چتر بازی

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 1633
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تاریخچه چتر بازی در جهان

اولین اقدام بشر در زمینه چتر بازی به 90 سال پیش از میلاد در کشور چین باز می گردد.تنها جنبه ای که چتر بازی در آن زمان داشت سرگرمی برای مردم این کشور بود. چینی ها در جُنگ ها و مراسمات از آن استفاده می کردند که در این اقدام فرد از بلندی یا ارتفاعی به پایین می پرید و با استفاده از چیزی شبیه به چتر به آرامی بر زمین می نشست.

سال ها بعد لئوناردو داوینچی که یک نابغه ایتالیایی دوره رنسانس بود در سال های 1483 تا 1495 طرحی شبیه به چتر نجات های که امروزه وجود دارد را ارائه داد. که در حاشیه نقاشی اینگونه حک شده بود " اگر کسی پارچه محکی به اندازه 11 متر از هر طرف و بند هایی به طول 11 متر را به هم وصل کند می تواند به کمک آن از هر ارتفاعی بدون اینکه آسیب ببیند فرود آید" البته لازم به ذکر است که لئوناردو داوینچی تنها طرح این ایده را بیان کرد و هرگز اقدامی جهت عملی کردن آن انجام نداد. 

اولین اقدام عملی استفاده از این ایده در سال 2000 میلادی توسط آدریان نیکلاس صورت گرفت چتری که وی ساخت حدود 84 کیلوگرم وزن داشت و لوازم بکار رفته در آن شامل طناب، برزنت و چوب بود.

 

 

در سال 1595 میلادی فردی به نام Fausto Veranzio تغییراتی در طرح چتری که داوینچی بیان کرده بود ایجاد کرد و شکل آن را از حالت مخروطی به مسطح بسیار نزدیک به چتر های امروزی تبدیل کرد. در سال 1783 میلادی فردی دیگر به نام Louis Sebastian Lenormand اولین پرش با این چتر را به ثبت رساند در همان سال هوانورد فرانسوی به نام Jean Pierre Blanchard طرحی جدید از چتر نجات را با پارچه ابریشمی مطرح کرد که در آن دیگر خبری از چهارچوب نبود و نام Parachute (ضد سقوط) را به آن نسبت داد.

 

 

اولین های چتر بازی در جهان

اولین پرشی که در دوران جدید ثبت شد مربوط به فردی به نام Andre – Jacques Garnerin در سال 1797 می باشد. این پرش توسط Joseph Lalandes(دانشمند خوش ذوق فرانسوی) داوری شد که تماشای فرود چتر آندره او را متوجه موضوع مهمی کرد. او این پیشنهاد را بیان کرد که برای تعادل بیشتر چتر در هنگام فرود سوراخی در بالای چتر ایجاد شود جهت یکسان شدن ورورد و خروج هوا و حفظ حالت پایدار چتر که تا به امروز نیز مورد استفاده چتر بازان می باشد.

اولین زنی که پرش با چتر را در جهان تجربه کرد Genevieve Labrosse( همسر آندره) بود.

در سال 1901 Charles Broadwick اقدام به طراحی الگویی نوین تر در جهت پیشرفت چتر بازی کرد که در آن چتر به صورت پیچیده شده درون کیسه ای قرار می گرفت که به وسیله یک طناب به بالون وصل بود و هنگام پرش این طناب اتوماتیک چتر را از کیسه خارج می کرد.

 

 

Tiny Broadwick دختر بچه 15 ساله ای بود که اولین پرش خود را در سال 1913 به ثبت رساند و همچنین اولین سقوط آزاد جهان نیز به نام او ثبت شده است. تعدا پرش هایی که تاینی برادویک تا سال 1922 به ثبت رسانده حدود 1100 پرش بوده است.

در سال 1912 اولین چتر کششی به وسیله Gleb Yevgeniyevich Kotelnikov آزمایش شد و بعد ها در فرود هواپیما های نظامی و جنگی مورد استفاده قرار گرفت.

*در سال 1916 اولین پرش اظطراری از هواپیما طی جنگ جهانی اول انجام شد.

*پس از اینکه اولین سقوط آزاد به شک امروزی در سال 1919 توسط Leslie Irvin صورت گرفت به کمک Floyd Smith شرکتی جهت توسعه تولیدات چتر احداث کرد که هم اکنون نیز در زمینه ساخت سیستم های هوایی فعالیت دارد. جالب است که بدانید ارتش آمریکا در آن زمان چتر های مورد نیاز خود را از این شرکت خریداری می کرد.

*اولین فیلمی که از یک پرش چتر بازی در دسترس است مربوط به سال 1926 است که توسط فردی به نام جیمز کلارک فیلم برداری شده است.

*اولین مانور چتر بازی در سال 1928 به وسیله 6 نفر از ارتشیان کشور آمریکا صورت گرفت.

*اولین عملیات پرش گروهی در روسیه در سال 1933 انجام شد که در آن حدود 62 چتر باز شرکت کرده بودند.

*در سال 1935 اولین برج آموزش در ایالت نیوجرسی کشور آمریکا ساخته شد.

*در سال 1937 اولین پیشنهاد برای اینکه چتر بازی به عنوان یک ورزش شناخته شود از جانب سرهنگی فرانسوی مطرح شد.

*در سال 1948 Leo Valentin برای اولین بار در حین سقوط با چتر دست به اقدام حرکات نمایشی مانند چرخش عمودی زد.

*در سال 1950 اولین نشست بین المللی چتر بازی در کشور فرانسه انجام شد.

*در سال 1959 اولین باشگاه تفریحی چتر بازی در کشور آمریکا تاسیس شد.

*در سال 1977 اولین پرش گروهی به روش همگیری در کشور آمریکا انجام شد.

*اولین پرش شبانه به روش همگیری توسط 27 نفر در کشور آمریکا صورت گرفت.

*در سال 1989 اولین پرش همگیری 73 نفری بانوان در نیویورک به ثبت رسید.

 

 

معروف ترین نواحی که در جهان برای چتر بازی وجود دارد شامل:

*نیوزلند: در ارتفاع 9000، 12000 و 15000 فوتی بر فراز آسمان کوئینزتاون هیجان را تجربه خواهید کرد.

*امارات: چتر بازی در آسمان دبی آنچنان هیجان انگیز است که برای شرکت در تور های چتر بازی پالم جمیرا لازم است که از چند ماه قبل بلیط خود را رزرو کنید.

 

 

*هاوایی: یکی از ایالت های آمریکا است. در این جزیره با سرعتی نزدیک به 190 کیلومتر در ساعت به طرف اقیانوس آرام سقوط خواهید کرد.

*فلوریدا: از دیگر نواحی مناسب برای چتر بازی در جنوب شرق آمریکا می باشد. چشم انداز تماشایی صخره های فلوریدا و خلیج مکزیک لذت چتر بازی را برای مسافران تور لحظه آخری دو چندان خواهد کرد.

*نپال: کشور آسیایی در شمال هندوستان است که می توانید با سفر به آن چتر بازی در قلب رشته کوه های آلپ را تجربه کنید.

 

 

تاریخچه چتر بازی در ایران: اولین باری که در ایران از چتر نجات استفاده شد به 1325 شمسی باز می گردد. این اقدام توسط سرهنگ محمد علی لوایی فردی بدون هیچ گونه آموزش قبلی انجام شد.

اولین های چتر بازی در ایران

در سال 1329 اولین گروه چتر بازی که متشکل از هفت نفر بود جهت آموزش رهسپار فرانسه شدند و در سال 1333 پس از تکمیل آموزش به ایران بازگشتند و به آموزش چتر بازی در داخل کشور پرداختند.

در سال 1343 اولین باشگاه چتر بازی در ایران تاسیس شد.

در سال 1345 اولین باشگاه سقوط آزاد بانوان بازگشایی شد.

در سال 1376 برای اولین بار گروهی از چتر بازان ایرانی در مسابقات بین المللی چتر بازی حضور یافتند.

 کانون های چتر بازی که در ایران مشغول به فعالیت هستند شامل:

*باشگاه ورزش های هوایی سیمرغ: تهران، جنت آباد شمالی، خیابان ارغوان، کوچه بهارستان 19، پلاک 40.

*سایت پروازی شهید عسگری: تهران، اتوبان تهران-کرج نرسیده به ایستگاه مترو وردآورد، خیابان اردستانی، خیابان دانش، سایت پروازی شهید عسگری.

*سایت پروازی شهید ناظری: تهران، جنت آباد شمالی، سیمون بولیوار، سایت پروازی شهید ناظری.

*باشگاه ورزشی هوایی رخ اصفهان: اصفهان، خیابان چهار باغ بالا، چهار راه نظر، مجتمع اداری تجاری ماکان یک، طبقه سوم.

*باشگاه ورزش هوایی آیریان در مشهد: مشهد، بلوار وکیل آباد، بلوار جلال آل احمد، جلال 1، پلاک 24.

برای تجربه هیجانات مختلف می توانید انواع مختلف چتر بازی را امتحان کنید:

 

 

*پرش با لباس بالدار: روشی هیجان انگیز در چتر بازی است که به کمک نوع ویژه ای از لباس های بالدار صورت می گیرد. این لباس محیط خالی بین دستان و پاهای فرد را پر می کند و با جمع شدن هوا در زیر لباس فرد در هوا پرواز خواهد کرد و هنگام نزدیک شدن به زمین با باز کردن چتر نجات به آرامی به زمین خواهد نشست. لازم به ذکر است برای تجربه این ورزش هیجان انگیز ابتدا لازم است 200 سقوط آزاد را تجربه کنید.

 

 

*چتر بازی غیر اتوماتیک: در این روش که مورد استفاده اکثریت ورزشکاران این رشته می باشد شخص بدون اینکه به وسیله طناب به هواپیما وصل باشد پرش را انجام می دهد و در هر ارتفاعی که خودش می خواهد اقدام به باز کردن چتر می کند که از انواع آن می توان به فالکون، پرستو، مچ و جالبرت اشاره کرد.

*چتر بازی اتوماتیک: به روشی از چتر بازی گفته می شود که فرد نقشی در باز کردن چتر نداشته باشد و چتر به صورت خودکار پس از پرش باز شود. این روش بیشتر استفاده نظامی دارد که از انواع آن می توان به MC1 و T10B اشاره کرد.

 

 

*پاراگلایدر: یکی از ورزش های تفریحی و بسیار هیجان انگیز است که در طول پرواز یک مربی ماهر مسافران تور لحظه آخری را همراهی خواهد کرد و شباهت بسیاری به سقوط آزاد دارد. در این روش فرد چتر خود را باز می کند و جهت مخالف باد می دود، در نتیجه باد جمع شده در زیر چتر سبب پرواز آن خواهد شد.

*پاراموتور: ابزاری متشکل از پاراگلایدر و یک موتور مخصوص می باشد که در دسته وسایل پروازی بسیار سبک قرار می گیرد. استفاده از این وسیله برای گردشگران و افراد مبتدی به صورت فردی مقدور نمی باشد زیرا هدایت آن بسیار سخت است.

 

 

اطلاعاتی درمورد مدت زمان و هزینه چتر بازی در ایران

قیمت بلیط پرواز با پاراگلایدار در اسفند 1397 حدودا 400 هزار تومان و مدت زمان استفاده از آن بسته به شرایط آب و هوایی و وزش باد متغییر است که به صورت میانگین 15 تا 30 دقیقه می باشد.

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر