آب و هوای همدان

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/11
بازدید: 21416
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

استان همدان، به مرکزیت شهر باستانی همدان یکی از استان های ایران است که از لحاظ جمعیت چهاردهمین و از لحاظ مساحت بیست و سومین استان کشور محسوب می‌شود. این استان چهار فصل که زمستان های سرد و تابستان های معتدل دارد، بسیار تحت تاثیر اقلیم و شرایط جغرافیایی خود می باشد. برای سفر به این استان حتما می بایست درباره آب و هوای همدان بدانید. پس برای پیش بینی وضعیت آب و هوای این استان، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به طور کلی با شرایط جوی همدان آشنا شوید.

 

آب و هوای همدان

 

آب و هوای همدان چگونه است؟ 

آب و هوای استان همدان، کاملا متأثر از شرایط جوی این استان، یعنی دوری از دریاها، جریان‌های پر فشار هوای سرد شمالی و غربی، مناطق جنوبی (مانند ملایر و نهاوند) و مناطق مرتفع و کوهستانی می باشد. گرم‌ترین ماه های سال در این استان تیر و مرداد بوده و سردترین ماه های سال دی و بهمن می باشد. میزان بارندگی سالانه این استان ۳۰۰ میلی متر برآورد شده است که در ماههای مختلف سال متغیر می باشد. وزش باد در تمام ماه های سال در این استان ادامه دارد و شدت آن با توجه به توده های آب و هوایی که وارد استان می شود، متغیر است.

معرفی استان همدان - جاذبه های دیدنی، آب و هوا و فرهنگ مردم همدان در یک نگاه

آب و هوای همدان به تفکیک فصل ها 

استان همدان با شرایط جغرافیایی منحصر به فردی که دارد و با توجه به اقلیم بی نظیرش، یکی دیگر از استان های کشور می باشد که چهار فصل بوده و طبیعتی بکر و غنی را به مقام آورده است. در ادامه به بررسی شرایط جوی این استان در فصل های مختلف سال پرداخته‌ایم.

آب و هوای همدان در فصل بهار 

بادهایی که از شمال و شمال شرقی این استان وارد می‌شوند، اغلب سبب رطوبت هوا و بارش باران در فصل بهار می‌باشند. به علاوه بادهایی که از سمت جنوب وارد این استان می شوند و سبب اعتدال دما در این فصل می باشند. این در حالتی است که گاهاً یخبندان و سرمای زمستان های همدان تا اواخر فروردین ماه ادامه می یابد.

آب و هوای همدان در فصل تابستان 

از آنجایی که کوهستان الوند از شمال غربی به جنوب شرقی همدان کشیده شده است، این استان منطقه ای مرتفع می باشد و تابستان‌های خنکی دارد. این کوهستان جز پیش‌کوه های داخلی زاگرس می باشد و سبب می شود، هوای خنک تابستان مسافران و گردشگران بسیاری را به این استان جذب نمایند. 

جاهای دیدنی همدان - با جاهای دیدنی همدان بیشتر آشنا شوید.

آب و هوای همدان در فصل پاییز 

در فصل پاییز ما شاهد وزش باد هایی از سمت شرق و غرب به سمت این استان هستیم که به شدت شرایط آب و هوای همدان را تحت تاثیر قرار می دهند. لازم به ذکر است که اعتدال دمایی که  در تابستان شاهد آن بودیم، تا اوایل مهر ماه تداوم می یابد و پس از آن  بارندگی و وزش بادهای سرد در فصل پاییز آغاز می‌شوند.

 

آب و هوای همدان در زمستان.

 

آب و هوای همدان در فصل زمستان 

مهم‌ترین ارتفاعات این استان، آلمابلاغ در حد فاصله اسدآباد و بهار کوه، بوقاطی در کبودرآهنگ، گرمه و سرده در ملایر، گراویاگری در جنوب نهاوند، خان‌گرمز در سیاه دره تویسرکان و در نهایت به رشته کوه زاگرس با قله زیبای الوند، در حد فاصله تویسرکان و همدان سبب می شود که هوای این استان در زمستان بسیار سرد و برفی باشد.
در قسمت شرقی و شمال شرقی این استان که اراضی پست تر و دشت ها قرار گرفته‌اند و به سبب وجود این اراضی در بین ارتفاعات الوند، در فصل های سرد سال ، با عبور توده های هوای سرد، بادهای شدیدی که از سمت کوهستان های برفی می وزد، وارد بخش‌های داخلی شهرها می‌شود و علاوه بر زمستان های سرد تابستان‌های خنکی را به ارمغان می آورند.

بهترین زمان سفر به همدان از نظر آب و هوا 

استان همدان به طور کلی چهار فصل می باشد. بهارهایی دل انگیز و پر شکوفه، تابستان هایی معتدل و نسبتاً گرم و پاییزهایی پر از برگ های زرد و نارنجی دارد؛ همچنین در فصل زمستان شما شاهد هوای زیبای برفی و بسیار سرد این استان می باشید. در حالی که فصل بهار و تابستان برای سفر به این استان بین گردشگران محبوبیت بیشتری دارد؛ شما می توانید در تمامی فصول سال به این استان سفر کرده و از طبیعت زیبا و آثار به جای مانده از دوران مختلف تاریخی، لذت ببرید. با این وجود بهترین و مناسب ترین زمان سفر به این استان، اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل مهر ماه می باشد که هم سرسبزی دشت ها و مراتع این استان بسیار چشمگیر است و هم دمای هوا برای گردشگرانی که به سوز سرد برف کوهستان های اطراف عادت ندارند، مناسب می باشد.

قیمت بلیط غار علیصدر - شما میتوانید برای دیدن قیمت بلیط های ورودی غار علیصدر و همچنین نحوه خرید آن کلیک کنید.

برای اطلاع از وضعیت آب و هوای روزانه همدان

برای اطلاع از وضعیت آب و هوای همدان، می‌توانید از سایت هواشناسی ایران و سایت اختصاصی این استان استفاده کنید تا وضعیت روزانه آب و هوای استان همدان مطلع شوید؛ همچنین در سایت های هواشناسی می توانید پیش بینی های آب و هوای این استان تا ۱۰ روز آینده را مشاهده کنید. به علاوه اپلیکیشن های متفاوتی برای آسانی کار شما و اطلاع رسانی در رابطه با آب و هوای استان‌ها وجود دارند که می توانید با استفاده از آن ها به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی داشته باشید. اگر میخواهد از جاذبه های این شهر همچون غار علیصدر بازدید کنید دمای هوای همدان برای شما مفید خواهد بود.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 101 کاربر