بازار هنر اصفهان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1403/02/31
بازدید: 7328

از بازارهای مشهور و شاهکارهای معماری شهراصفهان که در دوران صفویه ساخته شده، میتوان به بازار هنر اصفهان اشاره کرد.ساخت بازار هنر از سال 1116 هجری قمری آغازشد و در سال 1118 پایان یافته است. بازار سنتی هنر دارای دو طبقه می باشد، که طول آن تقریبا 200 مترمربع است و دارای 78 مغازه می باشد. اکثر فروشگاه های موجود در بازار از نوع طلافروشی، بدلیجات و زیورآلات چشم گیر است.

بازارهنر اصفهان کجاست؟

خیابان چهار باغ عباسی از خیابان های معروف اصفهان می باشد که اگر قدم زنان طول آن را سپری کنید، در همسایگی مدرسه‌ی چهارباغ و از طرف دیگر پارک هشت بهشت (شهید رجایی)، بازاری سراسر از زیبایی و شکوه به چشم می‌خورد که نام بازار هنر با رنگی طلایی بر آن حک شده است. با توجه به نزدیکی بازار به ایستگاه مترو انقلاب، میتوان از حمل و نقل برای برای رفتن به بازار استفاده کرد. در نزدیکی این بازار مراکز مهمی مانند هتل عباسی، سینما فلسطین، رستوران باغ شهر،بیمارستان سینا وجود دارد.

 

بازار هنر اصفهان

 

نام قدیم بازار هنر

نام بازار هنر در قدیم کاروانسرای مادر شاه (هتل عباسی امروزی)  بوده که بعدها نام آن به بازار هنر تغییر می‌کند. این بازار به دلیل ارتفاع هشت متری لقب بازار بلند اصفهان را به خود گرفته است. بازار و کاروان‌سرای مادر شاه هر دو جزو موقوفه‌های مدرسه چهارباغ بودند که امروزه همان مدرسه علمیه امام صادق (ع) است که در آن زمان مدرسه شاه سلطان حسین نام داشت.

جاهای دیدنی اصفهان - مروری بر دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری نصف جهان!

ورودی های بازار هنر اصفهان

بازار هنر دو ورودی دارد، یکی از ورودی ها از سمت پارک هشت بهشت (شهید رجایی) می باشد، که در دو سمت آن نام مبارک الله نوشته شده است. ورودی دیگر از خیابان چهار باغ عباسی می باشد، که بر سر در آن بازار هنر، یاالله و به نام خداوند بخشنده مهربان نوشته شده است. هر دو ورودی با کاشی های زیبا و دیدنی بسیار هنرمندانه تزئین شده اند و سقف هر دو ورودی بازار مقرنس (سقف گچ بری) های زیبا دارد.

معماری بازار هنر اصفهان

بازار هنر اصفهان دارای دو طبقه است که در طبقه‌ی اول واحد های تجاری و فروشگاه ها و در طبقه ی بالای آن کارگاه‌های مرتبط با آن واحد ها وجود دارد. مصالح استفاده شده در ساخت بازار از خشت و آجر می‌باشد که در آن زمان جزو بهترین مصالح بومی بوده است. اکثر غرفه های بازار هم سطح زمین است و در جلوی بعضی از آنها یه سفه دیده می‌شود. بازار هنر دارای 78 واحد مغازه با طول تقریبی 200 متر مربع است.

راه های دسترسی به بازار هنر 

مسیر اول : خیابان چهارباغ عباسی، جنب پارک هشت بهشت
مسیر دوم: اصفهان، آمادگاه، بین سوره و فتح آباد

ساعت کار بازار هنر اصفهان 

از شنبه تا جمعه  ساعتهای 09:00 - 13:00و  17:00 - 20:00 می توانید از بازار هنر اصفهان دیدن نمائید.

تلفن بازار هنر 

تلفن تماس: 03132225458

 

شهر اصفهان - اصفهان = نصف جهان

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر