میدان آزادی تهران

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/11
بازدید: 21266
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

میدان آزادی تهران یکی از اصلی ترین نماد های این شهر است که به سبب معماری کم نظیر و بسیار زیبایی که دارد هموار مورد توجه بوده و امروزه نیز از این سازه زیبا به عنوان یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری تهران یاد می شود، این مقاله به معرفی میدان آزادی تهران اختصاص دارد و قصد داریم در آن تاریخچه، بخش های مختلف و معماری این سازه زیبا را مورد بررسی قرار دهیم.

برج آزادی تهران

تاریخچه میدان آزادی تهران

در سال 1350 هجری شمسی قرار بود که جشن 2500 ساله شاهنشاهی برگزاری شود، به سبب عدم وجود سازه ای نمادین در شهر تهران مسئولان تصمیم به ساخت برج شهیاد گرفتند و در راستای اجرای این تصمیم و همچنین انتخاب طرحی مناسب برای ساخت سازه مورد نظر، در سال 1345 مسابقه ای با عنوان طراحی یک نماد برای ایران بین معماران کشور برگزار شد که در نتیجه این مسابقه کاری از حسین امانت معمار 24 ساله ایرانی به عنوان برترین طرح انتخاب شد. یکی دیگر از اهدف تأسیس برج آزادی ساخت نمادی برای ایران مدرن و دروازه ای رو به تمدن بزرگ قرن 20 بود که طراحی ارائه شده توسط حسین امانت با تلفیق هنر اسلامی و هنر مدرن شایسته ترین طرح برای ساخت چنین سازه ای به شمار می آمد، به همین جهت این معمار جوان مسئول ساخت برج شهیاد یا همان برج آزادی شد، پس از انتخاب طرح و معمار، عملیات ساخت میدان آزادی تهران در سال 1348 هجری شمسی آغاز و پس از تقریبا 2 سال در تاریخ 24 مهر ماه سال 1350 به پایان رسید.

خوب است بدانید که در ابتدا نام این برج زیبا، شهیاد بود که پس از انقلاب سال 1357 به منظور گرامی داشت فریاد های آزادی خواهانه ملت ایران به آزادی تغییر کرد و امروزه این سازه با شکوه با همین نام در سراسر جهان شناخته می شود. 

برج شهیاد یا برج آزادی

جاهای دیدنی تهران - معرفی محبوب‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی تهران + ویدئو و آدرس!

معماری میدان آزادی تهران

همانطور که در بخش ابتدایی مقاله اشاره کردیم معماری میدان آزادی تهران همانند برج میلاد بسیار منحصر به فرد می باشد، برج آزادی به سبب همین معماری زیبا مورد توجه قرار گرفته و به یکی از نماد های کشور عزیزمان ایران تبدیل شده است، هر بخش از این سازه بی نظیر به یکی از دوره های تاریخی ایران اشاره دارد به طور مثال پایه های برج از سبک معماری هخامنشیان، قوس اصلی از معماری ساسانیان و قوس بالایی از معماری دوره پس از اسلام الهام گرفته شده است، همچنین توجه داشته باشید که نقش های موجود میان دو قوس برج کاملا ایرانی هستند. لازم به ذکر است یکی از اصلی ترین اجزاء موجود در اغلب سازه های ایرانی گنبد می باشد که در برج آزادی نیز نمونه بسیار زیبایی از آن وجود دارد.

برج آزادی با ارتفاع 45 متر از سطح زمین دارای 4 طبقه مجزا می باشد که برای دسترسی به آن ها هم آسانسور و هم پله تعبیه شده است، گردشگران تور تهران باید بدانند که جالب ترین نکته در رابطه با طبقات مختلف برج آزادی این است که هیچ یک از آن ها مسقف نبوده و روباز هستند. 

 

معماری برج آزادی

بخش‌های مختلف میدان آزادی تهران

برج آزادی از بخش های مختلفی تشکیل شده است که در این بخش از متن به معرفی تمامی آن ها خواهیم پرداخت.

محوطه میدان آزادی تهران

معمار میدان آزادی تهران در نظر داشت این برج را به گونه ای طراحی کند که افراد هنگام حرکت به سمت برج احساس کنند که به سمت بالا در حال حرکت اند به همین جهت فضای اطراف سازه به صورت شیب دار ساخته شده است.

محوطه میدان آزادی تهران مملوء از پیاده رو ها و چمن کاری های بسیار زیبا می باشد که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کنند.

طبقه چهارم میدان آزادی تهران

بالاترین قسمت برج که در ارتفاع 39.5 متری از سطح زمین قرار دارد یکی از بهترین بخش های این سازه می باشد، بر روی دیواره های طبقه چهارم پنجره هایی به شکل شش ضلعی های نامنتظم وجود دارد که از آن ها می توان نمایی کلی و بسیار زیبا از شهر تهران را مشاهده کرد.

پارک ارم تهران - یکی از قدیمی ترین و بزرگترین پارک های ایران پارک ارم می باشد.

طبقه سوم میدان آزادی تهران

طبقه سوم این سازه در ارتفاع 33 متری از سطح زمین واقع شده است و گردشگران می توانند در این طبقه به تماشای شکوه و عظمت معماری داخلی این سازه بپردازند، در این طبقه گنبدی بتنی وجود دارد که از بام برج آزادی قابل مشاهده است.

طبقه دوم میدان آزادی تهران

این طبقه حدود 23 متر از سطح زمین ارتفاع دارد، که در واقع محل تعویض آسانسور می باشد و توسط بدنه قوس اصلی برج احاطه شده است.

برج آزادی تهران

زیر زمین میدان آزادی تهران

زیر زمین برج آزادی در واقع اصلی ترین طبقه این برج به شمار می آید و خود به تنهایی شامل بخش های مختلفی نظیر سالن ایرانشناسی، سالن سینمای کوچک، گذرگاه پیشینیان، تالار کهن، تالار آینه، نگارخانه اقوام، سالن نمایش، کتابخانه، سالن تشریفات، نگارخانه بوستان و راهروی فناوری اطلاعات می باشد که تمامی آن ها را به اختصار معرفی خواهیم کرد.

ایرانشناسی در سالن میدان آزادی

بخشی از زیر زمین برج آزادی با هدف آشنا کردن بازدیدکنندگان با فرهنگ و اقلیم استان های مختلف ایران به سالن ایرانشناسی اختصاص داده شده است که بیش از 1100 متر مربع وسعت دارد و در کف آن نقشه ها و ماکت های بسیاری از جای جای ایران قرار داده شده است، گردشگران و بازدید کنندگان برج آزادی می توانند به وسیله یک نوار نقاله بر روی این نقشه حرکت کرده و با تماشای طرح ها و ماکت ها تا حد زیاد با اقلیم، فرهنگ و تاریخچه استان های کشورمان آشنا شوند.

از دیگر جاذبه هایی که در سالن ایرانشناسی وجود دارد می توان به آبنما، 4 آکواریوم دیواری و صفحه نمایش های متعدد اشاره کرد.

زیر زمین میدان آزادی تهران

موزه های تهران - معرفی کامل موزه های تهران شامل باغ موزه ها، کاخ موزه ها، موزه های هنری و...

تماشای فیلم در سینمای میدان آزادی

بنیاد فرهنگی هنری رودکی که در حال حاضر رسیدگی به امور برج آزادی را بر عهده دارد حدود 9 سال پیش سینمای سیمولیشنی در این مجموعه افتتاح کرد که 51 صندلی دارد و تمامی این صندلی ها به جک های حرکتی مجهز شده اند که تماشگران به کمک این جک های حرکتی می توانند به هنگام تماشای فیلم تمامی حس های موجود در آن را درک کنند، البته هنوز از این سینمای پیشرفته استفاده نمی شود ولی قرار است که در آینده ای نزدیک از آن برای نمایش مناظر طبیعی ایران استفاده شود.

لازم به ذکر است که سینمای کوچک برج آزادی در مجاورت سالن ایرانشناسی و در ضلع شرقی ورودی برج قرار دارد.

اولین بخش قابل بازدید

گذرگاه پیشنیان اولین بخشی است که گردشگران پس از ورود به داخل برج آزادی از آن بازدید می کنند، این قسمت که حدود 170 متر مربع مساحت دارد در واقع راهروی ورودی زیر زمین بوده و با در های سنگی که دارد حس کنجکاوی بازدید کنندگان را بر می انگیزد.

مترو اصفهان - همه چیز درباره خطوط و نقشه مترو نصف جهان!

می توان گفت که گذرگاه پیشینیان موزه ای از آثار هنری و اشیاء تاریخی می باشد که دارای 4 ویترین دیواری مملوء از اشیاء و سنگ های قدیمی است، به طور کلی باید بدانید این بخش و همچنین تالار کهن به منظور نمایش آثار ملی و تاریخی ایران در برج آزادی در نظر گرفته شده اند.

نمادهای سرزمین ایران در تالار کهن میدان آزادی

تالار کهن، فضایی 346 متری است و دارای 15 ویترین مجزا می باشد، در این ویترین ها عروسک ها و نماد هایی از سرزمین ایران نگهداری می شود تا بازدید کنندگان برج آزادی با ابعاد مختلف فرهنگ و همچنین تاریخ کشورمان آشنا شوند. 

تالاری پوشیده از آینه

درست در کنار تالار کهن، سالنی بسیار زیبا به نام تالار آینه وجود دارد که مساحت آن حدود 300 متر مربع می باشد، در این تالار 12 غرفه به چشم می خورد که هر یک از آن ها محل نمایش نماد هایی از اقتصاد، کشاورزی، دریای خزر و غیره هستند.

دیواره کناری غرفه های موجود در این تالار با آینه پوشیده شده است و همین امر باعث می شود که غرفه ها نما و جلوه بسیار زیبایی داشته باشند البته نور پردازی های موجود در تالار آینه نیز به زیبایی این غرفه ها افروده است.

سینما کوروش - بزرگترین و برترین پردیس سینمایی کشور در مجتمع تجاری فرهنگی کوروش تهران واقع شده است.

زیر زمین میدان آزادی

نگارخانه اقوام

نگارخانه اقوام راهرویی دایره ای شکل شامل 8 ویترین می باشد که در هر یک از آن ها آثاری از صنایع دستی نقاط مختلف ایران به نمایش گذاشته شده است، طراحی و شکل کلی این سالن به گونه ای است که بازدید کنندگان ناخودآگاه به سمت سالن نمایش هدایت می شوند.

اجرای نمایش و تئاتر در میدان آزادی

یکی از مهمترین بخش های موجود در داخل برج آزادی سالنی با ظرفیت 300 نفر است که حدود هجده سکو برای اجرای نمایش ها و تئاتر های گوناگون دارد، سقف این سالن کاملاً شیشه ای بوده و در پشت شیشه نیز یک نقاشی بسیار زیبا از مرداب انزلی قرار دارد که نمای بسیار زیبایی را به سالن نمایش برج آزادی بخشیده است.

کتابخانه میدان آزادی

در قسمت شمالی نگاخانه اقوام واقع در زیر زمین برج آزادی کتابخانه ای با ظرفیت 15 هزار جلد کتاب وجود دارد که در حال حاضر بیش از 11 هزار جلد کتاب مرجع در آن نگهداری می شود، خوب است بدانید که کتاب های موجود در این کتابخانه موضوعات مختلفی نظیر تاریخ، ادبیات، معماری و زبان شناسی دارند.

برگزاری مجالس در میدان آزادی

این سالن با مساحتی حدود 210 متر مربع میزبان اجلاس های مهم و مهمان های ویژه می باشد، از بارز ترین ویژگی های سالن تشریفات می توان به طراحی بسیار زیبای سقف آن اشاره کرد، باید بدانید که سقف سالن تشریفات از جنس بتن سفید بوده و نقوش تیشه ای بسیار منحصر به فردی بر روی آن وجود دارد.

نگارخانه بوستان

نگارخانه بوستان با مساحتی بالغ بر 200 متر در کنار کتابخانه برج آزادی قرار دارد، وجود یک آب نمای بسیار زیبا، معماری ویژه، نور پردازی های حرفه ای و فضای مدرن در این نگارخانه، این بخش را به محل مناسبی برای برگزاری انواع نمایشگاه های هنری تبدیل کرده است.
پایگاه دانستنی ها

در طبقه زیرین برج میدان آزادی فضایی به نام پایگاه دانستنی ها یا راهروی فناوری معاصر وجود دارد که به شکل دو سالن قرینه طراحی شده است و معماری این سالن ها در واقع تلفیقی از سبک های هنری ایران باستان و همچنین هنر مدرن می باشد، گردشگران تور تهران با مراجعه به این بخش از برج آزادی می توانند از ربات پیانیست و روبات پاسخگو دیدن کنند.

 

نماد شهر تهران

میدان آزادی نماد چیست؟

میدان آزادی که نام قدیم آن میدان شهیاد بوده است، نمادی از آزادی خواهی و حق طلبی مردم ایران است که همیشه در طول تاریخ خواهان عدالت و ظلم ستیزی در تمامی ابعاد جامعه بوده‌اند. تغییر نام این برج پس از انقلاب اسلامی 57 نیز به همین منظور بود. چرا که در آن زمان بیشترین تجمعات در همین میدان انجام می‌شد. امروزه نیز در مراسم‌ها و تظاهرات مختلف مردمی، مردم ایران اغلب در این میدان تجمع کرده و صدای آزادی خواهی و انقلاب خود را به گوش جهانیان می‌رسانند.

حقایق جالب در رابطه با میدان آزادی تهران

  • قرار بود که ارتفاع برج میدان آزادی بیش از 45 متر باشد اما به سبب قرار گیری این برج در نزدیکی فرودگاه مهرآباد این امر امکان پذیر نبود.
  • برج میدان آزادی در مجموع دارای دو آسانسور است که آسانسور اول تا طبقه دوم و آسانسور دوم تا بالاترین نقطه برج آزادی می رود، علت تعویض آسانسور ها در طول مسیر نیز شکل ظاهری سازه می باشد.
  • برج میدان آزادی در زمان انقلاب و مبارزات مردم به محلی برای تجمع آن ها تبدیل شده بود و به همین جهت نیز نام آن پس از انقلاب به آزادی تغییر یافت.
  • امروزه نیز برج میدان آزادی محلی برای برگزاری جشن های ملی و تجمع های اجتماعی مرتبط با پیروزی انقلاب نظر جشن 22 بهمن به شمار می آید.
  • نگهداری از برج میدان آزادی پس از انقلاب به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و در حال حاضر نیز این وظیفه به عهده بنیاد فرهنگی رودکی می باشد.
  • قسمت اصلی برج میدان آزادی یعنی طبقه زیر زمین حدود 3 سال پس از افتتاح این سازه یعنی سال 1353 هجری شمسی با هدف تأسیس موزه ای در رابطه با انقلاب سفید در عمق تقریباً 15 متری از سطح زمین ساخته شد.
  • بسیاری از مراجع معتبر روز 26 دی ماه سال 1350 را به اشتباه تاریخ افتتاح برج میدان آزادی اعلام کرده اند در حالی که این اطلاعات غلط بوده و 26 دی ماه تنها تاریخ واگذاری برج آزادی به وزارت فرهنگ و هنر (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از انقلاب) می باشد.
  • برج میدان آزادی تنها پس از گذشت چند ماه از تاریخ افتتاحش در لیست آثار ملی ایران ثبت گردید.
  • جشن افتتاحیه برج میدان آزادی با حضور بیش از سه هزار مهمان و در نهایت شکوه برگزار شده و در این جشن برای نخستین بار از منشور حقوق بشر کوروش بزرگ، پرده برداری کردند.
  • در ساخت برج میدان آزادی بیش از 46 هزار قطعه سنگ به کار رفته است.
  • گردشگران تور تهران برای دسترسی به بام برج میدان آزادی می توانند از پله هایی که بدین منظور در برج وجود دارد استفاده کنند، باید بدانید که تعداد این پله ها حدود 286 عدد است.
  • امروز برج میدان آزادی در حال تخریب بوده و از سال 1392 نهادهای مربوطه، مسئولیت نگهداری و حفاظت از این سازه ارزشمند و نمادین را به یکدیگر واگذار می کنند، همین امر باعث شده است که برج وضعیت نگران کننده ای داشته باشد.
  • طبقه زیرزمین ورودی برج میدان آزادی محسوب می شود و درب آن حدود 5 متر پایین تر از سطح زمین واقع شده است.
  • در هنگام شب و مراسم های مختلف نورپردازی های بسیار زیبایی بر روی برج میدان آزادی انجام می شود که نمای بسیاری زیبایی به این سازه می بخشد.

خیابان آزادی تهران

آب و هوای تهران - برای اطلاع از آب و هوای تهران و همچنین شرایط اقلیمی این شهر مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

دسترسی به میدان آزادی تهران

میدان آزادی به سبب موقعیت مکانی که دارد به راحتی قابل دسترسی بوده و گردشگران می توانند به سادگی خود را به این برج رسانده و از آن بازدید کنند در ادامه شیوه های مختلف دسترسی به این برج را مورد بررسی قرار می دهیم:

مترو : 

یکی از راحت ترین راه های دسترسی به میدان آزادی استفاده از متروی تهران می باشد، گردشگران باید بدانند که نزدیک ترین ایستگاه به این برج، ایستگاه میدان آزادی است. لازم به ذکر است که برای رفتن به ایستگاه میدان آزادی باید از خط 4 متروی تهران استفاده کنید.

ساعت کاری مترو تهران - از ساعت حرکت تمام خطوط متروی تهران با خبر شوید!

اتوبوس :

اتوبوس های بسیاری در سطح شهر تهران وجود دارد که مقصد آن ها پایانه آزادی می باشد و افراد می توانند با استفاده از آن ها خود را به میدان برسانند.

تاکسی :

درست در کنار محوطه میدان دو پایانه تاکسیرانی وجود دارد که گردشگران می توانند با استفاده از تاکسی های این پایانه ها خود را به این جاذبه گردشگری برسانند.

خودروی شخصی :

در صورتی که می خواهید با استفاده از خودروی شخصی به میدان آزادی بروید بسته به محل اقامتتان می توانید یکی از راه های منتهی به این برج را که عبارتند از بزرگراه محمد علی جناح (در ضلع شمالی)، خیابان آزادی (در ضلع شرقی)، بزرگراه آیت الله سعیدی (در ضلع جنوبی) و بزرگراه لشگری (در ضلع غربی) برای رسیدن به میدان آزادی تهران انتخاب کنید. با توجه ترافیک و مشکلات پارک کردن خودرو توصیه ما به گردشگران استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می باشد البته توجه داشته باشید در نزدیکی میدان آزادی پارکینگ عمومی وجود دارد.

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

اطلاعات بازدید از میدان آزادی تهران

چنانچه قصد  بازدید از محوطه میدان آزادی تهران و شناخت شهر تهران را دارید می توانید در هر ساعت از شبانه روز به این مکان مراجعه کنید، اما برای بازدید از داخل برج میدان آزادی گردشگران تور تهران می توانند در تمامی روز های هفته بجز شنبه ها از ساعت 9:00 صبح تا 6:00 عصر به بازدید از این سازه بروند البته لازم به ذکر است که مجموعه آزادی در روز های جمعه از ساعت 10:00 صبح تا 6:00 عصر پذیرای بازدیدکنندگان خود می باشد.

پارک های تهران - معرفی کامل پارک های تهران + فیلم های زیبای آن!

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. سعید سعید 1398/08/01
    18 نفر پسندیدند
    چه جالب، من اصلا فکر نمیکردم توش انقد دیدنی وجود داشته باشه، اصلا به سازه نمیخوره داخلش انقد شلوغ باشه چه برسه به آسانسور، حتما میرم به نظر دیدنی های جالبی توش وجود داشته باشه، مرسی از اطلاعات خوبتون

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 104 کاربر