پایتخت ترکیه

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/10
بازدید: 31052
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تاریخ انتخاب آنکارا به عنوان پایتخت ترکیه، برمی گردد به دهه 1920، پس از پایان جنگ جهانی اول و سقوط امپراتوری عثمانی، ترکیه در معرض تهدید قرار گرفت. در آن زمان، مصطفی کمال آتاتورک به‌عنوان رئیس جمهوری ترکیه، تصمیم گرفت که پایتخت را از استانبول به مکانی ایمن‌تر انتقال دهد. به همین دلیل، در سال 1923، آنکارا به عنوان پایتخت ترکیه انتخاب شد. در ابتدا، آنکارا یک شهر کوچک بود ولی بعدها با تلاش‌ زیاد دولت، به شهری بزرگ و مدرن تبدیل شد. امروزه، آنکارا به عنوان یکی از شهرهای بزرگ ترکیه، با شهرک‌های مسکونی، شرکت‌های بزرگ، دانشگاه‌های معتبر، مراکز خرید، فرودگاه بین‌المللی و فرهنگ و تاریخ غنی، شهری محبوب برای گردشگران به حساب می آید. در ادامه اطلاعات جامع و جالبی درباره آنکارا در اختیلرتان خواهیم گذاشت.

پایتخت کشور ترکیه

پایتخت ترکیه کجاست؟ 

بسیاری از مردم به اشتباه تصور می کنند که شهر استانبول پایتخت ترکیه می باشد اما استانبول تا زمان سقوط حکومت عثمانی ها پایتخت این کشور بوده و در حال حاضر شهر بزرگ و دیدنی آنکارا به عنوان پایتخت ترکیه شناخته شده است. این شهر بعد از استانبول دومین شهر بزرگ ترکیه می باشد و از سال 1923 میلادی به عنوان پایتخت ترکیه معرفی شده است.

تجربه سفر به شهرهای زیبا و ساحلی ترکیه

پایتخت ترکیه کدام شهر است

درباره آنکارا، پایتخت کشور ترکیه چه میدانید؟

آنکارا شهری با مساحت تقریبی 24 هزار کیلومتر مربع در ناحیه مرکزی آناتولی واقع شده است و از شهر های مدرن کشور ترکیه به شمار می آید، جالب است بدانید که هزینه های سفر به آنکارا در مقایسه با سایر شهر های ترکیه کمتر است و به همین جهت نیز گردشگران بسیاری تور آنکارا را برای سفر به ترکیه انتخاب می کنند.آنکارا از لحاظ صنعتی و تجاری یکی از مهم ترین شهر های ترکیه به شمار می آید و نقش بسیار مهمی را در صنعت این کشور ایفا می کند علاوه بر این جاذبه های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است و متاسفانه بسیاری از مردم از وجود جاذبه های متعدد در این شهر بی خبرند و اغلب شهرت آنکارا به سبب مرکزیت سیاسی و اداری آن است.

همه چیز درباره ترکیه - همه آنچه که باید در مورد ترکیه بدانید!

آب و هوای پایتخت ترکیه 

یکی از مواردی که گردشگران به هنگام سفر باید به آن توجه کنند، بررسی شهر مقصد از نظر شرایط آب و هوایی می باشد، آنکارا تقریبا در شمال کشور ترکیه واقع شده است و دارای آب و هوای مدیترانه ای می باشد، در ادامه به بررسی آب و هوای این شهر به تفکیک فصل ها می پردازیم.

آب و هوای پایتخت ترکیه

آب و هوای آنکارا در بهار

همانطور که پیش تر اشاره کردیم شهر زیبای آنکارا دارای آب و هوای مدیترانه ای است بدین معنی که در فصل بهار شاهد بارش باران های بهاری هستیم و آب و هوای این شهر در بهترین حالت خود قرار دارد، همچنین لازم به ذکر است که آنکارا در بهار بسیار خنک بوده و گردشگرانی که این فصل را برای سفر انتخاب می کنند، می توانند از خنکی هوا و بارش باران های بهاری نهایت لذت را ببرند.

آب و هوای ترکیه در بهار

آب و هوای آنکارا در تابستان 

تابستان های آنکارا دارای آب و هوای گرم و نسبتاً خشک می باشد و از این نظر بسیار شبیه به شهر تهران است، البته ناگفته نماند که اغلب گردشگران این فصل را برای سفر به آنکارا انتخاب می کنند.

آب و هوای آنکارا در پاییز

فصل پاییز شروع خنک شدن هوا در شهر آنکارا می باشد و هرچه به زمستان نزدیک می شویم، میزان خنکی هوا افزایش پیدا می کند، بنابراین اگر از طرفداران هوای نسبتاً سرد هستید سفر به آنکارا در این فصل می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

آب و هوای آنکارا در زمستان

زمستان های آنکارا دارای آب و هوای بسیار سردی می باشد و گاهی نیز شاهد بارش برف و باران هستیم، به همین جهت نیز گردشگران کمتری این فصل را برای سفر به این شهر زیبا انتخاب می کنند، البته باید در نظر داشته باشید که این فصل در شهر آنکارا طولانی نیست.

جاهای دیدنی ترکیه - آشنایی کامل با بهترین جاذبه‌هایی که در سفر به کشور ترکیه می‌توانید تجربه کنید!

آب و هوای ترکبه در زمستان

بهترین زمان سفر به آنکارا 

بهترین زمان سفر به آنکارا از نظر آب و هوایی، با توجه به مطالبی که ذکر کردیم اواخر فصل بهار و اوایل تابستان می باشد. البته در نظر داشته باشید که این مورد کاملاً سلیقه ای می باشد و شما اگر از طرفداران سفر در آب و هوای سرد هستید بهتر است در فصل های پاییز یا زمستان از این شهر توریستی بازدید کنید.

بهترین زمان سفر به ترکیه

جاهای دیدنی پایتخت ترکیه 

پیش تر گفتیم که آنکارا جاذبه های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است و بسیاری از گردشگران تور ترکیه از این امر اطلاع ندارند، اگر شما نیز از این دسته از گردشگران هستید مطالعه این قسمت از مقاله را از دست ندهید تا جاذبه های ناشناخته این شهر را به شما معرفی کنیم.

از جاهای دیدنی آنکارا می توان به مقبره آتاتورک، پارک آبی واتر سیتی، آکواریوم آکواوگا، قلعه آنکارا، موزه آلتینکوی، موزه تمدن های آناتولی، موزه نیروی هوایی آنکارا، موزه هنر های مدرن ترکیه، خرابه های رومی، دریاچه مورگان، عبادتگاه آگوستوس، مسجد حاجی بایرام، مسجد کجاتپه، برج آتاکوله و غیره اشاره کرد که در ادامه مهم ترین آن ها را معرفی خواهیم کرد.

جاهای دیدنی آنکارا - لیستی کامل از جاذبه‌های گردشگری آنکارا برای تفریح و گردش (آدرس + تصاویر)📷

جاهای دیدنی آنکارا

مقبره مصطفی کمال آتاتورک در پایتخت ترکیه

مقبره آتاتورک را می توان به عنوان معروف ترین و مهم ترین جاذبه گردشگری شهر آنکارا معرفی کرد، این مقبره محل دفن بنیانگذار جمهوری ترکیه می باشد و معماری بسیار با شکوهی دارد.مصطفی کمال آتاتورک یکی از محبوب ترین و تأثیر گذار ترین چهره های شناخته شده کشور ترکیه می باشد که در سال 1881 به دنیا آمده و کار های زیادی در راستای استقلال و آزادی مردم ترکیه انجام داده است، برخی از مهمترین کار های وی عبارتند از جلوگیری از اشغال استانبول به دست نیرو های انگلیس، جنگ با نیرو های اشغالگر روسی و در نهایت بنیانگذاری جمهوری ترکیه.پس از مرگ آتاتورک مردم کشور ترکیه به پاس تمام تلاش های وی در راستای حمایت از استقلال و آزادی کشور و همچنین رشادت هایی که انجام داده بود، مقبره و آرامگاه بسیار باشکوهی برای او ساختند که امروزه به مهم ترین جاذبه گردشگری شهر تبدیل شده است، اگر قصد بازدید از این مقبره را دارید باید بدانید که آرامگاه ترکیه بخش های مختلفی دارد که در ادامه لیستی از آن ها را مشاهده می کنید.

