مزایا و معایب سفر با قطار

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/10
بازدید: 27353
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

بسیاری از افراد هستند که تمایل دارند برای سفرهای خود، از قطار بهره ببرند و لذت آهسته پیمودن مسیر، در دل کوه و بیایان را لمس کنند. با این حال افراد زیادی هم ترجیح می دهند که از هواپیما و اتوبوس استفاده کنند. اگر می خواهید مزایا و معایب سفر با هواپیما را بدانید، می توانید مقاله مربوط به آن را در سایت لحظه اخر مطالعه فرمایید. اما اگر تصمیم خود را گرفته اید و می خواهید به وسیله قطار مسیر پیش رو را بپمایید، در ادامه با ما همراه باشید تا مزایا و معایب استفاده از این وسیله حمل و نقل را به شما شرح دهیم.

ما در ایران شبکه راه آهن نسبتا پیشرفته ای داریم و می توان گفت به اکثر شهرهای ایران مسیر ریلی وجود دارد که استفاده از قطار را برای سفر، ممکن می سازد. هم اکنون شبکه ریلی استاندارد ایران حدود 134337 کیلومتر است که توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران مدیریت می شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نخستین بهره برداری موفقیت آمیز از خطوط راه آهن ایران، در سال 1848 در شهر رشت انجام پذیرفت که هنوز هم می توان بقایای آن را به چشم دید. اما در نهایت تاسیس راه آهن سراسری ایران در سال 1306 تحقق یافت و این امر عملیاتی شد. اما اکنون بریم به سراغ مزایا و معایب سفر با این وسیله:

قطار

معایب سفر با قطار

مانند هر وسیله نقلیه دیگری، سفر کردن با قطار معایب خاص خود را نیز به همراه دارد که در زیر به شرح کامل آن پرداخته ایم:

سرعت پایین

یکی از مهم ترین معایبی که می توان برای سفر با قطار در نظر گرفت، سرعت پایین آن در مقایسه با هواپیما می باشد. البته استفاده از قطارهای سریع السیر تا حدودی این مشکل را حل نموده است. پس عاقلانه تر است که اگر به مقصدی دور می خواهید بروید و عجله دارید، از هواپیما بهره ببرید. گردشگران برای این که از طولانی بودن مسیر کلافه و خسته نشوند، می توانند بلیط خود را برای حرکت در شب بگیرند که در طول سفر، خواب باشند.

برنامه های گیج کننده

برنامه های قطار ممکن است کمی گمراه کننده باشد، برای پیشگیری از ایجاد هرگونه مشکلی بلیط خود را به دقت بخوانید و با حواسی جمع سوار قطار خود شوید. یکی از مواردی که در زمینه نکات مهم در سفر با قطار مطرح می باشد، این است که از ایستگاهی که باید پیاده شوید مطلع باشید.همچنین برای جلوگیری از گم کردن صندلی مورد نظر خودتان، می توانید هنگام ورود به کابین، از کارکنان قطار راهنمایی بگیرید.

عدم رعایت بهداشت

سرویس بهداشتی های موجود در ابتدا و انتهای کابین ها، معمولا غیر بهداشتی هستند.

معایب سفر با قطار

قرارگیری ترمز خطر در ارتفاع پایین

ترمز خطر معمولا در ارتفاع پایینی قرار دارد که در برخی مواقع توجه کودکان را به خود جلب می کند.

مزایای سفر با قطار

اما نوبتی هم باشد نوبت بررسی مزیت های سفر با این وسیله نقلیه است، که به طور کامل به آن پرداخته ایم.

استقرار راه آهن در مرکز شهرها

راه آهن و ایستگاه قطار معمولا در مرکز شهرها واقع شده که این یکی از مزایای استفاده از قطار در مقایسه با هواپیما (فرودگاه ها اغلب در فاصله ای قابل توجه از مرکز شهرها و در نقطه ای دور قرار دارند) می باشد. در این صورت مسافران و توریست ها می توانند به راحتی و در زمان کوتاهی خود را به نقطه مورد نظر برسانند.

مزایای سفر با قطار

گسترده بودن

شبکه راه آهن بسیار گسترده بوده و در برخی مقاصد که مسافران زیادی درخواست بلیط دارند، حتی چند مرتبه در روز رفت و آمد صورت می گیرد.برای مثال شهر مشهد یکی از پرتوریست ترین شهرهای ایران است که سالانه و حتی روزانه سیل عظیمی از مسافران همراه با تور مشهد راهی آن می شوند و در این بین سفر با قطار نقش شایانی را ایفا می کند. از همین رو روزانه قطارهای زیادی در مسیر این شهر فعال هستند.

برنامه ریزی دقیق

برنامه ها و زمان بندی های قطار، در اکثر مواقع (بیش از 90 درصد) دقیق و درست هستند و این موضوع یکی از مهم ترین مزایای استفاده از قطار می باشد. همچنین شرایط جوی هوا هم تاثیر چندانی بر تغییر برنامه های آن ندارد.

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

عدم محدودیت

شما می توانید آزادانه هر تعداد چمدانی با هر وزنی را با خود به همراه داشته باشید و هیچ مشکلی در این زمینه به وجود نمی آید.

سفر سبز

سفر به وسیله قطار، آلودگی چشمگیری برای محیط زیست ندارد و از همین رو استفاده از آن برای مسافرت را سفر سبز می نامند.

حضور پزشک

در اکثر قطارها، پزشکی وجود دارد که در صورت بروز هرگونه مشکلی می توانید به آن مراجعه کنید. حضور پزشک در قطار برای بانوان باردار بسیار حائز اهمیت می باشد.

راحتی

سفر زمینی با قطار یکی از انواع سفر است و قطارها در انواع مختلف کوپه ای و اتوبوسی هستند. قطارهایی که به صورت کوپه ای هستند، با داشتن فضایی آزادتر، راحتی و آسایش بیشتری دارند. همچنین در کنار صندلی ها نیز میزی وجود دارد تا مسافران به راحتی بتوانند کارهای خود را به انجام برسانند. قطارهای اتوبوسی فضای کمتری دارند ولی با داشتن میزی در روبروی صندلی ها، راحتی بیشتری را در اختیار گردشگران قرار می دهند.

فواید و زیان های فناوری قطار

عدم معطلی

در سفر با قطار مراحل زمان بری همچون چک کردن های امنیتی طولانی وجود ندارد. تنها کافی است 20 دقیقه پیش از حرکت قطار، در ایستگاه حضور داشته باشید.

سرگرم شدن

یکی از جذابیت های سفر به وسیله قطار، تماشای مناظری بکر و دیدنی می باشد که توریست های تور لحظه آخری می توانند از آن ها لذت ببرند. مناظره کردن نمای زیبای روستاها و طبیعت دل انگیزی که قطارها از میان آن ها عبور می کنند، آرامشی لذت بخش را به مسافران می بخشد.

خوابی راحت

از آن جایی که سفر با قطار در اکثر موارد کمی طولانی می باشد، مسافران این امکان را دارند که بتوانند در این مدت زمان بخوابند. برخی از قطارها دارای تخت هایی در بخش بالایی کابین بوده و برخی دیگر دارای صندلی هایی هستند که به راحتی تبدیل به تخت می شوند.

امنیت

از قطار به عنوان امن ترین وسیله حمل و نقل موجود در دنیا یاد می کنند. در صورت استفاده از این وسیله نگران تصادفات غیر منتظره و یا گمراه شدن در جاده های مختلف دنیا نیستید.

سکوت

فضای حاکم در قطار آرام و ساکت می باشد و مسافران می توانند از این فرصت برای مطالعه و انجام برنامه ریزی های شخصی استفاده کنند.

سکوت

عدم خستگی

در صورت خستگی پا شما این امکان را دارید که در راهروها کمی قدم بزنید و محیط اطراف را از پنجره مناظره نمایید. همچنین می توانید در رستوران چیزی سفارش دهید و همزمان فیلم مورد علاقه خود را از گوشی یا تلویزیون رستوران مشاهده کنید.

امکانات رایگان

در برخی موارد امکاناتی به صورت رایگان در اختیار مسافران قرار می دهند که این موضوع بیشتر در کشورهای خارجی کاربرد دارد. برای مثال در کشورهای اروپایی قیمت بلیط قطار معمولا ثابت است که این هزینه هم برای کودکانِ زیر 2 سال رایگان و برای کودکان و نوجوانانی که بین 2 الی 15 سال سن دارند، هزینه ها نصف می شود.

امکان تهیه راحت بلیط

تهیه کردن بلیط قطار، بسیار سهل و راحت یوده و حتی مسافران می توانند تا چند دقیقه قبل هم (در صورت به اتمام نرسیدن بلیط ها) بلیط تهیه کنند و به سفر بروند. 

فواید و زیان های فناوری قطار

در انتها باید بگوییم که مانند دیگر وسایل نقلیه مانند اتوموبیل شخصی، اتوبوس، هواپیما و یا حتی موتور و دوچرخه، قطار نیز مزایا و فواید خاص خود را دارد که در متن بالا به آن ها اشاره کردیم. سایت لحظه آخر ارائه دهنده انواع تورهای گردشگری اعم از تور مشهد، تور کیش، تور قشم، تور ترکیه، تور آنتالیا، تور استانبول و دیگر تورهای داخلی و خارجی می باشد، برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت لحظه آخر مراجعه فرمایید.

نظرات کاربران

  1. دانیال دانیال 1397/12/15
    70 نفر پسندیدند
    ولی از حق نگذریم قطار هم میتونه خطراتی رو به دنبال داشته باشه

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 158 کاربر