زیباترین سد های ایران مناسب کمپینگ

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/08/04
بازدید: 1779
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جاذبه های گردشگری ایران تنها به بناهای تاریخی و جنگل ها و کویر های آن محدود نمی شود. در لیست جاذبه های گردشگری کشورمان نباید سد های بسیار زیبا را نادیده گرفت. در ایران سد های بسیار زیبایی وجود دارند که با منظره ی چشم نواز خود می توانند مکانی مناسب برای کمپ زدن در طبیعت باشند. تاریخچه سد سازی در ایران مربوط به دوران هخامنشیان و ایران باستان می باشد. در ادامه این مطلب با زیباترین سد های ایران که مناسب کمپ زدن و لذت بردن از طبیعت می باشند آشنا می شویم.

سد سفید رود یا سد منجیل گیلان

سد سفید رود به عنوان یکی از قدیمی ترین و شناخته ترین سد های ایران به شمار می رود که در استان گیلان واقع شده است. شروع ساخت این سد مربوط به سال 1335 می باشد که در نهایت در سال 1340 به بهره برداری رسیده است. سد منجیل یا همان سفید رود با توجه به زیبایی منحصر به فرد خود یکی از بهترین سد های ایران برای برپایی کمپینگ می باشد.

سد منجیل در بین اتصال  دو رود شاهرود و قزل اوزون ساخته شده که بزرگترین سد مخزنی استان گیلان به حساب می آید. ارتفاع سد سفید رود 92 متر بوده و تاجی به اندازه 425 متر دارد. ظرفیت تولیدی برق این سد 87 کیلو وات می باشد و برای کشاورزان گیلانی اهمیت زیادی دارد. برای رفتن به این سد زیبا کافیست به 75 کیلومتری جنوب شهر رشت رفته و همجوار با شهر منجیل، سد سفید رود را مشاهده کنید.

 

سد سفید رود یا همان منجیل

 

سد الیمالات در دل جنگل های مازندران

یکی دیگر از زیبا ترین سد های ایران، سد الیمالات بوده که در دل جنگل های مازندران واقع شده است. نام این سد برگرفته از نام دریاچه ای به همین اسم می باشد. مسیر دسترسی به این سد از دل جاده ای سر سبز و دیدنی می گذرد.

این سد امکاناتی از جمله : قایق پدالی و موتوری، رستوران، کافی شاپ، سوپر مارکت و ماهیگیری را در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهد. فصل بهار و تابستان بهترین زمان ممکن برای برپایی کمپ و لذت بردن از منظره فوق العاده ی این سد می باشد. فاصله سد الیمالات از جاده اصلی نور چمستان 3 کیلومتر می باشد و برای رفتن به این سد کافیست خود را به 9 کیلومتری شهر نور رسانده، و در مسیر جاده نور-چمستان وارد قسمت جنوبی دوراهی روستای کارگرکلا شوید.

 

سد الیمالات مازندران

 

سد جنگل لفور

سد لفور از جمله رویایی و زیباترین سد های ایران می باشد که در جنگل لفور واقع شده است. یکی از قشنگترین و بکر ترین جنگل های استان مازندران جنگل لفور بوده که با درختان خود اطراف سد خود را پوشانده است. سکوت بی همتا و زیبایی تکرار نشدنی این منطقه عاشقان آرامش را به سمت خود میکشاند. صدای پرندگان و سایر حیوانات بر این منطقه حکم فرمایی می کند. یکی از جذاب ترین منظره هایی که در این سد با آن مواجه می شوید پوشانده شدن تمام آب سد توسط مه می باشد. این سد با نام سد البرز نیز شناخت می شود.

برای رفتن به سد لفور و برپایی کمپین در این مکان رویایی کافیست به استان مازندران رفته و در مسیر جاده شیرگاه به بابلکنار به این سد برسید.

 

سد جنگل لفور

 

سد لتیان

در جنوب شهر لواسان بر روی رودخانه جاجرود سد بتنی لتیان ساخته شده است. شروع ساخت این سد مربوط به سال 1342 می باشد که بعد از 4 سال یعنی در سال 1346 به بهره برداری رسیده است. سد لتیان در ارتفاع 107 متر و عرض 450 متر ساخته شده و عمق آن 99 متر می باشد. لتیان از جمله بزرگترین سد های تهران بشمار می رود.

اهمیت وجود این سد برای مردم تهران زیاد است زیرا که 30 درصد از آب شیرین این استان از این سد تامین می شود. در ابتدا نام این سد، سد فرحناز بود که بعد از انقلاب به نام کنونی تغییر کرد. لتیان برگرفته شده از نام روستایی به همین اسم می باشد که زیر آب فرو رفته و اهالی این روستا بعد از فروش ملک های خود به دولت به لواسان نقل مکان کرده اند.

سد لتیان امکان قایق سواری و ماهیگیری را در اختیار گردشگران قرار می دهد و نزدیکی این سد با پارک های جنگلی تلو و لتیان باعث شده تا این مکان در لیست جاهای دیدنی تهران قرار بگیرد.

آدرس سد لتیان: تهران، جاده دماوند، لواسان، جاده سد

 

سد لتیان

 

سد کرج یا همان سد امیر کبیر

از زیباترین و پرکاربردترین سد های ایران که از آن برای مصارف مختلفی از جمله تامین آب مردم تهران، تامین برق و آبرسانی به زمین های کشاورزی استفاده می شود. سد چند منظوره ی کرج یا همان امیرکبیر می باشد. این سد بر روی رودخانه کرج، و در 25 کیلومتری جاده کرج-چالوس واقع شده است. ساخت این سد از سال 1336 آغاز شده و در سال 1340 به اتمام رسیده است. این سد پهناور از زیبایی چشم نوازی بهره مند بوده و تجربه ای به یاد ماندنی را برای شما به ارمغان می آورد. حجم مخزن سد امیرکبیر 205 میلیون متر مکعب می باشد و دریاچه پشت سد محلی برای پرورش ماهی های قزل‌آلا رنگین‌کمان، قزل‌آلا خال‌قرمز، ماهی سفید و ماهی سیاه است.

آدرس سد کرج: کیلومتر 18 جاده چالوس، سد کرج

 

سد کرج

 

سد زاینده رود

آدرس سد زاینده رود: استان اصفهان، نجف آباد، شهرستان چادگان، سد زاینده رود

یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری اصفهان، زاینده رود می باشد. سد زاینده رود که در ابتدا با نام شاه عباس کبیر مشهور بود در سال 1349 ساخته شده است. این سد بر روی رودخانه زاینده رود و در شهر چادگان قرار دارد. این سد در ارتفاع 100 و عرض 450 متر ساخته شده است. از جمله کاربرد های این سد می توان به تامین آب مزارع کشاورزی، تامین برق و جلوگیری از سیلاب‌های فصلی اشاره نمود.

 

سد زاینده رود

 

سد دز

سد فوق العاده زیبای دز در مکانی خاص، میان صخره ها و دره ای دیدنی ساخته شده است. ساخت این سد از سال 1338 توسط یک کنسرسیوم ایتالیایی آغاز شده و در سال 1341 به بهره برداری رسیده است. در ابتدا نام این سد محمدرضا پهلوی بود که بعد از پیروزی انقلاب به دز تغییر یافت.

سد دز جز مرتفع ترین سد های جهان به حساب می آید و این سد بتنی در 23 کیلومتری شمال شرق اندیمشک قرار دارد.

حجم مخزن این سد 2698 میلیون متر مکعب می باشد، و در ارتفاع 203 متر ساخته شده است. ماهیگیری و قایق سواری از تفریحات محبوب این سد می باشد.

آدرس سد دز: استان خوزستان، دزفول، شمال شرقی شهر اندیمشک، سد دز

 

سد دز اندیمشک

 

سد دهدز یا همان سد کارون 3

ماهیگیری و قایق‌سواری دو نمونه از تفریحات رایج در این سد بوده که بسیار لذت‌بخش است. جالب است بدانید که در حال حاضر نیروگاه برق این سد با تولید سالانه 4172 میلیون کیلووات ساعت انرژی، به یکی از بزرگترین نیروگاه‌های برق‌آبی ایران تبدیل شده است.

در شهرستان ایذه و شهر دهدز، یکی از بزرگترین و زیباترین سد های ایران، به نام سد کارون 3 بر روی رودخانه کارون واقع شده است. این سد بتنی در سال 1373 آغاز به ساخت کرده و در سال 1383 به بهره برداری رسیده است. این سد یکی از جاذبه های دیدنی استان خوزستان می باشد که سالانه مسافران زیادی از آن دیدن می کنند. پاییز های این سد خنک و مه آلود بوده و در فصل بهار و تابستان بسیار رویایی و تماشایی است. 

آدرس سد کارون 3: استان خوزستان، شهرستان ایذه، شهر دهدز، سد کارون 3

 

سد کارون 3

 

سد گلپایگان

نام این سد در گذشته، «شاه اسماعیل» بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به گلپایگان تغییر پیدا کرد و نام کنونی این سد از شهر همجوار آن نشات گرفته است. هدف از احداث سد گلپایگان، جلوگیری از خسارات ناشی از سیل و آبیاری مزارع کشاورزی است.

تماشای این سد زیبا و گذراندن وقت کنار آن می تواند اوقات به یاد ماندنی را برای شما رقم بزند. ماهی هایی مانند سفید، قزل‌آلا، سوف و کپور در دریاچه این سد زندگی می کنند.

آدرس سد گلپایگان: استان اصفهان، 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر گلپایگان، سد گلپایگان

 

سد گلپایگان

 

سد مهاباد اولین سد در جهان

محبوبیت ویژه سد مهاباد را میتواند در داشتن لقب اولین سد جهان درون شهری جست و جو کرد. این سد جذاب در شهر مهاباد، استان آذربایجان غربی توسط مهندسان کشور یوگوسلاوی ساخته شده است. در ابتدا نام این سد، شاپور اول بود.

نام سد مهاباد در بین 10 سد پر آب کشور ایران به چشم میخورد که منظره ای زیبا را به رخ میکشد. این شد در ارتفاع 47.5 و عرض 700 متر ساخته شده است. برای بازدید کنندگان این سد، ماهیگیری و قایق سواری در نظر گرفته شده است. مردم شهر مهاباد معمولا آخر هفته های خود را برای تفریح به این سد زیبا می روند.

آدرس سد مهاباد: استان آذربایجان غربی، شهر مهاباد، قسمت جنوبی دو شهر میاندوآب و نقده، سد مهاباد

 

سد مهاباد اولین سد در جهان

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر