آب و هوای شیراز

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/10
بازدید: 27658
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر شیراز یکی از مقاصد گردشگری ایران می باشد که جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی را در خود جای داده است. این شهر که در جنوب کشور قرار دارد هرسال پذیرای گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور بوده و مسافران زیادی را مجذوب خود می کند. شرایط آب و هوایی استان فارس بسیار متنوع بوده و شهر شیراز دارای پاکیزه ترین و بهترین وضع آب و هوایی در ایران است. وضعیت آب و هوا یکی از مسائلی محسوب می شود که بسیاری از مسافران به آن توجه می کنند و زمان سفر خود را با دقت انتخاب می کنند.

آب و هوای شیراز

شهر شیراز - هر آن چه که باید درباره ی شهر شعر و ادب، شیراز بدانید!

هواشناسی شیراز

به طور کلی در استان فارس سه ناحیه آب و هوایی وجود دارد.

  • ناحيه کوهستانی شمال، شمال باختر و باختر: این نواحی زمستان های سرد معتدل و پوشش گیاهی قابل توجهی دارد و میزان بارندگی در آن با توجه به آمار حدود 400 تا 600 میلی متر در سال می باشد.
  • ناحيه مرکزی: زمستان های این ناحیه هوایی تقریبا معتدل و بارندگی را با خود به همراه دارند، به علت بارندگی هایی که در ارتفاعات صورت می گیرد وضعیت این ناحیه کاملا متفاوت است و بارندگی در آن حدود 200 تا 400 میلی متر گزارش شده است.
  • در مقابل در تابستان هوای گرم و خشک بر آن حاکم می باشد. شهرهایی از جمله فسا، فیروزآباد، کازرون و شیراز در این ناحیه قرار دارند.
  • ناحيه جنوب و جنوب خاوری: بارندگی این ناحیه در فصل بهار و پاییز بیشتر از فصل زمستان بوده و دلیل آن نحوه قرار گیری کوه ها، کاهش ارتفاع و پهنای جغرافیایی است و ناحیه ای خشک به شمار می رود. شهر هایی مثل اوز، خنج و لار که در این منطقه قرار گرفته اند در زمستان هوایی معتدل و در تابستان هوای بسیار گرم دارند. در سال بین 100 تا 200 میلی متر بارندگی در این ناحیه صورت می گیرد.

نقشه مترو شیراز 1402 با کیفیت بالا + ساعت حرکت در ایستگاه‌های فعال    

توده های هوایی استان فارس نیز در چهار دسته قابل بررسی هستند.

  • بادهای شمالی: این توده هوای بسیار سرد و خشک از سیبری وارد ایران شده و در زمستان بخصوص در مناطق کوهستانی باعث برودت هوا می شود.
  • بادهای باختری: وزش این بادها از دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس به طرف ارتفاعات زاگرس موجب ریزش برف و باران هایی می شوند که تا اواسط بهار ادامه خواهند داشت.
  • توده های هوای جنوبی: این بادها از سمت عربستان به استان فارس می وزند و به علت گرم و خشک بودن موجب هوای بسیار گرم و افزایش دما در تابستان می شوند. البته توده هوایی از سمت کوهستان در خلاف جهت این توده می وزد، نام یکی از آنها باد قهره است مسیر رودخانه فهلیان را می پیماید.

با توجه به گزارشات موجود که در سال 1371 انجام شده اند شیراز دارای دمای متوسط 85/16 و بارندگی متوسط ماهانه 45/48 میلی متر بوده که حداقل بارندگی (صفر میلی متر) در ماه های تیر، مهر و آبان و حداکثر بارندگی در ماه آذر با 2/184 میلی متر اتفاق افتاده است. همچنین حداکثر میزان رطوبت رسانی در شیراز 5/84 و حداقل 5/12 درصد و 34 روز یخبندان در سال به دست آمده است.

آب و هوای شیراز به تفکیک فصل

آب و هوای شیراز به تفکیک فصل ها

یکی از شهر های استان فارس که آب و هوای بسیار مطبوعی دارد شهر شیراز است.
این شهر در حالت کلی آب و هوایی خشک داشته و میزان بارندگی در آن زیاد نیست. به طوری که ممکن است در سال تنها یک یا دو بار بارش برف رخ بدهد. در ادامه وضعیت آب و هوایی این شهر را در هر فصل برای شما آورده ایم.

تخت جمشید - با ارزش ترین بنای ایران باستان

آب و هوای شیراز در فصل بهار

شیراز در فصل بهار یک هوای خنک و بسیار جذاب در کنار بادهای ملایم را داراست. همچنین می توان بارش های پراکنده و دمای هوای ۱۷ درجه سانتیگراد به طور میانگین را شاهد بود. شیراز با بهار و عطر دل انگیز بهار نارنج خود معروف است، و در این فصل می توان شکوفه های بهار نارنج و بوی مطلوب آن را در سطح شهر لمس کرد.

آب و هوای شیراز در فصل تابستان

شیراز در تابستان از آب و هوایی گرم و خشک برخوردار است، و دمای این شهر میانگین 30 درجه سانتی گراد می باشد. در تابستان اگر دمای هوا را در نظر نگیریم، زمان خلوت و دور از شلوغی برای سفر به شیراز است اما سفر در تابستان به شیراز، برای کسانی مناسب است که تحمل گرمای این شهر را داشته باشند.

سوغات شیراز - از خوردنی های خوشمزه تا صنایع دستی

آب و هوای شیراز در فصل پاییز

پاییز یکی از فصل های زیبا و دلنشین شیراز بعد از بهار می باشد و در این فصل نیز شیراز برای سفر گزینه مناسبی است. اما اواخر پاییز آب و هوای شیراز سردتر می شود و به راحتی نمی توان به مناطق جنگلی و کوهستانی این شهر رفت، با این حال شیراز در پاییز گردشگران و مسافران زیادی را از سراسر ایران در خود جای می دهد.شیراز در پاییز به دمای هوای 20 درجه سانتیگراد به صورت میانگین میرسد و با این دمای هوا می توانید از سفر خود در شیراز لذت برده و به تمام جاذبه های گردشگری این شهر بروید و گاهی نیز از بارش باران در این شهر زیبا بهره مند شوید. در کنار باران، رنگ زرد و نارنجی که برگ های پاییزی به شیراز می دهند جلوه زیبایی برای عکاسی نیز فراهم می آورد.

آب و هوای شیراز در فصل زمستان

شیراز در زمستان دمایی حدود 5 درجه سانتی گراد را به صورت میانگین دارد، و در این فصل احتمال بارش باران و برف بالاست. با این وجود که فصل زمستان شیراز را بسیار سرد می کند، اما نمی توان از بوی گل نرگس در این شهر غافل ماند. با وجود باغ های بسیار زیاد در شیراز می‌توان در تمامی شهر، عطر این گل خوشبو را در مشام خود حس کرد.

جاهای دیدنی شیراز - معرفی جاذبه های گردشگری شیراز که باید از آنها دیدن کنید!

بهترین زمان سفر به شیراز از نظر آب و هوا

شیراز در تمام فصول زیبایی خاص خود را دارد اما فصل بهار یا به عبارتی اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت بهترین زمان برای سفر به این شهر زیبا و بازدید از جاذبه های آن می باشد. همچنین در این فصل، شیراز بسیار شلوغ بوده و گردشگران زیادی به آن سفر می کنند تا از مناظر طبیعی آن در کنار عطر بهار نارنج در باغ های سرسبز شیراز لذت ببرند. 

کوروش کبیر - کامل ترین اطلاعات از ابر مرد ایران + تاریخچه و کتیبه

راه های اطلاع از وضعیت آب و هوای روزانه شیراز

یکی از راه هایی که می توانید از وضعیت آب و هوای شیراز مطلع شوید استفاده از ویجت های هواشناسی که روی گوشی و یا تبلت شما به صورت پیش فرض نصب شده اند است. این برنامه ها معمولا مواردی مثل وضعیت آب و هوا، سرعت باد، فشار هوا، میزان رطوبت، ساعت و تاریخ را نشان می دهند. همچنین می توانید در مرورگر های مختلف با جستجوی عبارت هایی همچون آب و هوای شیراز اطلاعات مورد نظرتان را بدست آورید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 103 کاربر