منطقه سلطان احمد استانبول

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/06/20
بازدید: 2387
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر استانبول به دلیل جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گردشگران زیادی را به خود جذب کرده و به دلیل محبوبیت زیاد در میان مردم مقصدی تمام عیار است. از میان دو بخش آسیایی و اروپایی این شهر، بخش آسیایی آن مکان های جذاب و دیدنی را که در منطقه‌ای به نام سلطان احمد هست جای داده است. منطقه سلطان احمد دلیلی برای جذب گردشگران و همچنین این منطقه سلطان احمد گوشه ای از تاریخ شهر استانبول را به نمایش می گذارد.

منطقه سلطان احمد استانبولپ

منطقه سلطان احمد کجاست؟

 اگر بخواهیم قلب استانبول را تعریف کنیم می‌توانیم خانه‌های قدیمی و مکان‌هایی با قدمت بسیار زیاد و جاذبه‌های اعجاب‌انگیز را نام ببریم. برای نام بردن یکی از تاریخی‌ترین عجایب منطقه سلطان احمد استانبول را می‌توان نام برد که منطقه سلطان احمد در گذشته پایتختی برای امپراتوری‌های روم شرقی و عثمانی بوده است. قصر توپکایی نیز در بخش شرقی شهر باستانی قرار دارد که این قصر مرکزی برای حکومت عثمانی‌ها وهمچنین شاه‌های آن زمان در نظرگرفته شده است. مسجد آبی و ایاصوفیه که دو مرکز دیدنی و معروف استانبول هستند در پشت این قصر قرار دارند. همچنین این قصر در مقابل تنگه بسفر و در دهانه شاخ طلایی قرار گرفته است. آب انبار باسیلیکا و موزه موزاییک و دیگر آثار به جا مانده از امپراتوری روم را می‌توان در عبور از میدان هیپودروم یا همان (ارابه رانی) مشاهده کرد.

تصاویر منطقه سلطان احمد (مسجد ایا صوفیا و مسجد سلطان احمد)

مکان های دیدنی منطقه سلطان احمد

همانطور که گفته شد در منطقه سلطان احمد احتیاجی به وسایل حمل و نقل عمومی ندارید. در این منطقه بسیاری از اماکن مهم گردشگری وجود دارد که در ادامه به معرفی هریک می پردازیم:

تجربه سفری هیجان انگیز به توریستی ترین شهر ترکیه

مسجد سلطان احمد استانبول(Blue Mosque , Sultan Ahmed Mosque)

مسجد سلطان احمد استانبول را به نام مسجد آبی نیز می شناسند. این مسجد به عنوان یکی از جاهای دیدنی استانبول دارای کاشی های آبی در سراسر مسجد است که به دلیل همین کاشی های آبی رنگ نام مسجد آبی روی آن باقی ماند است. این مسجد در سال های 1609 تا 1616 ساخته شده است. مسجد آبی امروزه بیشتر به عنوان مکانی گردشگری مورد استفاده قرار می گیرد و گردشگران می توانند در هر ساعت روز به دیدن این مسجد بیاند. 

این مسجد که عمری چند صد ساله دارد، دارای معماری بسیار خاص و خیره کننده است. این مسجد دارای 6 مناره، 5 گنبد اصلی و 8 گنبد فرعی می باشد این درحالی است که دیگر مساجد به طور معمول دارای 2 و یا نهایتا 4 مناره هستند. این معماری علت اصلی جذاب بودن این مسجد برای گردشگران می باشد که هر ساله تعداد زیادی از آن ها را در منطقه سلطان احمد جمع می کند.

مسجد سلطان احمد

مسجد ایا صوفیه(Hagia Sophia)

مسجد ایا صوفیه، مسجدی با قدمتی 1500 ساله است. در واقع این مسجد جزء یکی از کلیساهای دوران بیزانس به شمار می رود که با روی کار آمدن دولت عثمانی تبدیل به مسجد شد. این مسجد برخلاف مسجد آبی دارای نمای بیرونی خیره کننده ای نیست بلکه زیبایی و جذابیت آن در معماری محیط داخلی آن است. نقش نگارهای روی دیوارهای مسجد زیبایی منحصر به فردی به این مسجد داده اند که این خود دلیلی بر حضور خیل علاقه مندان به هنر در این مسجد شده است. 
به گفته برخی از مورخان مسجد ایا صوفیه در سال 535 میلادی و به دستور پادشاده ژوستینین یکم و در طی 5 سال ساخته شده است. برای ساخت این مسجد چیزی حدود 10 هزار نفر کارگر زیر نظر حدود 100 معمار فعالیت می کردند. مسجد ایا صوفیه با قدمتی که دارد می تواند تاریخچه ای بیشتر از مسجد آبی در دسترس علاقه مندان قرار دهد. این مسجد توانسته است در طول زمان های بسیار از بسیاری از بلاهای طبیعی و انسانی با استفاده از مرمت جان سالم بدر ببرد تا زیبایی خیره کننده خود را برای آیندگان به نمایش بگذارد.

مسجد ایا صوفی

بازار آراستا استانبول (Arasta Bazaar)

بازار آراستا همان بازاری است که می توانید در آن سوغاتی های خاص خود را خریداری نمایید. در این بازار می توانید . جواهرات، پارچه و یا فرش خریداری نمایید. این بازار به نسبت بازار خلوتی است و این امکان را به شما می دهد تا در آرامش به خرید بپردازید. بازار آراستا در کنار مسجد آبی قرار گرفته است و می توانید در آن موزه هنر کوچکی را مشاهده کنید.

بهترین محله های استانبول - آشنایی با برترین محله هایی که در سفر به استانبول باید از آن‌ها دیدن کنید.

کاخ توپکاپی استانبول (Topkapi Palace)

کاخ توپکایی که به دستور سلطان محمد دوم پس از فتح قسطنطنیه ساخته شد، در واقع اولین منزل پادشاهان عثمانی به حساب می آید. این کاخ که از سال 1466 تا 1478  ساخت آن به طول انجامید، تا قرن نوزدهم مرکز سیاسی امپراطوری عثمانی محسوب می شد. پادشاهان عثمانی از آن برای انواع مسابقات و برنامه های تفریحی استفاده می کردند. کاخ توپکایی همچنین به عنوان مرکز سیاسی، تحصیلی و اداری مورد استفاده قرار می گرفت. این کاخ در سال 1924 به دستور آتاتورک به موزه ای عمومی تبدیل شد.

عکس کاخ توپکاپی و بازار آراستا استانبول

 باسیلیکا سیسترن ، آب انبار قصر سلطنتی (Basilica Cistern)

باسیلیکا سیسترن نیز یکی از بناهای ساخته شده به دستور امپراطور ژوستینین یکم است. بنابراین قدمت آن به حدود 1500 سال پیش و همزمان با مسجد ایا صوفیه برمی گردد. این آب انبار برای تغذیه کاخ توپکایی مورد استفاده قرار می گرفت. این آب انباز چیزی حدود 300 ستون دارد که آن را به سازه ای حیرت انگیز از لحاظ معماری تبدیل می کند. طول باسیلیکا سیسترن 140 متر و عرض آن 70 متر می باشد و ظرفیت آن 80 هزار مترمکعب آب است. این مکان دیدنی و حیرت انگیز تنها 150 متر با مسجد ایا صوفیه فاصله دارد.

جاهای دیدنی استانبول - لیستی از جاهای دیدنی استانبول را در لینک مشاهده کنید. 

موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان شناسی از سه ساختما تشکیل شده است که در آن آثار و اشیای باقی مانده طی هزاران سال در ترکیه جمع آوری می شود. این موزه در سال 1819 به پیشنهاد فردی به نام عثمان حمدی بی ساخته شده است. این فرد سعی در نگهداری آثار باقی مانده از حکومت عثمانی در داخل ترکیه را داشت که حاصل آن این موزه جذاب و دیدنی شده است. یکی از جذاب ترین اثر این موزه تابوت اسکندر است که در لبنان یافت شده است و دارای حکاکی های منحصر به فردی از جنگ آوری های اسکندر می باشد.

 موزه باستان شناسی استانبول

موزه موزاییک 

موزه موزاییک بی تردید بهترین مکان برای دوست داران تاریخ استانبول می باشد. در این موزه موزاییک های به جا مانده از اقامتگاه اشرافی امپراطوری های رومی گرد آوری شده است. این آثار حاصل تلاش باستان شناسان در زمین حیاط قصر بوده است که در سال 1935 بدست آمد. این موزاییک ها دارای نقش هایی از شخصیت های افسانه ای، گل ها، حیوانات و... است که قدمت شان به قرن 6 بر می گردد. این موزه را می توانید در کنار بازار آستارا پیدا کنید.

تصاویر موزه موزاییک و موزه باستان شناسی استانبول

مراکز خرید منطقه سلطان احمد

منطقه سلطان احمد استانبول مراکز خرید ارزان معروفی دارد که اغلب گردشگران ایرانی برای خرید به این منطقه سفر می‌کنند. در ادامه لحظه آخر لیستی از بهترین مراکز خرید منط سلطان احمد استانبول آورده است؛ تا بتوانید در سفر به خود به استانبول از خریدی ارزان لذت ببرید.

مراکز خرید استانبول - آشنایی با برترین مراکز خرید شهر توریستی استانبول

بازار بزرگ استانبول

یکی از بزرگ ترین بازار های استانبول یعنی بازار بزرگ استانبول با 4000 مغازه در منطقه سلطان احمد قرار دارد. در این بازار می توانید هر چیزی که دلخواهیتان هست را پیدا کنید از ادویه جات و فرش های دستباف ترکی گرفته تا ژاکت های چرمی و طلاهای سنتی. در این بازار می توانید بازار ادویه را تماشا کنید که از میوه های خشک شده تا آجیل در آن یافت می شود. 

خیابان حصیربافان

اگر از خروجی غربی بازار ترکیه خارج شوید می توانید خیابان حصیربافان را مشاهده نمایید. این خیابان دارای مغازه های کوچک و سنتی است که می توانید از آن ها جاروهای حصیری و یا حتی پسته های صادراتی خریداری نمایید. 

چهارشنبه بازار استانبول

در طول خیابان مسجد سلطنتی فاتح می توانید یکی از بزرگ ترین و پرجنب و جوش ترین بازار خیابانی شهر یعنی چهارشنبه بازار را مشاهده کنید. در این بازار غرفه هایی را می بینید که میوه، سبزیجات و ظروف خانگی و یا لباس به مشتریان می فروشند. فروشندگان این بازار لباس های سنتی به تن دارند و این انتظار را نیز از مشتریان دارند که لباسی مناسب بپوشند.

چهارشنبه بازار استانبول

بازار آراستا

بازار آراستا از دیگر مراکز خرید منطقه سلطان احمد می باشد. در این بازار می توانید اجناسی مانند فرش، سرامیک، صنایع دستی و... را با قیمتی ارزان خریداری نمایید.

گالری آیدین

مالک فروشگاه گالری آیدین، عدنان آیدین، مهارت خاصی در تعمیر فرش و عتیقه جات دارد. این گالری در واقع مجموعه ای قدیمی از فرش های ایرانی، ترکی و قفقازی است.

مرکز خرید هیستوریا

مرکز خرید هیستوریا، اولین مرکز خرید مدرن در استانبول قدیم می باشد. این مرکز خرید دارای سالن سینما و رستوران نیز است.

عکس مرکز خرید هیستوریا و بازار بزرگ استانبول

بهترین هتل های منطقه سلطان احمد

از آن جایی که منطقه سلطان احمد یکی از مهم ترین مناطق توریستی استانبول است، دارای هتل های فراوانی می باشد. این هتل ها می توانند جوابگوی هر سلیقه و بودجه باشد.
هتل های آلزر و هاندان جزء هتل های ارزان این منطقه به حساب می آید. هتل آلزر دارای موقعیتی مناسب و خوب یعنی نزدیک به میدان ارابه رانی می باشد. کف چوبی، مبلمان سنتی و سرویس دوستانه از مزیت های این هتل به شمار می رود.

هتل هاندان نیز در منطقه ای مناسب از لحاظ نزدیکی به اماکن گردشگری قرار گرفته است و دارای طراحی قدیمی و سنتی می باشد. این هتل تنها ارائه دهنده صبحانه خانگی می باشد.
هتل های اسانس و آرمادا از هتل های متوسط منطقه سلطان احمد می باشند. هتل اسانس که یکی از هتل های زیبای این منطقه است دارای طراحی ویکتوریایی- عثمانی می باشد و مبلمان آن نیز ظاهر قدیمی دارند. 

هتل آرمادا دارای این مزیت است که بیشتر اتاق های آن رو به دریا هستند و چشم اندازی زیبا را برای مسافران فراهم می کنند. این هتل حدود 10 دقیقه با جاذبه های اصلی فاصله دارد. لازم به ذکر است که از پشت بام این هتل می توانید ایا صوفیه و مسجد آبی را مشاهده نمایید. رستوران این هتل در پشت بام آن قرار گرفته است.هتل های جلال سلطان و فروسیزن نیز از هتل های گران منطقه سلطان احمد به حساب می آیند. 

بهترین هتل های منطقه سلطان احمد

تفریحات منطقه سلطان احمد استانبول

منطقه سلطان احمد از مناطقی است که حوصله شما را سر نمی برد زیرا وجب به وجب آن دارای جاذبه های فوق العاده و خیره کننده است. شما می توانید در میان دیوارهای باستانی شهر قدم بزنید و از رستوران هایی که در مسیر شکاف های این دیوارها قرار گرفته اند غذا بخورید. در امتداد این دیوارها می توانید فروشگاه های چای دودی و باغ های کوچک نیز دیدن کنید.

می توانید با سر زدن به حمام خرم سلطان که امروزه به یک اسپای مدرن تبدیل شده است، حمامی آرامش بخش داشته باشید. حمام گدیک از دیگر حمام های این منطقه می باشد که دارای استخر و سونا است این حمام دو بخش مردانه و زنانه دارد و یکی از حمام های ارزان منطقه به حساب می آید. حمام سلیمانیه نیز از دیگر حمام های سلطان احمد می باشد که البته مختص زوج ها و خانواده هاست و ورود مجردها به آن ممنوع است.

خیابان های بالات و فنر از دیگر مکان هایی است که شما را از گشت و گذار سیر نمی کند. این مناطق دارای خیابان های باریک و سنگ فرش شده می باشد که روزگاری محل زندگی جوامع یهودیان، ارامنه و یونانی بوده اند. در این منطقه می توانید از کلیسای بلغاری نیز دیدن فرمایید.شهر استانبول در هنگام غروب منظره ای خیره کننده دارد. اسکله گالاتا در هنگام غروب منظره ای بی نظیر از شهر به نمایش می گذارد که بهترین زمان را برای عکاسی فراهم می کند. سایه هایی از گندهای سر به فلک کشیده و مناره های باریک می تواند به همراه یک نوشیدنی خنک فوق العاده باشد. از دیدن مکان ها و جاذبه های گردشگری و همچنین خرید از مراکز خرید نیز بسیار صحبت شد که یکی از اصلی ترین تفریحات منطقه سلطان احمد به شمار می رود.

تفریحات استانبول - با مکان های تفریحی استانبول لذت سفرتان را تضمین کنید! 

تفریحات منطقه سلطان احمد استانبول

رستوران های منطقه سلطان احمد

رستوران‌های منطقه سلطان احمد گردشگرانی که به دیدن جاذبه‌های توریستی می‌آیند را به خود جذب می‌کند. این رستوران‌ها با سرو غذاهای محلی لذت شما را در این گردش تکمیل خواهند کرد. اکثر گردشگران علاوه بر لذت بردن از بخش‌های گردشگری از رستوران‌های منطقه سلطان احمد و غذا‌های ترکیه‌ای نهایت استفاده را برای ساختن روزی خاطره‌انگیز می‌کنند.

کوفته پزی سنتی سلطان احمد

تبحر در میزبانی و پذیرایی مهمانان در رستوران سلطان احمد کوفته جی سی استانبول زبان زد تمامی گردشگران و محلی‌ها است. برای چشیدن طعم سالادهای لوبیا، گوشت گریل شده و کوفته قلقلی‌های خوشمزه جایی بهتر از کوفته پزی سنتی سلطان احمد وجود ندارد. این کوفته پزی به قدری دارای موقعیت مکانی مناسب است که با هر وسیله نقلیه‌ای می‌توان به آنجا رفته و از خوراکی‌های آن نهایت لذت را برد.

رستوران چشمه استانبول

رستوران چشمه استانبول، رستورانی چشم‌نواز و دوست داشتنی در محیطی ساکت و با آرامشی دل‌انگیز محیطی برای خوردن غذاهای دل‌چسب و خوش طعم است. این رستوران در ارائه و پخت غذا‌های لذید ترکیه‌ای در میان رقبای خود همتایی ندارد. در منوی غذای رستوران چشمه استانبول می‌توان به غذا‌های گیاهی، وگان، حلال و بدون گلوتن اشاره کرد. این غذا‌ها باعث شده است تا گردشگرانی با هر سلیقه‌ای به رستوران چشمه استانبول مراجعه کنند.

رستوران چشمه استانبول

رستوران دوی دوی استانبول

رستوران دوی دوی استانبول، رستورانی با امکانات و منظره‌ای بی‌نظیر رو به شهر زیبای استانبول که دارای دکوراسیون شیک و زیبا است. از منوهای موجود آن می‌‌توان به: منوی حلال، منوی پیتزا، منوی مدیترانه‌ای، منوی آسیای میانه، منوی ترکیه‌ای اشاره کرد. این رستوران در لیست رستوران‌های ارزان منطقه سلطان احمد قرار دارد و دارای غذا‌‌های مناسب در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام است.

 رستوران موزاییک استانبول

رستوران موزاییک، هم نام کف پوش موزاییک دوره بیزانس و مربوط به قرن پنجم یا ششم پس از میلاد است. این رستوران غذاهای مخصوص و خوشمزه خود را در کنار چشم‌اندازی با سراسر نمای شهر قدیم و محیطی منحصر‌به‌‌فرد را به نمایش می‌گذارد.

رستوران خراسانی

در میان لیست رستوران‌های محبوب، نام رستوران خراسانی استانبول به چشم می‌خورد. کار این رستوران ارائه طعمی متفاوت و همراه با هویت ترکیه‌ای بوده که رنگ و بوی تاریخی را با خود به همراه دارد. غذاهایی با کیفیت بالا و قیمتی مناسب از غذاهایی است که در این رستوران می‌توان میل کرد. گیاه‌خوران و طرفدار غذاهای خاص که به دنبال رستورانی مناسب هستند، می‌توانند این رستوران را انتخاب کنند. وجود کارکنان خوش برخورد و حرفه‌ای هر گونه شکی را برای لذت نبردن از این رستوران از بین خواهد برد.

رستوران های گران منطقه سلطان احمد استانبول

اگر در شهر استانبول به دنبال رستوران‌های شیک، مجلل و لوکس می‌گردید رستوران‌های زیر می‌توانند پیشنهاد‌های مناسب برای ‌شما باشند.

  • رستوران اولوس ۲۹ استانبول
  • رستوران توپاز استانبول
  • رستوران بانیمان استانبول
  • رستوران اولوس رجیس براسری استانبول
  • رستوران لا موئت استانبول
  • رستوران ۳۶۰استانبول
  • رستوران گریتلی منطقه سلطان احمد
  • رستوران سیزنز منطقه سلطان احمد

سخن پایانی

منطقه سلطان احمد در یک شبه‌جزیزه آسیا قرار دارد که دارای مکان‌های تاریخی و تفریحی همچون بازار‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، کلیسا‌ها و... است. این منطقه با داشتن مکانی خوش آب‌وهوا همواره در لیست مکان‌های گردشگری برای بازدیدکنندگان قرار دارد. علاقه‌مندان به این مناطق می‌توانند به محله سلطان احمد سفر کرده و از دیدن این جاذبه‌های گردشگری لذت ببرند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر