سینما باغ فردوس

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/01
بازدید: 6062
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

سینما باغ فردوس یکی از موزه های تهران می باشد که مکانی جذاب و دیدنی برای علاقه مندان به هنر سینما است، همچنین باغ فردوس یکی از مکان های تاریخی شهر تهران به حساب می آید. این باغ موزه در میان درختان سر به فلک کشیده میدان تجریش به سمت خیابان ولیعصر آدم را وادار به قدم زدن در این فضای چشم گیر و دلنشین می کند، باغ موزه سینمای ایران فضایی دلپذیر برای دور شدن از هیاهوی شهری و زندگی روزمره فراهم کرده است.

تاریخچه سینما باغ فردوس

باغ فردوس یا موزه سینما واقع در شمال خیابان ولیعصر نرسیده به خیابان تجریش می باشد، این باغ زیبا در دوران پر فراز و نشیب قاجار در بین سال های 1264 تا 1250 ساخته شد که محمد شاه قاجار دستور ساخت باغی زیبا با دو عمارت شمالی و جنوبی را صادر می کند، در زمان فرمانروایی وی نزدیکانش کار بنای باغی در محله محمدیه آن زمان آغاز کرده بودند اما پس از مرگ محمد شاه قاجار کار ساخت باغ دچار تغییرات انبوهی شد و تکمیل این باغ دست به دست چرخید تا به نوه محمد شاه قاجار  است رسید.
پس از تکمیل باغ به دست ناصرالدین شاه وی باغ فردوس را به همراه زمین های اطرافش به عنوان هدیه عروسی  به دختر خود عصمت الدوله داد، وزیر معارف ایران علی اصغر حکمت در سال 1316 هجری شمسی دستور خرید باغ و بازسازی عمارت را داد و قسمت فعلی باغ به مدرسه شاپور تجریش تغییر کاربردی داده شد.
در زمان سلطنت محمدرضا شاه پهلوی، فرح دستور خرید باغ را صادر کرد و آن را به عنوان محلی  برای برگزاری جشن های فرهنگی و هنری در نظر گرفت و باغ را در اختیار رادیو و تلویزیون ایران قرار داد و در دهه 50 برنامه ریزی جشن های ملی ایران در باغ فردوس صورت می گرفت.

 

تصویر قدیمی سینما فردوس


آثار به جا مانده در سینما باغ فردوس

در زمان ریاست جمهوری حجت الاسلام سید محمد خاتمی، موزه سینما در محل امروزی خود باغ فردوس انتقال یافت و سال 1381 هجری شمسی به بعد میزبان پژوهشگران و علاقه مندان هنر سینما بود تا برای فعالیت های مربوط به این هنر مورد استفاده قرار گیرد. بعد از انقلاب اسلامی ایران، سینما باغ فردوس تحت نظر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت، در آخر شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در شهریور ماه سال 1373 این باغ را به عنوان موزه سینمای ایران انتخاب کرد. ساخت سینما فردوس برای هنرمندان و علاقه مندان به سینما رویدادی مهم و با ارزش بود و طرفداران بسیاری را به خود جلب کرد. معماری سینما باغ فردوس باغ فردوس در زمینی با شیب شمال غربی و جنوب شرقی به وسعت 2000متر طول و 280 متر قرار دارد. عمارت واقع در آن هزار متر مربع مساحت دارد و دارای سه و نیم طبقه می باشد، به دلیل شیب تند زمین برخی از قسمت های بنای سینما باغ فردوس با یکدیگر هم سطح می باشند. عمارت باغ فردوس از همان اول گچ بری و تزئینات زیبا و چشم گیری داشته که امروزه در همان اتاق ها و سالن ها گچ بری های بسیار زیبایی به چشم می خورد.
نقش و نگار بر جسته سقف، گل و شاخ و برگ زیبای آن فضای موزه را دیدنی تر کرده است. زمان ورود به باغ مجسمه های برنزی از سهروردی و ابن هیثم اولین دانشمند فیزیک نور در جهان که مخترعین اروپایی با توجه به اختراع ذره بین و شرح اتاق تاریک او اولین دوربین عکاسی را ساختند روبه رو می شوید.

 

باغ فردوس - شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از تمامی قسمت های باغ زیبای فردوس بر روی لینک کلیک کنید . 


بخش های مختلف موزه سینما

موزه سینما برای ارائه و معرفی تاریخ سینما هنر آفرینان و دست آوردهایشان به مردم دیار خود فضای داخلی موزه را به قسمت های مختلف تقسیم بندی کرده است.

  • تالار آبی : در این بخش بادیرینه موزه سینما، پیدایش سینمای ایران و جهان آشنا خواهید شد، در این بخش عکس هایی از میرزا ابراهیم خان عکاس باشی که اولین تصویر برداری های سینمای ایران بوده را خواهید دید.
  • تالار معاصران : تالار میانی متعلق به هنرمندان معاصر است که به نمایش تصویری از هنرمندان سینمایی و پشت صحنه فیلم ها می پردازد و غرفه اختصاصی هنرمندانی چون سهراب شهید ثالث، کیومرث پور احمد، رسول صدر عاملی، ساموئل، خاکچیان، فاطمه معتمدآریا، ملکه رنجبر و غیره در این تالار قرار دارند.
  • تالار بین المللی : در این قسمت از تالار  جایزه های جهانی سینمای ایران مانند: نخل طلای کن، شیر و نیز خرس برلین اشاره می شود و غرفه های اختصاصی آقایان عباس کیا رستمی، ابو الفضل جلیلی، هوشنگ اللهیاری و غیره دایر می باشد.
  • نمایشگاه دفاع مقدس : در این قسمت به ارایه و نمایش تصاویر کارگردانان و هنرمندان سینمای دفاع مقدس می پردازد و همچنین غرفه شهید مرتضی آوینی هم در این مکان وجود دارد.
  • تماشاخانه : در تماشا خانه ی سینما باغ فردوس معرفی تصاویری از اولین ها و پر فروش ترین فیلم ها در سینما های ایرانی می پردازد.
  • نمایشگاه کودک : در این بخش از نمایشگاه کودک به معرفی دست اندر کاران سینمای کودک و نوجوان و نمایش دادن عروسک های معروف کارتونی نظیر کلاه قرمزی می پردازد.
  • عمارت شاه نشین : نمایشگاه علی حاتمی در بخش شاه نشین یادگاری هایی از این هنرمند و مجسمه هایی از عزت الله انتظامی و علی حاتمی در حال تماشای فیلم حاجی واشنگتن را برای بینندگان نمایش می دهد.
  • نمایشگاه دوبله و صدا : افرادی که به هنر و تجهیزات ابزار قدیمی علاقه مند هستند می توانند قسمتی از نخستین صحنه های تولیدی موسیقی فیلم ها و غرفه علی کسمایی پدر دوبله ایران به نمایش در آمده است.
  • خانه فرهاد : در این قسمت تماشاگران شاهد دیدن وسایل شخصی فرهاد هستند، جالب است بدانید که در این اتاق صدای فرهاد پخش می شود، پخش موزییک در این فضا با سنسور و حرکت شما اجرا می شود و این موضوع باعث شده این پخش کمی متفاوت تر باشد.

 

خانه فرهاد سینما فردوس


سالن های سینما باغ فردوس

در این مجموعه سه سالن وجود دارد که ظرفیت های آن با هم متفاوت می باشد، از ویژگی های سالن این است که مانند سینماهای هنر و  تجربه هستند و دیگری خوردن خوراکی در سالن و آوردن کودکان ممنوع می باشد که هم می تواند مزیت باشد و هم معایب! سیما توگراف با ظرفیت 250 نفر بزرگ ترین سالن این باغ می باشد که در  زیر کافه سینما قرار دارد. سینما فردوس در طبقه پایین موزه سینما واقع شده است و دارای 109 صندلی می باشد، این سالن در سال 95 بازسازی شده است لازم به ذکر است که این سالن در گذشته قسمتی از موزه بوده و فیلم های اولیه سینما در آن پخش می شد که تغییری کاربردی دادند و در آخر تبدیل به یکی از سالن های سینما شد.
سینما تمدن با ظرفیت 52 نفر آخرین سالن سینمایی باغ فردوس است که در کنار قسمت اداری قرار دارد  و به نظر می رسد که بیشتر برای فیلم های کم مخاطب و یا اکران های گروهی مدارس یا ارگان ها مورد استفاده قرار می گیرد، سینما تمدن باغ فردوس ارزش یک بار امتحان کردن را دارد.

کتاب فروشی حوض نقره

پس از وارد شدن به سینما باغ فردوس اولین بنایی که به چشم می خورد کتاب فروشی حوض نقره می باشد که دیزاین کلبه ای دارد، در قسمت جلویی غرفه ماکت تلویزیونی قرار دارد که روی آن نوشته اند به جاش کتاب بخون! دور تادور این غرفه قفسه های کتاب قرار دارد و وسط آن هم وسایل تزیینی و لوازم تحریر قرار دارد، این غرفه طراحی جالب و زیبایی دارد و برخورد پرسنل بسیار خوب و محترمانه است.

  • عروسک فروشی و وسایل تزئینی

در کنار موزه سینما دو مغازه کوچک چوبی قرار دارد، یکی از آن ها ویایل تزئینی ساخت دست به فروش می رسد و دیگری عروسک های محلی و بومی که بسیار جالب هستند، اگر به دنبال وسایل خاص و زیبا هستید حتما به این غرفه سر بزنید.

 

غرفه عروسک و تزئینات سینما فردوس


امکانات سینما باغ فردوس

  • کافه سینما

کافه سینما از دیگر امکانات سینما باغ فردوس به شمار می آید این کافه واقع در سمت راست باغ می باشد و فضای صمیمانه ای دارد که تجربه نشستن در این کافه به صرف یک نوشیدنی خوشمزه کنار دوستان خاطره ای فراموش نشدنی می باشد، جالب است بدانید که کافه سینما منوی متمایز آن با سایر دیگر کافه ها می باشد. برای منو ی کافه سینما از اسامی با آلمان های سینمایی استفاده کرده اند. این کافه با توجه به سلیقه های مشتریان در یک فضای باز و یک فضای سرپوشیده با دکوراسیون های متفاوت تشکیل شده است.

  • کافه ویونا

کافه ویونا شعبه های متعددی دارد، اما با توجه به محیط آرام و رو به باغ، آن را بسیار متفاوت و دوست داشتنی کرده است و می توان گفت که بهترین شعبه کافه ویونا در تهران باغ فردوس است. این شعبه از کافه ویونا مورد استقبال بسیاری از کافه گردان قرار گرفته است.

ساعات بازدید از سینما باغ فردوس

باغ فردوس از ساعت 8 صبح تا 12 شب باز می باشد، افرادی که می خواهند از موزه سینما هم دیدن کنند باید به غیر از شنبه ها و ایام سوگواری و تعطیلات محرم بیایند، یکشنبه تا پنج شنبه موزه از 9 صبح تا 5 عصر و جمعه ها از ساعت 2 تا 5 عصر باز می باشد، خرید بلیط تا ساعت 4:30 دقیقه امکان پذیر است.

قیمت بلیط سینما باغ فردوس

ایرانی ها:5000 تومان
دانشجویان و یا بازدید کنندگان گروهی 3000 تومان
غیر ایرانی ها: 20000 تومان

آدرس سینما باغ فردوس

گردشگران تور داخلی و تور تهران برای رسیدن به سینما باغ فردوس می توانند با خط 1 مترو به ایستگاه تجریش برسند و با 15 دقیقه پیاده روی در خیابان ولیعصر به سمت جنوب، به عمرت باغ فردوس و موزه سینما برسند و هچنین می توانند از تاکسی ها و ون های جلوی متروی تجریش استفاده کنند یا اینکه از بی آر تی استفاده کنند، سوار اتوبوس های مسیر تجریش بشوید و در ایستگاه باغ فردوس از اتوبوس پیاده شده و به باغ برسید.
آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش، مجموعه باغ فردوس

نظرات کاربران

  1. mostafa mostafa 1398/07/17
    18 نفر پسندیدند
    این موزه یکی از جاذبه های قدیمی و زیبای شهر تهران در خیابان ولیعصر است، من 2 بار از این جاذبه دیدن کردم سالن های این سینما اجازه ورود به سالن رو نمیده که به نظر من جزو معایب به حساب میاد تازه جدا از این اجازه خوردن خوراکی در سالن رو نمیده
  2. مژگان جیریایی مژگان جیریایی 1398/07/15
    6 نفر پسندیدند
    من علاقه ای به موزه و آثار تاریخی ندارم اما واقعا سینما باغ فردوس با موزه های دیگه ی تهران تفاوت داره و خیلی قشنگه! اولا این که توی یکی از قشنگ ترین خیابون های تهران خیابون ولیعصره هم اینکه حیاط زیبای این موزه با درختان سبز حال و هوای آدم رو عوض میکنه در کل سالن های باحالی توی این موزه هست من خودم وقتی وارد این مزه شدم اولین چیزی که نظرم رو جلب کرد کلبه ای چوبی بود که کتاب فروشی به اسم حوض نقره ای بود و ماکت تلویزیون کوچکی که نوشته بود به جاش کتاب بخون خیلی خوشم اومد از این ایده و دکوراسیو جالب
  3. نازی بابایی نازی بابایی 1398/07/10
    18 نفر پسندیدند
    سینما باغ فردوس خیلی قسمت های مختلف و جالب داره، چند ماهه پیش که خیابون عصر قدم میزدم نزدیک به سینما باغ شدم چون کاری نداشتم گفتم یه چرخی داخلش بزنم اما وقت نشد که همه قسمت هاشو ببینم اما خیلی باغ قشنگیه و گچ بری های فو ق العاده ای داره چند تا از غرفه ها رو که به نظرم جالب اومد رو سر زدم مثل خانه فرهاد،تالار بین الملل، اتاق دوبله صدا... بعد از نیم ساعتی که غرفه هارو دیدم چشمم به کافه ای داخل باغ افتاد که فضاش خیلی باحال بود یه نوشیدنی سفارش دادم و از فضای باغ لذت بردم. پیشنهاد می کنم سری به این سینما باغ بزنید اما حداق 1 ساعت رو وقت بزارید.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر