برج ایفل

زمان مطالعه: 8 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/28
بازدید: 7714
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

برج ایفل پاریس یکی از معروف‌ترین نمادهای تاریخی کشور فرانسه است که به عنوان نمادی از عشق نیز در بین مردم شناخته می‌شود. برج ایفل به مناسب صدمین سال انقلاب فرانسه برای نمایش قدرت صنعتی این کشور به سایر دولت‌ها ساخته شد. این برج در ابتدا با واکنش‌های زیادی روبرو شد، اما با گذشت زمان به یک شاهکار معماری محبوب و مشهور تبدیل شد. شما با بالا رفتن از برج ایفل می توانید کلیسای جامع نوتردام، موزه لوور، طاق پیروزی و رودخانه سن را در حالی که در شهر جریان دارد، ببینید. این برج سالانه میلیون ها گردشگر برای بازدید از آن به فرانسه سفر می کنند. برج پاریس در واقع مشهور ترین برج تاریخی دنیا بوده و عنوان پر بازدید ترین جاذبه گردشگری جهان را نیز به خود اختصاص داده است. این مقاله از سایت لحظه آخر همه چیز را درباره برج ایفل مورد بررسی داده که گردشگران در صورت همراهی با ما جزئیات جالبی در رابطه با آن کسب خواهند کرد.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. معرفی برج ایفل
  2. ارتفاع برج ایفل چقدر است؟
  3. هیجان در طبقه شیشه ای برج ایفل
  4. قصه‌ی شنیدنی برج ایفل
  5. راهنمای بازدید قسمت های مختلف برج ایفل
  6. محوطه برج ایفل
  7. طبقه اول برج ایفل
    1. نمایشگاه تصاویر چند بعدی
    2. نمایشگاه فرهنگی – هنری
    3. پاویلون
  8. طبقه دوم برج ایفل
  9. طبقه سوم برج ایفل
  10. رستوران ها و کافه های برج ایفل
    1. رستوران تور ایفل 58 (58 Tour Eiffel) مکانی با دکوراسیون مدرن
    2. رستوران ژول ورن مکانی رمانتیک برای قرارهای عاشقانه (Le Jules Verne)
    3. بوفه برج ایفل
  11. امکانات برج ایفل 
    1. بخش اطلاعات
    2. فروشگاه برج ایفل
  12. بهترین زمان بازدید از برج ایفل پاریس
  13. راه‌های دسترسی و آدرس برج ایفل
    1. دسرتسی با مترو
    2. دسترسی با قطار تندرو RER پاریس
    3. دسترسی با اتوبوس
    4. نحوه دسترسی با قایق به برج ایفل
    5. دسترسی با دوچرخه
    6. دسترسی با خودروی شخصی
    7. هزینه بازدید از برج ایفل
    8. ساعت بازدید از برج ایفل
  14. معماری و نحوه ساخت برج ایفل
    1. 1700 طرح کوچک برای ساخت برج ایفل
  15. معماری برج ایفل
    1. نمای پاریس از بالای برج ایفل
    2. نماد برج ایفل پاریس
    3. آسانسورهای برج ایفل
  16. طراح برج ایفل چه کسی است؟
    1. آثار گوستاو ایفل
  17. حقایق کمتر شنیده شده از برج ایفل
  18. هنگام بازدید از برج ایفل این نکات را به یاد داشته باشید!

برج ایفل

معرفی برج ایفل

همه ما بعد از شنیدن نام شهر پاریس تصویر برج ایفل در ذهنمان نقش می بندد، به همین دلیل است که امروزه این برج به نماد شهر پاریس و چه بسا کشور فرانسه تبدیل شود. ساخت بنای این سازه در نهایت ظرافت، دقت و زیبایی انجام گرفته و باعث به دست آوردن این حجم از محبوبیت بین جهانیان شده است به طوری که حتی کسانی که این برج را از نزدیک ندیده اند، کاملا با شکل و شمایل ظاهری آن آشناییت دارند. برج ایفل با ارتفاعی در حدود 300 متر، بلندترین سازه شهر پاریس و چهارمین سازه مرتفع کشور فرانسه است. البته لازم به ذکر است که ارتفاع این سازه با احتساب آنتن تلویزیونی که در بلندترین نقطه آن نصب شده، حدود 324 متر برآورد می شود و عرض آن را نیز 128 متر اعلام کرده اند.

برج ایفل پاریس فرانسه

ارتفاع برج ایفل چقدر است؟

اگر بخواهیم به طور ملموس تر ارتفاع این سازه را برای کاربران عزیز شرح دهیم، باید بگوییم که ارتفاع برج ایفل به اندازه یک آسمان خراش حدودا 81 طبقه است. همان طور که پیشتر اشاره کردیم، برج ایفل یک سازه غول پیکر از جنس آهن و فلز است، به همین علت وزن بسیار سنگین و در حدود 7200 تن دارا می باشد. خوب است بدانید در ساخت این برج مرتفع از حدود 38000 تن آهن و قلعات فلزی به کار رفته است. برج ایفل از سه طبقه تشکیل شده که بازدید از همه طبقات آن برای عموم افراد آزاد است و خوب است بدانید که این امر هم به وسیله پله و هم توسط آسانسور ها امکان پذیر می باشد. به طبع بالا رفتن از برج توسط آسانسور بسیار راحت تر است اما ممکن است مجبور شوید برای این کار ساعت ها در صف های طولانی بایستید. همچنین لازم به ذکر است که در صورت عدم استفاده از آسانسور نیز، باید حدود 1665 پله را طی کنید که این کار بسیار سخت و زمان بر خواهد بود.

ارتفاع برج ایفل

ارتفاع برج ایفل - برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتفاع یکی از بزرگ ترین سازه های جهان بر روی لینک کلیک کنید. 

هیجان در طبقه شیشه ای برج ایفل

یکی از جذاب ترین قسمت های بازدید از برج ایفل ایستادن روی کف شیشه ای و شفاف طبقات آن است. به طوری که اغلب گردشگران پس از بازدید برج ایفل، مهیج ترین قسمت آن را ایستادن روی طبقات مختلف آن و نگاه کردن به پایین برج بازگو کرده اند و معتقدند هیجانی غیر قابل وصف به یکباره تمام وجودشان را فرا می گیرد. البته ممکن است در ابتدا این کار کمی ترسناک به نظر برسد اما بعد از انجام آن بی شک به تجربه ای بی نظیر برای شما تبدیل خواهد شد.

تا این بخش از مقاله بیشتر سعی بر آن داشتیم که گردشگران را با کلیات ویژگی های برج ایفل و جاذبه های آن آشنا کنیم و در ادامه قصد داریم تاریخچه، معماری و قسمت ها مختلف این برج را مورد بررسی قرار داده و اطلاعات حاصل از آن را با گردشگران تور پاریس و همچنین علاقمندان بازدید از شاخص ترین جاذبه گردشگری آن یعنی برج ایفل، به اشتراک خواهیم بگذاریم.

هیجان در طبقه شیشه ای برج ایفل

گشت و گذار در زیباترین شهرهای اروپا

قصه‌ی شنیدنی برج ایفل

ساخت برج ایفل در سال 1887 میلادی رسما کلید خورد و پس از حدود 2 سال و اندی و با تلاش های شبانه روزی 850 نفر که در ساخت آن مشارکت داشتند، تکمیل شد. سرانجام  برج ایفل در تاریخ سی و یکم مارس سال 1889 میلادی، همزمان با جشن صدمین سال انقلاب فرانسه افتتاح و بازگشایی شد. در زمان رونمایی از این سازه حیرت انگیز تمام افراد مهم و سرشناس سیاسی و دولتی کشور حضور داشتند و این امر سبب شد این رویداد، شکل بین المللی به خود گرفته و به اخبار مهمی در جهان تبدیل شود.

در ادامه نیز انتشار اخبار مراسم رونمایی از برج ایفل باعث شد این برج به سرعت در اروپا و دیگر کشورهای جهان شناخته شده و به نماد رسمی کشور فرانسه تبدیل شود. مراسم افتتاحیه به بهترین شکل ممکن و بسیار باشکوه برگزار شد و علت آن هم علاوه بر ظاهر و معماری جذاب، خلاقانه و حیرت انگیز برج، نور پردازی هایی بود که بر روی آن تعبیه شده بود، به طوری که همه بازدید کنندگان و شرکت کنندگان مراسم افتتاحیه، لحاظاتی را به این سازه حیرت انگیز خیره شده و در زیبایی های بی شمار آن غرق شده بودند.

در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که امروزه برج ایفل بلند ترین سازه شهر پاریس است، اما جالب است بدانید این برج تا سال 1930 میلادی، مرتفع ترین سازه ساخته شده به دست بشر بود و همزمان با افتتاح ساختمان کرایسلر در نیویورک، این عنوان از برج ایفل سلب شده به این ساختمان اعطا شد.

تاریخچه برج ایفل

راهنمای بازدید قسمت های مختلف برج ایفل

پس از آن که سوال های عمومی کاربران را درباره برج حیرت انگیز ایفل پاسخ دادیم، زمان آن رسیده که شما را به مطالعه بهترین و جذاب ترین بخش مقاله دعوت کنیم، بخشی که در آن به شرح قسمت های مختلف برج پرداخته است. بدیهی است که برج بزرگ ایفل از بخش های متعددی در طبقات مختلف تشکیل شده و در هر طبقه آن می توان جاذبه های منحصر به فردی مشاهده کرد. در ادامه همانند یک گشت نیم روزی سری به هر کدام از بخش ها زده و اطلاعاتی درباره آن در اختیار علاقمندان و گردشگران تور فرانسه قرار می دهیم.

 

قسمت های مختلف برج ایفل

برج میلاد - مرتفع ترین برج ایران، یکی از قدیمی ترین جاذبه های تهران می باشد که شهرت جهانی دارد.

محوطه برج ایفل

برای بازدید از برج ایفل ابتدا باید از یک ورودی گذر کنیم تا به محوطه قرارگیری برج یا همان حیاط آن برسیم. اینجا همان جایی است که قلب پاریس یعنی برج ایفل در آن قرار گرفته است. پیشنهاد ما به گردشگران عزیزی که قصد دارند برای اولین بار از برج ایفل بازدید کنند این است که حتی الامکان شب یا تاریکی هوا را برای این کار انتخاب کنند، چرا که در روشنایی روز ممکن است ظاهر زمخت و آهنین این سازه غول پیکر با چیزی که شما از برج ایفل تصور می کردید، کمی فرق داشته و از هیجان شما بکاهد، اما در شب برج ایفل به خاطر روشن شدن پروژکتور ها جلوه زیبا تری دارد.

معرفی کامل شهر پاریس - دانستنی های مفید و جالب از شهر زیبای پاریس

محوطه برج ایفل

از دیگر مزایای بازدید برج ایفل در شب این است که مردم شهر پاریس شب ها در حیاط برج گرد هم آمده و به اجرای موزیک زنده یا انجام بازی های مختلف مثل اسکیت می پردازند و شما نیز می توانید با آن ها همراه شده و لحظات خوبی را در سفر به پاریس رقم بزنید.

طبقه اول برج ایفل

به قسمت اصلی داستان یعنی بازدید از برج می رسیم. برای رفتن به داخل برج ابتدا باید بلیط تهیه کنید، سپس توسط پله یا آسانسور خود را به طبقه اول برسانید. طبقه اول برج ایفل از نظر برخی از بازدید کنندگان بهترین و جذاب ترین قسمت برج است. اتاقک های شیشه ای که در این طبقه تعبیه شده هیجان زیادی را به انسان القا می کند و همچنین دیواره ها و کف شیشه ای آن یک چشم انداز زیبا و همه جانبه از شهر را به چشمان شما هدیه خواهد کرد. علاوه بر این اتاقک ها بخش های متعدد دیگری نیز جهت سرگرمی گردشگران وجود دارد که از جمله آن ها می توان به یک نمایشگاه تصاویر چند بعدی، نمایشگاه فرهنگی – هنری، پاویلون و غیره اشاره کرد.

همه چیز درباره فرانسه - آشنایی با تاریخ و فرهنگ و مردمان کشور فرانسه

نمایشگاه تصاویر چند بعدی

قسمت کوچکی از دیواره های طبقه اول برج را به نمایش تصاویر چند بعدی از برج ایفل در ساعات مختلف شبانه روز اختصاص داده اند. به عبارت دیگر توسط حدود 7 پروژکتر، نمایشی از تصاویر مذکور در زوایای مختلف و همچنین تصاویری از شهر پاریس، در طبقه اول به اجرا در می آید.

نمایشگاه فرهنگی – هنری

از آن جایی که برج ایفل میزبان سیل عظیمی از گردشگران خارجی می باشد، بخش کوچکی از طبقه اول را به معرفی فرهنگ ها و آداب و رسوم فرانسه اختصاص داده اند که این قسمت نیز می تواند به نوبه خود برای بازدید کنندگان جذاب باشد.

نمایشگاه فرهنگی – هنری

پاویلون

پاویلون در واقع یک سالن نمایش یا آمفی تئاتر است که در ظلع غربی طبقه اول قرار گرفته و در آن فیلم هایی درباره شهر پاریس، به نمایش گذاشته می شود. این بخش خود دارای امکاناتی از قبیل رستوران، استراحتگاه و مکانی برای مطالعه است که گردشگران می توانند از این امکانات نیز بهره مند شوند.

دیزنی‌لند پاریس - دیزنی‌لند پاریس یکی از جاهایی است که در سفر به پاریس باید از آن دیدن کنید.

طبقه دوم برج ایفل

طبقه دوم برج ایفل نیز زیبایی های خاص خود را دارد. این طبقه همانند یک سکوی تماشای مرتفع است که منظره زیبایی از دور تا دور عروس شهرهای جهان مقابل چشمانتان قرار می دهد و علاوه بر آن تلسکوپ هایی در این طبقه قرار داده اند که بازدید کنندگان می توانند با استفاده از آن ها، آسمان را از این ارتفاع رصد کرده و از تماشای آن لذت ببرند. اما مهم ترین کاربرد طبقه دوم، داشتن یک رستوران بزرگ و معروف به نام رستوران ژولورن است که گردشگران و علاقمندان می توانند خوردن لذیذ ترین غذاهای خارجی را در این رستوران لوکس تجربه نمایند.

طبقه دوم برج ایفل

طبقه سوم برج ایفل

با رسیدن به طبقه سوم برج ایفل است که می توان شهرت و محبوبیت آن را عمیقا درک کرد. قرار گرفتن در طبقه سوم و در ارتفاع 276 متری از سطح زمین حسی قشنگ و توصیف ناپذیر سراسر وجود انسان را فرا گرفته و می تواند به تماشای شهر عشاق بنشیند. طبقه سوم دقیقا بر فراز برج ایفل، رمانتیک ترین و فوق العاده ترین قسمت آن است. گردشگران تور اروپا جالب است بدانند که در طبقه سوم دفتر گوستاو ایفل نیز قرار گرفته و در آن یک مجسمه از او نیز وجود دارد.

در دفتر گوستاو علاوه بر مجسمه او، یک ماکت نیز طراحی شده و در آن مجسمه افرادی که بیشترین تاثیر را در ساختن این برج داشتند، به نمایش گذاشته شده است. در کنار دفتر گوستاو اتاق دیگری نیز وجود دارد که به اتاق ایفل معروف است. این اتاق مخصوص برگزاری مراسم های ویژه استفاده شده و دارای ظرفیتی در حدود 300 نفر می باشد. بازدید از این اتاق در بازه زمانی محدود تری امکان پذیر است که این زمان حدودا بین ساعت 9 و نیم صبح تا 1 ظهر می باشد.

طبقه سوم برج ایفل

رستوران ها و کافه های برج ایفل

همانطور که در بخش های قبلی اشاره کردیم برج ایفل دارای تعدادی رستوران در طبقات مختلف آن است. از آن جایی که برخی افراد ممکن است تنها برای رفتن به رستوران و یا کافه های برج ایفل به این مکان مراجعه کنند، ما در ادامه این بخش آن ها معرفی کرده و اطلاعات مختصری درباره هر یک در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

رستوران تور ایفل 58 (58 Tour Eiffel) مکانی با دکوراسیون مدرن

این رستوران در طبقه اول برج و در ارتقاع 58 متری قرار گرفته است. گردشگران عزیز می توانند در این رستوران که با دکوراسیون مدرن زیبا سازی شده است، میز رزرو کرده و از خوردن غذاهای خوشمزه فرانسوی لذت ببرند. این رستوران در فضایی دلنشین و خانوادگی و در دو وعده نهار و شام پذیرای مراجعه کنندگان می باشد. ساعت کاری رستوران نیز از ساعت 11:00 الی 23:30 می باشد. از امکانات رفاهی که این رستوران به مراجعه کنندگان خود ارائه می کند می توان به پارکینگ، امکانات مخصوص افراد ناتوان (ویلچر) و پذیرفتن کارت و مستر کارت اشاره کرد.

رستوران تور ایفل 58

رستوران ژول ورن مکانی رمانتیک برای قرارهای عاشقانه (Le Jules Verne)

رستوران ژول ورن از دکوراسیونی لوکس و زیبا و رمانتیک برخوردار بوده و غذاهای آن زبان زد مردم و گردشگران پاریس است. محبوبیت این رستوران به نحوی است که برخی افراد تنها برای خوردن یک وعده غذایی در این رستوران به برج ایفل می روند. نوع غذا های این رستوران، غذاهای اروپایی و فرانسوی بوده و در وعده های نهار، شام و  Late Night Dinner سرو می شود. ساعات ممکن برای مراجعه به این رستوران از ساعت 12 ظهر تا ساعت یک و نیم بامداد بوده و شامل امکاناتی همچون امکان رزرو میز، ویلچر، گاوصندوق و میز سرو نوشیدنی های بین المللی می باشد.

رستوران ژول ورن

بوفه برج ایفل

در محوطه برج و همچنین طبقات اول و دوم، بوفه هایی ساخته شده که علاقمندان می توانند خوراکی، نوشیدنی یا میان وعده های خود را از آن ها تهیه کرده به جای پرداختن هزینه های زیاد در رستوران های لوکس برج، به خوردن میان وعده های ارزان تر بسنده کرده و به این ترتیب یک سفر ارزان به پاریس را برای خود به ارمغان بیاورند.

جاهای دیدنی پاریس - معرفی 51 جای دیدنی پاریس که در سفر خود حتما باید از آن‌ها دیدن کنید. + عکس

امکانات برج ایفل 

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، برج ایفل پر بازدید ترین سازه مدرن جهان است و سالانه میلیون ها گردشگر از آن بازدید به عمل می آورند. به همین دلیل محوطه ای که برج در آن واقع شده همانند یک شهرک کاملا مجهز بوده و دارای امکانات متعددی است که مراجعه کنندگان می توانند از این امکانات بهره مند شوند. در ادامه این بخش برخی از این امکانات را به اطلاع گردشگران و مسافران تور فرانسه می رسانیم:

امکانات برج ایفل

بخش اطلاعات

معمولا در هر مرکز گردشگری و تفریحی بخشی مخصوص اطلاع رسانی و پاسخگویی به سوالات بازدید کنندگان وجود دارد. در محوطه برج ایفل نیز باجه ای با این عنوان وجود داشته که گردشگران می توانند اطلاعات مورد نیاز در رابطه با این برج را از این باجه کسب کنند.

فروشگاه برج ایفل

در حیاط برج فروشگاهی وجود دارد که در آن کالاهایی از قبیل خوراکی، وسایل دکوری و تزئینی، لوازم آرایشی، عطر و غیره به فروش می رسد و گردشگران می توانند در این فروشگاه به تهیه سوغاتی یا خرید وسایل مورد نیاز خود بپردازند. جالب است بدانید همه کالاهای این فروشگاه دارای مارک برج ایفل هستند. محوطه مخصوص کودکان: در سال 2016 میلادی، قسمتی در طبقه اول برج ایفل با هدف آشنایی کودکان با برج ایفل ساخته شد. در این بخش بروشور، ماکت، تابلو و مجلاتی درباره تاریخ و جاذبه های برج ایفل به منظور آشنایی کودکان 6 الی 10 سال با این برج وجود دارد. از دیگر امکانات این برج می توان به ویلچر، آسانسور، گالری عکس، پارکینگ، آب آشامیدنی، گالری عکس، عکاسی و غیره اشاره کرد.

بهترین زمان بازدید از برج ایفل پاریس

بهترین زمان برای بازدید از برج ایفل بسته به ترجیحات و اولویت های شما می تواند متفاوت باشد. در اینجا چند فاکتور برای در نظر گرفتن وجود دارد. بسیاری از بازدیدکنندگان ترجیح می دهند در ماه هایی که هوا برای گردش در فضای باز مناسب است، از آن بازدید کنند. با این حال، به خاطر داشته باشید که تابستان نیز فصل اوج گردشگری است، بنابراین ممکن است برج شلوغ تر باشد. برج ایفل یک جاذبه توریستی محبوب است و خیلی از زمان‌ها، به خصوص در فصولی که پیک سفر وجود دارد و آخر هفته ها، شلوغ است. برای در امان ماندن از صف‌های طولانی و ازدحام جمعیت، صبح زود یا بعد از ظهر که معمولاً خلوتتر است، از آن بازدید کنید. اواسط هفته نیز در مقایسه با آخر هفته ها خلوتتر است.
اگر می‌خواهید این برج را در جادویی‌ترین حالت خود ببینید، شب‌ها که هوا تاریک است، از آن بازدید کنید. این برج پس از غروب آفتاب تا ساعت 1 بامداد نورانی است. مورد دیگر، در زمان جشن ها و یا فستیوال های ویژه، برج ایفل بی‌نظیر است. به عنوان مثال، روز باستیل (14 ژوئیه) تعطیلات ملی در فرانسه است و برج ایفل میزبان یک آتش بازی تماشایی ست.

راه‌های دسترسی و آدرس برج ایفل

گردشگرانی که قصد دارند در سفر به فرانسه از برج ایفل بازدید کنند، ابتدا باید اطلاعاتی درباره آدرس برج ایفل در اختیار داشته باشند. ما به طور مختصر در این بخش اطلاعات دسترسی به برج ایفل را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

راه اول و آسان ترین راه همیشه استفاده از خدمات گردشگری و میز تور هتلی است که در آن اقامت دارید. اما برخی از گردشگران در سفرهای شخصی خود قصد دارند از وسایل نقلیه عمومی شهر و یا اتومبیل شخصی برای دسترسی به برج ایفل استفاده کنند. از این رو ما در ادامه نحوه دسترسی به این مکان را توسط مترو، قطار تندرو، اتوبوس، قایق، دوچرخه و خودروی شخصی به اطلاع شما عزیزان می رسانیم:

دسرتسی با مترو

برج ایفل در سه خط مترو پاریس ایستگاه دارد که در ادامه به ذکر آن ها می پردازیم.

  • خط بنفش، ایستگاه Military School | فاصله این ایستگاه تا برج ایفل حدود یک ربع به صورت پیاده است.
  • خط زرد، ایستگاه Trocadero | این ایستگاه تا برج ایفل حدود یک ربع پیاده روی دارد.
  • خط سبز، ایستگاه Bir hakeim | فاصله ایستگاه بیر حکیم تا برج ایفل حدود ده دقیقه به صورت پیاده می باشد.

دسرتسی با مترو

جاهای دیدنی اروپا -  با سفر به اروپا این جاذبه های گردشگری را به هیچ عنوان از دست ندهند.

