مترو مشهد

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/01/19
بازدید: 42272
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر مشهد پایتخت مذهبی کشور ایران محسوب می‌شود که علاوه بر جمعیت زیاد خود هر ساله پذیرای گردشگران و زائران از سراسر دنیا برای بازدید از این شهر مقدس است. همین موضوع باعث افزایش جمعیت در این کلان شهر می‌شود. وجود حرم امام رضا (ع) و جاذبه‌های گردشگری فراوان مانند مسجد گوهرشاد، آرامگاه نادر شاه افشار، خانه توکلی، خانه داروغه، پارک ملی، پارک ملت، آرامگاه فردوسی و جنگل جیغ مشهد باعث ترغیب گردشگران برای سفر به شهر مشهد شده است. بنابراین رفت و آمد از هر نقطه به نقطه دیگر در این شهر بسیار زیاد خواهد بود. برای جلوگیری از ترافیک در کلان شهر مشهد و رفاه حال مسافران و افراد ساکن این شهر، مترو مشهد در سال 79 تاسیس و در سال 89 اولین خط آن راه اندازی شد.‌ در حال حاضر مترو مشهد دارای 4 خط ریلی است که 2 خط آن فعال بوده و مسافران می‌توانند از این خطوط استفاده کرده تا به راحتی به شمال، جنوب، شرق و غرب شهر مشهد رفت و آمد داشته باشند. البته برای مسیریابی و استفاده بهینه از آن بهتر است نقشه مترو مشهد با کیفیت بالا را همیشه در تلفن همراه خود دانلود و ذخیره کرده و با ساعت کاری متروی مشهد نیز آشنا باشید. در این مقاله راهنمای مترو از لحظه آخر شما را با تمامی این موارد آشنا خواهیم کرد تا در جابه‌جایی بین مسیرهای مشهد با مشکلی رو به رو نشوید.

مترو مشهد

نقشه مترو مشهد

خطوط مترو مشهد یکی از قدیمی ‌ترین خطوط مترو کشور بعد از مترو تهران است. این خط دارای 4 خط ریلی است ولی با توجه به اینکه نیمی از خطوط مترو در مشهد غیرفعال هستند، نقشه مترو مشهد را به دو نسخه‌ی خطوط فعال و غیر فعال تقسیم کرده‌ایم که شما احتمالا به همان نسخه اول نیاز خواهید داشت که در ادامه می‌توانید آنها را مشاهده کنید و پی دی اف نقشه مترو مشهد را دانلود کنید.

نقشه خطوط فعال مترو مشهد 1403

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در حال حاضر دو خط 1 و 2 مترو در شهر مشهد فعال هستند. نام ایستگاه های مترو در این نقشه نیز اگر زوم کنید قابل مشاهده است. فقط کافیست با کلیک روی نقشه خطوط مترو زیر آن را با ابعاد کامل و کیفیت بالا دانلود کنید. فاز نخست خط شماره ۱ قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر در تاریخ ۲ اسفند سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید که البته تعداد ایستگاه‌های آن همچنان در حال افزایش است. پر رفت‌و‌آمدترین ایستگاه های خط یک مترو مشهد،  شريعتي و بسیج و طبرسی است. خط دو نیز دارای 12 ایستگاه فعال از طبرسی تا رضاشهر است که ایستگاه سیزده این مترو با نام سلامت در حال ساخت است و هنوز از آن بهره برداری نشده است.

نقشه مترو مشهد 1402 (خطوط فعال)

 📌 برای مشاهده و دانلود نقشه مترو مشهد با کیفیت بالا روی تصویر کلیک کنید 📌

نقشه خطوط غیرفعال مترو مشهد 1403

دو خط 3 و 4 مترو هنوز راه اندازی نشده‌اند اما گفته شده که این خطوط نیز تا پایان سال 1404 حتما به بهره برداری خواهند رسید. شما می‌توانید مسیر عبوری این خطوط و ایستگاه های آن را که هنوز نامگذاری نشده‌اند در نقشه مترو مشهد زیر ببینید تا اگر قصد سکونت در این شهر تا دو سال آینده را دارید، این موضوع را در انتخاب محل سکونت خود لحاظ کنید. توجه داشته باشید که ایستگاه های این دو خط غیرفعال هستند و امکان استفاده از آن‌ها در حال حاضر برای شما فراهم نیست.

نقشه مترو مشهد 1402 (خطوط غیر فعال)

 📌 برای مشاهده مترو مشهد نقشه با ابعاد کامل روی تصویر کلیک کنید 📌

نقشه ایستگاه های مترو مشهد روی گوگل مپ

در صورتی که تصاویر نقشه فوق به اندازه کافی برای‌تان واضح نبوده و نمی‌توانید نزدیک‌ترین ایستگاه مترو را به لوکیشنی که می‌خواهید بروید را تشخیص دهید یا اگر می‌خواهید بدانید لوکیشن زنده شما به کدام ایستگاه نزدیک‌تر است، بهتر است نقشه خطوط مترو مشهد را روی گوگل مپ اضافه کنید. برای باز شدن نقشه گوگل کافی است فقط روی تصویر زیر کلیک کرده و با زدن ستاره نقشه را بوکمارک کنید.

نقشه ایستتگاه های مترو مشهد روی گوگل مپ

 📌 برای باز شدن مترو مشهد روی گوگل مپ خود روی تصویر بالا کلیک کنید 📌

ساعت کاری مترو مشهد

با توجه به اینکه در حال حاضر تنها خط یک و دو مترو فعال بوده و خط سه و چهار مترو در دست احداث قرار دارد، تنها این دو خط فعال دارای ساعت فعالیت بوده که ساعت کار آنها نیز یکسان است. با این حساب، ساعت کاری مترو مشهد در روزهای معمول هفته از ساعت 6 صبح تا 10 شب است. در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی از قبیل ایام نوروز یا محرم نیز با یک ساعت تاخیر حرکت خود را شروع کرده و بین ساعت 7 صبح تا 10 شب آماده خدمت رسانی است. فقط توجه داشته باشید که ساعت پایان مترو دقیقا راس ساعت 22 نیست بلکه در این ساعت آخرین قطار به سمت انتهای خط حرکت کرده و بعد از رسیدن، مترو تعطیل می‌شود.

مترو مشهد

خطوط ایستگاه های مترو مشهد

خط های مترو مشهد نسبت به تهران بسیار کمتر هستند و استفاده از آن‌ها در بین مرد و مسافران کمتر مرسوم است. در واقع تنها دو خط از چهار خط مترو مشهد در حال حاضر( تا نیمه اول سال 1403)  فعال هستند و تنها ایستگاه های این دو خط نامگذاری شده‌اند. لازم به ذکر است که این دو خط فعال مترو شهر مشهد در ایستگاه شریعتی که در میدان شریعتی شهر مشهد قرار دارد و نام دیگر آن تقی آباد است؛ تقاطع دارند و محل تغییر خطوط برای جابه جایی بین خطوط مترو مشهد محسوب می‌شوند.

مترو تهران - آشنایی با خطوط مترو تهران + دانلود جدیدترین نقشه مترو تهران با کیفیت بالا + (معرفی ایستگاه های ویژه افراد دارای معلولیت)

خطوط ایستگاه های مترو مشهد

خط یک مترو مشهد؛ وکیل‌آباد – فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد

تعداد ایستگاه های مترو خط 1 مشهد 24 عدد بوده که 2 ایستگاه آخر در سال های اخیر در امتداد این خط توسعه یافته است. این 24 ایستگاه در طول 43.5 کیلومتر شمال غرب مشهد را به جنوب شرق آن متصل کرده است. این ایستگاه‌ها در حد فاصل فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد شهر مشهد و وکیل آباد قرار دارد. هر قطار بین زمان 5/4 تا 6 دقیقه با قطار بعدی یا قبلی خود در فاصله زمانی است و دلیل متغیر بودن فاصله زمانی قطارها با یکدیگر میزان شلوغی در روزهای تعطیل اعلام شده و هر خط مترو  روزانه ظرفیت جابه‌جایی 170 هزار نفر را دارد. این خط با رنگ سبز روی نقشه مترو مشخص شده است که همین امر به شناسایی آن در بین خطوط کمک می‌کند. محدوده مکانی هر ایستگاه را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید تا در هر کجای شهر مشهد که هستید، در کمترین‌ زمان به نزدیک‌ترین ایستگاه دسترسی پیدا کنید.

آدرسنام ایستگاه
ابتدای خیابان فدائیان اسلامغدیر
خیابان پروین اعتصامیپروین اعتصامی
چهار راه نخریسیچهارده شهریور
چهار راه بسیجبسیج
چهار راه لشکرامام خمینی
میدان دکتر شریعتیشریعتی
خیابان احمد آبادقادم
خیابان کلاهدوزطالقانی
میدان فلسطینفلسطین
سه راه خیامخیام
ابتدای خیابان آزادیآزادی
ابتدای بلوار وکیل آبادپارک ملت
سه راه کوثرکوثر
ابتدای بلوار سید رضیسید رضی
ابتدای بلوار دانش آموزدانش آموز
ابتدای بلوار هفت تیرهفت تیر
ابتدای خیابان صدفصدف
ابتدای بلوار صیاد شیرازیصیاد شیرازی
ابتدای خیابان اقبال لاهوریاقبال لاهوری
ابتدای بلوار نمایشگاهنمایشگاه
پارک انتهای بلوار وکیل آبادکوهستان
سه راه طرقبه شاندیزوکیل آباد
ابتدای ورودی فرودگاهبوستان ریحانه
فرودگاه شهید هاشمی نژادفرودگاه

خط دو مترو مشهد؛ انتهای طبرسی – رضا شهر

این خط مترو با رنگ آبی روی نقشه مشخص شده است و تعداد ایستگاه های مترو خط 2 مشهد 13 عدد بوده که در طول 14.5 کیلومتر شمال شرق مشهد را به جنوب غرب آن متصل کرده‌اند که 13.8 کیلومتر از این خط تا به حال بهره برداری شده و شامل 13 ایستگاه می‌شود. این ایستگاه‌ها در حد فاصل انتهای بلوار طبرسی شمالی و انتهای بلوار فکوری قرار دارد که هر قطار در خط دو مترو مشهد فاصله زمانی ده دقیقه‌ای با قطار بعدی و قبلی خود را دارد. در سال 1395 فاز اول خط 2 مشهد با 6 ایستگاه افتتاح شد و در سال 1398 مابقی ایستگاه‌ها تکمیل شدند. در مورد ایستگاه‌های این خط جالب است بدانید که در حال ‌حاضر در خط دو مترو امکان جابه‌جایی روزانه 16 هزار مسافر برقرار است. از مزیت‌های خط دو مترو می‌توان به وجود پله برقی بین تمام طبقات، نوار هدایت نابینایان و سیستم اعلام حریق و خروج اضطراری اشاره نمود. لیست ایستگاه ها خط دو مترو مشهد را به همراه محدوده مکانی‌شان می‌توانید در جدول زیر ببینید.

آدرسنام ایستگاه
طبرسی 35-46طبرسی
طبرسی اولولایت
میدان فجرفجر
چهار راه گازنبوت
چهار راه برقشهید مفتح
میدان راه آهنراه آهن
میدان شهداشهدا
میدان سعدیسعدی
میدان دکتر شریعتیشریعتی
خیابان کوهسنگیالندشت
بوستان کوهسنگیکوه سنگی
ابتدای رضاشهرشهید کاوه
انتهای بلوار فکوریسلامت

خط سه مترو مشهد؛ قاسم‌آباد – شهرک

خط ۳ متروی مشهد را می‌توان مهم‌ترین خط مترو شهر مشهد در آینده به شمار آورد. سرعت قطارها خط 3 مترو مشهد بین 36 تا 80 کیلومتر بر ساعت است که می‌توانند چیزی حدود 20 هزار مسافر را در روز جابه‌جا کنند. هدف از احداث این خط سرویس‌رسانی به جابه‌جایی زائرین امام رضا (ع) و قشرهای کم درآمد شهر مشهد است.

ایستگاه راه آهن مشهد - معرفی کامل راه آهن مشهد همراه با اطلاعات تماس و آدرس

تاسیس این خط در سال 1394 آغاز شده است و گفته شده که در سال 1404 به بهره برداری خواهد رسید. این خط با بیش از ۲۸ کیلومتر طول، جنوب شرق شهر را به شمال غرب شهر مشهد متصل می‌کند. این خط با رنگ قرمز روی نقشه متروی مشهد نشان داده شده و مانند خط یک دارای  ۲۴ ایستگاه است که از شهرک ابوذر تا الهیه کشیده شده است و تا پایانه جدید اتوبوسرانی برون‌شهری غرب مشهد ادامه خواهد داشت. در واقع درباره مسیر عبور این خط ی‌توان گفت، خط ۳ متروی مشهد از پایانه اتوبوسرانی که در انتهای خیابان امام رضا قرار دارد، از چهارراه خسروی و چهارراه شهدا عبور می‌کند و به میدان شهدا می‌رسد. سپس این خط متروی مشهد تا میدان فردوسی ادامه پیدا کرده و در میدان جانباز و با عبور از بلوار جانباز به بزرگراه امام علی می‌رسد. پس از آن با طی تمام مسیر امامیه به بخش امامیه خواهد رسید. آخرین ایستگاه این خط ترمینال اتوبوسرانی برون‌شهری غرب مشهد خواهد بود.

خط 3 مترو مشهد در دست احداث

خط چهار مترو مشهد؛ خواجه ربیع – شهرک شهید باهنر

خط ۴ متروی مشهد که با رنگ نارنجی نشان داده می‌شود، با طول ۱۷.۵ کیلومتر از شهرک شهید با هنر به سمت خواجه ربیع در حال احداث است. این حفاری به تازگی و در سال ۱۴۰۰ از شرق مشهد به سمت شمال آن شروع شده است. ۶ ایستگاه برای این خط در نظر گرفته‌ شده که ۲ ایستگاه آن در شارستان و نزدیک حرم مطهر قرار دارد که همین امر دسترسی افراد به حرم را ساده‌تر خواهد کرد. همچنین این خط در میدان شهدا با خط دو تلاقی دارد که این تقاطع، ایستگاه شهدا را به محل جابه جایی بین خطوط 2 و 4 تبدیل می‌کند. مسیر جا به جایی این خط، از خواجه ربیع شروع می‌شود و سپس از میدان شهدا عبور می‌کند. سپس به‌سمت حرم مطهر از ضلع شمالی حرم می‌رود و بلوار مصلی به‌سمت شهرک شهید رجایی و جاده سرخس و بلوار حُر در امتداد میدان شهید عباس‌پور را پشت سر خواهد گذاشت. زمانی که از این خط بهره برداری شود، می‌توان از آن به عنوان خطی با بهترین دسترسی به حرم یاد کرد.

شهربازی های مشهد - بهترین شهربازی های مشهد برای داشتن لحظاتی شاد و مهیج

ایستگاه‌ های نزدیک جاهای دیدنی

هرساله تعداد بسیار زیادی گردشگر به قصد زیارت و جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم به این شهر مذهبی سفر می‌کنند. بنابراین ازدحام و ترافیک در این شهر زیاد مشاهده می‌شود. افراد ساکن شهر مشهد یا مسافران برای دور بودن از ترافیک‌های سنگین می‌توانند از مترو مشهد استفاده کنند.

بلیط مترو مشهد

مکان‌های دیدنی نزدیک خط یک مترو مشهد به شرح زیر است:

  • طرقبه
  • شاندیز
  • باغ وحش مشهد
  • رستوران پدیده شاندیز
  • شهربازی کوهستان
  • نمایشگاه بین‌المللی
  • بام مشهد
  • مجتمع تفریحی و تجاری آرمیتاژ

مکان‌های دیدنی نزدیک خط یک مترو مشهد

مکان‌های دیدنی نزدیک خط دو مترو مشهد به شرح زیر است:

  • بازار زیست خاور
  • بازار هفده شهریور
  • پارک ملت
  • دانشگاه فردوسی
  • ترمینال و فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی
  • آرامگاه نادرشاه و موزه نادری
  • پارک کوهسنگی

ایستگاه‌ های مترو نزدیک حرم امام رضا (ع)

یکی از مزیت‌های بسیار مهم که مترو شهر مشهد ایفا می‌کند جابه‌جایی زائرانی است که به زیارت امام رضا(ع) رفته‌اند. برای اشاره به ایستگاه‌های نزدیک حرم می‌توانیم ایستگاه بسیج که در خط یک مترو است را نام ببریم. همچنین ایستگاه شهدا نیز جزء ایستگاه‌های نزیک حرم است که در خط دو مترو قرار دارد. شما بلافاصله بعد از پیاده شدن از این دو ایستگاه نام برده قادر به دیدن گنبد و گلدسته حرم امام رضا (ع) خواهید بود.

ایستگاه‌ های مترو نزدیک حرم امام رضا (ع)

قیمت بلیط مترو مشهد

شما با پرداخت پول نقد قادر به استفاده از این وسیله عمومی نخواهید بود. برای استفاده از متروی مشهد، مانند متروهای تهران و اصفهان، باید من کارت یا بلیط کاغذی تهیه کنید. استفاده از بلیت‌های شارژی نیز راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. من کارت یک کارت قابل شارژ کردن است که شما برای خرید آن باید هزینه جداگانه بپردازید. استفاده از من کارت کار شما را بسیار آسان‌تر خواهد کرد به این دلیل که به یک‌باره آن را شارژ می‌کنید و نیاز نیست که شما هر بار در صف بلیط فروشی معطل شوید. شما می‌توانید این بلیط را از دستگاه TVM خریداری نمایید. شما همچنین با نصب نرم افزار شارژ من کارت قادر به شارژ کارت خود هستید تا در هنگام رفت و آمد مبلغ کمتری را برای رفت و آمد پرداخت کنید. همچنین من کارت علاوه بر مترو در هنگام سوار شدن بر اتوبوس نیز قابل استفاده بوده اما باید گفته شود که من کارت غیر قابل استرداد است. بلیط کاغذی که برای سوار شدن بر مترو وجود دارد اعتبار و تاریخ مصرف آن یک روزه دارد. قیمت بلیط متروی مشهد هر ساله کمی افزایش می‌یابد و در سال 1403، قیمت بلیط تک‌سفره مترو مشهد 2000 تومان و با استفاده از کارت مترو، هزینه هر سفر 1200 تومان است.

مترو مشهد؛ جابه جایی آسان در سفر

در این مقاله از لحظه آخر چهار خط متروی مشهد را بررسی کردیم که البته از این چهار مسیر فقط خط ۱ و خط ۲ آن به بهره‌برداری رسیده و خط ۳ و خط ۴ در دست احداث است. اما همین دو خط هم به حل مشکل ترافیک مشهد کمک زیادی کرده است و جابه جایی مسافران تور مشهد را در مسافرت به این شهر آسان نموده است. مشهد یکی از بزرگ‌ترین و اولین متروهای ایران را دارد که بعد از مترو تهران به بهره برداری رسید. با این وجود هنوز دو خط از چهار خط مترو این شهر فعال هستند و خط پنجم هم ظاهرا در راه است. اگرچه که شرکت قطار شهری مشهد اعلام کرده که به زودی تمام خطوط مترو قابل استفاده برای افراد قرار می‌گیرند تا همه به راحتی بتوانند در این کلان شهر شلوغ رفت و آمد کنند ولی این موضوع نیاز به صرف زمان بیشتری دارد. بسیاری از نقاط توریستی و دیدنی مشهد، دسترسی خوبی به مترو دارند و برای پیمودن فاصله‌های طولانی بدون گیرکردن در ترافیک، مترو بهترین گزینه خواهد بود. اگر شما هم به مشهد سفر کردید و استفاده از خطوط مترو مشهد را در طی روزهای مسافرت خود تجربه کرده اید، می‌توانید خوشحال می‌شویم نظرات خود را برای ما بنویسید و ما را از تجربه سفر خود مطلع سازید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. الناز الناز 1402/08/30
    6 نفر پسندیدند
    خط 3 4 کی ساخته میشه

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 102 کاربر