عجیب ترین قوانین هواپیمایی

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/01/21
بازدید: 345
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

بسیاری از ما تصور می‌کنیم که قوانین هواپیمایی در ممنوعیت بردن برخی وسایل یا بعضی از ضوابط مربوط به لغو پرواز خلاصه می‌شود ولی آیا شما چیزی در مورد عجیب‌ترین قوانین هواپیمایی می‌دانید؟ به طور مثال آیا می‌دانستید در بعضی از خطوط هوایی اگر بوی بدی بدهید یا وزنتان از حد خاصی بیشتر باشد، اجازه سوار شدن بر هواپیما به شما داده نمی‌شود؟ تعدادی از خط ‌های هواپیمایی دارای مقرراتی هستند که مطمئنا بعد از شناختن آن‌ها متعجب خواهید شد. اگر سفر با هواپیما را ترجیح می‌دهید، بهتر است قبل از سفر بعدی‌تان عجیب‌ترین قوانین هواپیمایی را بشناسید تا مبادا در حین عبور از گیت پرواز دچار مشکل شوید.

عجیب ترین قوانین هواپیمایی

لیست قوانین عجیب هواپیمایی

هر شرکت هواپیمایی با توجه به سیاست مدیریتی خود، قوانین خاصی را وضع می‌کند تا در پیشبرد اهداف شرکتش بهتر عمل کند ولی بعضی از این قوانین ممکن است برای مسافران بسیار عجیب و دور از ذهن باشند. مطمئنا در تمام خطوط هوایی ممکن است مقرراتی را بیابیم که برایمان جالب باشند ولی ما در ادامه مطلب به معرفی لیستی از عجیب‌ترین قوانین هواپیمایی در خطوط مهم هوایی می‌پردازیم.

قانون عمل لوزه

شرکت هواپیمایی کانتاس قانونی دور از ذهن دارد که دلیل آن را نمی‌توان به سادگی توضیح داد. طبق یکی از مقررات این شرکت، فردی که به تازگی لوزه اش را عمل کرده نمی تواند از پرواز استفاده کند و تنها بعد از ۳ هفته پس از عمل، امکان استفاده از این خط هوایی برای او امکان‌پذیر است.

قانون بوی بد

در خط هوایی امریکن ایرلاینز قانونی وجود دارد که طبق آن اگر شخصی بوی بدی بدهد، مسئولین هواپیما می توانند از ورود او جلوگیری کرده و یا اینکه اگر داخل هواپیما بود، او را اخراج کنند و اجازه پرواز را به او ندهند.

قانون بوی بد

قانون بقایای انسان

مردم بسیاری از کشورها ترجیح می‌دهند که جسد مردگان خود را بسوزانند و خاکستر آن را نگهداری کنند. طبق این قانون، آوردن بقایای انسانی به داخل هواپیما اگر سوزانده شده و در جعبه چوبی، پلاستیکی یا مقوایی قرار داده شده باشند، مجاز است.

قانون ممنوعیت بعضی مدل‌های مو

هاوایین ایرلاینز قانون عجیبی دارد که طبق آن، مدل های غیر متعارف مو شامل رنگ های عجیب و زننده (مانند صورتی، بنفش)، بافت های عجیب و کوتاهی‌های موی نامعمول، از ورود به هواپیما منع می شوند.

قانون غذاهای متنوع

شرکت هواپیمایی امریکن یکی از عجیب‌ترین قوانین هواپیمایی را دارد. طبق یکی از مقررات وضع شده در این شرکت، در صورت وقوع رویدادهایی که باعث تاخیر طولانی هواپیما می‌شود، این شرکت کاری می کند که همه نوع غذایی برای مسافران آماده باشد و آن ها از این غذاها استفاده کنند تا وقفه مانی به وجود آمده کمتر برای آنان اذیت‌کننده باشد.

قانون پنچر کردن

اگر شخصی به خاطر پنچر کردن پرواز را از دست داده باشد، با او راه می‌آیند. نکته جالبی که در مورد این قانون وجود دارد، این است که در این قانون هیچ گونه اثباتی برای این قضیه وجود ندارد و خیلی‌ها می‌توانند به دروغ از این بهانه استفاده کنند. طبق این ضابطه بیشتر قرار است مشکلات ترافیکی و جاده ای را که مسافران ممکن است با آن مواجه شوند، در نظر بگیرند.

قانون جسد مرده

امکان اینکه کسی در هواپیما میرد بسیار اندک است ولی اکثر خطوط هوایی در صورت بروز این مشکل، جسد مرده را در سرویس بهداشتی قرار می‌دهند. ولی جالب است بدانید که بر خلاف دیگر شرکت‌ها، بریتیش ایرویز سیاست خود در مورد مرگ مسافران تغییر داده و به جای قرار دادن بدن شخص مرده در سرویس بهداشتی، آن را به یک صندلی در قسمت فرست کلاس هواپیما منتقل می‌کند.

عجیب ترین قوانین هواپیمایی

قانون آرایش کردن مهمانداران مرد

همانطور که می‌دانیم، برای مهمانداران هواپیما آراستگی ظاهر بسیار حائز اهمیت است  و با توجه به تغییرات مد و فکر مردم، یک مرد بالغ می تواند در حالی که آرایش کرده است در جامعه حاضر شود. با این حال مهمانداران مرد مجاز به آرایش نیستند؛ در حالی که این برای زنان حتی اجباری است.

قانون هزینه اضافه وزن

جالب است در میان عجیب‌ترین قوانین هواپیمایی این قانون را نیز بشناسید. شرکت ساموا ایر براساس وزن مسافران هزینه دریافت می‌کرد و پروازهای چارتر و پزشکی در داخل و خارج از ساموا و پروازهای برنامه ریزی شده از جزایر ساموا به آمریکا را به این شرط انجام می‌داد. برای اولین بار در جهان این هواپیما تصمیم گرفت که بر اساس وزن مسافران از آنها هزینه‌ای دریافت کند، ولی این شرکت در سال ۲۰۱۵ به فعالیت خود پایان داد.

قانون کمپوت آناناس

شرکت‌های هواپیمایی هاوایی اجازه می‌دهند که قوطی‌های کمپوت با سه شرط به داخل هواپیما آورده شود.

وزن کارتون بیش از ۱۰ کیلو نباشد.

پیش از بارگیری باید بازرسی شود.

تنها کمپوت میوه آناناس می تواند وارد شود.

قانون وزن بدن

ایرلاین های امریکن، دلتا، ساوت وست و یونایتد قراردادی وضع کرده‌اند که طبق آن، اگر شخصی به دلایلی مانند چاقی، نتواند روی یک صندلی نشسته و کمربند ایمنی خود را ببندد، می‌توانند او را از هواپیما اخراج کنند یا از ابتدا، اجازه ورود آن شخص به هواپیما را ندهند. این قانون از این جهت در بین عجیب‌ترین قوانین هواپیمایی قرار می‌گیرد که این سوال را برای ما به وجود می‌آورند که واقعا افراد با شرایط خاص چطور باید جا به جا شوند!

قانون وزن بدن

قانون لباس و کفش

بدون کفش، بدون لباس، بدون خدمات! یک شعار محبوب تعداد زیادی از سازمان‌ها در سراسر دنیاست. این شعار طبق این باور وضع شده که کمترین کاری که شما می توانید انجام دهید، این است که لباس مناسب بپوشید و اگر به خاطر خودتان این کار را نمی کنید به خاطر راحتی بقیه مسافران این کار را انجام دهید. به همین خاطر شرکت های هواپیمایی این حق را دارند که به کسانی که لباس مناسب ندارند، اجازه پرواز ندهند.

قانون اعلام مرگ

با اینکه این قضیه زیاد بسیار به ندرت پیش می آید اما حتی اگر به وضوح مشخص باشد که کسی در حین پرواز فوت کرده است، مهماندار اجازه ندارد به دلایل قانونی مرگ او را اعلام کند. در این شرایط شخص مرده باید به یک ردیف خالی یا دستشویی برده شود و تا زمان فرود هواپیما برای حفظ آرامش مسافران در پرواز حرفی زده نشود.

قانون غذاهای کنسروی در ایرلاین ها

کیفیت و کنترل آلودگی مواد غذایی هنگام عبور از مرز کشورها مسئله مهمی است و به همین خاطر اگر از کشور خارج می شوید یا به کشور دیگری می روید، باید اطمینان حاصل کنید که غذایی که با خود می برید در کشور مقصد مجاز است. این قانون بخشی از یک قانون قدیمی تر است و طبق آن بعضی از ایرلاین ها بر اساس TSA (مدیریت امنیت حمل و نقل) اجازه آوردن کنسرو را به هواپیماها نمی دهند.

قانون دیگه غذای کنسروی

قانون کنسلی پرواز

یونایتد ایرلاینز قانونی دارد که طبق آن در صورت پیش آمدن اتفاقات خاص از جمله شرایط آب و هوایی، اتفاقات فورس ماژور مثل تهدیدات توریستی، تحریم، جنگ، اختلافات مدنی و چند مورد دیگر، از پرواز خودداری کند. در این صورت، ممکن است شما ناخواسته گرفتار این شرایط شده و پروازتان کنسل شود.

قانون تعویض لباس مهمانداران

مهمانداران تای ایرویز کشور تایلند نباید لباس زمین و هواپیمایشان یکسان باشد. آن‌ها ملزم هستند که روی زمین و در هواپیما لباس های جداگانه ای بپوشند. آن ها در هواپیما لباس های سنتی تایلندی می پوشند ولی روی زمین و قبل از پرواز ملزم هستند، یک لباس بنفش سازمانی بپوشند.

قانون وسایل الکترونیکی

یکی دیگر از قوانین عجیب هواپیمایی در انگلستان این است که آوردن وسایل الکترونیکی بزرگ را از ۶ کشور ترکیه، لبنان، مصر، عربستان سعودی، اردن و تونس به آن ممنوع کرده است. این لوازم شامل موبایل های بزرگ، تمام لپ تاپ ها و تمام تبلت ها و کتابخوان های الکترونیکی بر روی هواپیما است.

قانون نوزادان تازه متولد شده

این قانون به این صورت است که والدین مجاز به سوار کردن نوزادهای زیر 7 روز بر هواپیما نیستند و اگر شما کودک تازه متولده شده‌ای دارید باید حداقل 7 روز صبر کنید تا بتوانید آن را از طریق خطوط هوایی جا به جا کنید. البته این ضابطه تا حدی خوب است چون سلامت نوزاد را بیشتر تضمین می‌کند و باعث جلوگیری از بروز مشکل می‌شود.

قانون نوزادان تازه متولد شده

قانون پوست بز

این قانون قطعا یکی از عجیب‌ترین قوانین هواپیمایی است که باور آن برایتان قطعا سخت است. طبق سیاست‌های کشور جامائیکا، شما هیچگونه وسیله یا اشیایی که از پوست بز ساخته شده باشد را نمی توانید وارد هواپیما کنید. این وسایل شامل ساز، انواع طبل، کیف و فرش و غیره می‌شود.

قانون کارکنان هواپیما

همانطور که میدانید، همه ما قبل از پرواز باید بازرسی شویم ولی بعضی از کارکنان فرودگاه از جمله مکانیک ها و حمل کننده های چمدان که به بخش های امنیتی فرودگاه دسترسی دارند، ملزم به این نیستند که از ایکس ری و دیگر بخش های امنیتی فرودگاه عبور کنند. این قانون عجیب هواپیمایی با اینکه در زمان صرفه جویی می کند، اما طبق گفته کارشناسان می تواند خطراتی هم به دنبال داشته باشد زیرا آن ها می توانند در صورتی که بخواهند اشیاء غیر قانونی را با خود به داخل بخش های مختلف فرودگاه ببرند.

قانون حمل مایع

در مورد خوراکی‌ها و مایعات ممنوعیتی در کابین هواپیما وجود نخواهد داشت. شما می‌توانید خوراکی هایی نظیر کلوچه، کیک، بیسکویت، ساندویچ و از این دست خوراکی‌ها داخل ساک دستی خود به داخل کابین هواپیما ببرید. اما اگر خوراکی شما به شکل مایع یا ژله باشد، ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد کند و باید یک سری قوانین خاص را در مورد آن ها رعایت کنید. امکان حمل بطری های بزرگ به داخل هواپیما وجود نخواهد داشت و در صورت همراه داشتن بطری های مایعات مجبور به دور ریختن آن خواهید بود. یکی از موارد عجیب در این زمینه این است که مسافران می توانند بطری هایی را حمل کنند که آب آن یخ زده است.

چرا باید عجیب‌ترین قوانین هواپیمایی را بشناسیم؟

در این بخش از سایت لحظه آخر به معرفی عجیب‌ترین قوانین هواپیمایی پرداختیم تا به شما کمک کنیم که در سفرهای هوایی خود با مشکلی مواجه نشوید. امروزه مسافرت های هوایی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است و اصلی ترین دلیل آن سریع بودن این روش است. قوانین داخل هواپیما از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که حتما باید به آن توجه داشت؛ پس قبل از سفر باید با این مقررات به صورت کامل آشنا شوید تا بایدها و نباید های مورد نیاز را دانسته و کلیه آنها را رعایت کنید. ضوابط ایرلاین ها بستگی به نظر مسئولین شرکت خواهد داشت و می توانند موارد سخت و یا ساده تری برای پرواز هایشان وضع کنند. توجه داشته باشید که تمامی قوانین داخل هواپیما به منظور حفظ ایمنی مسافران است‌. اگر شما هم تا به حال تجربه سفر با هواپیما و مواجه شدن با قوانین عجیب را داشته‌اید، می‌توانید تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر