قوانین مهمانداران هواپیما

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/02/03
بازدید: 179
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مهمانداری هواپیما یکی از محبوب­ترین شغل­های حال حاضر است. این شغل در اوایل قرن بیستم میلادی به وجود آمد. در ابتدا تمامی مهمانداران هواپیما مردها بودند اما با گذر زمان همه چیز تغییر کرد و این شغل به یکی از مشاغل اصلی بانوان درآمد. تصورات زیادی درباره شغل مهمانداری هواپیما و الزامات ظاهری این کار وجود دارد که برخی از آن­ها تا حدودی درست و برخی دیگر به طور کامل غلط هستند. پس اگر قصد دارید تا درباره­ قوانین ظاهری مهمانداران هواپیما بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

قوانین ظاهری مهمانداران هواپیما

تاریخچه پیدایش عنوان شغلی مهمانداری هواپیما

در ابتدای قرن 20 میلادی بود که پس از رایج شدن سفر با هواپیما شغل مهمانداری هواپیما مرسوم شد. در این شغل نیز مانند مشاغل دیگر آن زمان مرد­ها حرف اول و آخر را می­زنند. تا اینکه در سال 1930 میلادی، الن چرچ که پیش از این به عنوان پرستار مشغول به کار بود؛ به عنوان اولین زن مهماندار هواپیما مشغول به کار شد. از آن پس موجی بین شرکت­های هواپیمایی به راه افتاد که زنان می­توانند برای این شغل مناسب­تر باشند. شدت این موج به قدری زیاد بود که تا سال 1936 اکثر شرکت­ها تنها زنان را به عنوان مهماندار هواپیما استخدام می­کردند.

مهمانداری هواپیما در گذشته محدودتر بوده یا حال

یکی از سوال­هایی که خیلی بین مردم شنیده می­شود، این است که چرا در حال حاضر قوانین برای استخدام مهمانداران هواپیما اینقدر سختگیرانه و طاقت‌فرسا است. باید بدانید که این باور کاملا غلط بوده؛ چرا که قوانین امروزه مهمانداران هواپیما به نسبت گذشته بسیار راحت­تر و قابل اجراتر است. این قوانین در دهه­های 60 و 70 میلادی به شدت سختگیرانه­تر و آزاردهنده‌تر بوده.

عجیب ترین قوانین کشورهای اروپایی - با عجیب ترین قوانین کشورهای اروپایی آشنا شوید.

مواردی که در گذشته باعث آزار مهمانداران هواپیما محسوب می­شده

  • پوشیدن لباس­های کوتاه و دامن­های تنگ
  • اگر ازدواج می­کردند شغل خود را از دست می­دادند
  • اگر سن آن­ها به 30 تا 32 می­رسید شغل خود را از دست می­دادند
  • اگر اضافه وزن می­آوردند، شغل خود را از دست می­دادند

این­ها تنها موارد کلی بود که در گذشته به عنوان قوانین ظاهری مهمانداران هواپیما از آن­ها یاد می­شد.

اولین باور غلط؛ مهمانداران هواپیما باید مدل باشند

اولین تصور غلطی که راجع به مهمانداران هواپیما وجود دارد، این است که تمامی آن­ها باید مدل باشند. این تصور البته در حاضر غلط قلمداد می­شود؛ زیرا در گذشته این موضوع یکی از فاکتورهای اصلی استخدام افراد بود.

اولین باور غلط؛ مهمانداران هواپیما باید مدل باشند

قدم مهم است اما نه آنطور که تصور می­کنید

فاکتور قد تا حدودی برای استخدام یک مهماندار هواپیما مهم است اما نه آنقدر که روی آن تاکید شود. بر طبق استاندارد، قد هر شخصی که قصد دارد در این شغل فعالیت کند باید از 157 سانتی‌متر بیشتر بوده و طول دستانش حداقل بین 15 الی 23 سانت باشد.

وزن فاکتور بعدی که باید مهمانداران رعایت کنند

در گذشته اگر افراد فرم مشخص و مرتبی را نداشتند و یا حتی پس از استخدام کمی اضافه وزن می­آوردند به سرعت از کار خود اخراج می­شدند. در حال حاضر اما وزن هر شخص برای استخدام در یک شرکت هواپیما براساس شاخص توده­ای بدن تعیین می­شود که میانگین آن بین 18.5 تا 24.9 است.

عجیب ترین قوانین هواپیمایی  - حالا وقت آن است با قوانین عجیب در هواپیما در سراسر دنیا آشنا شوید.

سن و سال مهم است اما...

درست است که یکی از مهم­ترین قوانین ظاهری مهمانداران هواپیما سن آن­ها بوده و هست. اما امروزه افرادی مسن و میان­سال هم هنوز به عنوان مهماندار مشغول به کار هستند. شرایط سنی نیز برای استخدام به عنوان مهماندار هواپیما وجود دارد. افرادی بسته به قوانین شرکت­های مختلف هواپیمایی از سن 18 الی 21 سال امکان شروع کار به عنوان مهماندار هواپیما را دارند. البته لازم به ذکر است که دیگر مانند گذشته به دلیل بحث تبعیض سنی، چیزی به اسم حداکثر سن در این کار وجود ندارد اما اکثر بانوان مشغول در این شغل تا سن 35 سالگی درون پروازها به عنوان مهماندار قرار می­گیرند.

نکته: بت نشی بانوی آمریکایی در سال 2017 با 81 سال سن به عنوان پیرترین مهماندار هواپیما شناخته شد.

چیزی نباید بروی بدنتان معلوم باشد

قانون بعدی که شرکت­ها به صورت سفت و سخت بروی آن هستند؛ نبودن خط، زخم، خالکوبی، ماه‌گرفتگی و جوش بروی دست، صورت، گردن و هرجایی که دیده می­شود، است. تمامی شرکت­های هواپیمایی بر این باور هستند که صورت و چهره مهماندار، نمایی از چهره شرکت در ذهن مخاطبانشان است. البته شایان ذکر است که اگر این موارد را در زیر لباس خود داشته باشید ایراد ندارد.

چیزی نباید بروی بدنتان معلوم باشد

برای استخدام، چشمان قوی لازم دارید!

اگر چشمان قوی ندارید احتمالا نمی­توانید در شرکت­های هواپیمایی استخدام شوید. البته در صورت تایید شرکت، مهماندار هواپیما می­تواند از لنزهای طبی به جای عینک استفاده کند. گفتی است برخی از شرکت­ها اجازه استفاده عینک را هم به مهمانداران هواپیما می­دهند البته این موضوع در صورتی است که عینک بروی ظاهر و تیپ سازمانی شخص تاثیر منفی نداشته باشد.

اگر دندان و خنده زیبا دارید، استخدام هستید

یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای استخدام به عنوان مهماندار هواپیما، داشتن دندان و خنده­ی زیبا است. شرکت­ها بر این قانون بسیار تاکید دارند؛ چرا که معتقد هستند که مهمانداران باید به طور پیوسته به مسافران لبخند بزنند. از همین رو اگر دندان و خنده­های زیبا نداشته باشند احتمالا چهره­ای که از آن­ها در ذهن مسافر ساخته خواهد شد خوب نخواهد بود.

اگر دندان و خنده زیبا دارید، استخدام هستید

قانون اندازه مو برای مهمانداران هواپیما

این قانون شاید کمی عجیب باشد اما موی یک مهماندار هواپیما باید تا سر شانه­اش باشد. در مورد رنگ مو هم باید بدانید که برخی از شرکت­ها ایرادی به مهماندار برای رنگ کردن مو نمی­گیرند اما رنگ مو نباید جیغ یا غیر متعارف باشد. همچنین اگر رنگ موی آن­ها هایلایت باشد؛ باید طوری موهای خود را بپوشانند که بخش های‌لایت شده آن مشخص نباشد.

آرایش کردن واجب است اما نه خیلی غلیظ

آرایش‌کردن و مرتب بودن یک مهماندار هواپیما برای شرکت­ها بسیار مهم است اما این آرایش نباید خیلی غلیظ باشد. بیشتر شرکت­های هوایی بعد از استخدام اشخاص به عنوان مهماندار هواپیما یک شاخص و چارچوب سازمانی را برایشان مشخص می­کنند.

مهمانداران می­توانند از زیورآلات استفاده کنند

اگر مهمانداران به زیورآلات علاقه داشته باشند؛ می­توانند از زیورآلات استفاده کنند اما فقط در حد یک گوشواره ساده و نهایتا دو حلقه که برای نامزدی یا ازدواج است. همچنین باید بدانید که استفاده از ساعت برای تمامی مهمانداران هواپیما الزامی است؛ چرا که اگر نیاز شد تا مسافران را در شرایط اضطراری پیدا کنند؛ این کار را انجام دهند. این کار باید نهایتا در 90 ثانیه انجام شود.

مهمانداران می­توانند از زیورآلات استفاده کنند

از رنگ های جیغ برای لاک خود استفاده نکنید

ناخن مهمانداران هواپیما باید همیشه مرتب و منظم باشد. استفاده از رنگ­های جیغ و بسیار گرم در اکثر شرکت­های هواپیمایی ممنوع است. فرم فرنچ و رنگ قرمز جزو رنگ­هایی است که یک مهماندار هواپیما می­تواند از آن برای لاک خود استفاده کند.

پوشیدن کفش پاشنه بلند در فرودگاه الزامی است

یکی از موارد الزامی برای مهمانداران از داخل فرودگاه است. تمامی مهمانداران تا زمان سوار شدن مسافران حتما باید کفش پاشنه بلند بپوشند. درست است که راه رفتن با این کفش برای این افراد در طولانی مدت آزار دهنده است اما این یک قانون مهم از قوانین ظاهری مهمانداران هواپیما است. البته برخی از شرکت­ها به مهمانداران خود اجازه می­دهند تا آن­ها بعد از سوار شدن در هواپیما کفش­های خود را عوض کنند.

سخن پایانی

تمامی شرکت­های هواپیمایی قوانینی را برای خود دارند که به صورت کاملا اختصاصی است. استخدام شدن به عنوان مهمانداری هواپیما در حال حاضر نسبت به گذشته بسیار راحت­تر شده و شما با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که چه مواردی برای شرکت­های هواپیمایی ضروری و حیاتی است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر