آنتپ در ترکیه نیز از دیگر موزه‌های موزائیکی جهان است. البته تخصص این موزه تنها آثار موزائیکی نیست اما؛ نمونه‌های گران‌بهایی از کارهای موزائیکی مانند "دختر کولی" در آن نگهداری می‌شوند.

موزه های استانبول - تاریخچه استانبول را در موزه های استانبول تماشا کنید.

موزه های اطراف

 

سخن آخر...

موزه موزائیک استانبول جز موزه‌های موزائیکی بسیار قدیمی در منطقه سلطان احمد استانبول است. این موزه از زمان امپراتوری روم باستان در قصر بزرگ پادشاه آن زمان به دست هنرمندان بزرگی ساخته و درست شده است. در نزدیکی این موزه مکان‌های گردشگری زیادی از جمله مسجد آبی و ایاصوفیه و... قرار دارند. نگران اقامت در این منطقه نیز نباشید چراکه هتل‌های متعدد با امکانات خوبی در نزدیکی موزه قرار گرفته‌اند. رستوران‌های قدیمی و جدید در این محله هم می‌توانند مکانی مناسب برای تجربه یک وعده غذایی خوشمزه باشند.

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر