پل شهرستان

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/08/29
بازدید: 1536
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

زمانی که اسم اصفهان را می شنوید یاد چه چیزی می افتید؟ کاخ عالی قاپو که شاهکاری از معماری ایرانی است؟ مسجد شیخ لطف الله که ساخت آن به دوران صفویان می رسد؟ پل سی و سه پلی که یکی از بهترین پل های جهان است؟ پل خواجو؟ سوغاتی های خوشمزه ای مثل گز که به هنگام سفر به این شهر می خرید و برای عزیزانتان سوغات می آورید؟ 
اصفهان یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران محسوب می شود و سفر به آن از جهات مختلفی می تواند بسیار سرگرم کننده و البته هیجان انگیز باشد. این شهر با وجود بناهای تاریخی، مذهبی و فرهنگی متعددی که در خود دارد سالانه میزبان مسافران مختلفی از سرتاسر ایران و خارج از ایران است. حتی خارجی ها هم با عظمت اصفهان به خوبی آشنا هستند و آن را با صفاتی همچون اصفهان نصف جهان می شناسند. علاوه بر آثار معروفی که در بالا به برخی هایشان اشاره کردیم، این شهر میزبان پلی قدیمی است که آن را پل شهرستان هم می نامند. در این مقاله قصد داریم تا کمی درباره این پل و تاریخچه آن حرف بزنیم و ببینیم چرا نام این پل را شهرستان گذاشته اند، از این رو در صورتی که تمایل دارید تا با یکی از آثار باستانی کمتر شناخته شده اصفهان آشنا شوید پیشنهاد می کنیم تا انتها با ما همراه باشید. 

 

پل شهرستان

 


پل شهرستان اصفهان

پل شهرستان که آن را با نام های مختلفی همچون پل جی یا پل جسر حسین می شناسند یکی از قدیمی ترین پل هایی است که در اصفهان ساخته شده و بر روی رودخانه زاینده رود خودنمایی می کند. بر اساس اطلاعاتی که از کتب تاریخی به دست آمده است، پل شهرستان در زمان ساسانیان ساخته شده و در دوره های دیلمیان و سلجوقیان مرمت شده است. این پل قدیمی در شرق اصفهان قرار گرفته و جزو جاذبه های تاریخی این شهر محسوب می شود. پل شهرستان در روستایی به همین نام در اصفهان واقع شده است و بسیاری از افراد معتقدند دلیل نامگذاری اش به شهرستان هم می تواند همین باشد. 

 

پل شهرستان

 


دلیل شهرت پل شهرستان اصفهان

همانطور که قبلاً نیز ذکر کردیم اصفهان میزبان بناهای تاریخی متعددی است که هر کدامشان تاریخ خاص خود دارند. زمانی که به بازدید از این بناهای تاریخی می پردازید اولین چیزی که ذهنتان را به خود مشغول می کند شکوه و عظمت معماری ایرانی است. شاید به جرات بتوان گفت شهر اصفهان و معماری سازه های آن جزو بهترین یادگاری های دوران قدیم باشد. پل شهرستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و معماری بسیار جذاب و البته باشکوهی دارد. سالانه در کنار این پل تاریخی نمایشگاه های مختلفی برگزار می شود و مسافران می توانند در حال عبور از این پل و تحسین هوش معماران ایرانی با فرهنگ این دیار هم به خوبی آشنا شوند. شاید علت محبوبیت و شهرت پل شهرستان هم همین باشد. 

 

قدیمی ترین پل اصفهان - اطلاعات تکمیلی پل شهرستان را در این مقاله مطالعه کنید.


ویژگی های پل شهرستان اصفهان

زمانی که با تور اصفهان به این شهر سفر می کنید جاذبه های تاریخی و فرهنگی متعددی پیش رویتان قرار می گیرد که بازدید از همه آن ها می تواند کوله بار تجربیات تان را بیشتر از آن چیزی که فکر می کنید پر کند. پل شهرستان نیز همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم جزو قدیمی ترین پل های اصفهان محسوب می شود. پایه های آن بر روی سنگ های طبیعی کف رودخانه بنا شده است و طول آن از ستون های مدور آجری تا سنگفرش های قدیمی اش به 105 متر و عرض آن به حدود5 متر می رسد. این پل حدود 11  چشمه و 12 پایه سنگی بزرگ دارد که بر جذابیتش بیش از پیش می افزاید. برای ساخت این پل از مصالحی همچون سنگ، آجر، خشت، ملات استفاده شده است. شاید باورتان نشود اما این پل در دوران قدیم بیشتر کاربرد نظامی و جنگی داشته و قسمت بالایی آن که برای عبور بوده خراب شده است. زمانی که روی این پل قدیمی پیاده روی می کنید و از معماری زیبایش نهایت استفاده را می برید دوربین هم همراه خود داشته باشید. حیف نیست از این سازه قدیمی بازدید کنید و عکس یادگاری از آن نداشته باشید؟  
علاوه بر این، مناظر طبیعی که در کنار این پل خودنمایی می کنند می توانند شما را برای بازدید از اصفهان و پل های تاریخی آن بیشتر از قبل وسوسه نمایند. در چند قدمی پل شهرستان بناهای تاریخی دیگری همچون مرقد الراشد بالله (خلیفه عباسی)، قلعه سارویه و حصار جیقرار گرفته است که بازدید از آن ها هم می تواند تجربه بی نظیری برایتان خلق کند. سال 1348 بود که نام این پل در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید. 

 

پل شهرستان پل شهرستان

 


آدرس پل شهرستان اصفهان

زمانی که با تور داخلی خودتان را به شهر زیبا و تاریخی اصفهان رساندید کافی است از اهالی این دیار،آدرس بلوار سلمان فارسی را جویا شوید. به 3 کیلومتری شرق اصفهان که بروید از دور با پلی زیبا رو به رو خواهید شد که همان پل شهرستان است. 

 

پل شهرستان


 سخن نهایی
 اصفهان یکی از شهرهای تاریخی ایران محسوب می شود و سال هاست که میزبان بناهای تاریخی جذاب و شگفت انگیزی است. زمانی که بار سفر می بندید و عزم می کنید خودتان را به نصف جهان برسانید با گزینه های گردشگری متعددی رو به رو خواهید شد. شاید در میان اسم های بزرگی همچون پل عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله و سی و سه پل، اسم پل قدیمی مثل پل شهرستان زیاد خودنمایی نکند اما یادتان باشد این پل جزو قدیمی ترین پل های شهر اصفهان است و بازدید از آن می تواند بیشتر از قبل شما را با معماری ایرانی و اسلامی آشنا کند.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 103 کاربر