بهترین سوغات تفلیس

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/08/20
بازدید: 3232
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا تا به امروز به تفلیس، پایتخت تاریخی و باشکوه گرجستان، سفر کرده‌اید؟ شهری که تلفیقی از تاریخ و مدرنیزه است. خرید سوغاتی جزو آداب سفر به شمار می‌رود.  از جذاب‌ترین قسمت‌های سفر نیز می‌توان به خرید سوغاتی اشاره کرد. هر شهر و کشوری دارای سوغاتی مختص به خود است. سوغات تفلیس، سبب آشنایی هرچه بیشتر شما با فرهنگ و رسوم این شهر می‌شود. کاربرد دیگر سوغاتی، یاد کردن از عزیزانی است که در این سفر با ما همراه نیستند. چورچخلا، کانتسی، کلاه‌های پشمی پاپاخی، پنیر گرجی و... نمونه‌هایی از سوغاتی‌ تفلیس است.  

سوغات تفلیس

با کدام تور به تفلیس سفر کنیم؟

چورچخلا؛ آب نبات سنتی

هنگام گشت زدن در خیابان‌های تفلیس حتماً خوراکی‌ به نام چورچخلا توجه شما را به خود جذب خواهد کرد. این خوراکی را با نام‌های دیگر در ایران نیز می‌توان پیدا کرد اما در تفلیس، طعمی متفاوت دارد و همچنین دارای تنوع زیادی است. چورچخلا در اصل نوعی ‌آب نبات سنتی است که به شکل دراز و کشیده و شمع شکل دیده می‌شود. 
از انواع مغزها همچون گردو، فندق، بادام، آجیل و گاهی کشمش در ساخت چورچخلا استفاده می‌کنند و آن‌ها را به نخ می‌کشند. سپس این نخ‌ها را در آب انگور غلیظ یا دیگر آب میوه‌ها قرار می‌دهند. با خلاقیت این نخ‌ها را به شکل سوسیس در می‌آورند. آن را به جایی وصل می‌کنند تا خشک شود. چورچخلا در رنگ‌ها، طعم‌ها، اندازه‌های متفاوت و قیمت‌های مختلفی در تفلیس موجود است. 

چورچخلا

زیورآلات لعابی و میناکاری تفلیس

زیوآلات میناکاری از دیگر صنایع دستی دیدنی و جذاب گرجستان است. این سوغاتی با روش‌های کاملا سنتی و قدیمی ساخته می‌شود. امروزه نیز این روش‌ها ادامه دارد. هرچند که تغییراتی نیز داشته است اما کلیات ثابت است. برای ساخت چنین زیورآلاتی، لازم است که لعاب را روی انواع قطعات زیورآلات با جنس‌های متفاوت قرار داد و بعد از آن باید پخته شوند. این کار دو دفعه باید تکرار شود. لعاب روی این زیورآلات دارای دو لایه است. شما می‌توانید این زیورآلاتی که قیمت بالایی نیز دارند را در Gallary Ornament و Pokany و... تهیه کنید. 

چای و مربا؛ مربای فیجوا

بی‌شک همه کشورها دارای مربای محلی متنوعی هستند. اما در گرجستان شما می‌توانید مرباهایی را امتحان کنید که در شهر خودتان وجود ندارد. یا حداقل به سادگی نمی‌توانید آن را پیدا کنید. انواع مرباهای گردو، توت سفید، میوه کاج و فیجوا نمونه‌هایی از این سوغات لذیذ و خوشمزه هستند. این سوغات بازتابی از فرهنگ مردم تفلیس است. 
فیجوا یکی از میوه‌های بومی برزیل است. پرورش این میوه در بعضی نقاط دنیا انجام می‌شود. البته در ایران ممکن است حتی با نام آن آشنا نباشید. این میوه به دلیل خاصیت‌های فراوان، بسیار محبوب است. از این رو می‌توان از مربای فیجوا به عنوان یکی از مرباهای دوست‌ داشتنی یاد کرد. انواع چای با برندهای محبوب را می‌توانید از اینجا تهیه کنید. 

چای و مربا 

راهنمای سفر به تفلیس - راهنمای کامل و جامع سفر به پایتخت زیبای گرجستان

پنیر گرجی؛ عطر و طعم دل انگیز

از مشهورترین سوغاتی‌های گرجستان می‌توان به پنیر مخصوص اشاره کرد. این پنیر به شیوه‌ای متفاوت و خاص تهیه می‌شود. تهیه این پنیر گرجستانی به دوران‌های خیلی دور برمی‌گردد. تفلیس نیز از آن دسته شهرهایی است که می‌توان پنیرهایی با عطر و طعم متفاوت در آن یافت. نوع دودی این پنیرها با ماندگاری بالا، از بهترین‌های پنیرهای این شهر به شمار می‌رود. شما می‌توانید با قیمتی معقول، باکیفیت‌ترین پنیرها را داشته باشید. 

پنیر گرجی

شال های پشمی؛محصولات محلی

شال‌های پشمی بسیار زیبا و گرمی در تفلیس وجود دارد که متقاضی‌های زیادی نیز به دنبال آن می‌گردند. در بازارچه‌های سنتی تفلیس، شما می‌توانید شال‌های پشیمی را در طرح و نقش‌های متنوع پیدا کنید. این شال‌های پشمی توسط هنرمندهای محلی این کشور ساخته شده است. علاوه بر اینکه این شال‌ها بسیار کاربردی و مفید هستند، شما با خرید این شال‌های پشمی باعث رونق اقتصاد محلی می‌شوید. این خرید هرچند که ساده به نظر بیاید ولی با این کار می‌توان از هنرمندان و تولیدکنندگان بومی مردم تفلیس حمایت کرد. البته این نکته برای همه‌ محصولات محلی و در سفر به همه مناطق سنتی دنیا صدق می‌کند. 

شال پشمی گرجی

کافه های تفلیس | معرفی 4 تا از بهترین کافه های تفلیس 

جام نوشیدنی کانتسی 

خرید سوغاتی می‌تواند خسته کننده یا جذاب باشد. اگر به دنبال کالاهای خاص و متفاوت هر شهر بگردید، آنگاه برای شما هیجان‌انگیز خواهد شد. جام نوشیدنی کانتسی از متفاوت‌ترین سوغاتی‌های تفلیس به شمار می‌رود. کانتسی یکی از جالب‌ترین و لوکس‌ترین سوغاتی‌های تفلیس است. این جام بیشتر از اینکه مصرفی باشد، تزیئنی است. جام نوشیدنی کانتسی از شاخ گاو یا قوچ ساخته می‌شود. گاهی به آن نقره یا طلا نیز می‌افزایند تا زیبایی و جلای آن بیشتر شود. 

جام نوشیدنی کانتسی 

 ادویه‌ جات محلی؛ خملی سانلی

کسانی که عاشق آشپزی و ادویه جات هستند، عاشق این سوغاتی تفلیس خواهند شد. در محله‌های سنتی تفلیس می‌توانید این ادویه‌جات را تهیه کنید. یکی از این ادویه‌‌جات‌ها، خملی سانلی نام دارد. این ادویه ترکیبی از گشنیز، شوید، شنبلیله، جعفری و... تهیه می‌شود. طعم این ادویه عالی است. در غذاهای بین‌المللی و غذاهای گرجی این ادویه بیشتر به کار گرفته می‌شود. 

 ادویه‌ جات محلی 

هزینه خوراک در تفلیس - قیمت غذاها در تفلیس چقدر است؟

کای گرجی؛ محصولات پشمی

تفلیس به علت داشتن آب و هوای خوب دارای زمینی حاصل خیز است. به همین علت احشام زیادی را اینجا می‌بینید که پرورش داده می‌شوند. در صنایع دستی، پشم این احشام با حجم بالا به کار گرفته می‌شوند. انواعی از پاپوش‌ها، کت‌ها و شال‌های متنوع، نمونه‌هایی از این محصولات هستند. ابن محصولات را با نام تکا می‌شناسند.  در ساخت این تکاها، رنگ‌های طبیعی و چشم‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند. روزهای سرد زمستان را با تکا می‌توانید به راحتی بگذرانید. 

فرش و گلیم؛ یادگاری با ارزش

خرید فرش و گلیم از تفلیس شما را با چالش‌هایی روبه رو می‌کند. فرش و گلیم، یادگاری باارزش و خاصی برای گردشگران این شهر به حساب می‌آید. در بازارهای می‌توانبد شاهد انواع فرش‌ها و گلیم‌های سنتی باشید. این فرش‌ها و گلیم‌ها طراح‌ها و بافت‌های متنوعی دارند که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. اگر با هزینه ان مشکلی ندارید، این فرش‌ها و گلیم‌های زیبای را از دست ندهید. 

فرش گرجی

بهترین رستوران های تفلیس - آشنایی با بهترین رستوران‌های پایتخت گرجستان مخصوص گردشگران

رومیزی‌های کار شده

‌از دیگر سوغاتی‌های اصیل و محبوب تفلیس، می‌توان به رومیزی‌های کار شده اشاره کرد. تزئین این رومیزی‌ها کاملاً به صورت حرفه‌ای، خلاقانه و هنرمندانه صورت گرفته است. تنوع رنگ و نقش‌های زیبای روی ابن رومیزی‌ها سبب کاربرد گسترده آن‌ها شده است. 

سوغات تفلیس گرجستان را از کدام فروشگاه‌ها بخریم؟

فروشگاه‌های معروف و سنتی بسیاری در پایتخت گرجستان یعنی شهر تفلیس در حال فروش انواع سوغاتی های تفلیس هستند، که شما گردشگران عزیز تور تفلیس می توانید با مراجه به آن ها از آن ها خرید نمایید. اصلی ترین بازار برای خرید سوغاتی در تفلیس، بازار میدانی تفلیس نام دارد که پر از وسایل عتیقه و سنتی است که می تواند مکان جامعی برای خریدهای شما باشد. اما به طور کلی اگر بخواهیم نام چند مرکز خرید سوغات تفلیس را نام ببریم، باید بگوییم که بازارهایی که در خیابان های زیر وجود دارند می توانند راهنمای خوبی برای خرید شما باشند:

  • خیابان روستاولی

  • خیابان شاردنی تفلیس
  • خیابان مرجانشویلی
  • خیابان لسلیدزه

سخن پایانی
سوغات تفلیس را به طور کلی می‌توان به دو دسته خوراکی و تزئینی تقسیم‌بندی کرد. پیدا کردن سوغاتی مختص به تفلیس و خرید سوغاتی، چیزی است که ذهن هر گردشگری را به چالش می‌کشد. از جذاب‌ترین قسمت‌های تور تفلیس می‌توان به گردش میان بازارهای محلی، صنایع دستی خاص و البته خرید سوغاتی تفلیس اشاره کرد.‌ 

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 103 کاربر