دسترسی با قطار تندرو RER پاریس

بعد از سوار شدن به این قطار در ایستگاه Champ de mars پیاده شده و بعد از حدودا هفت دقیقه پیاده روی به برج ایفل خواهید رسید.

دسترسی با اتوبوس

اتوبوسرانی پاریس دارای چندین ایستگاه در نزدیکی برج ایفل است که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

  • خط آبی، اتوبوس های شماره 42، ایستگاه برج ایفل | فاصله تا برج حدود 5 دقیقه به صورت پیاده.
  • خط قرمز، اتوبوس های شماره 72، ایستگاه برج ایفل | فاصله تا برج حدود 8 دقیقه به صورت پیاده.
  • خط نارنجی، اتوبوس های شماره 82، ایستگاه برج ایفل | فاصله تا برج حدود 3 دقیقه به صورت پیاده.
  • خط آبی کم رنگ، اتوبوس های شماره 69، ایستگاه میدان شان دو مارس | فاصله تا برج حدود 6 دقیقه به صورت پیاده.
  • خط بنفش، اتوبوس های شماره 87 | فاصله تا برج حدود 6 دقیقه به صورت پیاده.

اتوبوس های پاریس

نحوه دسترسی با قایق به برج ایفل

شاید برایتان جالب باشد بدانید که پاریس دارای خطوط قایقرانی بوده و گردشگران می توانند برای دسترسی به برج ایفل سوار قایق شده و در ایستگاه Batobus Eiffel Tower پیاده شوند. از این ایستگاه تا برج ایفل حدود 4 دقیقه به صورت پیاده فاصله دارد و این به خاطر نزدیکی برج به رودخانه سن در پاریس می باشد.

دسترسی با دوچرخه

در پاریس و در مناطق شهری مختلف آن کیوسک هایی برای اجاره کردن دوچرخه وجود دارد و گردشگران می توانند برای رفتن به برج ایفل دوچرخه کرایه کرده و در اطراف برج که ایستگاه هایی برای پارک دوچرخه موجود است، پیاده شده و بعد از حدود 5 دقیقه پیاده روی به برج برسند.

دسترسی با دوچرخه

دسترسی با خودروی شخصی

برای رفتن به برج ایفل به وسیله خودروی شخصی می توانید از آدرسی که در ادامه مقاله در اختیارتان قرار می دهیم، استفاده کرده و به مقصد برسید. آدرس برج ایفل پاریس: فرانسه، پاریس، خیابان 5 آناتولی فرانسه، پارک میدان شان دو مارس، برج ایفل.

هزینه بازدید از برج ایفل

بازدید کنندگان عزیز باید بدانند که علاوه بر ورودی محوطه برج، برای بازدید از هر یک از طبقات آن باید بلیط تهیه کنند. این بلیط ها هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین قابل خرید هستند. برای خرید آنلاین بلیط برج ایفل می توانید به سایت www.ticket.toureiffel.fr مراجعه نمایید. بلیط بازدید از برج ایفل برای سنین مختلف بازدید کنندگان، دارای هزینه های متفاوتی است که ما در ادامه قیمت بلیط برج ایفل را برای هر دسته شرح می دهیم:

  • قیمت بلیط کودکان زیر 4 سال: رایگان
  • قیمت بلیط کودکان 4 الی 11 سال: 2 یورو برابر با حدود 100 هزار تومان
  • قیمت بلیط جوانان: 5 یورو برابر با حدود 254 هزار تومان
  • قیمت بلیط بزرگسالان: 10 یورو برابر با حدود 510 هزار تومان
  • قیمت بلیط برای معلولین نیز شامل 20 درصد تخفیف می باشد.

قیمت بلیط

ساعت بازدید از برج ایفل

زمان بازدید از برج ایفل در سه ماه به خصوص از سال یعنی از اواخر ماه ژوئن تا اوایل سپتامبر از ساعت 9 صبح الی 45 دقیقه بامداد امکان پذیر است، البته توجه داشته باشید که اگر قصد بازدید از طبقه آخر برج را دارید باید نهایتا تا ساعت 11 شب وارد برج شده باشید. در مابقی روزهای سال نیز زمان های امکان پذیر بازدید از برج توسط پله و آسانسور متفاوت است. بدین شرح که بازدید از برج توسط آسانسور از ساعت 09:30 الی 23:45 امکان پذیر بوده و بازدید به وسیله پله از ساعت 09:30 الی 21:30 امکان پذیر می باشد. همچنین در این مقطع برای بازدید از طبقه آخر برج محدودیت زمانی وجود دارد و گردشگرانی که قصد بازدید از طبقه آخر برج را توسط پله دارند، تا ساعت 18:00 برای این کار مهلت دارند. بازدید گردشگران از طبقه آخر برج توسط آسانسور نیز تا ساعت 22:30 امکان پذیر است.

ساعت بازدید برج ایفل

برج ایفل کیش - نمادی کوچک از کیش در جزیره ایران

معماری و نحوه ساخت برج ایفل

 

برج ایفل در نزدیکی رود سن قرار گرفته و به طبع خاک این منطقه از استحکام کافی برخوردار نیست. به همین علت پی ریزی بنای برج در زمان ساخت، بسیار مشکل و زمان بر بود، با این حال پس از تلاش های بسیار، معماران این طرح نهایتا در تاریخ سی ام ژانویه بر این امر فائق آمده و پایه های ساختمان و زیر بنای آن ساخته شد. پس از آن که فرآیند ساخت زیر بنا به اتمام رسید، ساخت طرح اصلی شروع شد. در همین ابتدا گردشگران تور پاریس جالب است بدانند که طرح این سازه به قدری دقیق و موشکافانه بود که حتی جای پیچ و مهره های 1 میلی متری آن هم از پیش تعیین شده و مشخص بود.

با شروع ساخت طرح اصلی اولین قسمت، پایه های برج بود که باید ساخته می شد، طی این فرآیند پایه ها تا نیمه ساخته شده و موقتا متوقف شد. این اتفاق در آن زمان باعث به وجود آمدن شایعات بسیاری شده و حتی باعث بدنامی برج ایفل شد و برخی از خبرگزاری ها، اخباری تحت عنوان خودکشی ایفل منتشر کردند. اما بلافاصله مسئولین ساخت برج اعلام داشتند که این وقفه تنها به خاطر نصب داربست های ایمنی بوده و در روند ساخت برج خللی ایجاد نشده است. در نهایت نیز پایه های غول پیکر برج، اواخر مارس سال 1888 میلادی تکمیل شد.

چالش بعدی ساخت برج ایفل زمانی به وجود آمد که پایه های برج با شیب تند تری بالا می رفت و این موضوع برای معماران سازه، نگران کننده شده بود، اما خوشبختانه پس از بررسی هایی که بر روی نقشه اصلی انجام دادند، متوجه شدند این موضوع از پیش تعیین شده بوده و دلیل آن هم استقامت بیشتر پایه ها در خاک سست منطقه بوده است.

از این پس و با حل شدن چالش های رو به رو، روند ساخت برج در ادامه روی غلتک افتاده و سرعت بیشتری به خود گرفت و سرانجام با تکمیل ساخت ستون های عظیم الجثه برج، ساخت ایفل یک سال بعد یعنی در سال 1889 میلادی، به پایان رسید. مخاطبان عزیز توجه داشته باشند که هر کدام از ستون های فلزی برج ایفل، قطری در حدود 7.5 متر داشته و نقش مهمی در استحکام و استقامت آن دارند، به همین خاطر به این ستون ها، لقب کفش های ایفل را دادند.

جالب است بدانید این برج اوایل ساخت به رنگ قرمز بوده که طی یک سال با 60 تن، رنگ آن را به قهوه ای تغییر دادند. تا این بخش کاربران عزیز با روند کلی ساخت طرح برج ایفل آشنا شدند، اما قطعا به سرانجام رسیدن این پروژه بزرگ، به راحتی صورت نگرفته و پیچیده تر از آن بوده که بتوان در چند خط شرح داد اما ما در ادامه یک پیش زمینه کلی درباره چگونگی ساخت این برج بزرگ، در اختیار علاقمندان قرار خواهیم داد.

1700 طرح کوچک برای ساخت برج ایفل

برای پیاده سازی طرح اصلی برج، ابتدا آن را به حدود 1700 طرح کوچکتر تقسیم کرده و پیاده سازی هر قسمت را به فردی حرفه ای سپردند. تکمیل و هماهنگی مراحل مختلف ساخت این پروژه حساس، نیازمند آن بود که هر فرد مسئولیت خود را به بهترین شکل و بدون هیچگونه نقصی انجام دهد و این مهم ممکن نبود مگر با رعایت این اصل. البته که برای جلوگیری از اشتباه، افرادی را نیز جهت نظارت بر عملکرد سازندگان در نظر گرفته بودند که این افراد حتی روی میلی متر به میلی متر سوراخ های تعبیه شده برای پیچ ها کنده می شد، نیز نظارت می کردند.

1700 طرح کوچک برای ساخت برج ایفل

شایان ذکر است که پیچ و مهره های سازه و همچنین برخی از قسمت های آن در کارخانه نزدیک شهر ساخته می شده و سپس به صورت پیش ساخته توسط گاری های چوبی به محل پروژه اعزام می شده است. گاهی اوقات نیز برای آن که اقلام سازنده برج از بهترین کیفیت برخوردار باشند، چندین بار این گاری ها به کارخانه بازگردانده شده تا ساخت ها مجددا صورت گیرد. خوب است بدانید که روازنه بیش از 300 کارگر برای ساخت برج کار می کردند.

معماری برج ایفل

حالا که با نحوه ساخت برج آشنا شدید بهتر است کمی راجع به ظاهر و معماری کلی برج صحبت کنیم، چیزی که شاید بسیاری از افراد و بازدید کنندگان بر سر آن اختلاف نظر دارند. خب همان طور که در تصاویر مختلف و ژورنالی برج مشاهده می کنید، برج ایفل از معماری بسیار زیبا، ظریف و فریبنده ای برخوردار است و نمای کلی آن از دور به گونه ای است که به راحتی باعث جلب توجه بیننده شده و او را برای دیدن این شاهکار از نزدیک ترغیب می کند، اما چیزی که شاید برایتان عجیب برسد این است که برخی معتقدند هر چه به برج نزدیک تر می شویم، از زیبایی و لطافت آن کاسته شده و سازه حالتی زمخت و خشن به خود می گیرد و حتی برخی افراد در ابتدای ساخت برج ایفل آن را سازه ای زمخت خواندند. اما بعد ها با اضافه شدن اتاقک های شیشه ای و نور پردازی های متنوع، دوباره محبوبیت خود را بیش از پیش به دست آورد.

معماری برج ایفل

نمای پاریس از بالای برج ایفل

نکته جالب دیگر از ویژگی های این برج استئنایی آن است که در هر مکانی از شهر پاریس ایستاده باشید، چشم اندازی زیبا از این برج باشکوه دارید. این موضوع علاوه بر این که نمای زیبایی به شهر می بخشید، سبب شد کارشناسان ارتفاع بلند برج ایفل را برای نصب آنتن ماهواره های مخابراتی و تلویزیونی مناسب دیده و بدین منظور اقداماتی انجام دهند. پس از چندی روی مرتفع ترین قسمت برج، یک آنتن تلویزیونی بسیار قوی نصب شده که امروزه نیز بر بلندای این برج قابل مشاهده است.

نماد برج ایفل پاریس

برج ایفل در همان زمان طرح ریزی اولیه برای ساخت بنا، قرار بود به نماد مدرنیته پاریس تبدیل شده و هنر طراحان و معماران فرانسوی را به رخ جهانیان بکشد. خوشبختانه هم اکنون شاهد شهرت جهانی این سازه در دنیا هستیم و مسئولین این پروژه نیز به اهداف خود برای ساخت این برج منحصر به فرد دست پیدا کردند. جالب است بدانید برج ایفل امروزه به جایگاهی از محبوبیت رسیده که بسیاری از هنرمندان در نقاط مختلف کره زمین و در حیطه های مختلف همچون شعر، آهنگسازی، عکاسی و کارگردانی از برج ایفل در آثار خود یاد کرده و استفاده می کنند و حتی وسایل دکوری و تزئینی بزرگ و کوچک بسیاری نیز از این برج ساخته شده و در جای جای دنیا استفاده می شود.

نماد مدرنیته پاریس

آسانسورهای برج ایفل

گردشگران عزیز بهتر است بدانند درست است که برج ایفل در سال 1889 میلادی ساخته شد اما در آن زمان هیچ آسانسور و بالابری برای رفتن به طبقات مختلف برج وجود نداشت و بازدید کنندگان می بایست از پله های برج برای بالا رفتن و دسترسی به طبقات مختلف آن استفاده می کردند که این کار بسیار سخت و زمان بر بود و هر فرد برای رسیدن به طبقه انتهایی برج باید حدود یک ساعت پله نوردی می کرد. بنابراین ایده ساخت تعبیه آسانسور برای برج ایفل امری بدیهی بوده و از همان ابتدا در ذهن معماران سازه وجود داشت، ولیکن ساختن بالابر برای سازه ای مثل برج ایفل که پایه های آن دارای شیب بسیار تند است، کاری دشوار بوده و هر شرکتی ساخت آسانسور را برای این برج، به عهده نمی گرفت.

اما نهایتا ساخت آسانسور برای برج کلید خورد، در ابتدا آسانسور های طبقه اول ساخته شدند. ساختن آسانسور برای طبقه اول کار راحتی بود چرا که 4 پایه بزرگ سازه از استحکام کافی برخوردار بوده و نگرانی از بابت چگونگی سوار کردن کابین های آسانسور بر آن و حفاظت از آن ها وجود نداشت و این کار را به آسانی توسط زنجیرهای بسیار محکم انجام گرفت، این زنجیر ها در کانالی باریک قرار گرفتند تا در زمان بالا و پایین رفتن آسانسور دچار انبساط و انقباض نشوند.

آسانسورهای برج ایفل

ساخت آسانسور برای طبقات دوم به بعد، همان چالش بزرگ پیش روی معماران بود که همه شرکت های سازنده بالابر از بر عهده گرفتن آن سر باز می زدند. این چالش به این دلیل بود که از طبقه دوم به بعد پایه های برج به هم نزدیک تر شده و فضا برای قرارگیری کابین آسانسور کوچکتر و قطعا مدیریت چگونگی محافظت از کابین ها دشوار تر می شد. اما خوشبختانه کمپانی اوتیس (Otis Elevator Company) ساخت آسانسور را تنها برای طبقه دوم تقبل کرده و اظهار داشت این کار را به بهترین شکل ممکن انجام خواهد داد. سرانجام نیز آسانسورهای طبقه دوم توسط این شرکت، با 2 دو کابین 25 نفره ساخته شد.

 

طراحی آسانسور برای طبقه سوم را یک مهندس معروف فرانسوی به نام Felix Leon Edoux بر عهده گرفته و این کار را با سیاست های مخصوص به خود انجام داد. او برای هر کابین که دارای ظرفیت 65 نفره داشت، دو بازوی هیدرولیکی بسیار قوی تعبیه کرد. لازم به ذکر است که جای آسانسورهای طبقه سوم تغییر یافته و بازدید کنندگان می بایست بعد از رسیدن به طبقه دوم از آسانسور پیاده شده و مجددا سوار آسانسورهای طبقه سوم شوند. پس از اتمام کار ساخت و تعبیه بالابرهای برای برج ایفل حالا کار برای بازدید کنندگان و گردشگران تور پاریس بسیار راحت شد، چرا که دیگر نیازی به طی کردن طبقات توسط 1665 پله و صرف 1 ساعت زمان برای انجام این کار نبوده و آن ها می توانستند به راحتی و با استفاده از آسانسور در عرض یک دقیقه از یک طبقه به طبقه بعدی برج رسیده و از بازدید آن لذت ببرند.

طراح برج ایفل چه کسی است؟

احتمالا تا به حال این سوال در ذهنتان نقش بسته که چه کسی خالق چنین شاهکار بی نظیری است؟ برج ایفل را یک مهندس عمران و سازه به نام الکساندر گوستاو ایفل (Alexandre Gustave Eiffel) طراحی کرده است و نام برج را نیز برای گرامیداشت از سازنده آن ایفل نهاندند. او معماری ماهر، کار درست و زبده بوده و تخصص آن در زمینه طراحی سازه های فلزی بوده است. گوستاو ایفل در تاریخ پانزدهم دسامبر سال 1832 میلادی در شهر دیژون فرانسه به دنیا آمد.

طراح برج ایفل

او در طول سال هایی که به حرفه طراحی و ساخت سازه مشغول بود، بسیار کارآمد عمل کرده و تعداد بسیار زیادی سازه فلزی خلق و به دنیای عمران و سازه اهدا کرده است، با این حال گوستاو فردی بسیار متواضع بود و از خود با عنوان یک سازنده یاد می کرده است. جالب است بدانید طرح ارائه شده گوستاو برای برج ایفل از میان 700 طرح مختلف دیگر انتخاب شده و به مرحله اجرا رسیده است و این تنها به خاطر طرح بی عیب و نقص، دقیق و سنجیده او بود که هیچ کس توانایی عیب گذاری روی آن را نداشت و جالب تر این که طرح اولیه گوستاو برای برج ایفل تا انتهای ساخت سازه حتی یک بار هم ویرایش یا تصحیح نشده و در نهایت طرح اولیه همان طرح نهایی شد.

آثار گوستاو ایفل

از جمله آثاری که گوستاو ایفل در کارنامه کاری خود ثبت کرده می توان به پل دورو، پل راه آهن، پل های دره جنوبی فرانسه، پل رودخانه گارون، ایستگاه مرکزی بوداپست اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که گوستاو، یکی از سازندگان اصلی مجسمه آزادی آمریکا است که سازه فلزی داخل مجسمه را به بهترین شکل و با کمترین هزینه ساخته است. شاخص ترین آثار الکساندر گوستاو ایفل همان مجسمه آزادی و برج ایفل می باشد که توسط همین آثار نیز به شهرت جهانی رسیده است.

آثار گوستاو ایفل

گوستاو ایفل در سال های پایانی عمر خود نیز از کار و تلاش دست بر نداشته و به مطالعاتی در زمینه علم هواشناسی، مقاومت باد و آیرودینامیک پرداخته و بار ها برج ایفل را محل آزمایش های خود قرار داد. او در 91 سالگی و در تاریخ بیست و هفتم دسامبر 1923 میلادی از دنیا رفت.

موزه لوور - یکی از معروف ترین موزه های جهان و یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری شهر پاریس

حقایق کمتر شنیده شده از برج ایفل

  • برج ایفل در ابتدا به عنوان یک سازه موقت برای نمایشگاه جهانی 1889 (نمایشگاه جهانی) در پاریس ساخته شد. این  برج هرگز قرار نبود یک مکان ثابت باشد، اما به دلیل مفید بودن آن به عنوان یک برج انتقال رادیویی، آن را خراب نکردند.
  • ارتفاع برج ایفل به دلیل تغییرات دما می تواند متفاوت باشد. آهن مورد استفاده در ساخت آن در گرما منبسط شده و باعث می شود که برج تا 6 اینچ (15 سانتی متر) بلندتر شود.
  • برج ایفل از زمان ساخت چندین بار رنگ آمیزی شده. در ابتدا به رنگ قهوه ای مایل به قرمز رنگ آمیزی شده بود اما بعداً به رنگ زرد مایل به قهوه ای معروف به "قهوه ای برج ایفل" تغییر یافت.
  • گوستاو ایفل، مهندس سازنده برج، یک آپارتمان خصوصی در بالای برج داشت. از آن به عنوان مکانی برای پذیرایی از مهمانان و به عنوان یک خلوتگاه خصوصی برای خود برج استفاده می شد. امروزه این آپارتمان در معرض بازدید عموم قرار دارد
  • برج ایفل نقش مهمی در توسعه تلگراف بی سیم ایفا کرد. در سال 1898، گوستاو ایفل به گوگلیلمو مارکونی اجازه داد تا تجهیزات رادیویی خود را در بالای برج نصب کند که منجر به پیشرفت های قابل توجهی در ارتباطات از راه دور شد.

    برج العرب  تنها هتل هفت ستاره جهان با سوئیت‌های مجلل، رستوران‌های معروف، تراس بسیار بزرگ و سواحل فوق‌العاده زیبا و لاکچری است که در حاشیه خلیج فارس خودنمایی می‌کند.

هنگام بازدید از برج ایفل این نکات را به یاد داشته باشید!

در این بخش نکاتی را که حس می کنیم ممکن است برای بازدید کنندگان مفید واقع شود، بیان می کنیم:

 

  • کارت موزه در زمان خرید بلیط ورودی برج ایفل، شامل هیچگونه تخفیفی نمی شود. 
  •  ورود حیوانات خانگی به برج ایفل ممنوع است. 
  • اگر برای بازدید از برج نیاز به راهنما داشته باشید، امکان درخواست آن وجود دارد. 
  • معلولین حرکتی امکان بازدید از طبقه آخر برج را توسط آسانسور نداشته و فقط می توانند از طبقه اول و دوم بازدید کنند.
  • اگر بلیط ورودی برج ایفل را به صورت آنلاین خریداری کرده اید، حتما پرینت آن را در زمان بازدید به همراه داشته باشید.
  • در صورتی که قصد دارید به صورت جمعی با خانواده یا دوستان خود به برج رفته و در رستوران های آن غذا میل کنید، حتما از قبل نسبت به رزرو میز در رستوران مورد نظر خود اقدام نمایید.

برج خلیفه - زیبایی منحصر به فرد در دبی امارات 

سخن آخر

به عنوان آخرین مطلب  باید به گردشگران و کاربران سایت لحظه آخر بگوییم که برج ایفل دارای افتخارات بسیاری است. به طور مثال این برج یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری اروپا و یکی از پر بازدید ترین جاذبه های گردشگری در دنیا بوده و همچنین یکی از معروف ترین سازه های مدرن دنیا می باشد. همچنین جالب است بدانید برج ایفل بیش از 1/8 میلیون فالوور در صفحات مجازی دارد که در همه ی سلفی ها وجود دارد! در سال 2015 دو توربین برای تولید انرژی برق بر روی این برج نصب شد. گردشگران تور فرانسه جالب است بدانید که آن قسمت از برج که در مجاورت تابش نور خورشید قرار می گیرد از 5 تا 15 سانتی متر خم شده سپس به حالت اولیه بازمی گردد. با این تفاسیر اگر تاکنون از برج ایفل دیدن نکرده اید، حتما با یک تور لحظه آخری به پاریس رفته و از این جاذبه شگفت انگیز بازدید کنید.'

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. نادر نادر 1402/03/23
    3 نفر پسندیدند
    پیشنهاد میکنم ماه هایی که شلوغه برج ایفل رو بذارید برای ساعتایی که بازدید کمتری داره. محیطش تو آرامش و سکوت محشره
  2. نادر لحظه آخر 1402/03/23
    3 نفر پسندیدند
    سلام دوست عزیز ممنون از مشارکتتون و اشتراک گذاری تجربه تون.
  3. پویا احمدی پویا احمدی 1402/03/22
    4 نفر پسندیدند
    قیمت ورودی های برج ایفل آپدیت هست؟
  4. پویا احمدی لحظه آخر 1402/03/22
    4 نفر پسندیدند
    سلام دوست عزیز بله قیمت های ورودی برج ایفل برای 1402 هست.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 145 کاربر