آش رشته

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/14
بازدید: 26213
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آش رشته یکی از اصیل ترین و خوشمزه ترین آش های ایرانی است که از محبوبیت زیادی برخوردار است. علاوه بر طعم بی نظیری که این آش دارد، محتویات موجود در آن ارزش غذایی بالایی را ایجاد می کند، این غذا خواص زیادی برای سلامت بدن دارد و یکی از بهترین انتخاب ها برای تامین رطوبت بدن می باشد. اش رشته معمولا در ایام محرم و ماه رمضان به عنوان نذری طبخ می شود ولیکن می توان آن را به عنوان یک غذای کامل برای وعده غذایی ناهار یا عصرانه در نظر گرفت که بر سر سفره های ایرانی قرار می گیرد. در این بخش از سایت لحظه آخر قصد داریم به طرز تهیه آش رشته نذری و فوت و فن های طبخ آن بپردازیم، تا انتها ما را همراهی کنید. 

 

عکس آش رشته

 

مواد آش رشته

در این مقاله مواد لازم جهت طرز تهیه آش رشته مجلسی برای 4 نفر شرح داده شده، در صورتی که تعداد میهمانان شما بیشتر می باشد، به همان نسبت بر میزان مواد اولیه بیفزایید. 

🍲🍲🍲

لوبیا سفید 👈نصف پیمانه
لوبیا چیتی 👈نصف پیمانه
نخود 👈یک و نیم پیمانه
عدس 👈نصف پیمانه
سبزی آش 👈یک کیلو
رشته آشی 👈نصف بسته
ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه) 👈به مقدار لازم
کشک 👈نصف پیمانه
پیاز 👈3 عدد
سیر 👈1 بوته
روغن 👈به مقدار لازم
نعناع خشک 👈5 قاشق غذاخوری
عصاره گوشت 👈2 عدد

 

حبوبات آش رشته

حبوبات اش رشته شامل نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و عدس می شود. این بنشن ها که در تهیه آش رشته به کار می رود، جانشین بسیار خوبی برای گوشت بوده و در کنار رشته، پروتئین لازم برای بدن را تامین می کنند. همچنین برای طعم بهترِ آش رشته می توانید از آب گوشت یا قلم برای پخت آن استفاده کنید. از طرفی لوبیا و نخود دارای فیبر بالایی بوده که به بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن کمک می کند و باعث می شود مواد زائد به راحتی دفع شوند. 

رشته آش

رشته یکی از اصلی ترین موادِ آش رشته مجلسی می باشد که در دسته نانو غلات قرار می گیرد و سرشار از مواد معدنی است. 

کشک

یکی از اجزای جدانشدنی آش رشته "کشک" می باشد. همان طور که می دانید کشک جزء لبنیات است و علاوه بر پروتئین بالا، کلسیم و فسفر زیادی هم دارد به همین دلیل سبب مقاومت استخوان ها و سلامت دندان ها می شود. برای تزئینِ روی اش می توانید مقداری زعفران را داخل کشک بریزید و از ترکیب هر دو رنگ برای آراستن آش رشته استفاده نمایید. توجه داشته باشید که 20 دقیقه پیش از مصرف حتما کشک را بجوشانید. 

 

طرز تهیه آش رشته برای 6 نفر

 

سبزی آش رشته

سبزی آش رشته شامل تره، گشنیز و جعفری، اسفناج یا برگ چغندر و شوید می شود. این سبزی ها باید به میزان مساوی تهیه و با یکدیگر مخلوط شوند. این سبزی خرد شده را به مدت 6 ماه می توانید در فریزر نگهداری کنید. اگر می خواهید رنگ سبزی حفظ شود، در قابلمه آش را نگذارید. 

ادویه آش رشته

اگر می خواهید طعم آش رشته شما همچون آش های نذری فوق العاده شود، باید ادویه های مخصوصی به آن اضافه کنید. اگرچه این ادویه ها در بیرون به صورت آماده فروخته می شود اما خودتان هم می توانید ترکیبی از ادویه ها را تهیه کنید و درون اش رشته بریزید تا طعمی بی نظیر پیدا کند. این ادویه ها عبارتند از: فلفل سیاه، زردچوبه، فلفل قرمز، پودر سیر، زعفران و پودر تخم گشنیز. 