  • جاده شیر ها
  • میدان مراسم
  • تالار افتخار
  • پارک صلح 
  • بخش مربوط به ستون ها، مجسمه ها و موزه های مجموعه

لازم به ذکر است که بازدید از آرامگاه آتاتورک می تواند اطلاعات بسیار ارزنده ای در رابطه با تاریخ معاصر ترکیه در اختیار گردشگران قرار دهد، بنابراین اگر از علاقمندان به کسب اطلاعات تاریخی هستید بازدید از این جاذبه را از دست ندهید.

اطلاعات بازدید از مقبره آتاتورک در آنکارا 
چنانچه قصد مراجعه به مقبره آتاتورک را دارید باید بدانید که دسترسی به این مجموعه به راحتی امکان پذیر است و شما می توانید با انواع وسایل نقلیه عمومی نظیر تاکسی، اتوبوس، مترو و غیره خود را به مقبره رسانده و از آن بازدید به عمل بیاورید.
آدرس مقبره آتاتورک
آنکارا، محله مبوسولیری، مقبره آتاتورک 
ساعت کاری آرامگاه آتاتورک

  • 12 بهمن تا 24 اردیبهشت از 9:00 صبح تا 4:30 بعد از ظهر
  • 25 اردیبهشت تا 9 آبان از 9:00 صبح تا 5:00 بعد از ظهر
  • 10 آبان  تا 12 بهمن از 9:00 صبح تا 4:00 بعد از ظهر
  • هزینه بازدید از مقبره آتاتورک

 بازدید از این مقبره برای گردشگران داخلی و خارجی ترکیه کاملا رایگان می باشد.

نقشه ترکیه - راهنمای کامل مناطق مختلف ترکیه به همراه تصاویر

مقبره آتاتورک

پارک آبی واتر سیتی آنکارا

همانطور که می دانید جاذبه های بسیاری در شهر آنکارا وجود دارد که پارک آبی واتر سیتی یکی از آن ها می باشد، این شهر بازی را می توان به عنوان بهترین مرکز تفریحی موجود در شهر معرفی کرد که بسیاری از گردشگران در سفر خود به آنکارا به این پارک آبی رفته و از امکانات تفریحی آن استفاده می کنند.پارک آبی واتر سیتی بیش از 60 هزار متر مربع مساحت دارد و وسایل بازی بسیار متنوعی را در خود جای داده است، از مهم ترین و بهترین امکانات این مجموعه تفریحی می توان به سرسره های آبی، استخر های متعدد، رستوران، محل برگزاری مراسم، کمد قفل دار، نیمکت های مخصوص آفتاب گیری، چتر سایه بان، آب آشامیدنی و غیره اشاره کرد.
گردشگران تور ترکیه باید توجه داشته باشند که این پارک آبی نیز همانند هر پارک آبی دیگری قوانین مخصوص به خود را دارد که گردشگران برای استفاده از خدمات آن باید قوانین مذکور را رعایت کنند، برخی از مهم ترین قوانین مجموعه عبارتند از ورود به پارک با لباس معمولی ممنوع می باشد، الزام ارائه کارت شناسایی به هنگام ورود به پارک، ممنوعیت بردن غذا به داخل مجموعه، کودکان زیر 10 سال نمی توانند به تنهایی به پارک مراجعه نمایند، بانوان باردار تنها اجازه استفاده از استخر های مجموعه را دارند.

اطلاعات بازدید از پارک آبی واتر سیتی آنکارا 
این پارک در شش کیلومتری اتوبان هیمانا یولی واقع شده است و بهترین راه دسترسی به آن استفاده از اتوبوس های شهری آنکارا می باشد.
آدرس پارک آبی واتر سیتی آنکارا:
آنکارا، محله کارشیاکا، کیلومتر 6 بزرگراه هیمانا یولی، پارک آبی واتر سیتی
ساعت کاری پارک آبی واتر سیتی آنکارا:
همه روزه از 10:00 صبح تا 7:00 عصر
قیمت بلیط پارک آبی واتر سیتی آنکارا:
- روزهای غیر تعطیل 55 لیر 
- روزهای تعطیل 65 لیر 
- روز های چهارشنبه 45 لیر
- کودکان زیر شش سال رایگان
- کودکان 7 تا 12 سال 40 لیر

پارک آبی واترسیتی آنکارا

آکواریوم آکوا وگا آنکارا 

آکوا وگا یکی دیگر از جاذبه های گردشگری، تفریحی موجود در شهر آنکارا می باشد که بازدید از آن را به تمامی گردشگران این شهر پیشنهاد می کنیم، چرا که این مجموعه یکی از محبوب ترین آکواریوم های موجود در سراسر کشور ترکیه است و باید بدانید که سومین تونل آبی اروپا در این آکواریوم قرار دارد. آکواریوم آکوا وگا آنکارا بیش از 4.5 میلیون آب را در خود جای داده است و زیستگاه بیش از 1200 نوع آبزی به شمار می آید.

جالب است بدانید که ساخت این مجموعه تفریحی کاملاً مطابق با استاندارد های جهانی است و محیط زندگی آبزیان کاملاً شبیه سازی شده و محل نگه داری آن ها از هر نظر مناسب می باشد. این آکواریوم بزرگ نیز همانند سایر آکواریوم ها موجود در سراسر دنیا بخش های متفاوتی را در خود جای داده است که عبارتند از:

آکواریوم هااستخر کپور گلگون
محوطه پیاده رویآمفی تأتر
تونلباغ وحش
محوطه استوانه ایفروشگاه


علاوه بر بخش های مذکور امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری نظیر عکاسی، محل برگزاری مراسم، کافی شاپ، سرویس بهداشتی، آبخوری، برگزاری تور های گردشگری و غیره نیز در ایت مجموعه وجود دارند.
اطلاعات بازدید از آکواریوم آکوا وگا
آکواریوم دیدنی آکوا وگا در منطقه شهری مامک واقع شده است و گردشگران تور ترکیه می توانند به سادگی با استفاده از انواع وسایل نقلیه عمومی نظیر تاکسی و مترو خود را به این مجموعه برسانند
آدرس آکواریوم آکوا وگا:

آنکارا، محله مامک، بلوار دوکنت، مرکز خرید وگا، آکواریوم آکوا وگا
ساعت کاری آکواریوم آکوا وگا:

همه روزه از 10 صبح تا 8:00 شب

آکواریوم آکوا وگا ترکیه

قلعه آنکارا

قلعه آنکارا از جاذبه های تاریخی بسیار مهم این شهر محسوب می شود از این رو بازدید از آن را به تمامی علاقمندان به تاریخ و جاذبه های قدیمی پیشنهاد می کنیم، قدمت این قلعه به قرون وسطا باز می گردد و معماری بسیار زیبا و با شکوهی دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید معماری این مجموعه تلفیقی از سبک های گوناگون نظیر معماری باستانی، عثمانی، سلجوقی و غیره می باشد. قلعه آنکارا بخش های متععدی دارد که هر یک از آن در گذشته برای کاربری خاصی ساخته شده اند، مهم ترین بخش های آن را در قسمت زیر مشاهده می کنید

نمای بیرونی قلعهآکاله (بخش داخلی قلعه)
برج های قلعهمحوطه دایره ای شکل داخلی
اتاقک هاکتیبه


به هنگام بازدید از قلعه آنکارا بی شک از دیدن دیواره های 16 متری که سر به فلک کشیده اند شگف زده خواهید شد، نکته قابل تأمل در رابطه با این قلعه سنگی بودن آن است  
اطلاعات بازدید از قلعه آنکارا 
قلعه آنکارا از معدود بنا های بجا مانده از قرون وسطا می باشد و این امر را مدیون موقعیت مکانی و محلی که در آن قرار دارد، است! در زمان حمله ایرانیان به ترکیه (دوره ساسانیان) اغلب بناهای تاریخی شهر آنکارا نابود شدند و این قلعه به سبب قرار گیری بر فراز تپه از حمله ها در امان ماند و امروزه ما می توانیم از آن بازدید به عمل بیاوریم. قلعه آنکارا در در منطقه کله ماه واقع شده است و متاسفانه تابلویی برای راهنمایی در مسیر وجود ندارد، بنابراین بهتر است با راهنما به این مجموعه بروید
آدرس قلعه آنکارا:
آنکارا، منطقه کل ماه، جاده اولوکانلار
هزینه بازدید از قلعه آنکارا:
گردشگران شهر آنکارا می توانند به صورت رایگان از تمامی بخش های قلعه آنکارا بازدید به عمل بیاورند.
ساعت بازدید از قلعه آنکارا:
این قلعه به صورت 24 ساعته باز می باشد اما توصیه می کنیم پیش از تاریکی هوا از مجموعه بازدید نمایید چرا که امکانات خاصی برای بازدید در شب در نظر گرفته نشده است.

پرچم ترکیه - حقایق جالب در رابطه با پرچم ترکیه

قلعه قدیمی آنکارا

اطلاعات ضروری پیش از سفر به آنکارا

برای استفاده بهینه از روز های سفر خود بهتر است اطلاعاتی در رابطه با شهر مقصد جمع آوری کنید، در ادامه این بخش از مقاله معرفی پایتخت ترکیه به ارائه این دسته از اطلاعات پرداخته ایم، اگر قصد سفر به آنکارا را دارید، اطلاعات زیر می تواند در سفر برایتان مفید واقع شود.

واحد پول ترکیه - واحد پول ترکیه را شناخته و ارز این کشور را به همراه خود داشته باشد.

بهترین هتل های آنکارا

  • هتل 5 ستاره بیلکنت
  • هتل هیلتون آنکارا
  • هتل گرین آنکارا
  • هتل برا آنکارا
  • هتل هالیدی این آنکارا

بهترین هتل های ترکیه

بهترین رستوران های آنکارا

  1. رستوران گوکسو لاکانتاسی
  2. رستوران ترایلی آنکارا
  3. رستوران بویاسیزاده کوناگی
  4. کوییک چاینا
  5. رستوران تاواجی ریسپت اوستا

بهترین رستوران های ترکیه

فرودگاه آنکارا

آنکارا به عنوان پایتخت ترکیه یکی از بهترین فرودگاه های بین المللی این کشور را دارد که در فاصله 28 کیلومتری شهر واقع شده است و گردشگران ایرانی تور ترکیه می توانند به صورت مستقیم از فرودگاه امام تهران به فرودگاه بین المللی آنکارا سفر کنند.

فرودگاه آنکارا

 

اختلاف ساعت آنکارا با تهران

تهران حدود 1 ساعت و 30 دقیقه از آنکارا جلوتر است.

اختلاف ساعت ایران و ترکیه -  از اختلاف ساعت ایران و ترکیه آگاه شوید، و ساعت ترکیه را مشاهده کنید.

سوغات آنکارا

آنکارا نیز مانند هر شهر دیگری سوغاتی های مخصوص به خود را دارد و گردشگران عزیز می توانند بنا به سلیقه خود سوغاتی های آنکارا را برای دوستان و آشنایان خود خریداری نمایند، برخی از معروف ترین این سوغاتی ها عبارتند از فرش، چای و استکان چای خوری، قلیان، چشم نظر، ادویه، قهوه ترک، اشیا و ظروف مسی، عقیق قرمز، راحت حلقوم و محصولات چرمی و...

سوغات آنکارا

سخن آخر 
به طور کلی آنکارا گزینه بسیار مناسبی برای یک سفر اقتصادی و سیاحتی می باشد، بنابراین اگر قصد سفر با تور ترکیه را دارید می توانید شهر آنکارا را انتخاب نمایید، با تشکر از همراهی شما کاربر گرامی امیدواریم مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با شهر زیبای آنکارا در اختیارتان قرار داده باشد و این اطلاعات راهنمای خوبی برای سفرتان باشندضمناً از طریق بخش نظرات می توانید نظرات، انتقادات و حتی تجربیات سفر خود به آنکارا را با سایر کاربران و تیم لحظه آخر در میان بگذارید.

نظرات کاربران

  1. حسین حسین 1402/09/27
    0 نفر پسندیدند
    چرا انقد استانبول معروفه وقتی که آنکارا پایتختشه؟
  2. علی اسدی علی اسدی 1402/09/27
    0 نفر پسندیدند
    کمترین قیمت تور ترکیه چقدره؟
  3. سامی سامی 1402/09/25
    0 نفر پسندیدند
    من تا همین یکی دو روز پیش فک میکردم استانبول پایتخت ترکیه باشه تا اینکه توی وان به یکی گفتم فهمیدم اشتباه میکردم آنکارا پایتخت ترکیه بوده.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 108 کاربر