تنگه بسفر

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/29
بازدید: 6929
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

زمانی که نام جاهای دیدنی استانبول می‌آید، اولین جایی که به ذهنتان می‌رسد تنگه بسفر است. در تنگه بسفر جاهای دیدنی بسیاری وجود دارد که هنگام سفر به استانبول نباید آنها را از دست بدهید. استانبول تلفیقی از تمام جابه‌های طبیعی و تاریخی را یکجا به شما تقدیم می‌کند. در استانبول شما دریا و خشکی، اروپا و آسیا، معماری‌های مختلف اسلام و بیزانس، نو و کلاسیک را می‌بینید. در واقع شما در شهر دوره‌های مختلف تاریخی را با فرهنگ و معماری آن‌ها می‌توانید مشاهده کنید. به همین خاطر این شهر میان مردم جهان بسیار محبوبیت دارد و یکی از قطب‌های گردشگری پر طرفدار است.

تنگه استانبول

معرفی تنگه بسفر

تنگه بسفر که به آن تنگه استانبول نیز می‌گویند، یک مسیر آبی بین‌المللی است که در شمال غربی ترکیه قرار دارد. این تنگه باریک و طبیعی مرز بین دو قاره آسیا و اروپا است و عامل اتصال دریا سیاه و مرمره می‌باشد. تنگه استانبول را به عنوان باریک‌ترین تنگه جهان نیز می‌شناسند که قابلیت کشتی‌رانی در آن وجود دارد. بیشترین قسمت‌های این تنگه حالت مسکونی دارد و در دو طرف آن بالغ بر 17 میلیون از جمعیت استانبول زندگی می‌کنند. هر چه از زیبایی این تنگه بگوییم کم است؛ چه در ساحل باشید و به دریا نگاه کنید و چه در دریا باشید و منظره‌های اطراف را نگاه کنید، پر از جاذبه‌های بسیار زیبای طبیعی است که از دیدن آن سیر نمی‌شوید. در اطراف ساحل خانه‌های بزرگ چوبی، قلعه‌ها و مکان‌های تاریخی بسیاری وجود دارد که در زمان‌های قدیم برای گذشتگان ساخته شده است.

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

آشنایی با تنگه بسفر

تنگه بسفر کجاست؟

این تنگه با طولی برابر با 32 کیلومتر مانند شاهراهی است که از دل شهر استانبول عبور می‌کند و مرزی بین اروپا و آسیا است. برای پیوند این منطقه تعدادی پل وجود دارد.

تنگه بسفر کجاست

مسیرهای دسترسی به تنگه بسفر

  • اگر قصد دارید با اتوبوس بروید، می‌توانید از طریق ایستگاه‌های میدان تکسیم و بشیکتاش به تنگه بسفر بروید.
  • همچنین از طریق ایستگاه تراموا کاباتاش می‌توانید به این به این منطقه بروید.
  • فری‌های اسکودار و کادیکوی در اسکله بشیکتاش نیز لنگر می‌اندازند.

میدان تکسیم استانبول - با محبوب ترین میدان استانبول آشنا شوید.

دسترسی به تنگه بسفر

جاذبه‌های گردشگری در تنگه بسفر

اگر به استانبول سفر کردید و از دیدن این جاذبه زیبا حیرت زده شده‌اید، باید بگوییم که در این منطقه علاوه بر تنگه زیبا استانبول، جاذبه‌های دیدنی بسیاری در نزدیکی این منطقه وجود دارد که در ادامه این جاهای دیدنی استانبول را به شما معرفی می کنیم.

کشتی‌های تفریحی کروز

در چنین منطقه‌ زیبا و جذابی هر گردشگری وسوسه می‌شود تا کشتی‌های تفریحی کروز را امتحان کند. زمانی که سوار این کشتی‌ها می‌شوید می‌توانید استانبول را با منظره بسیار زیبایی تماشا کنید و بین دو قاره آسیا و اروپا بچرخید و لذت ببرید. اکثر کشتی‌های کروز دارای امکانات تفریحی بسیار عالی و با تجهیزات فوق‌العاده‌ای هستند که در نزدیکی ساحل قرار دارند و شما می‌توانید عکس‌های بسیار زیبایی بگیرید. گاهی پیش می‌آید که این کشتی‌ها برای عبور کشتی‌های تفریحی بزرگ متوقف شوند. شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و تصاویر فوق‌العاده‌ای را ثبت کنید.

کشت تفریحی کروز در استانبول

برج افسانه‌ای دختر

افسانه‌ و داستان‌های بسیاری در رابطه با برج دختر وجود دارد. برای رفتن به برج دختر باید سوار برکشتی‌های تفریحی بشوید و در طی این مسیر از زبان لیدرهایی که همراهتان هستند داستان امپراتور، پیش‌گو و دختر بخت برگشته را بشنوید. زمانی که به این مکان تاریخی رسیدید، از طبقه اول برج تا تراس آن، تورهای برگزار می‌شود که شما می‌توانید شرکت کنید و در آخر، زمانی که به تراس می‌رسید با چشم‌اندازی بسیار زیبا روبه‌رو خواهید شد.

جاهای دیدنی استانبول - لیستی از جاهای دیدنی استانبول را در لینک مشاهده کنید. 

برج دختر استانبول

آب‌انبار باسیلیکا

این آب‌انبار در دوران حکومت امپراطور بیزانسی، ژوستینین بنا شده و شباهت بسیاری به دخمه مردگان مشهور پاریس است. این سازه یکی از چندین سازه عظیمی است که در زیر زمین در قسطنطنیه سابق ساخته شده است. آب انبار باسیلیکا، لوکیشن فیلم «از روسیه با عشق» جیمز باند که در سال 1963 ساخته شده، می‌باشد. وقتی به داخل آب‌انبار رفتید می‌توانید استراحت کرده و از خدمات داخل آن استفاده کنید و خودتان را به یک قهوه ترک مهمان کنید. داخل این بنا ستون‌هایی با کنده‌کاری بسیار زیبا وجود دارد. انعکاس سقف آب‌انبار در آب مخزن، چشم هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. در این آب‌انبار شما می‌تواند ساعت‌ها بچرخید و از زیبایی آن لذت ببرید.

آب‌انبار باسیلیکا ترکیه

کاخ مجلل توپکاپی

بزرگترین کاخ استانبول، کاخ توپکاپی می‌باشد که 400 سال محل زندگی سلاطین عثمانی بوده است. این قصر مجلل در زمان اوج قدرت پادشاهان عثمانی، برای پذیرایی مهمانان ویژه و سفیران مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه این کاخ مجلل به عنوان موزه‌ای برای نشان دادن افراط و تجمل‌گرایی پادشاهان ترکیه تبدیل شده است. این کاخ در سال 1985 در لیست میراث فرهنگی یونسکو نامش به ثبت رسید. کاخ توپکاپی به قدری زیباست که به عنوان یکی از باشکوه‌ترین نمونه‌های معماری و هنر دوران عثمانی محسوب می‌شود. 

کاخ مجلل توپکاپی استانبول

بندر زیبای شهر استانبول

در امتداد این ساحل جاذبه‌های دیدنی کم نیست اما بازدید از خود بندر نیز خالی از لطف نیست و مکان بسیار جذابی برای گردشگران و حتی ساکنین محله است. این بندر در قلب شهر قرار دارد و با وجود رستوران‌ها، پارکینگ زیرزمینی و مغازه‌ها با طراحی زیبا و مدرن یکی از بهترین مناطق توریستی استانبول است. در این منطقه شما می‌توانید یک پیاده‌روی دلچسب داشته باشید و به تماشای بندر، قایق‌ها و رفت و آمد کشتی‌ها بپردازید. اگر از تماشای این منطقه دیدنی خسته شدید می‌توانید به سراغ تفریحات و فعالیت‌های متعدد بندر بروید.

بندر استانبول

قلعه روملی

چشم‌انداز بی‌نظیری که این قلعه به شهر دارد را در هیچ نقطه‌ای از استانبول نمی‌توانید بیابید. قلعه روملی در باریک‌ترین نقطه تنگه بسفر قرار دارد. دلیل ساخت قلعه در این نقطه در واقع برای دفاع از شهر بوده و اهمیت بسیاری برای پادشاهان عثمانی داشت. سال ساخت این بنا به سال 1541 بازمی‌گردد. از این منطقه شما می‌توانید تمام شهر را به راحتی تماشا کنید. قلعه روملی شامل سه برج اصلی (با نام‌‌های سازندگانش) و ۱۳ برج دیده‌بانی است و دیوارهایی بسیار ضخیم و محکم دورتادور قلعه را احاطه کرده است.

قلعه روملی استانبول

با برج گالاتا نمایی 360 درجه از استانبول را داشته باشید

برج گالاتا که به آن برج مسیح نیز می‌گویند، یکی از پربازدیدترین جاهایی دیدنی استانبول است. این برج با نمایی 360 درجه چشم‌انداز بی‌نظیری از استانبول را به شما پیشکش می‌کند. اگر به طبقات بالای این برج بروید می‌توانید از کافه و رستوران‌ آن استفاده کنید و خوشمزه‌ترین غذاهای استانبول را در آنجا نوش جان کنید. این برج دارای دو آسانسور است تا بازدیدکنندگان را در طبقات مختلف جا به جا کند.

برج گالاتا ترکیه

مسجد معروف سلیمانیه

از معروف‌ترین و مشهورترین بناهای تاریخی ترکیه می‌توان به مسجد سلیمانیه را نام برد. این مسجد دارای چندین گنبد و مناره‌های بلند است و تلفیقی از معماری بیزانس و اسلامی را با زیبایی تمام به رخ جهانیان کشیده است. تزیینات داخلی مسجد سلیمانیه به قدری زیبا و هنرمندانه است که چشم گردشگران را مسحور می‌‌کند. در این مسجد شما می‌توانید با فرهنگ ترکیه بیشتر آشنا شوید.

مسجد سلیمانیه استانبول

کلیسای مشهور ایاصوفیه

مشهورترین کلیسا در ترکیه کلیسای ایاصوفیه است که بعدها به مسجد تبدیل شد و امروزه یکی از پربازدیدترین موزه‌های ترکیه می‌باشد. در واقع این موزه خاطره ساکنان مسیحی که در زمان‌ گذشته در ترکیه زندگی می‌کردند را تداعی می‌کند. در این موزه شما می‌توانید وسایلی عتیقه و ارزشمند که مربوط به دوران مسیحیان بوده را مشاهده کنید. تا قبل از ساخت کلیسای جامع سویا (سویل) در سال ۱۵۲۰ میلادی، کلیسای ایاصوفیه بزرگترین کلیسا جامع در جهان بود. طراحی و تزیین این بنا در طی دوره‌های مختلف تغییر کرده است و یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی در شهر ترکیه است. اگر به استانبول سفر کردید بازدید از این جاذبه زیبا را به هیچ عنوان از دست ندهید.

کلیسای ایاصوفیه

آکواریوم بزرگ استانبول، قشنگ‌‌‌ترین آکواریوم جهان

آکواریوم استانبول جزو عالی‌ترین آکواریوم‎‌های جهان است و نسبت به سایر جاذبه‌های دیدنی اطراف تنگه، به ساحل نزدیک‌تر بوده. این آکواریوم تعداد زیادی موجودات دریایی را دارد و با قدم زدن در این آکواریوم، گویی به دنیای زیر آب قدم گذاشته‌اید. شما می‌توانید در آکواریوم استانبول انواع ماهی‌ها را بر اساس منطقه بومی آن‌ها تماشا کنید. بازدید از این آکواریوم و دیدن موجوداتی که درست جلوی چشمان شما هستند تجربه بی‌نظیری است که ارزش یکبار امتحان کردن را دارد.

آکواریوم استانبول

آنادولو کاوایی

وقتی به بالای سواحل آسیایی قدم می‌گذارید، منطقه‌ای به نام آنادولو کاوایی وجود دارد که محل سکونت کشتی‌های تنگه است. در این دهکده کوچک و زیبا انواع رستوران‌ها، کلوچه‌فروشی و استندهای بستنی فروشی را می‌بینید. از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی منطقه آنادولو کاوایی، قلعه بیزانس است که در بالای تپه‌ای ساخته شده است. این قلعه در زمان امپراتوری روم شرقی ساخته شد و بعد از آن توسط جنوایی‌ها گسترش یافت. متاسفانه از این بنای بی‌نظیر در حال حاضر فقط مخروبه‌ای باقی مانده ولی آنقدر ارزش دارد که برای دیدن بقایای این اثر از تپه بالا بروید و از بلندی به تماشای دریای سیاه و تنگه بسفر بپردازید.

آنادولو کاوایی استانبول

آرناووت کوی

در این منطقه ساحلی تعداد زیادی خانه‌های بسیار زیبا و مجلل از دوران عثمانی به جا مانده است. برخی از خانه‌های این منطقه به رستوران‎‍‌های لوکس تبدیل شده است.

آرناووت کوی استانبول

ببک، یکی از لوکس‌ترین محله‌های استانبول

یکی از مدرن‌ترین و زیباترین محله‌های استانبول، منطقه زیبای ببک است. این محل به قایق‌های گران‌قیمت شهرت دارد. اگر به این منطقه رفتید باید جیبتان پر پول باشد. در منطقه ببک، چندین کافه و رستوران لوکس وجود دارد و جواهرفروشی‌های متعدد و بوتیک‌های برند خبر از لوکس بودن این منطقه می‌دهند.

ببک استانبول

کاخ بیلربیی

اکاخ بیلربیی عنوان کاخ تابستانه سلطان عبدالعزیز در سال ۱۸۶۵ ساخته شد. این کاخ به لحاظ طراحی و معماری شباهت زیادی به قصر زیبای دلمه‌باغچه دارد، با این تفاوت که در ابعاد کوچکتری نسبت به قصر دلمه‌باغچه ساخته شده است. در طراحی این کاخ از ترکیب معماری ترکی و اروپایی استفاده کرده‌اند. زمانی که وارد کاخ می‌شوید با دیدن سقف‌های پر زرق و برق، لوسترهای کریستال باکارا، ستون‌هایی با جنس سنگ مرمر و سرستون‌های به جنس طلا در کنار مبلمان چوبی با نقش و نگار پیچیده متوجه می‌شوید که این کاخ زیبا بنایی مجلل و ارزشمند است.

کاخ بیلربیی ترکیه

 پارک امیرگان

صاحب پارک امیرگان در گذشته خدیو مصر بوده که در میان سه عمارت چوبی متعلق به قرن نوزده میلادی است. تعدادی کافه رستوران در فضای سبز وجود دارد و جشنواره لاله‌ها در این محل برگزار می‌شود که سالانه باعث جذب گردشگران بسیاری شده است. در این پارک یک موزه به نام موزه ثاقب سابانجی نیز وجود دارد.

 پارک امیرگان استانبول

دهکده کانلیکا

دهکده‌ای زیبا به نام کانلیکا در شمال دومین پل بسفر وجود دارد. همه این دهکده را با ماست‌های بسیار خوشمزه و خوش‌طعمش می‌شناسند. در این دهکده تعدادی خانه چوبی قدیمی و زیبا نیز به چشم می‌خورد.

دهکده کانلیکا

اورتاکوی در ترکیه

یک منطقه زیبا و چشم‌نواز به نام اورتاکوی که به غروب‌ها و شب‌های تابستانی مطبوع‌اش شهرت دارد. یک میدان کوچک در اطراف آب قرار دارد که دور تا دور آن رستوران‌ بوده و مسجد اورتاکوی؛ زیبایی این منطقه را صد چندان می‌کند. این مسجد را معماری آمریکای که قصر مجلل دلمه باغچه را ساخته است، طراحی کرده . اگر به دنبال خوش‌طعم‌ترین غذاهای خیابانی در ترکیه هستید باید به اورتاکوی بروید که همه این منطقه را را با نام کومپیر (سیب‌زمینی پخته‌ شکم‌پر) می‌شناسند.

دهکده کانلیکا ترکیه

موزه ثاقب سابانجی

این موزه به لحاظ موقعیت جغرافیایی و برگزاری نمایشگاه‌هایی در سطح جهانی به عنوان یکی از بهترین موزه‌های خصوصی شهر استانبول شناخته می‌شود. نقاشی‌های این موزه متعلق به قرن نوزدهم بوده. درست زمانی که ترکیه دولت جمهوری‌خواه خود را به تازگی تشکیل داده بود. در این موزه، مجموعه‌ای نادر از خطاطی‌هایی که به دوران امپراطوری عثمانی بازمی‌گردد وجود دارد. همچنین لوازم خانگی سابانجی نیز در این موزه نگهداری می‌شود.

موزه ثاقب سابانجی

ساریِر

در یکی از مناطق شمالی تنگه بسفر در سواحل اروپایی آن، منطقه ساریر قرار دارد. این منطقه کوچک روی یک بندر ساخته شده است. ساریر با وجود رستوران‌های دریایی، حس و حال یک دهکده کوچک ماهیگیری را به ما می‌دهد. خانه‌های بسیار بزرگ چوبی در خط ساحل قرار دارد که باقی‌مانده دوران امپراطوری عثمانی است.

ساریِر ترکیه

بنیاد ایزنیک استانبول

اگر به ترکیه سفر کردید خالی از لطف نیست که از گالری ایزنیک که هنر کاشی و سرامیک خودش را به رخ کشیده، دیدن کنید. بنیاد ایزنیک مسئولیت انجام پروژه‌هایی همچون مساجد استانبول، ویترین‌های فروشگاه‌های ارمز پاریس و پروژه‌های شخصی بسیاری را به قبل کرده است.

بهترین رستوران های استانبول - بهترین رستوران ها در استانبول برای صرف غذایی لذیذ

رستوران‌های تنگه بسفر

در منطقه تنگه بسفر رستوران‌های زیادی وجود دارد که به لحاظ ظاهر، قیمت و کیفیت بسیار باهم متفاوت هستند. منو این رستوران‌ها بیشتر مدیترانه‌ای هستند.

بهترین رستوران های استانبول

رستوران چینار آلتی (زیر چنار) در ترکیه

نام این رستوران برگرفته از درخت چنار بزرگی که در وسط این رستوران قرار گرفته است. قیمت این رستوران برخلاف اینکه در منطقه گران‌قیمت وجود دارد بسیار مقرون به صرفه است.

رستوران چینار آلتی (زیر چنار) استانبول

رستوران توگرا تنگه بسفر

رستوران توگرا در کاخ چراغان قرار دارد و جزو رستوران‌های لوکس و گران‌قیمت محسوب می‌شود. در منوی این رستوران انواع پیش خوراک‌های سرد و گرم وجود دارند و غذا و خوراک‌های اصلی بیشتر با گوشت و ماهی درست می‌شوند. برای سرو غذا می‌توانید به بالکن رستوران برید. زیرا منظره‌ رو به تنگه و ستون‌های مرمر لذت یک غذای خوش‌مزه را دو چندان می‌کند.

رستوران توگرا ترکیه

رستوران بابا آدم استانبول

یک رستوران با قیمت بسیار مناسب که شباهت بسیاری به خانه ماهی نیوانگلند دارد. در طراحی این رستوران از وسایلی مانند تور ماهیگیری و المان‌هایی برای دریا و ماهیگیری استفاده کرده‌اند. اکثر مشتریان این رستوران خانواده و جوانان است که علاقمند به تست غذاهای دریایی از جمله ماهی و میگو با قیمت بسیار مناسب هستند. این رستوران با منوی بسیار متنوع و با کیفیت، نسبت به سایر رستوران‌های اطرافش قیمت پایینی دارد و همین امر سبب جذب مشتری شده است.

رستوران بابا آدم

خانه کافه

یکی از معروف‌ترین رستوران‌های رده بالا که فضای بسیار بزرگی دارد خانه کافه است. این رستوران با وجود دو تراس بزرگ رو به آب و منوی بین‌المللی بسیار با کیفیت و خوش‌مزه مشتریان بسیاری را جذب کرده است. تمام وعده‌های غذایی(پیش غذا و خوراک اصلی) در این رستوران ارائه می‌شود و یک منو هم برای عاشقان فست‌فود دارد که در آن انواع پیتزا، پاستا و سالاد به چشم می‌خورد.

رستوران خانه کافه

رستوران موزدچانگا استانبول

یکی از رستوران های لاکچری و گران‌قیمت تنگه بسفر، رستوران موزدچانگا است. این رستوران در منطقه امیرگان و موزه سابانجی واقع شده است. بیشتر غذاهای این رستوران مدیترانه‌ای بوده و همچنین انواع غذاهای بین‌المللی نیز در آن سرو می‌شود.

رستوران موزدچانگا استانبول

هتل‌های تنگه بسفر

اگر قصد اقامت در این منطقه را دارد باید سر کیسه را شل کنید، زیرا هتل ارزان قیمت پیدا نمی‌کنید. قیمت این هتل‌ها از متوسط تا بسیار گران وجود متغیر است.

هتل های استانبول

هتل فور سیزن بسفر

یک هتل لوکس قدیمی که متعاق به قرن نوزدهم با نام هتل خانه بسفر در این منطقه وجود دارد که در گذشته یک قصر عثمانی بوده است. علاوه بر اتاق، شما می‌توانید در این هتل سوئیت نیز اجاره کنید. این هتل یکی از بهترین و لوکس‌ترین استخرهای سرپوشیده استانبول را دارد. یک استخر رو باز نیز در چند قدمی دریا وجود دارد که بسیار زیبا و خاص طراحی شده.

هتل فور سیزن تنگه بسفر

هتل W

یکی از هتل‌های تابستانه که دارای کلبه و باغچه‌های منحصر به فرد می‌باشد، هتل W است. این هتل با وجود فضای بیرونی زیبا و محیط رمانتیک‌اش یکی از بهترین گزینه‌ها برای زوج‌های جوان است.

هتل کمپینسکی قصر چراغان

یک اقامتگاه فوق ‌العاده زیبا و مجلل که در گذشته محل زندگی پادشاهان عثمانی بوده است، هتل کمپینسکی می‌باشد. این هتل جزو لوکس‌ترین هتل‌های استانبول است و زمانی که گردشگران فضای بیرونی هتل را می‌بینند از زیبایی و زرق و برق این بنا نفسشان در سینه حبس می‌شود. اتاق‌ها دارای حمام‌های بزرگ و با جنس مرمر هستند و منظره برخی از بالکن‌ها رو به تنگه است. اما گران‌ترین اتاق‌های این هتل، تعدادی سوییت هتل است که در خود قصر قرار دارند.

هتل کمپینسکی قصر چراغان ترکیه

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 101 کاربر