طرز تهیه آش رشته

برای درست کردن آش رشته باید طبق مراحلی که در ادامه توضیح می دهیم پیش روید تا آشی خوشمزه و دلچسب داشته باشید. 
مرحله 1: در ابتدا حبوبات را بشویید و 24 ساعت پیش از پخت آن ها را خیس نمایید (نخود و لوبیا در یک ظرف و عدس در ظرفی جداگانه). در این فاصله زمانی یک روزِ سعی کنید چندین مرتبه آب حبوبات را عوض کنید تا نفخ آن ها گرفته شود.
مرحله 2: حبوبات را آبکشی می کنیم و درون قابلمه ای با اندازه مناسب می ریزیم، 8 لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم حبوبات به مدت 1 ساعت روی حرارت بپزند. نکته: از آن جایی که زمان پخت عدس با حبوبات دیگر متفاوت است، آن را در مرحله بعدی اضافه می کنیم.
مرحله 3: در مرحله بعد سبزی آش را به صورت درشت خرد و به قابلمه اضافه می کنیم؛ با افزودن سبزی، دیگر در قابلمه را نمی بندیم تا رنگ سبزی حفظ شود. عدس و ادیوه ها را هم در همین مرحله به آش اضافه می کنیم. 

 

نحوه تزئین آش رشته


مرحله 4: سیر، پیاز و نعناع را به صورت جداگانه در تابه تفت می دهیم تا به رنگ دلخواه برسند؛ توجه داشته باشید که تفت دادن نعناع تنها 10 ثانیه زمان می برد و باید زود از روی حرارت برداشته شود تا طعم سوختگی به خود نگیرد. مقداری از مواد سرخ شده را برای تزئینِ روی آش کنار می گذاریم و باقیمانده را به قابلمه اضافه می کنیم. برای رنگ و بوی بهترِ پیاز و سیر بهتر است در حینِ تفت مقدار کمی زردچوبه به آن ها اضافه شود. نکته: هنگامی که زردچوبه به پیاز و سیر اضافه می شود شعله گاز را کم کنید تا ته نگیرد. 
مرحله 5: عصاره گوشت یا آب قلم را به سایر محتویات درون قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آش به مدت 30 دقیقه با حرارت کم جا بیفتد. 
مرحله 6: در مرحله آخر رشته آشی را نصف کرده و اضافه می کنیم و زمان می دهیم تا رشته ها نرم شوند و آش جا بیفتد. پس از حدود 15 دقیقه آش رشته خوشمزه آماده می شود، آن را با پیاز داغ، سیر داغ، نعناع داغ و کشک تزئین کرده و سرو می کنیم. نکته: در طول مراحل پخت آش باید به میزان آب آن توجه داشته باشیم و در صورت نیاز مقداری آب جوش به آن اضافه نماییم. 

میزان کالری آش رشته

اگر تناسب اندام و رژیم غذایی برایتان مهم است، باید بدانید که هر 100 گرم آش رشته 250 کالری دارد

 

اطلاعات تغذیه‌ایمقدار نیاز روزانه (درصد)
پروتئین۱۸/۸ گرم-
چربی اشباع۱/۶ گرم۸٪
کلسترول۲۰/۷۴ میلی گرم۷٪
کربوهیدرات کل۳۶/۰۳ گرم۱۲٪
چربی کل۴/۳۶ گرم۷٪

 

فوت و فن های طریقه پخت آش رشته

  • گنجایش قابلمه باید بزرگتر از حجم آش باشد تا رشته ها به خوبی باز شوند و به یکدیگر نچسبند. 
  • از رشته های مرغوب استفاده کنید تا در آش وا نروند. 
  • اگر از آب قلم یا آب گوشت استفاده می نمایید، مقدار استفاده از روغن را کمتر کنید. 
  • برای طعم بهترِ آش، مقداری کشک جوشانده و به همراه ادویه به آن اضافه کنید. نکته: از آن جایی که کشک سبب بریده شدن آش می شود، نباید به صورت سرد در آش ریخت. لازم به ذکر است که بگوییم کشک باید حداقل به مدت 20 دقیقه بجوشد. 
  • درون آش پیاز داغ فراوان بریزید.
  • از آن جایی که سبزی ریز در آش دیده نمی شود، برای زیباییِ آش سبزی را درشت و بدون ساقه خرد نمایید. برای این که مزه آش شما بهتر شود، تره را هنگام خرد کردن، از سایر سبزی ها جدا کنید (جدا خرد کنید).
  • میزان نمک آش را تست کنید تا با ریختن کشک آش شور نشود. 
  • به منظور لعاب انداختن، مقداری جو پرک یا بلغور گندم به اش بیفزایید. 
  • مقداری آرد را تفت دهید و به آش اضافه کنید.
  • در زمان خاموش کردن شعله، آش باید کمی رقیق باشد چراکه پس از برداشتن از روی حرارت غلیظ می شود.
  • اگر احساس کردید آب آش کم است، به آن آب جوش اضافه کنید. 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + آدرس
خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + آدرس
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 105 کاربر