راهنمای سفر به نجف

زمان مطالعه: 6 دقیقه
بروزرسانی: 1402/08/30
بازدید: 1553
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر نجف عراق، یکی از شهرهای مذهبی و مقدس مسلمانان می باشد که در کشور عراق واقع شده است. حرم مطهر امام علی(ع) در این شهر قرار دارد. از این رو این شهر یکی از مهم ترین شهرهای مذهبی دنیا است که سالانه میلیون ها زائر برای زیارت به این شهر سفر می کنند. در این شهر علاوه بر حرم امام علی(ع)، چندین زیارتگاه و امامزاده دیگر وجود دارد. شهر نجف در روزهای خاص مانند عیدها و یا شهادت امامان، میزبان جمعیت زیادی از زوار می باشد. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی بیشتر و دقیق تر این شهر بپردازیم. اگر قصد سفر به شهر نجف را دارید توصیه می کنیم حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا در طول سفر به مشکل برخورد نکنید. 

 

نجف

 

موقعیت جغرافیایی شهر نجف 

شهر نجف عراق، در فاصله 160 کیلومتری جنوب بغداد واقع شده است. این شهر به قدری به شهر کوفه نزدیک می باشد که نمی توان این دو را از یکدیگر مجزا دانست. طبق آخرین سرشماری انجام شده در سال 2014، جمعیت شهر نجف، حدود 1 میلیون و 3 هزار نفر می باشد. 

آب و هوای نجف 

شهر نجف دارای آب و هوای خشکی می باشد. هوای این شهر در فصل تابستان به شدت گرم و خشک است. به همین دلیل مردم شهر در این فصل  به سردابه هایی که در زیر زمین ساخته اند، پناه می برند. در فصل زمستان شهر نجف بسیار سرد می شود. دمای این شهر در زمستان به 0 درجه و حتی به زیر 0 درجه می رسد. سرمای بیش از حد هوای شهرنجف، باعث یخ زدن آب های شهر می شود. 

 

نجف

 

راهنمای اقامت در نجف 

اکثر مردم برای زیارت کردن حرم امام علی (ع) و دیگر امامزاده های شهر، به همراه کاروان های زیارتی به نجف سفر می کنند. کاروان های زیارتی یکی از بهترین و آسان ترین راهنمای سفر به شهر نجف عراق است. در این شهر انواع و اقسام  هتل ها با درجه های مختلف و همچنین هاستل های زیادی وجود دارد. با توجه به اینکه هاستل های این شهر خیلی مطمئن نمی باشد، بهتر است برای اقامت از این هاستل ها استفاده نکنید. یکی از نکات مهمی که برای سفر به این شهر باید به آن دقت کنید، همراه داشتن ملحفه و لوازم بهداشتی شخصی است. زیرا سرویس دهی اقامتگاه های این شهر خیلی مطلوب و بهداشتی نمی باشد.

بهترین هتل های نجف 

هتل نور العباس(Noor Al Abbas Hotel)

یکی از هتل های پنج ستاره شهر نجف، هتل نورالعباس(Noor Al Abbas Hotel) است. این هتل دارای امکانات و خدمات  رفاهی خوبی می باشد. فاصله این هتل تا حرم مطهر بسیار کم است و مسافران می توانند به راحتی بین هتل و حرم گشت و گذار نمایند. تمام محوطه های هتل نورالعباس دسترسی رایگان به اینترنت بی سیم دارند. به طور کلی این هتل یک انتخاب مناسب برای اقامت شما در این شهر می باشد.  

شماره تلفن: ۰۰۹۶۴۷۸۱۱۶۳۱۱۸۷

آدرس: عراق، نجف، Imam Sadiq St

هتل زمزم(zamzam hotel)

هتل زمزم یکی دیگر از هتل های با کیفیت این شهر می باشد. این هتل 4 ستاره امکانات و خدمات خوبی را برای اقامت مسافران خود فراهم کرده است. اگر قصد سفر به شهر نجف را دارید این هتل، انتخاب مناسبی خواهد بود. 

وب سایت:  zamzam-group.com

شماره تلفن: ۰۰۹۷۳۳۹۶۶۴۱۲۳

آدرس: عراق، نجف، Imam Hassan’s Daughters St

 

هتل زمزم(zamzam hotel)

 

خورد و خوراک در شهر نجف 

شهر نجف عراق یکی از شهرهایی است که مسافران زیادی به بهانه زیارت، به آن سفر می کنند. در این شهر رستوران های بین راهی زیادی ساخته شده است که در خدمت زائرین امام علی (ع) هستند. اما به عنوان یک راهنمایی باید بگوییم که بهتر است تا حد ممکن از غذای های این رستوان ها استفاده نکنید. زیرا این اماکن از نظر بهداشتی خیلی مناسب نیستند. 

اگر در مناسبت هایی مانند شهادت امام علی و یا اربعین حسینی به این شهر سفر کرده باشید حتما اسم غذاهایی از جمله خورشت قیمه نجفی، ته چین عراقی، بامیه، البریانی، دولما، کباب، فاصولیا و حققا به گوشتان خورده است. این غذا های خوش طعم و خوش عطر معمولا به عنوان غذای نذری در ایام محرم و صفر برای مسافران تهیه می شود. 

چگونه به شهر نجف برویم؟ 

اکثر مردم به همراه کاروان های زیارتی به این شهر سفر می کنند. با توجه به اینکه این شهر از پوشش امنیتی بالایی برخوردار نمی باشد، بهتر است تا جایی که می توانید تنهایی به این شهر سفر نکنید. شما می توانید با تورهای زیارتی، به شهر های کربلا، نجف، کوفه و کاظمین سفر و حرم آنها را زیارت کنید. سفر به شهر سامرا در صورتی که از امنیت کافی برخوردار باشد ممکن است.  

سفر به نجف با استفاده از اتوبوس، حدود 9 روز طول خواهد کشید. بعد از عبور از مرز عراق، اولین شهری که وارد آن می شوید شهر نجف می باشد. در صورتی که قصد دارید با هواپیما سفر کنید باید بدانید که سفر شما 7 روز طول خواهد کشید. سفر هوایی به این صورت است که از ایران تا بغداد یا نجف، هوایی است و سفر به بقیه شهرها با اتوبوس می باشد. قیمت تورهای هوایی سفر به عراق در روز های عادی حدود 1 میلیون و 400 است ولی در روزهای پر رفت و آمد مانند اربعین و عاشورا، حدود 2 میلیون می باشد. همچنین قیمت تورهای زمینی حدود 1 میلیون است. 

جاذبه های گردشگری زیارتی نجف 

حرم حضرت علی (ع)

یکی از مهم ترین جاذبه های مذهبی شهر نجف عراق، حرم مطهر امام علی (ع) می باشد که در مرکز  این شهر واقع شده است. حرم امام علی، اولین بار در زمان  هارون الرشید ساخته شد و تا قبل از آن هیچ کس از آن خبر نداشت. 

 

حرم حضرت علی (ع)/مسجد عمران بن شاهین

 

مسجد عمران بن شاهین

مسجد عمران بن شاهین یک مسجد قدیمی می باشد که در شمال صحن حرم مطهر واقع شده است. درب این مسجد در بخش راهروی ورودی باب شیخ طوسی قرار دارد. در این مسجد تعدادی از عالمان بزرگ اسلام دفن شده اند. 

قبر حضرت آدم (ع)

قبر حضرت آدم، اولین پیامبر در شهر نجف قرار دارد. حضرت آدم اولین انسان و پیامبر تمام انسان های روی زمین است. این حضرت، به روایات زیادی 930 سال عمر کرده است. حضرت آدم در مکه درگذشت و همان جا دفن شد. اما سالها بعد پیکر این حضرت را  به شهر نجف عراق بردند. حرم  حضرت آدم در نزدیکی حرم مطهر امام علی (ع) قرار دارد. 

 

قبر حضرت آدم (ع)/مسجد الراس

 

مسجد الراس

مسجد الراس، در بخش غربی حرم مطهر قرار دارد. این مسجد به رواق چسبیده است. بر اساس یک روایت از امام صادق(ع) سر مقدس امام حسین (ع) در این مسجد قرار دارد. 

مسجد الخضرا

مسجد الخضرا محل تدریس آیت الله العظمی خویی بوده است. این مسجد در ضلع شرقی صحن حرم قرار دارد. 

حسینیه صحن شریف

حسینیه صحن شریف یکی از حسینیه های معروف شهر می باشد که در شمال صحن حرم واقع شده است. درب این حسینیه از سمت ایوان سوم از زاویه شمال شرقی باز می شود. 

 

حسینیه صحن شریف/ایوان العلما

 

ایوان العلما

ایوان علما یکی از جاذبه های دیدنی نجف است که در آن مقبره علمای بزرگ دینی وجود دارد. این ایوان در وسط ضلع شمالی حرم امام علی قرار دارد. 

قبرستان وادی السلام

یکی از بزرگ ترین قبرستان های جهان، قبرستان وادی السلام است که در شهر نجف عراق قرار دارد. تعداد قبرهای این مکان حدود 5 میلیون می باشند. قبرستان وادی السلام در بخش شمالی حرم مطهر امام علی(ع) واقع شده است. بارگاه افراد مهمی مانند حضرت هود و صالح در این مکان وجود دارد. 

 

قبرستان وادی السلام

 

قبل از سفر به نجف چه نکاتی را بدانیم؟

یکی از نکات مهم که باید رعایت کنید، یادداشت کردن نام و نشانی تان روی وسایل تان است. 

همراه داشتن دوربین و موبایل و همچنین فیلم برداری از داخل حرم مطهر ممنوع می باشد. 

انجام اعمال زیارتی حرم امام علی و مسجد کوفه ممکن است کمی طول بکشد. پس با توجه به این نکته با خود بطری آب و آب نبات همراه داشته باشید. 

با توجه به اینکه ممکن است در هتل های شهر نجف تمام پروتکل های بهداشتی رعایت نشود، وسایل بهداشتی و خصوصی لازم برای اقامت چند روزه در این شهر را همراه داشته باشید. 

این شهر از امنیت بالایی برخوردار نمی باشد. پس از رفتن به بخش های ممنوعه شهر نجف اکیدا خودداری فرمایید. 

برای سفر به این شهر باید ویزا داشته باشید. در غیر اینصورت به مشکل برخورد خواهید کرد. 

از محل تجمعات که ممکن است انفجاراتی رخ بدهد دوری کنید. 

همراه داشتن مواد مخدر، حتی اگر خیلی کم باشد، در این شهر ممنوع است و ممکن است دچار جریمه های سنگینی شوید. 

همراه داشتن داروهای ضروری مانند سرماخوردگی، مسهل ها و قرص مسکن یکی از مهم ترین نکاتی است که نباید فراموش شود.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر