آب و هوای اردبیل

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/17
بازدید: 11434
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

برای اطلاع از پیش بینی آب و هوای اردبیل و اطلاع از وضعیت دمای هوای اردبیل با توجه به اقلیم در فصول مختلف این مطلب را مشاهده نمایید.

هوای اردبیل

استان اردبیل در شمال غربی کشورمان ایران و منطقه آذربایجان قرار گرفته است. این شهر یکی از مراکز توریستی پر بازدید به دلیل آب و هوای مطبوع در فصل های گرم سال در ایران می باشد. دو سوم از بافت این استان از کوهستان های مرتفع تشکیل شده که شاید به همین دلیل است که آب و هوای اردبیل، در فصول گرم سال بسیار خنک و دلپذیر است. بر اساس تقسیمات کوسن، استان اردبیل دارای چهار اقلیم مدیترانه ای گرم، مدیترانه ای معتدل، کوهستانی سرد و معتدل می باشد. قرار گیری اردبیل در دامنه کوه سبلان به بلندی 1350 متر و فاصله کمی که از بندر آستارا دارد، باعث شده تا به دریا مشرف باشد. این استان جزء یکی از مناطق سردسیر ایران به حساب می آید و می توان گفت این منطقه بین پنج تا هشت ماه از سال را با آب و هوای سرد رو به رو می شود.

هوای اردبیل سردسیری است و بارش باران در شهرهای آن بین پنج تا هشت ماه از سال را تحت پوشش قرار می دهد. بارندگی در بیشتر فصول سال وجود دارد، اما شدت آن در فصل های بهار و پاییز بیشتر می باشد. فصل تابستان نیز از آب و هوای معتدلی برخوردار است، که بهترین زمان برای بازدید از شهرهای این استان می باشد. فصل زمستان نیز سردترین فصل سال بوده، که دمای هوا گاهی تا منفی 35 درجه سانتیگراد نیز کاهش یافته است. با لحظه آخر همراه باشید تا در مورد شرایط جوی اردبیل اطلاعات بیشتری کسب کنید. 

 

آب و هوای اردبیل

 

بارندگی های استان اردبیل

این استان دارای پستی و بلندی های متفاوتی در مناطق مختلف آن می باشد، که این مسئله در آب و هوای اردبیل بی تاثیر نبوده است. کوهستان سبلان در غرب این شهرستان واقع شده که در اعتدال آب و هوای اردبیل نقش عمده ای داشته و آب هایی که از این کوهستان جاری می شود در آبادی این منطقه تاثیر بسزایی دارد. متوسط درجه حرارتی آب و هوای اردبیل برابر با هفت درجه سانتیگراد است. هر چند نمی توان تاثیر وجود کوهستان های سبلان، طالش و بزغوش، بخارهای دریای خزر و بادهای سرد شمالی و وجود جنگل های شمال و شرق آن را در میزان بارندگی و نوسان دمای این شهرستان نادیده گرفت. میزان بارندگی های فراوان و سالانه در این شهرستان باعث به وجود آمدن پوشش گیاهی استپی، درمنه، ممرز، بلوط و تنگرس در بخش عمده ای از این استان شده است.

 

جاهای دیدنی اردبیل - معرفی بهترین جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری استان اردبیل

 

شرایط جوی اردبیل در فصل های مختلف

به طور عمده سه جریان آب و هوایی با ویژگی های متفاوت، آب و هوای اردبیل را تحت تاثیر خود قرار داده است. نخست جریان مدیترانه ای است که معتدل و بحری می باشد و بیشتر بخارهای خود را در کوهستان های ترکیه و زاگرس و آذربایجان غربی از دست می دهد، که بیشتر غرب این استان را تحت تاثیر قرار داده است. جالب است بدانید که این جریان منشاء اصلی بارش های جوی ایران است و ورود آن به منطقه با کاهش درجه حرارت و رطوبت هوا همراه می باشد. نوع دیگر آن جریان هوایی سیبری آسیای مرکزی است، که دارای ماهیتی سرد بوده و از شمال و شمال شرق وارد شده و پس از عبور از بزرگ ترین دریاچه جهان و جذب رطوبت و بخار آن، آب و هوای اردبیل را تحت تاثیر قرار می دهد. این جریان بیشترین بخار خود را در دامنه های شرقی طالش و بغرو برجای می گذارد. با ورود این جریان هوایی شاهد افزایش رطوبت هوا و سرما در نواحی شمالی و مرکزی و جنوبی استان هستیم. در مناطق دیگری چون مناطق مرتفع سبب سرما و یخبندان های خشک می شود. این جریان هوایی در تابستان ها باعث کاهش شدید گرما و خنک شدن آب و هوای اردبیل می شود.  جریان اطلس شمالی و یا اسکاندیناوی سومین جریان هوایی می باشد، که دارای ماهیتی سرد است. با اینکه این جریان هوایی بیشتر رطوبت و بخار خود را در اروپا و روسیه برجای می گذارد، ولی ورود آن از شمال و شمال غرب آب و هوای اردبیل را با سرمای شدید و بارش سنگین برف همراه می کند.

 

پل معلق مشگین شهریکی از طولانی ترین پل های معلق خاورمیانه در استان اردبیل

 

دمای هوای اردبیل

وجود دریای خزر در شرق این استان از دیگر عوامل تاثیر گذار در دمای هوای اردبیل است، که غیر از برخوردار کردن منطقه از بخارها و رطوبت خود، در مناطق نزدیک و ساحلی نیز عامل کاهش درجه دما و حرارت می باشد. اصلی ترین ویژگی مشترک اقلیم های گوناگون در استان اردبیل آب و هوای سرد است، که حتی آب و هوای شمالی استان که به دلیل پست بودن معتدل می باشد، به طور متوسط در 50 روز سال یخبندان می شود. با توجه به اینکه حدود 20 درصد از استان ارتفاعی بیش از 200 متر دارد و با توجه به جریان های برودتی و حرارتی در دامنه های کوهستان ها، به این نتیجه می رسیم که در بیشتر بخش های استان اردبیل، بیش از نیمی از سال یخبندان است، یخبندانی که در سراسر ماه های سال و حتی در تابستان نیز قابل رؤیت می باشد.

 

دریاچه سوها - کمپ و طبیعت گردی + راه های دسترسی به دریاچه سوها

 

میزان بارش ها در استان اردبیل به طور متوسط بین 250 تا 600 میلی متر در نوسان می باشد، که این بارندگی ها در فصل بهار بیشتر بوده و فصل پاییز پس از بهار و تابستان در مرتبه سوم قرار می گیرد. طوفان و رعد و برق های سهمگین در این استان بارها باعث به وجود آوردن خسارت های مالی و در برخی مواقع تلفات جانی شده است. آب و هوای اردبیل در مرکز این استان، در هر سال شاهد 8 تا 9 روز همراه با طوفان و رعد و برق می باشد. این پدیده در ماه های اردیبهشت و خرداد که ماه های گذر از فصل سرما به فصل سرد است بیشتر از سایر ماه های سال اتفاق می افتد. به طور مثال تعداد روزهای طوفانی در شهرهای مشگین شهر حدود 6 روز (ماه های بهار) در خلخال 13 روز (ماه های اردیبهشت و خرداد) و در پارس آباد مغان 11 روز (در ماه های اردیبهشت و خرداد) در سال می باشد. هم میهنان عزیز تور اردبیل در فصل های تابستان می توانند، در بهترین شرایط آب و هوای اردبیل از این منطقه زیبا به همراه جاذبه های گردشگری طبیعی، اعم از آب های گرمی که متاثر از آتشفشان سبلان می باشد، که جنبه درمانی هم دارد، دیدن کرده و از آن ها لذت ببرند.

 

آب و هوای خلخال - بررسی وضعیت آب و هوای خلخال

 

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. احمد مهدوی احمد مهدوی 1402/10/05
    0 نفر پسندیدند
    آب و هوای اردبیل در بهار بی نظیره ولی کسایی که برف و اینا دوس دارن زمستون برن حتما برف مییبینن

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 110 کاربر