چطور حس کد(HES)با پاسپورت دریافت کنیم؟

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/16
بازدید: 3826
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

 حس کد ترکیه راهی برای کنترل، کاهش خطر ابتلا و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور ترکیه می باشد. داشتن حس کد (HES) برای همه شهروندان و مسافران ترکیه اجباری می باشد. بنابراین در زمان خرید تور ترکیه و قبل از ورود به فرودگاه کشور ترکیه می بایست حس کد را دریافت کنید. دولت ترکیه با ایجاد و طراحی حس کددر پی ایجاد فضای امن و سالم برای گردشگران و شهروندان خود می باشد. برای اطلاعات بیشتر درباره حس کد ، نحوه استفاده و اینکه چطور حس کد با پاسپورت دریافت کنیم ، تا پایان با ما همراه باشید.

حس کد (HES) چیست؟

حس کد یا  HES مخفف عبارت HAYAT EVE SIĞAR می باشد یک کد 10 یا 12 رقمی می باشد. که اطلاعات مربوط به  بیماری کوید 19 افراد در آن ذکر شده است. و افرادی که مبتلا به این بیماری هستند را شناسایی می کند. حس کد برای هر شخص جداگانه صادر می شود . این کد به همه ارگان ها و افراد کمک می کند تا وضعیت سلامت افراد را استعلام کنند و همچنین اگر در محیط شما، فرد یا افرادی حضور داشته باشند و یا برای مثال در اتوبوس یا مترویی که هستید، مبتلایی باشد به شما خبر داده می شود و شما می توانید از حضور در این مکان ها و جاهای پرتراکم خودارری کنید. بنابراین اگر برنامه سفر به ترکیه را دارید باید حتما این کد را تهیه کنید این کد توسط وزارت بهداشت برای ورود به محوطه هایی مانند دانشگاه ها، مراکز خرید و مراکز عمومی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در کشور ترکیه اجباری شده است. در صورت نداشتن این کد، از حضور شما در وسایل نقلیه عمومی، مراکز خرید و برخی مراکز جلوگیری می شود.

 

hes code  حس کد ترکیه  برای کنترل کرونا

 

مزایا و خدمات HES کد

حس کد علاوه بر ارائه اطلاعات سلامت افراد و نشان دادن آمار مبتلایان در کشور ترکیه ،مزایای دیگر دارد که عبارتند از:

  • کنترل میزان شیوع بیماری کرونا
  • نشان دادن مکان های پر ریسک روی نقشه
  • امکان ارسال درخواست ماسک و تحویل ماسک در محل
  • ارسال اخطار در شرایط اضطراری
  • کنترل فاصله اجتماعی در مجامع عمومی
  • کنترل وضعیت مبتلایان به کرونا
  • امکان افزودن اعضای خانواده و دوستان و معرفی وضعیت آنها

نحوه دریافت HES کد با پاسپورت

با ادامه یافتن شیوع ویروس کرونا دولت ترکیه به دنبال ایجاد شرایطی امن برای حضور گردشگران در این کشور می باشد. که یکی از آنها حس کد می باشد . نحوه دریافت آن را به ساده ترین شکل طراحی و در اختیار ساکنان و گردشگران قرارداده است. برای دریافت این کد کافی ست مراحل را همچون تصاویر پیش بروید.
1- به آدرس وب سایت https://register.health.gov.tr مراجعه کنید و صفحه پیش رو را ببینید، از منوی کرکره ای موجود زبان فارسی را انتخاب کنید و سپس اطلاعات درخواستی را به طور کامل تکمیل کنید و در پایان دکمه قرمز"جلو"  را بزنید تا وارد مرحله دوم شوید.

 

تصویر نحوه دریافت حس کد ترکیه با پاسپورت


2-در این مرحله ادرس محل اقامت در شهر مقصد و شماره تماس خود را اعلام می کنید. پر کردن شماره تلفن اختیاری می باشد. در پایان دکمه قرمز"جلو"  را بزنید تا وارد مرحله سوم شوید.

 

صفحه دوم فرم دریافت حس کد ترکیه و نحوه تکمیل آن

 

3-در این صفحه اسم کشورهایی که در 10 روز قبل از سفرتان داشته اید را وارد نمائید.سپس دکمه قرمز"جلو"  را بزنید تا وارد مرحله چهارم شوید.

 

مرحله سوم فرم درخواست حس کد ترکیه با پاسپورت

 

4- بعد از تکمیل اطلاعات، خلاصه اطلاعات وارد شده را نمایش می دهد آنها را بار دیگر مرور کنید در صورتیکه کلیه اطلاعات مورد تائیدتان بود دکمه قرمز"ذخیره کن" را بزنید تا حس کد خود را دریافت کنید. حس کد به صورت عد 10 رقمی به همراه QR code  می باشد. سپس بر روی دکمه آبی دانلود بزنید و صفحه را در گوشیتان ذخیره کنید تا در حین سفر در زمان های مورد نیاز ارائه نمائید.

دریافت حس کد با اس ام اس 

یک راه دیگر برای اخذ کد HES داشتن  یک سیمکارت ترک می باشد. اگر سیمکارت ترک دارید یک اس ام اس به شماره 2023 ارسال کنید. در اس ام اس باید درخواست خود را به شکلی خاص و به فرمت تعیین شده بنویسید در غیر این صورت کد ارسال نمی شود. پس اگر عازم ترکیه هستید و روش اس ام اس را انتخاب کردید کد دستوری زیر را به خاطر داشته باشید:


HES (فاصله) ملیت** (فاصله) شماره پاسپورت (فاصله) سال تولد (فاصله) نام خانوادگی


برای ملیت ایرانی لازم نیست که کلمه ایرانی یا Iranian را بنویسید و همین که درج کنید IRN کافی است.
این روش برای گردشگرانی که با خرید تور ترکیه عازم این کشور هستند مناسب است اما اگر اقامت این کشور را دارید و یا به نحوی دارای شماره شناسایی اختصاصی هستید و قصد استفاده از فرمت پاسپورت را ندارید با اس ام اس کردن درخواست خود با فرمت زیر نیز می توانید کد HES را دریافت نمایید:


HES (فاصله) شماره شناسایی (فاصله) سال تولد (فاصله) مدت اعتبار*


ملاک برای مدت اعتبار روز است و باید اعتباری که انتخاب می کنید دست کم 7 روز بیشتر از زمان حرکت شما به سوی مقصد باشد.
دستور انگلیسی ذکر شده در وبسایت سلامت ترکیه در رابطه با فرمت اس ام اس به شرح زیر است:

Write HES and leave a space between them respectively; By writing the TC ID Number, the last 4 digits of the TC ID Serial Number and the sharing time (in days) and sending an SMS to 2023,

عکس کنترل و ارائه هس کد ترکیه برای ورد مراکز عمومی ، مراکز خرید و اتوبوس و مترو

 

چطور hes کد را روی استانبول کارت ست کنیم؟

استانبول کارت، یک کارت هوشمند است، با آن می توان کرایه حمل و نقل عمومی را در کشور ترکیه پرداخت کرد معادل کارت مترو و اتوبوس در ایران می باشد. با داشتن استانبول کارت، تخفیف های زیادی به شما تعلق می‌گیرد، می توانید برای  کاهش هزینه هایی همچون بازدید از جاذبه های گردشگری استانبول، حمل و نقل، اینترنت مصرفی، سرویس‌های آنلاین شبانه روزی و خدماتی استفاده نمائیدو با توجه به اینکه سیستم مترو و حمل و نقل عمومی استانبول بسیار عالی است و از نظر قیمتی نیز استفاده از آن به صرفه می باشد اغلب گردشگران ایرانی کارت را تهیه می کنند تا بتوانند از مترو و اتوبوس استفاده کنند.  حالا با شیوع ویروس کرونا علاوه بر داشتن استانبول کارت، لازم است که hes کد خود را روی استانبول کار ست کنید برای این کار مراحل زیر را طی نمایید:
1- به وبسایت https://kisisellestirme.istanbulkart.istanbul بروید.
2-مشخصات خود و HES کد را وارد کنید و منتظر باشید تا علامت سبز رنگ به شما نشان بدهد که کد شما ست شد. (اگر این آدرس را در ایران باز کنید احتمالا فیلتر است)

تور استانبول - تور ارزان استانبول را با قیمت های باورنکردنی بخرید.

 

نکات مهم درباره هس کد ترکیه

نکاتی درباره حس کد وجود دارد که دانستن انها کمک می کند درحین  سفر با برخی از مشکلات مواجه نشوید که تعدادی از آنها بصور ت زیر می باشد:

  • کد HES را بعد از سفر می توانید پاک کنید یا با سایرین به اشتراک بگذارید.
  • داشتن کد HES برای سوار شدن به مترو و اتوبوس و... برای ساکنان ترکیه و توریست ها اجباری است و باید آن را روی استانبول کارت یا آنتالیا کارت و ... ست کنید. روش ست کردن در قسمت قبل توضیح داده شد.
  • افرادی که مبتلا به بیماری کرونا هستند و یا با این افراد به صورت مستقیم ارتباط داشته اند در اپلیکیشن HES مشخص می شوند و به آنها اجازه استفاده از وسایل نقلیه عمومی و ورود به اماکن مشخص شده را نمی دهند.
  • هدف از ایجاد کد HES کنترل و نظارت دقیق تر بر شیوع ویروس کرونا بوده و قصد سیاسی در کار نیست.
  • از تاریخ 5 جون (13 تیر) سال 2020 داشتن کد سلامت برای همه اجباری شده است.
  • افرادی که زیر 18 سال هستند نیز می توانند این کد را دریافت کنند. 
  • دریاف حس کد برای نوزادان اجباری نیست.
  • چنانچه اطلاعات خود را کمی زودتر از زمان مقرر ثبت کردید نگران نباشید چرا که می توانید دوباره 72 ساعت قبل از پرواز کد جدید خود را دریافت کنید. 
  • تاریخ انقضای کد HES باید حداقل 7 روز پس از تاریخ سفر باشد.
  • قبل از سفر علاوه بر گرفتن حس کد  باید PCR با نتیجه منفی را نیز از مراکز مورد تایید خطوط هوایی دریافت کنید. و همچنین در طول سفر نیز کلیه پروتکول های بهداشتی اعم از ماسک زدن را رعایت کنید.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 100 کاربر