راهنمای سفر به نخجوان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/01
بازدید: 6063
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

نخجوان که به شهر خوش آب و هوا و آرام مشهور است در نزدیکی مرز ایران و ارمنستان، واقع در کشور آذربایجان می باشد. نمی توان به جهت نزدیکی این شهر تا ایران از کسب اطلاعات مورد نیاز غافل شد. اطلاعاتی راجب نخجوان مانند بهترین هتل ها، غذاهای مشهور و آب و هوا در این مقاله بیان شده است. برای سفر به این شهر در صورت داشتن پاسپورت، با رفتن به سفارت، درخواست ویزای 15 را پر کنید. برای دیدن تمامی اماکن و منظره های این شهر 2 روز کافی و مناسب می باشد. در این شهر می توان به زبان های فارسی، دری، روسی و پهلوی صحبت کرد.

 

نخجوان

 

نخجوان کجاست؟  

نخجوان جز شهرهای باکو و جمهوری خودمختار آذربایجان می باشد. این شهر در فاصله 40 کیلومتری مرز جلفا و در میان کشورهای ارمنستان، ایران و ترکیه قرار گرفته است. 

معرفی نخجوان 

ریشه کلمه نخجوان در زبان فارسی پهلوی می باشد. نخجوان از کلمه نخجیران به معنای شکارگاه سرچشمه گرفته شده است. این شهر دارای اسناد مختلف تاریخی است که مهم ترین آن کتاب ایران در عهد ساسانیان به نوشته کریستین سن می باشد. که این کتاب توسط افراد آذربایجانی با عنوان نقش جهان یاد می شود. پیشینه تاریخی این شهر به 1500 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. مساحت این شهر 15 کیلومتر مربع است. زبان رسمی در این شهر آذری و واحد پول رایج مانات می باشد. هر 17 مانات 10 دلار است.

آب و هوای نخجوان 

با توجه به نزدیکی نخجوان به استان های شمال غربی ایران، آب و هوای آن مشابه این استان ها می باشد. تابستان ها خشک و بسیار گرم و زمستان های آن کوتاه اما با برف است. اقلیم نخجوان نیمه خشک می باشد ولی در کوهپایه ها بارندگی مناسبی دارد.

هزینه اقامت در نخجوان چقدر است؟ 

از مزیت های اقامت در این شهر می توان به کم بودن هزینه های هتل اشاره کرد. جمعیت کمی در این شهر زندگی می کند. امنیت در این شهر به خوبی تامین می شود. 

 

نخجوان

 

بهترین هتل های نخجوان 

از میان هتل های خوب این شهر می توان به هتل تبریز نخجوان، هتل دوزداغ نخجوان، گرند هتل نخجوان، اشاره کرد. هتل تبریز به اماکن دیدنی بسیار زیادی نزدیک است، به همین دلیل گزینه خوبی برای اقامت در مسافرت می باشد. هزینه اتاق ها تک نفره 60 دلار، اتاق دو نفره 100 دلار و سوئیت های آن 190 دلار است. هتل گراند گزینه اقتصادی تری برای رزرو و اقامت می باشد. هزینه اتاق یک تخته در این هتل 50 دلار است.

هزینه خوراک در نخجوان 

هزینه خوراک و غذا در این شهر در رستوران متوسط پایین می باشد. تنوع غذایی در این شهر بسیار زیاد است. اگر علاقه مند به شیرینی جات باشید می توانید انواع مختلفی از شیرینی های خوشمزه و جدید را امتحان کنید. در رستوران های این شهر می توان تنوع قیمتی از 5 تا 28 دلار را برای غذاها در نظر گرفت. برای تهیه مواد اولیه غذا در روز بین 3 تا 4 دلار باید هزینه کرد. برای کاهش هزینه های خوراک می توان از غذاهای کنسروی استفاده نمود.

معرفی غذاهای مشهور نخجوان 

غذاهای نخجوان شباهت بسیار زیادی به غذاهای موجود در آذربایجان دارد. همانطور که انتظار می رود کباب شیشلیک در این شهر بسیار محبوب است. از غذاهایی که امتحان کردن آن پیشنهاد می شود می توان به دلمه، دوشبارا، لاوانگی، لوله کباب و قطاب اشاره کرد.

دلمه

این غذا که به سبب وجود در کشور خودمان غذای آشنایی است، در آذربایجان از محبوبیت خوبی برخوردار می باشد. هم چنین نحوه پخت و مواد در این کشور کمی متفاوت است.

 

دلمه/لاوانگی

 

لاوانگی

لاوانگی یک ماهی یا مرغ شکم پر که همراه با خورشت پخته می شود.

دوشبارا

دوشبارا غذایی مانند پیراشکی است. این غذا جزو غذاهای مخصوص و سنتی آذربایجان حساب می شود. 

 

دوشبارا/قطاب

 

قطاب

این غذا هم شباهت زیادی به پیراشکی دارد. خمیر با مخلوط کردن موادی مانند آرد، آب و تخم مرغ ساخته می شود. در نهایت آن را به شکل هلال فرم می دهند. قطاب غذای سنتی این کشور است. 

لوله کباب

تفاوت لوله کباب با کباب های ایرانی استفاده از سبزیجات و ادویه معطر مخصوص نخجوان به همراه گوشت بره می باشد.

جاهای دیدنی نخجوان 

از اماکن دیدنی نخجوان می توان به غار اصحاب کهف، دریاچه باتابات، موزه ایالتی نخجوان، موزه ادبیات، آرامگاه مومنه خاتون، مسجد جامع شهر، قلعه خان، آرامگاه نوح نبی در جنوب شهر،  موزه قوچ های سنگی اشاره کرد.

موزه قوچ های سنگی

قدمت این سنگ بناها بسیار بالا می باشد. در گذشته برای دور کردن ارواح شیطانی و حفاظت از مردگان در قبرستان‌ها استفاده می شدند.

 

موزه قوچ های سنگی/قلعه خان

 

قلعه خان

معماری این بنا باعث شهرت آن شده است. اخیرا قلعه خان تبدیل به موزه شده و از کنده کاری ها، آینه کاری ها و نقاشی های زیبایی که در آن وجود دارد به خوبی محافظت می شود. اهمیت و قدمت این موزه به گونه ای می باشد که به ثبت یونسکو در آمده است. این قلعه خارج شهر قرار دارد.

مسجد جامع

سال ساخت این مسجد به قرن 18 میلادی باز می گردد. مسجد جامع به دستان حسین تبریزی ساخته شده است. آخرین بازسازی این بنا به سال 1894 میلادی باز می گردد.

آرامگاه مومنه خاتون

بنای این آرامگاه 6 متر و به شکل یک 8 ضلعی می باشد. این مکان در قرن 12 میلادی ساخته شده است و به دلیل اهمیت آن تصویرش بر روی اسکناس ها موجود می باشد. کاشی های فیروزه ای و خط کوفی تزیینی در این آرامگاه زیبایی خاصی به آن می بخشند. اگر به دنبال شاهکاری از معماری قرون وسطی می گردید یا به بناها با معماری خاص علاقه مندید حتما به این آرامگاه سر بزنید.

 

آرامگاه مومنه خاتون/دریاچه باتابات

 

دریاچه باتابات

اگر به دنبال دارویی طبیعی برای معده و روده هستید حتما آب این دریاچه را امتحان کنید. از دلایل محبوبیت این دریاچه می توان به پوشش گیاهی غنی، آب و هوایی معتدل و آب شیرین و زیبایی مسیر آن اشاره کرد. 

موزه تاریخ ایالتی و موزه ادبیات نخجوان

تعداد موزه ها در این شهر کم نیست. موزه تاریخ ایالتی یا موزه تاریخ و مردم شناسی در سال 1924 ساخته شده و می توان وسایلی قدیمی را در آن مشاهده کرد. دلیل اهمیت موزه ادبیات نخجوان سخته شدن آن برای یاد و خاطره نظامی گنجوی است.

غار اصحاب کهف

با اینکه روایات زیادی برای مکان این غار وجود دارد اما یکی از مکان های آن در نخجوان می باشد. فراموش نکنید که نوشتن یا آسیب زدن به سنگ ها و مکان سبب برخورد شدید مراقبان می شود. این غار در خارج از شهر در فاصله 18 کیلومتری قرار گرفته است.

 

غار اصحاب کهف

 

هزینه حمل و نقل در نخجوان 

هزینه حمل و نقل عمومی در این شهر پایین می باشد. هم چنین می  توانید بدون پرداخت هزینه زیاد از تاکسی استفاده کنید. پایه هزینه دو مانات است. در این شهر گرفتن هزینه های بالا از مسافران رایج نیست و اکثرا قیمتی معمول که مصوب شده است گرفته می شود. گرفتن تخفیف برای بسیاری از تاکسی ها امکان پذیر است. تنها راه خروج از شهر تاکسی می باشد.

سفر با خودرو شخصی به نخجوان

برای رفتن به نخجوان می توان راه زمینی یا هوایی را انتخاب کرد. سه راه اتوبوس، قطار و ماشین شخصی را می توان برای مسافرت انتخاب کرد. اگر قصد مسافرت با خودرو شخصی را داشته باشید ابتدا باید به تبریز رفته و پس از آن به نخجوان حرکت کنید. اما رفتن با ماشین شخصی به راحتی تصمیم گیری نیست و باید برای آن 4 مورد را تهیه کرد. مجوز رسمی خارج کردن ماشین از کشور، دفترچه بین المللی ماشین یا همان سند، گرفتن گواهی نامه بین المللی و به همراه داشتن نمره بین المللی مواردی است که باید تهیه کرد و با خود داشت.

برای تهیه مورد اول باید به گمرک در مرکز استان ها یا شهرها و یا گمرکات مرزی مراجعه کرد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 101 کاربر