سفر به ریزه شهر ییلاقی ترکیه

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/16
بازدید: 12224
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

احتمالا شما هم درباره شهر ریزه در کشور ترکیه شنیده اید. این شهر که در ساحل دریای سیاه واقع شده یکی از کوچکترین شهر های ترکیه است اما در عین کوچک بودن، فوق العاده مهم و معروف می باشد، چرا که شهر ریزه مملو از باغ های چای، کارخانه های بسته بندی و صدور چای است. از این رو می توان ریزه را شهری صنعتی و مدرن به حساب آورد که مرکز فراوری و پخش چای خشک است. جاذبه های ریزه تنها منحصر به این مورد نیست. این شهر دارای مراتع سرسبز و طبیعت بکر و چشم نوازی می باشد که هر بیننده را مجذوب خود می سازد. نقاط کوهستانی شهر ریزه در بین کوهنوردان از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و همه ساله پذیرای طبیعت گردان و علاقه مندان به کوهپیمایی است. در ادامه با ما همراه باشید تا با دیدنی های شهر ریزه بیشتر آشنا شویم.

ریزه

 

معرفی شهر ریزه

شهر ریزه معروف به منطقه ییلاقی ترکیه، با مساحتی بیش از 3920 کیلومتر مربع در شمال این کشور واقع شده و طبیعتی دیدنی و بی نظیری دارد. این شهر با جاذبه های طبیعی و گردشگری خود مسافران بسیاری را از سراسر دنیا به سوی خود جذب می کند. امروزه این شهر نه تنها به عنوان قلب صنعتی کشور ترکیه بلکه به عنوان یکی از شهرهای توریستی این کشور شناخته می شود که سالانه با جذب گردشگران فراوان، درآمد زیادی را کسب می کند. جمعیت این شهر در سال 2009 میلادی، حدود 96503 نفر بود و جالب است بدانید که نخست وزیر فعلی ترکیه یعنی آقای طیب اردوغان در شهر ریزه زاده شده اند و مردم این شهر با افتخار از این موضوع یاد می کنند. شهر ریزه در واقع یک خلیج کوچک می باشد که همانند نواری باریک بین دریا و کوه قرار گرفته است و اگر از روی تصاویر هوایی به این منطقه نگاه کنید، شهر ریزه همانند یک خط سبز کوه و دریا را از هم جدا کره است.

آب و هوای شهر ریزه ترکیه

شهر ریزه آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد و در اکثر فصول بارانی است. حدود 25 درصد از کل جنگل های کشور ترکیه در این شهر قرار دارند که پوشش گیاهی آن را اکثرا درخت های پهن برگ تشکیل می دهند. رطوبت هوای این شهر در حد متعادل است و زمستان های سردی دارد اما شهر ریزه در فصل پاییز و بهار به زیباترین شکل خود در می آید و بهترین زمان برای سفر و گردش در شهر می باشد. بارش زیاد باران سبب شده است تا این منطقه پوشش گیاهی غنی و انبوه داشته باشد و به منطقه ای سرسبز با خاک حاصل خیز تبدیل شود.

 

ریزه

 

جاذبه های دیدنی شهر ریزه

شهر زیبای ریزه با طبیعت بکر و دیدنی خود همانند قطعه ای از بهشت بر روی زمین است که چشم انسان از دیدن زیبایی های آن سیر نمی شود. مناظر طبیعی این شهر در کنار آب و هوا مطبوع، سبب شده است تا گردشگران بسیاری به این ناحیه سفر کنند تا در هوای آزاد به کوهنوردی و طبیعت گردی بپردازند. اقامت در این مراتع سبز و با طراوت، روح آدمی را جلا می بخشد. در ادامه چند تا از بهترین جاذبه های دیدنی شهر ریزه را به شما معرفی نموده و توضیح مختصری راجع به هریک از آن ها ذکر می کنیم.

دشت آیدر 

دشت آیدر واقع در شهرستان چاملی از توابع شهر ریزه، به داشتن چشمه های آبگرم معدنی معروف است و افراد بسیاری برای شنا در استخرهای آبگرم به این منطقه سفر می کنند. چشم انداز زیبا و خارق العاده ی این دشت برای طبیعت گردی و عکاسی عالی است.

 

دشت آیدر /کوه کاچکار

 

کوه کاچکار

کوه های کاچکار(Kackar) یکی از مهیج ترین و چشم نواز ترین مکان های شهر ریزه است که مسیری دیدنی و دل انگیز دارد. قله های پوشیده از برف و هوای تازه و خنک این منطقه افراد بسیاری را به سوی خود می کشاند و کوهنوردان زیادی به قصد صعود به قله کوه های کاچکار خود را به شهر ریزه می رسانند. دامنه سرسبز و گسترده این کوه ها محلی بی نظیر برای پیاده روی و گشت و گذار در طبیعت است.

رودخانه فیرتینا

رودخانه فیرتینا که درست از میان دره ی فیرتینا جاری شده است آنچنان زلال و شفاف می باشد که به آینه شباهت دارد. صدای آب سکوت دره را می شکند و محیطی سرشار از آرامش را پدید می آورد که خستگی را از روح و جسم هر بیننده ای می زداید. در امتداد این رود چندین پل سنگی احداث شده اند که همگی مربوط به قرن 18 و 19 میلادی هستند. سنگ تراشان دوران گذشته این پل ها را به عنوان سیل بند طراحی کرده اند تا از طغیان رودخانه در فصل های پرباران جلوگیری شود. توصیه می کنیم حتما از پل های سنگی رودخانه فیرتینا بازدید کرده و هنر دست مردمان پیشین این سرزمین را ببینید.

 

رودخانه فیرتینا/فلات پوکوت

 

فلات پوکوت

فلات پوکوت (Pokut Plateau) در ارتفاع 2270 متری از سطح زمین قرار گرفته است و یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق این شهر می باشد که کوهنوردان و تپه نوردان بسیاری را به سوی خود جذب می کند. این فلات با تعدادی زیادی صنوبر پوشانده شده و ابر و مه هایی که در اغلب ایام سال این منطقه را در بر می گیرد، منظره ای راز آلود از فلات پوکوت را به نمایش می گذارد. این مکان همچنین یکی از بهترین محل ها برای گرفتن عکس های با کیفیت و زیبا است.

آبشار پالویت

آبشار پالویت (Palovit Waterfall) واقع در پارک ملی کوه های کاچکار و دره فریتنا می باشد که محلی فوق العاده چشم نواز و حیرت انگیز است. این آبشار زیبا و دیدنی، 10 الی 15 متر ارتفاع دارد و اگر از بالا به آن نگاه کنید مه های حاصل از شدت برخورد آب با زمین را مشاهده خواهید کرد. جنگل سرسبزی که این آبشار را احاطه کرده است سبب می شود که زیبایی این منظره دو چندان گردد. برای رفتن به این آبشار یک جاده آسفالت وجود دارد که با ادامه دادن آن وارد جاده خاکی شده و به دهکده های ییلاقی پالویت می رسید.

مزارع چای

وقتی به مرکز چای ترکیه سفر کرده باشید، کم لطفی است که به مزارع چای و زمین های سرسبزی که کشاورزان در آن کار می کنند سر نزنید. پیشنهاد می کنیم حتما از این مزارع بازدید کرده و چند کیسه چای نیز خریداری کنید و با خود به خانه بیاورید. می توانید طرز دم کردن چای را از مردم محلی بیاموزید تا از یک چای خوش عطر و طعم و اصیل ترکی لذت ببرید.

 

مزارع چای

 

قلعه باستانی زیلکاله

قلعه زیلکاله یکی از بناهای باستانی این شهر است که قدمت آن به قرن 14 یا 15 میلادی و دوران امپراتوری بیزانس باز می گردد. این قلعه باستانی بالغ بر 1130 متر ارتفاع داشته و دارای سه ردیف دیوار می باشد که نظامیان در آن مستقر می شدند. در حقیقت این قلعه برای مقاصد استراتژیک به کار می رفت و اهمیت حیاتی برای امپراتوری داشت. بازدید از این قلعه تاریخی حیرت انگیز برای مسافران شهر ریزه خالی از لطف نیست.

تفریحات در ریزه استانبول

علاوه بر جاذبه های طبیعی که ذکر شد، گردشگران در شهر ریزه می توانند به فعالیت های تفریحی متعددی مشغول شوند و اوقات خوشی را در کنار خانواده یا دوستان خود رقم بزنند. از جمله این تفریحات می توان به اسکی در کوهستان کاچکار اشاره کرد. همچنین 8 مسیر ایمن و استاندارد برای صعود کوهنوردان به قله پیشبینی شده است. یکی دیگر از فعالیت های مهیج رفتینگ در رودخانه فیرتینا است که گردشگران بسیاری آن را امتحان می کنند. حس بی نظیر همراه شدن با موج های خروشان رودخانه و ترشح آدرنالین بی شک یکی از به یادماندنی ترین خاطرات سفر هر فردی به شهر ریزه خواهد بود. عکاسی و طبیعت گردی در منظره شگفت انگیز این شهر از دیگر تفریحاتی هستند که می توانید با پرداختن به آن ها از سفر خود لذت ببرید.

 

ریزه

 

چگونگی دسترسی به شهر ریزه از ترکیه

نزدیک ترین فرودگاه به شهر ریزه، فرودگاه ترابزون است. ترابزون در 41 کیلومتری غرب ریزه قرار گرفته و از طریق جاده ای به یکدیگر متصل شده اند. بنابراین برای رفتن به شهر ریزه ابتدا باید به فرودگاه ترابزون بروید و سپس سوار اتوبوس هایی شوید که به شهر ریزه می روند. اگر با اتوبوس فاصله ریزه تا ترابزون را طی کنید، حدود 2 ساعت در مسیر خواهید بود.

فاصله ریزه تا استانبول

شهر ریزه حدود 1136 کیلومتر با استانبول فاصله دارد.

اقامت در هتل های سنتی

اگر می خواهید هزینه تور ترکیه خود را کاهش دهید و دوست دارید در هتل های سنتی و اقامتگاه های محلی مستقر شوید و زندگی مردم بومی این نواحی را از نزدیک حس کنید، اقامتگاه های سنتی گوناگونی در شهر ریزه وجود دارند که از میهمانان استقبال می کنند. کلبه های چوبی سنتی نزدیک جنگل کاج یکی از بهترین گزینه ها است و محلی دنج و آرامش بخش برای یک اقامت راحت محسوب می شود. اگر در هتل های سنتی اقامت کردید حتما از غذاهای محلی مردم ریزه نیز بچشید و با این تجربه تکرار نشدنی، خاطرات خوشی را در کنار همراهانتان رقم بزنید.

هتل های برتر ریزه

شهر ریزه دارای هتل های متعددی در انواع مختلف و رتبه های گوناگون می باشد که می توانید با توجه به شرایط شخصی و بودجه مالی خود از بین آن ها دست به انتخاب بزنید. در اینجا به معرفی چند تا از بهترین هتل های این شهر می پردازیم:

هتل Ridos Therminal Hotel & Spa

هتلی 5 ستاره در شهر ایکیز دره ریزه می باشد که در میان جنگل های سرسبز و انبوه این منطقه قرار گرفته است. این هتل محیطی لوکس و مجلل را در کنار منظره زیبای طبیعت برای مسافران فراهم کرده تا سفری فراموش نشدنی و درجه یک را برای آن ها رقم بزند. از امکانات هتل ریدوس ترمینال می توان به پارکینگ رایگان، اینترنت رایگان، رستوران، سالن اسپا، استخر، سونا و خدمات روم سرویس اشاره کرد.

هتل Ridos Therminal Hotel & Spa/هتل Ayder Resort Hotel

هتل Ayder Resort Hotel

هتل آیدر ریزورت هتلی 3 ستاره واقع در شهرستان چاملی همشین بوده و امکانات و خدمات عالی را برای میهمانان ارائه می کند. با اقامت در این هتل علاوه بر اینکه می توانید به جاذبه های دیدنی شهر دسترسی آسان و سریعی داشته باشید، این امکان را دارید که از فعالیت های تفریحی داخل هتل نیز بهره مند گردید. فعالیت هایی همچون قایقرانی، ماهیگیری، استخر، سالن ورزش، سونا، دوچرخه سواری، باغ، اتاق بازی کودکان و بازی های دسته جمعی و خانوادگی.

هتل Grand Cavusoglu Hotel

این هتل چهار ستاره دارای 85 واحد اقامتی بوده و با خدمات و امکانات درجه یک خود توانسته است رضایت بساری از میهمانان را جلب نماید. هتل گرند کاووس اوغلو از امکاناتی نظیر باغ، سونا، استخر، سالن اسپا، رستوران، کتابخانه، میز پینگ پنگ، اجرای زنده موسیقی، اتاق بازی کودکان، پارکینگ، خدمات خشکشویی و... اشاره کرد.

 

ریزه

 

تور ریزه استانبول

همانطور که اشاره کردیم شهر ریزه از جمله شهرهای توریستی و دیدنی ترکیه است که سالانه عده زیادی برای تفریح و گردش به آن سفر می کنند. اگر دفعه اول است که می خواهید به این شهر سفر کنید، می توانید با خرید تور ریزه استانبول سفری مطمئن داشته باشید. راهنمای تور همه مناطق توریستی و تفریحی شهر را به شما نشان خواهد داد و هیچ چیز از قلم نمی افتد. شرکت های مسافرتی بسیاری هستند که تور ریزه را به مشتریان ارائه می کنند بنابراین با جستجو در اینترنت می توانید قیمت ها و امکانات این تورها را با یکدیگر مقایسه کرده و نسبت به خرید بهترین گزینه اقدام نمایید. البته لازم به ذکر است که اکثر هتل های این شهر، دارای میز تور در لابی خود می باشند که مسافران را برای خرید تورهای گردشگری به خوبی راهنمایی می کنند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 101 کاربر