آب و هوای قشم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/10
بازدید: 29410
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جمعه

10 فروردین 1403

26.93°C

آسمان صاف

26.93°C25.94°C
رطوبت هوا59%
سرعت باد5.07 m/s
طلوع6:38
غروب19:0

چه چیزی در انتخاب زمان سفر شما تاثیرگذار است؟ آیا آب و هوای یک جزیره شما را در سفر به آن منطقه ترغیب می کند یا تاثیری در انتخاب شما ندارد؟ جزیره قشم یکی از محبوب ترین جزایر موجود در نزدیکی خلیج فارس است که در تمام طول سال تعداد زیادی تور قشم در آن برگزار می شود تا افراد بتوانند از این جزیره مرجانی و زیبا بازدید کنند. جزیره زیبای قشم در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد و در حال حاضر یکی از پرجمعیت ترین جزایر خلیج فارس است. قشم سرزمینی گرم و مرطوب است و دارای رطوبت نسبی بالایی در سراسر سال است. به دلیل این که جزیره قشم در جنوب کشور قرار دارد، شرایط آب و هوایی گرمی را نسبت به دیگر مناطق دارد و همچنین رطوبت بالای آن نیز به دلیل ساختار جزیره ای آن است ، اما نسبت دمای هوای قشم در فصل های مختلف بسیار متفاوت بوده و دارای اختلاف دمای بسیاری است. به دلیل اهمیت آب و هوای قشم در تصمیم مسافران تور قشم، ما در این مقاله در سایت لحظه آخر به تفصیل به آب و هوای قشم خواهیم پرداخت تا شما را بیشتر با شرایط آب و هوایی این جزیره آشنا کنیم.

آب و هوای قشم

هواشناسی قشم؛ بررسی وضعیت کلی آب و هوای جزیره قشم

پیش از سفر به قشم شناخت آب و هوای آن بسیار مهم و حائز اهمیت است. در واقع شناخت وضعیت کلی آب و هوای قشم با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و پوشش گیاهی این منطقه میسر خواهد بود. طبق بررسی های انجام شده در این جزیره، آب و هوایی که در جزیره قشم حکمفرما است یک آب و هوای گرم و خشک بوده که رطوبت تقریباً بالایی نیز دارد. در برخی از ماه‌های سال این رطوبت به میزان چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند. میانگین دمای سالانه این جزیره در حدود ۲۷ درجه سانتی‌گراد و حداقل و حداکثر دمای روزانه حدود ۱۷ و ۳۵ درجه سانتی‌گراد تخمین‌زده می‌شود. گرم‌ترین ماه‌های سال مربوط به تابستان در اوایل شهریور و سردترین ماه‌های سال مربوط به ماه‌های دی و بهمن است. از نظر هواشناسی دی و بهمن سردترین روزها را با خود به همراه می آورند که حداکثر و حداقل دمای مطلق جزیره در این ماه های سال 46 و 16 درجه سانتی گراد است.

تور قشم از تهران - محبوب ترین پکیج تور قشم؛ قیمت های باور نکردنی + خدمات عالی و آفر ویژه

هواشناسی قشم

شرایط آب هوایی قشم در فصول مختلف سال

جزیره قشم در بین جزایر جنوبی کشور جا دارد و همین امر نیز باعث شده تا این جزیره نسبت به دیگر مناطق ایران، از رطوبت و گرمای بیشتری در طی سال برخوردار باشد. تابستان‌های گرم و زمستان‌های ملایم به عنوان ویژگی‌های اصلی اقلیم این منطقه مطرح هستند. اگرچه شما در این جزیره سرمای طاقت فرسای مناطقی مثل تبریز و اردبیل را هرگز تجربه نخواهید کرد ولی این جزیره نیز دارای اختلاف دمای بسیاری در فصول مختلف سال است که این اختلاف دما تاثیرات زیادی را روی انتخاب افراد برای شرکت در تور قشم داشته است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا آب و هوای قشم را در فصول مختلف سال بررسی کنیم.

آب و هوای قشم در فصل بهار؛ تعطیلات نوروز در هوای بهشت

با شروع فصل بهار گردشگران بسیاری به شهر قشم سفر می کنند تا تعطیلات نوروز خود را در این جزیره گردشگری سپری کنند. دمای هوا در این موقع سال بیشتر از 20 تا 25 درجه سانتیگراد نمی شود و همین امر نیز باعث می شود تا قشم در این بخش از سال،مکان مناسبی برای سفر باشد. آب و هوای قشم در این فصل نسبتا مطبوع می باشد و می توان به راحتی به گشت و گذار در این جزیره پرداخت و از جاذبه های گردشگری و امکانات تفریحی آن استفاده کرد. همچنین این زمان از سال فرصت مناسبی است تا شما خریدهای سال جدید خود را با قیمتی مناسب‌تر در جزیره قشم انجام دهید.

آب و هوای قشم در تابستان؛ خرید تا آخرین لحظه

افزایش گرمای هوا در جزیره قشم در اواخر اردیبهشت آغاز می‌شود و تا پایان تابستان ادامه دارد. در واقع این افزایش دما باعث کاهش گردشگران تور قشم در این بازه از سال می شود و اگر شما به دنبال زمانی خلوت برای سفر خود هستید، فصل تابستان زمان مناسبی برای این کار است. به گفته ی هواشناسی ایران  آب و هوای قشم در تابستان حدود 46 سانتی گراد بوده و در مرداد ماه با بیشترین درجه از رطوبت روبه رو است. لازم به ذکر است زندگی کردن در فصل تابستان در قشم بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد، طوری که برخی از ساکنین جزیره در فصل تابستان به منطقه ای دیگر کوچ می کنند.

همچنین در فصل تابستان به دلیل افزایش دما و کاهش مسافران در جزیره قشم، تخفیف های بسیار خوبی روی اجناس آن اعمال می شود. پس اگر شما از دسته افرادی هستید که سفر به قشم را به قصد خرید انجام می‌دهید، فصل تابستان فرصت خوبی است تا هر آن چه را که نیاز دارید با تخفیف های عالی تهیه کنید.

آب و هوای قشم در پاییز؛ شنا در آب های خلیج فارس

از زمان شروع شش ماه دوم سال شاهد یک آب و هوای معتدل‌تر در جزیره قشم هستیم. در واقع هر چه از نیمه دوم سپری می‌شود آب و هوای جزیره قشم نیز معتدل‌تر و خنک‌تر خواهد شد. از اواسط مهر ماه گردشگران اقدام به مسافرت به این جزیره می‌کنند و از جاهای دیدنی قشم در پاییز بازدید می کنند. آب و هوای مطلوب قشم در این بازه از سال، فرصت مناسبی است تا در کنار بازدید از جاهای دیدنی قشم در پاییز، اوقاتی را نیز به شنا کردن در آب های زلال خلیج فارس بگذرانید و از خنکی آن روی پوست خود لذت ببرید.

آب و هوای قشم در زمستان؛ تماشای دلفین ها در نسیم

بهترین زمان سفر به قشم فصل زمستان است چرا که در این جزیره آب و هوای قشم معتدل و بسیار دلپذیر است. هم چنین اگر شما به زندگی آبی علاقمند هستید باید این خبر خوب را به شما بدهیم که احتمال تماشای دلفین ها در این فصل از سال بیشتر از هر زمان دیگری است. به همین خاطر یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به قشم ماه های دی و بهمن است که بیشترین دمای این جزیره در زمستان به 23 و کمترین آن به 16 درجه سانتی گراد می رسد و به همین خاطر شما می توانید مطمئن باشید که آب و هوای قشم در ماه آینده تغییر چندانی نخواهد کرد. اگر به دنبال سفر به جایی خنک و معتدل در فصل زمستان هستید؛ شرکت در تور قشم در این بازه زمانی انتخاب مناسبی برای تجربه ی این موضوع است.

راهنمای سفر به قشم - اطلاعاتی کامل از بزرگترین جریره خلیج فارس!

شرایط آب هوایی قشم در فصول مختلف سال

بهترین زمان سفر به قشم از نظر شرایط آب و هوایی

کشور ایران یکی از معدود کشورهای چهارفصل ایران است که آب و هوای متنوع آن این امکان را به شما می دهد تا در تمام فصول سال گزینه هایی برای شرکت در تور داخلی و سفر کردن را داشته باشید. جزیره زیبای قشم که یکی از جزایر زیبا و محبوب در میان گردشگران است، در بیشتر سال دارای آب و هوایی نسبتا گرم و مرطوب در میان جزایر خلیج فارس است. اگر شما قصد سفر به این جزیره را دارید، بهتر است سفر خود را در نیمه دوم سال انجام دهید تا از آب و هوای خنک و معتدل جزیره در این بازه از سال لذت ببرید. به گفته ی بسیاری بهترین زمان سفر به قشم در اوایل بهار و پاییز است ولی اگر هدف شما از این سفر، خرید اجناس با قیمت مناسب است؛ بهتر است که در روزهایی که جزیره از مسافران خلوت تر است، این کار را انجام دهید.

هواشناسی قشم

تاثیر موقعیت جغرافیایی در آب و هوای قشم

جزیره قشم از سمت شمال به شهر بندرعباس و از شمال شرقی به  جزیره هرمز مرتبط بوده و از سمت شرق با جزیره لارک و از سمت جنوب با جزیره هنگام همسایه است. نزدیک‌ترین بندر به جزیره قشم که به عنوان اصلی‌ترین ساحل جزیره قشم نیز شناخته می‌شود، بندرعباس بوده که فاصله آن تا محل سربند قشم حدود هشت مایل دریایی یا ۲۰ کیلومتر است. آب و هوای جزیره قشم به طور کلی گرم و خشک است. تابستان‌های گرم و زمستان‌های ملایم به عنوان ویژگی‌های اصلی اقلیم این منطقه مطرح هستند. در تابستان، دما به حداکثر خود می‌رسد و معمولاً بیش از 45 درجه سانتیگراد است. در زمستان، دما ملایم است و نسبت به دیگر مناطق ایران گرم تر است. این امر به این خاطر است که بر اثر موقعیت جغرافیایی نزدیک به خلیج فارس، آب و هوای قشم تحت تاثیر بادهای دریایی قرار دارد که به ملایم شدن اقلیم این جزیره کمک کرده و همچنین باعث تراکم رطوبت هوا در این منطقه از کشور می‌شود. بادهای دریایی می‌توانند در کاهش دماها و ایجاد شرایط ملایم‌تر برای مردم و محیط زیست منطقه موثر باشند. همچنین، موقعیت جغرافیایی قشم در نزدیکی مناطق مرطوب جنوب شرقی ایران مانند استان هرمزگان نیز به تأثیرات آب و هوایی این جزیره افزوده و باعث ایجاد تفاوت‌های زیست‌محیطی در این منطقه شده است.

جاهای دیدنی قشم - شما میتوانید برای دیدن جاهای دیدنی و معروف جزیره زیبای قشم بر روی لینک کلیک کنید.

پوشش گیاهی جزیره قشم

کلام پایانی

شناخت آب و هوای قشم باعث می‌شود تا بتوانیم زمان مناسبی را با توجه به هدف خود از سفر انتخاب کنیم و از این طریق سفری لذت‌بخش را در تور قشم تجربه کنیم. با توجه به اینکه در بسیاری از فصول سال در جزیره قشم شاهد گرما و رطوبت بالا هستیم؛ فصول پاییز و زمستان، هوای معتدل‌تر و مطبوع‌تری را در این جزیره شاهد خواهیم بود . به طور کلی این جزیره در اوایل بهار و پاییز محل مناسبی برای تجربه ی یک سفر ساحلی است. شما با سفر به آن در این بازه از سال می توانید سفر تفریحی جالبی را در آب و هوایی معتدل تجربه کنید و از خنکی هوا لذت ببرید . اگر به عنوان تفریح و استفاده از امکانات این جزیره قصد سفر دارید پیش از این که اقدام به سفر کنید اطلاعاتی کامل و جامع در رابطه با آب و هوای قشم داشته باشید تا بهترین زمان ممکن را برای سفر خود انتخاب کنید و تجربه ای به یادماندنی از شرکت در تور قشم برای خود و همراهانتان رقم بزنید. اگر شما هم تجربه سفر به این جزیره مرجانی و زیبا در کشور را داشته اید،  ما در لحظه آخرین خوشحال می شویم تا نظرات خود را برای ما بنویسید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 117 کاربر