بهترین مقاصد سفر با قطار

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/21
بازدید: 239
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شما از دسته افرادی هستید که دوست دارید سریع به مقصد برسید یا ترجیح می‌دهید که با وسیله‌ای سفر کنید که امنیت و راحتی بیشتری را برایتان فراهم کند؟ به نظر شما مسیر مهم‌تر است یا زودتر رسیدن به مقصد اهمیت بیشتری دارد؟ برای بسیاری افراد، لذت بردن از مسیر جزئی از سفر محسوب می‌شود و به همین خاطر است که ترجیح می‌دهند برای بعضی مسیرها، از قطار استفاده کنند. اگرچه سفر با قطار می‌تواند طولانی باشد، ولی اگر بهترین مقاصد سفر با قطار را انتخاب کنید، قطعا این طولانی بودن راه برایتان خسته‌کننده نمی‌شود. بعضی از مسیرهای قطار به خاطر گذر کردن از میان طبیعت، می‌توانند بسیار زیبا و لذت‌بخش باشند. سفر با قطار و لم دادن روی صندلی راحت واگن و تماشای مناظر اطراف، خودش تجربه‌ای به یادماندنی از مسافرت شما خواهد شد. ایران یکی از کشورهایی است که طبیعت بسیار زیبایی دارد، پس سفر با قطار فرصت مناسبی است که بخشی از این مناظر را ببینیم. اگر به تجربه کردن سفر با قطار علاقه دارید، در ادامه این مقاله با ما در لحظه آخر همراه باشید تا بهترین مقاصد سفر با قطار را به شما معرفی کنیم.

مسیرهای قطار ایران

اگرچه سفر با قطار می‌تواند برای بسیاری افراد لذت‌بخش باشد ولی خطوط ریلی در اکثر شهرها احداث نشده و همین موضوع مانع از سفر با قطار به این مقاصد می‌شود. از جمله مهم‌ترین مسیرهای قطار ایران که از گذشته تا به امروز فعالیت می‌کنند، خطوط ریلی تهران به بندر ترکمن و خط تهران به بندر امام خمینی است. در حال حاضر راه آهن ایران دارای شش محور اصلی به نام‌های محور شمال، محور جنوب، محور خراسان، محور آذربایجان، محور جنوب شرق- فارس- هرمزگان و محور شرق است. ایستگاه تهران محل تلاقی همه محورهای راه آهن به غیر از محور شرق محسوب می‌شود. مهم‌ترین خطوط ریلی که در ایران وجود دارد، خطوط سه‌گانه زیر است:

مسیرهای قطار ایران

محور شمال و خراسان؛ قدیمی‌ترین مسیر ریلی

اگر بخواهیم پرترددترین مسیرهای قطار را نام ببریم، قطعا مسیرهای منتهی به شهرهای شمال و مشهد را خواهیم گفت. مهم‌ترین ‌ایستگاه‌های این محور شامل ورامین، گرمسار، سمنان، شاهرود، دامغان، جاجرم، اسفراین، نیشابور، کاشمر، فرامین و نقاب می‌شوند. البته لازم به ذکر است که اگر شما قصد رفتن به بهشهر، فیروزکوه یا گرگان را دارید نیز باید از این محور مسافربری استفاده کنید. شما در صورت سفر به فیروزکوه و بهشهر و گرگان می‌توانید، در‌ایستگاه گرمسار برای تغییر خط سفر خود اقدام کنید.

قدیمی‌ترین مسیر ریلی

محور آذربایجان؛ با امکانات‌ترین مسیر ریلی

سالانه هزاران نفر از این محور به شهر مرزی جلفا و شهر‌های میانه راه سفر می‌کنند. خط تهران-زنجان در این محور، شما را به مراغه و تبریز خواهد رساند. مسیری که زیبایی‌هایش کمتر از قطار تهران ساری نیست. این محور ریلی نزدیک به ۷۰ ایستگاه دارد و در آخرین ایستگاه راه آهن این خط، شما به جلفا و ایستگاه‌های مرزی کشور خواهید رسید. عمده بلیط های قطاری که از این محور رزرو می‌شوند برای مسیرهای تهران به قزوین، تهران به زنجان، تهران به مراغه و تهران به تبریز است که پرترددترین و پرجمعیت ترین شهرهای شمال غربی کشور به حساب می‌آیند. محور شمال غربی کشور یعنی محور آذربایجان، در دو ایستگاه مراغه و صوفیان به دو خط فرعی متصل می شود. این دو خط برای مقاصد میاندوآب و جلفا جدا شده‌اند. قزوین ‌ایستگاه مرکزی این محور است که قطار‌های آن با گذر از تهران، زنجان و مراغه در نهایت به تبریز می‌رسند.

با امکانات‌ترین مسیر ریلی

محور جنوب، شرق و غرب؛ شلوغ‌ترین مسیر ریلی

این محور نسبت به محور آذربایجان شلوغ‌تر است و مسافران بیشتری را جابه‌جا می‌کند. این محور بزرگ‌ترین خط ریلی کشور است که 300 ایستگاه در نقاط مختلف کشور دارد. محور جنوب، شرق و غرب از تهران شروع می‌شود و تا 7 شهر بزرگ کشور ادامه دارد. هفت محور فرعی در نیمه جنوبی کشور، محورهای اصفهان، غرب، شیراز، یزد، شرق، جنوب شرق و بندرعباس هستند. شهر‌های یزد، شیراز، اصفهان و بندرعباس از پرترددترین شهر‌ها در این خط ریلی است.

شلوغ‌ترین مسیر ریلی

مهم‌ترین مقاصد سفر با قطار

وقتی به نقشه خطوط ریلی کشور نگاه کنیم، شاه ایستگاه‌های مختلفی در شهرهای مختلف خواهیم بود. اگرچه تنوع مقصدهای مسافرت با قطار بسیار زیاد است؛ ولی بعضی از مسیرها به دلیل زیبایی بیشتر مناظر اطراف، از محبوبیت بیشتری در میان مسافران برخوردار هستند. مهم‌ترین و بهترین مقاصد سفر با قطار به شرح زیر هستند.

ساری؛ فرصتی برای تماشای جنگل‌های مازندران

یکی از پرطرفدارترین مقاصد سفر با قطار، مسیر قطار ساری است. ایستگاه ساری بخشی از راه آهن شمال و مهم‌ترین و اصلی‌‌ترین ایستگاه آن است. طول خطوط این راه آهن 382 کیلومتر است و دارای 27 ایستگاه است. از ایستگاه راه آهن ساری می‌توانید در مسیرهایی همچون ساری – تهران، ساری – گرگان و ساری – مشهد سفر کنید. قطارهایی که این راه را طی می‌کنند، شامل امکانات متعددی از جمله ویلچر، سرویس فرنگی، سرویس ایرانی، سرویس خواب، سیستم صوتی، پریز برق، بسته پذیرایی، فروش غذا در رستوران و سیستم تهویه هستند. این مسیرها به صورت رفت و برگشت انجام می‌شود پس شما برای دیدن مناظر اطراف در مسیر منتهی به ایستگاه راه‌آهن ساری، می‌توانید از خطوط مختلفی اقدام کنید. اگر طی کردن مسیر با قطار از به سمت این مقصد را انتخاب کنید، شانس تماشای مناظری همچون جنگل های مازندران، رود تالار، پل ورسک، پل کلانتری دوآب، پل سه خط طلائی تونل‌های دو گل را خواهید داشت. همچنین تونل گدوک که یکی از طولانی‌ترین تونل‌های مسیر ریلی ایران است نیز در این مسیر قرار دارد پس خود را برای یک مسیر طولانی و جذاب آماده کنید. در صورتی که مسیر خود به سمت ساری را از شهر تهران شروع کنید، علاوه بر گذر کردن از میان طبیعت زیبای فیروزکوه، پل ورسک را نیز می‌بینید. جالب است بدانید که نزدیک به ۷۰ سال از ساخت این پل معروف  ۸۶متری می‌گذرد و در کتاب گینس در فهرست پل‌های با ارتفاع بیشتر از ۶۰ متر ثبت‌شده است. اگر دوست دارید تا از مسیرتان لذت بیشتری ببرید، بهتر است زمان بلیط خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید در روز از این مسیر گذر کنید.

مسیر

میزان مسافت

میزان زمان

تهران به ساری

400 کیلومتر

8 ساعت

مشهد به ساری

700 کیلومتر

13 ساعت

گرگان به ساری

134 کیلومتر

3 ساعت

رشت؛ گذر از میان بهشت

نه تنها سفر به رشت یک تجربه لذت‌بخش و جذاب است؛ بلکه مسیر رشت نیز یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور است. ایستگاه قطار رشت قدمت زیادی ندارد و زمان تاسیس آن به سال 1397 بر می گردد. این ایستگاه در خط راه آهن شمال قرار دارد. ایستگاه‌هایی که در راه این ایستگاه هستند، شامل آبیک، زیاران، کهندژ، قزوین، سیاه چشمه، دستجرد، کوهین،شیرین سو، لوشان، منجیل،رستم آباد، امام زاده هاشم می‌شوند. آنچه که سبب می‌شود مسافران تمایل پیدا کنند تا از طریق خطوط راه آهن به رشت سفر کنند زیبایی بنا یا ساختمان این ایستگاه نیست، بلکه سرسبزی و زیبایی مسیر به ویژه در خط قزوین- رشت است. این مسیر امکانات متفاوتی را ارائه می‌دهند؛ ولی اگر با قطارهای 4 ستاره این مسیر را طی کنید، امکاناتی نظیر کتابخانه، ویلچر، سرویس فرنگی، Wi-Fi، سرویس ایرانی، سرویس خواب، سیستم تصویری، سیستم صوتی، پریز برق، بسته پذیرایی، فروش غذا در رستوران، سیستم تهویه، ارتباط داخلی، چراغ مطالعه و روزنامه در اختیارتان قرار می‌گیرد. برای رفتن به رشت با قطار می‌توانید از شهرهای تهران، مشهد، شیراز، انزلی، آستارا و غیره اقدام کنید.

مسیر

میزان مسافت

میزان زمان

تهران به رشت

325 کیلومتر

6 ساعت

مشهد به رشت

1057 کیلومتر

17 ساعت

قزوین به رشت

164 کیلومتر

3 ساعت

آستارا به رشت

162 کیلومتر

3 ساعت

مشهد؛ سفری به سمت خاطرات ماندگار

یکی دیگر از بهترین مقاصد سفر با قطار، مشهد است که متنوع‌ترین مسیر ریلی کشور نیز محسوب می‌شود. راه‌آهن مشهد از شهرهای سمنان، شاهرود، اصفهان، تبریز، طبس، اهواز، مهاباد، شبستر، قم، زنجان، ملایر، اهواز، قزوین، کرج، یزد، بندرعباس، کرمان، کاشان، شیراز، ساری و سرخس عبور می‌کند و در تمام این شهرها دارای مسیر رفت و برگشت هستند. البته جالب است بدانید که بیشترین جابه‌جایی از مشهد به تهران یا برعکس آن رخ می‌دهد. قطار تهران مشهد در مسیر خود در شهرهای سمنان، شاهرود، نقاب و نیشابور نیز توقف می کند. ساختمان ایستگاه راه آهن مشهد دارای ستون های سفید بلند و سقف طراحی شده و زیبا و فضایی شیک است. طراحی جالب این ساختمان موجب شده تا بسیاری از مسافران، بنای ایستگاه مشهد را یکی از شاهکارهای معماری ایران بدانند. اما آنچه که باعث جذابیت دو چندان انتخاب این مقصد می‌شود، انتخاب مسیر ریلی رشت – مشهد برای رسیدن به این ساختمان است. شما در این مسیر شاهد عبور از خطوط ساحلی و طبیعت سرسبز اطراف خواهید بود. انتخاب مشهد به عنوان مقصد سفر می‌تواند باعث شود تا راه نیز برای شما تبدیل به یک سفر جذاب شود.

مسیر

میزان مسافت

میزان زمان

اصفهان مشهد

1484کیلومتر

20 ساعت

تهران مشهد

900 کیلومتر

10 ساعت

تبریز مشهد

1515 کیلومتر

24 ساعت

اهواز مشهد

1620 کیلومتر

24 ساعت

شیراز مشهد

1500 کیلومتر

22 ساعت

رشت مشهد

1057 کیلومتر

16 ساعت

لرستان( درود) ؛ لحظاتی کنار آبشار و طبیعت

وقتی اسم آبشار  طبیعت بکر بیاید، بسیاری افراد به یاد استان لرستان می‌افتند. این بخش از کشور نه تنها مناظر بسیار زیبایی دارد بلکه آب و هوای دل‌انگیزی نیز دارد که باعث می‌شود حال شما دگرگون شود. علاوه بر این‌ها، مسیر قطار این منطقه نیز به خاطر منظره‌های چشم‌نوازی که دارد، به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد سفر با قطار محسوب می‌شود. مسیر قطار گردشگری استان لرستان ۷۴ کیلومتر است. از شهر «دورود» آغاز می شود و تا ایستگاه «کشور» ادامه دارد. اگر دوست داشته باشید تا مسیر خود به سمت این استان را با قطار طی کنید، جاذبه‌های طبیعی از جمله آبشار گرمه، تالاب ازگن، آبشار بیشه و چشمه آب گوگرد در این راه ریلی هستند. جالب‌ترین نکته در مورد این مسیر وجود ایستگاهی در نزدیکی آبشار بیشه است. آبشار بیشه بزرگ‌ترین و معروف‌ترین آبشار لرستان است و دسترسی به آن خیلی آسان است که برای خودش ایستگاه قطار اختصاصی دارد. برای دسترسی به آن تنها باید سوار قطار لرستان شوید و بعد از پیاده شدن در ایستگاه بیشه با 400 متر پیاده‌روی خود را در کنار آبشار ببینید.

مسیر

میزان مسافت

میزان زمان

مشهد به درود

1650 کیلومتر

20 ساعت

اهواز به درود

820 کیلومتر

9 ساعت

تهران به درود

520 کیلو متر

7 ساعت

بندرعباس؛ سفر به سمت جزایر رویا

برای کسانی که دوست دارند در زمستان به جایی خوش آب و هوا سفر کنند، رفتن به جنوب کشور همیشه می‌تواند یک انتخاب عالی باشد. یکی دیگر از بهترین مقاصد سفر با قطار، بندرعباس است. بندرعباس در جنوب کشور با شهرها و جزایر دور و برش به‌قدری از شهرهای شمالی و مرکزی کشور دور است که معمولاً سفر با خودروی شخصی ی اتوبوس به آن خسته‌کننده و عذاب‌آور است. پس برای سفر به این نقطه از کشور نیز سفر با قطار می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. اگرچه این مسیر مانند ساری و رشت، از زیبایی های طبیعی برخوردار نیست ولی طی کردن راه با قطار این امکان را برای شما فراهم می‌کند که راحتی بیشتری را در طی مسیر تجربه کنید. همچنین اگر قصد دارید تا با دوستان خود برای گذراندن تعطیلات به هرمز یا دیگر جزایر رویایی جنوب کشور سفر کنید، طی کردن مسیر با قطار می‌تواند پر از خاطرات به یادماندنی و شاد برایتان باشد.

مسیر

میزان مسافت

میزان زمان

تهران به بندر عباس

1500 کیلومتر

18 ساعت

قم به بندر عباس

1142 کیلومتر

15 ساعت

اصفهان به بندر عباس

930 کیلومتر

11 ساعت

مشهد به بندر عباس

1400 کیلومتر

17 ساعت

رشت به بندر عباس

1572 کیلومتر

20 ساعت

یزد به بندر عباس

720 کیلومتر

10 ساعت

کرمان به بندر عباس

500 کیلومتر

8 ساعت

اپلیکیشن مسیر قطار؛ چطور اطلاعاتمان را به روز کنیم؟

با اینترنتی شدن همه‌چیز، وجود یک برنامه برای اطلاع از موارد مربوط به سفر با قطار به شما کمک می‌کند که در خرید بلیط و طی کردن مسیر راحت‌تر باشید. اپلیکیشن "قطار من" بر اساس نیازمندی‌های مسافرین خطوط ریلی به وجود آمده است. کاربر این برنامه برای اطلاع‌رسانی صحیح زمان، برنامه حرکت قطارها و امکانات ایستگاهی است. در واقع هدف از اجرای این برنامه کاربردی، آسان شدن برنامه‌ریزی سفر با قطار، ارتقاء کیفیت خدمات مسافری، کاهش شکایات، کم شدن نیاز به مراجعه حضوری است. این اپلیکیشن کاربردی دارای بخش‌های مختلفی است که به شرح زیر هستند:

  • جستجوی قطار
  • بلیت
  • مقررات سفر
  • اطلاعیه ها
  • ایستگاه ها

اپلیکیشن مسیر قطار

نکات سفر با قطار؛ باید چه چیزهایی را رعایت کنیم؟

حالا که بهترین مقصد برای سفر با قطار را برای خود انتخاب کردید، شاید برایتان این سوال به وجود بیاید که بهتر است چه نکاتی را در سفر با قطار رعایت کنید تا راحتی و امنیت بیشتری را در سفر تجربه کنید.

  1. به شرکت مسافربری و قوانین آن توجه کنید.
  2. فراموش نکنید دیواره کوپه‌ها نازک‌تر از آن است که مانع از انتقال سروصدای شما به کوپه مجاور شود، پس حتما حواستان به این موضوع باشد تا مزاحم دیگران نشوید.
  3. لوازم ضروری سفر خود را به‌خوبی انتخاب کنید، همیشه در سفر لوازمی وجود دارد که بهتر است همیشه در چمدان همراهتان باشد.
  4. برای سرگرم شدن خودتان در سفر برنامه‌ای در نظر بگیرید. شاید سفر شما کمی طولانی باشد.
  5. مسیر ممکن است طولانی و اذیت‌کننده باشد پس حتماً لباس راحت به تن کنید.
  6. از کشیدن سیگار در قطار خودداری کنید.
  7. به هنگام استفاده از توالت‌های قطار، نکات بهداشتی را در نظر داشته باشید.
  8. اگر کوپه خود را با افراد غریبه شریک هستید به هنگام خواب نظر جمع را جویا شوید تا بیدار ماندن شما و استفاده از چراغ، آسایش دیگران را مختل نکند.
  9. سعی کنید تا جای ممکن وقتی که دیگران خواب هستند در کوپه رفت و آمد نکنید یا تا حد امکان در کوپه را با احتیاط بیشتری باز و بسته کنید.
  10. فرزندان خود را برای استفاده از بوفه یا سرویس بهداشتی قطار همراهی کرده و آن‌ها را به حال خود رها نکنید.
  11. تا جای ممکن از حمل وسایل قیمتی در سفر خودداری کنید و اگر مجبور به حمل آن‌ها هستید هرگز لپ تاپ تا تلفن همراه خود را در کوپه به حال خود رها نکنید.
  12. اطلاعاتی در خصوص ایستگاه مقصد کسب کنید تا اگر در ایستگاه‌های میانی قرار است که پیاده شوید، با مشکلی روبرو نشوید.
  13. بهتر است به محض سوار شدن به قطار، دستورالعمل استفاده از ترمز اضطراری را مطالعه نموده تا در صورت بروز اتفاقات ناخوشایند قادر به استفاده از آن باشید.

وسایل مورد نیاز برای سفر با قطار

وسایل مورد نیاز برای سفر با قطار؛ در سفر چه با خود ببریم؟

  1. مدارک مورد نیاز خود را در یک کیف دستی کوچک جای داده و در دسترس داشته باشید.
  2. اگر نسبت به بهداشت خو حساس هستید، دستمال مرطوب، چسب زخم و یک ژل شستشو با خود ببرید.
  3. شارژر و پاور بانک خود را  با خود به داخل کوپه ببرید تا با مشکلی روبرو نشوید.
  4. برای نظافت بیشتر در مسیر می‌توانید بالش‌های مسافرتی، صندل‌های راحتی و یک پتوی نازک با خود ببرید.
  5. به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما فیلم دانلود کنید یا یک کتاب همراه خود ببرید تا طی کردن مسیر برایتان جذاب‌تر شود.
  6. ممکن است غذاهای بوفه‌ها به مزاج شما خوش نیاید پس اگر می‌توانید با خود غذا یا خوراکی ببرید.
  7. اگر نسبت به محل و شرایط خواب خود حساس هستید، برای خواب خود وسایلی مثل  پتو مسافرتی، چشم‌بند و گوش‌گیر و یا حتی بالش شخصیتان را به همراه داشته باشید.

سفر با قطار؛ تجربه‌ای راحت و امن

در این بخش از سایت لحظه آخر، بهترین مقاصد سفر با قطار را به شما معرفی کردیم و نکاتی را که سفر با این وسیله را برای شما آسان‌تر می‌کنند را نیز ذکر کردیم. قطار امن‌ترین وسیله نقلیه دنیا است و اکثر مسیرهای ریلی کشور از دل کوه و کویر و جنگل عبور می‌کنند و منظره‌هایی بسیار زیبا را برای سفر شما رقم می‌زند. سفر به وسیله خطوط ریلی کشور اگرچه نسبت به هواپیما می‌تواند طولانی‌تر باشد ولی اگر مقصد صحیحی را برای این مسافرت انتخاب کنید، می‌توانید لحظات لذت‌بخشی را در سفر برای خود رقم بزنید.  علاوه بر این، سفر با قطار محدودیت بار کمتری در مقایسه با هواپیما دارد و شما حتی امکان این را دارید که خودروتان را نیز با این وسیله به مقصد ببرید. بنابراین به راحتی می‌توانید وسیله نقلیه خود را با قطار به شهر موردنظرتان بفرستید و در مقصد نگران دسترسی به جاذبه‌ها و تفریحات نباشید. قطار همچنین برای کسانی که ترس از ارتفاع و هواپیما را دارند نیز انتخاب بسیار مناسبی است. شما با سفر به قطار می‌توانید از مناظر اطراف لذت ببرید، فیلم تماشا کنید و هر وقت حوصله‌تان سر رفت در راهرو قدم بزنید، به بوفه بروید و یا به‌راحتی در تخت خود لم بدهید! اگر شما هم تجربه سفر با این وسیله را داشته‌اید، خوشحال می‌شویم تا در قسمت نظرات برای ما بنویسید که بهترین مقصد سفر با قطار از نظر شما چه جایی است تا ما نیز از تجربه شما مطلع شویم.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر