آبشار دودوزن

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/04/15
بازدید: 1011
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آبشار دودوزن یکی از جاذبه ‌های گردشگری بسیار محبوب استان گیلان است. حال شما را به چالش سفر به این آبشار با خواندن این مقاله دعوت می کنیم. این آبشار در جنگل های واقع شده در شهرستان دوست داشتنی شفت قرار دارد که کمتر کسی در مورد زیبایی آن تا کنون صحبت کرده است. آب این آبشار از چشمه دودوزن جاری می شود که بعد از پایین آمدن از آن به صورت رودخانه جاری شده و برای زمین‌های روستایی مورد استفاده قرار میگیرد. عمر این آبشار به ۱۰۰ الی ۱۵۰ سال قبل بر می گردد. اگر دوست داشته باشید، اطلاعات بیشتری در زمینه زمان مناسب برای دیدن آبشار و همچنین مسیرهای انتهایی به آن بدست آورید، با ما در این مقاله همراه باشید. 

 

آبشار دودوزن

 

دیدنی های خاص استان گیلان - با خاص ترین مکان های دیدنی استان گیلان آشنا شوید.

 


آبشار دودوزن کجاست؟

همانطور که گفتیم این آبشار در 24 کیلومتری مرکز شهر شفت و در روستایی به نام خرمکش شفت قرار دارد. برای دیدن این آبشار زیبا باید به دل جنگل بروید و در ناحیه کوهستانی سیاهمزکی به این آبشار برسید. این آبشار در جنگل های انبوه پوشانده شده و آب و هوای بسیار خنک و فوق ‌العاده ای دارد. برای رفتن به این آبشار اصلاً نگران نباشید. چرا که مسیرهای انتهایی به آن بسیار آباد و در مسیر روستاهای مختلف قرار دارد. برای رفتن به این منطقه باید به سوی شهرستان شفت بروید و بعد از این که مرکز شهر را رد کردید، با قرار گرفتن در بلوار کشاورز و ورود به جاده نصیر محله به سیاهمزکی در جاده اصلی آبشار خواهید رسید. 
برای طی کردن این مسیر بایستی از روستای احمدسرگوراب بگذرید، سپس روستاهای شالما، سفید نرگس، بازارچه علیسرا، بقعه آقا سید کاس و آقا سیدرضی و سیاه نرگس را یکی یکی پشت سر گذارید. در آخر به روستای خرمکش مقصد اصلی ‌تان می ‌رسید و پس از پیمودن ۷۰۰ متر، تابلو آبشار را مشاهده می کنید.  بعد از طی کردن مسیر کمی، جاده آسفالت شده پایان می رسد که از آنجا به بعد باید مسیر را با پای پیاده طی کنید. مسیر انتهایی آبشار، سنگفرش شده است و لازم نیست نگرانی بابت دشواری مسیر نداشته باشید. 

 

آبشار دودوزن آبشار دودوزن

 


تفریح در آبشار دودوزن

رودخانه پر جنب و جوش حاصل از آب‌ های سقوط کرده آبشار دودوزن، زیبایی منطقه را به چالش می کشاند و هوایی بی نظیر در حوالی این آبشار سبب شده است تا گردشگران زیادی از طریق تور داخلی به این منطقه از شمال سفر کرده و از زیبایی های طبیعی آن لذت ببرند. در حوالی این آبشار تفریحات خاصی وجود ندارد اما شما در سفر به آبشار دودوزن از منظره های زیادی لذت می برید. زمانی که مسیر پیاده رو را برای رسیدن به آبشار طی می کنید، صدای آبشار مدام گوش شما را می نوازد تا شما را بیش از پیش مشتاق تر نماید. هم چنین دستفروشان محلی در مسیر آبشار قرار گرفته اند که حاصل دسترنج خود را به نمایش شما می گذارند و شما می توانید بهترین و سالم ترین محصولات محلی را از آنها خریداری کنید. وجود مردم بومی محله، محیط آبشار را برای شما صمیمی تر و دلگرم تر می کند. 

 

آبشار دودوزن


یکی از قسمت های هیجان انگیز مسیر انتهایی به آبشار، عبور از پل چوبی است. این پل امکان عبور از عرض رودخانه را در پایین آبشار فراهم می کند. پل چوبی بهترین صحنه برای عکس انداختن در پایین آبشار است‌. شما می توانید بر روی پل بایستید و در ژست های مختلف و زیبا عکس بگیرید. آب آبشار در انتها به درون حوضچه کوچکی می ریزد که خیلی از گردشگران را برای شیرجه زدن در آب وسوسه می کند. برخی ‌ها این وسوسه را به جان می خرند و آب بازی در این آبشار را امتحان می کنند اما از آنجا که عمق آب کاملاً نامشخص است و از وجود سنگ های تیز داخل آب بی خبر هستیم توصیه می شود این کار را انجام ندهید. همچنین بسیاری از گردشگرانی که با تور شمال به این منطقه سفر می کنند در زیر آبشار می ایستند تا توسط قطرات آب خیس شوند اما این کار کمی خطرناک بوده و احتمال سر خوردن از روی سنگ های دیواره آبشار بسیار زیاد است. در صورتی که دارای کفش مناسبی هستید و قدرت بدنی بالایی دارید این کار را حتما تجربه کنید.
افراد حرفه ای که به دنبال هیجان بیشتر هستند از طول این آبشار نهایت استفاده را می‌ کنند و از بالای آن همراه با آب آبشار سقوط می کنند. البته این کار نیاز به تجربه فراوان و ابزارهای مخصوص دارد. از امکانات آبشار دودوزن می‌توان به داشتن سرویس بهداشتی، نمازخانه، بوفه کوچک، کلبه های کوچک با آلاچیق های زیبا برای خوردن غذاهای محلی اشاره کرد. 

 

آبشار دودوزن

 


بهترین فصل سفر به آبشار دودوزن

 بهترین زمان برای سفر به آبشار دودوزن در فصل بهار و تابستان است. چرا که به خاطر کوهستانی بودن منطقه، آبشار دودوزن در این فواصل از آب و هوای مطلوب تری برخوردار است. در فصل سرما به دلیل یخ زدگی و بارش برف امکان تردد با دشواری همراه است اما زیبایی خاص خودش را هم دارد و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در این فصل به این منطقه سفر کنند. در فصل پاییز هم به دلیل رنگی شدن برگ درختان عبور از مسیر رسیدن به این آبشار زیبایی متفاوت تری دارد. 

 

آبشار دودوزن

 


مه آلود نامیدن آبشاردودوزن

دلیل انتخاب نام دودوزن برای آبشار به خاطر مه آلود بودن آن در روزهای بارانی فصل بهار است. زمانی که بارش در این منطقه زیاد باشد شدت جوش و خروش آبشار بیشتر از روزهای دیگر است که فضا را مه‌آلود جلوه می‌دهد. 

 

گیلان - با این استان تماشایی بیشتر آشنا شوید.


دیگر جاذبه های دیدنی اطراف آبشار دودوزن
در کنار این که از زیبایی ها و جذابیت های این آبشار لذت می برید می توانید از جاذبه‌های اطراف آن نیز دیدن کنید. در ادامه به معرفی برخی از جاذبه های اطراف آبشار دودوزن اشاره خواهیم نمود تا در صورتی که با یک تور گردشگری به این منطقه سفر کردید بتوانید با دیدن این مناطق گردشگری نیز سفر خود را به یاد ماندنی تر کنید. 
قلعه رودخان: قلعه رودخان یکی از آثار تاریخی کشور است که در استان گیلان و در شهرستان زیبای فومن قرار گرفته و ساخت آن مربوط به دوران ساسانیان است. طول دیوار به ۵۰۰ کیلومتر می رسد و حدود ۶ هکتار مسافت دارد. قلعه رودخان در فاصله ۳۳۰ کیلومتری آبشار دودوزن قرار دارد. می‌توانید بعد از مشاهده آبشار به سراغ این قلعه زیبا و هیجان انگیز بروید و از آن هم دیدن کنید.
 روستای امامزاده ابراهیم: امامزاده ابراهیم یکی از زیباترین و دلرباترین روستاهای گیلان است که پیشنهاد می‌شود دیدن آن را در سفر به شمال از دست ندهید. فضای این روستا بسیار زیبا است و کوچه پس کوچه های آن بهترین مکان برای عکاسی است. این روستا در فاصله ۴۶ کیلومتری آبشار قرار دارد که می توانید لحظات آرامش بخشی را در این روستا بگذرانید و از هوای تازه آن لذت ببرید.
 دریاچه سقالکسار: یکی دیگر از جاذبه های گردشگری نزدیک آبشار دودوزن، دریاچه سقالکسار است. برای رسیدن به این دریاچه کافی است تا کمتر از 20 دقیقه به سمت جنوب شهر رشت حرکت کنید. همچنین در صورتی که بعد از بازدید از آبشار قصد رفتن به دریاچه ساقالکسار را دارید تنها نیاز به طی کردن مسیری ۴ کیلومتری خواهید داشت. 

 

آبشار دودوزن


کلام آخر
خوشحالیم با یکدیگر با یکی از زیباترین آبشارهای کشورمان آشنا شدیم و مطمئنیم دلتان میخواهد یک بار هم که شده برای دیدنی این طبیعت به گیلان سفر کنید. در صورت تمایل میتوانید به راحتی از بین ده ها پیشنهاد تور شمال و تور گیلان یکی را انتخاب کرده و با تور به این منطقه سفر کنید. مطمئنا سفر دسته جمعی به این مناطق گردشگری در شمال ایران خالی از لطف و جذابیت نخواهد بود.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر